Ahdistaa paluu lähitöihin, kun olen lihonut lähes 50 kg etätöissä
Enkä ennenkään ollut mikään laiheliini. Nyt ahdistaa niin että olen valmis irtisanoutumaan. Apua, mitä mä teen! Miks annoin itseni paisua juin pulkataikina, vaikka olis ollut kaikki mahdollisuudet elää terveesti ja liikkua koronan aikana, koska etätyöt on niin helppoja ja joustavia!
Kommentit (101)
Mulla tuli etätyössä +15 kg ensimmäisen 4 kk:n aikana. Sit pistin stopin. Edelleen sulattelen noita kiloja. Kilpirauhasen vajaatoiminta ja istumatyö lähes koko elämänsä liikkuneelle ihmiselle oli aika kova isku. Aineenvaihduna ei toimi ollenkaan, vaan hirveät turvotukset jaloista koko kroppaan. Etätyön alussa jäi askeleet muutamaan tuhanteen päivässä ja se oli aivan liian vähän. Lisäksi meillä meni firma niin sekaisin, että työpäivien kesto oli keskimäärin 12-14 tuntia. Saan nesteet liikkeelle vasta kun on vähän yli 10 tuhatta askelta kirjattuna ja eihän sitä saanut aikaiseksi. Nyt yritän päivässä sen 10 tuhatta askelta ja olemme palanneet jo toimistolle, joten pyöräilen paljon. Huomaan kuukauden jälkeen, että on jo parempi.
Kerro mitä olet syönyt tänään, Ap. Voitaisiin neuvoa ja tsempata sinua paremmin!
Naisilta puuttuu itsekuri ja -hillintä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä olet syönyt tänään, Ap. Voitaisiin neuvoa ja tsempata sinua paremmin!
Joo, kiinnostaisi kyllä tietää milkaisella ruokavaliolla lihotaan 1,5 vuodessa 50 kg.
Ja mikä on Ap:n pituus ja paino tällä hetkellä?
Puoli sataa kiloa???
On pitänyt sipsin maistua.
50 kg on kyllä jäätävä määrä 🤔 Tsemppiä aplle pudotukseen. Itse olen lihonut 25 kg ennen koronaa ja kun syö lääkkeitä jotka nostaa painoa, ei pudottaminen ole helppoa. Mutta 5kg olen saanut alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku hiljaa teet muutoksia pieniä ruokavalioon, ei kannata tehdä mitään isoja äkillisiä muutoksia heti alkuun. Uusien elintapojen opettelu vaatii aikaa, säntillisyyttä ja kärsivällisyyttä. Tarvittaessa kannattaa käydä terveydenhuollossa painonpudotuksen tueksi.
Ap:n nimenomaankin on pakko tehdä isoja muutoksia ruokavalioon. 18 kk:ssa ei paino nouse 50kg, ellei syö ihan järkyttäviä määriä, ja käytännössä ihan koko ajan. Koko elämä uudiksi ja tiukat kalorirajat, kaikki turhat rasvat ja hiilarit pois, minimi 500 gr tuoreita kasviksia päivässä.
Ei siihen nyt niin valtaisia määriä tarvita. 1000 kcal yli kulutuksen päivässä lihottaa kilon viikossa ja se on vain yksi iso suklaalevy tai pari leivosta kahvin kanssa, tuolla AP:n paino olisi kertynyt jo vuodessa. Kulutus voi myös istumatyössä olla vain 1500 kCal/vuorokausi, joten ei lihoakseen kovin ihmeitä tarvitse syödä.
Ei missään nimessä kannata irtisanoutua. Reilusti ylipainoisena on vaikeaa saada uutta työtä. Kokemusta on. Tsemppiä sinulle, kyllä tilanne tuosta paranee jo osin ihan silläkin kun palaat töihin ja arki muuttuu sitä kautta.
Työterveyshuoltoon kipin kapin! Sieltä saa apua kyllä painonpudotukseen, kun vain osaa pyytää! Turha itseään syytellä näin jälkikäteen, ei auta mitenkään, lisää vain ahdistusta ja pahentaa tilannetta. Syömiseen voi liittyä niin paljon kaikkea, ahdistusta, tunteiden tukahduttamista, huolisyömistä jne. että pelkkä joku megadieetti ei auta kuin hetken. Koska rankkaa dieettiä ei voi ylläpitää loputtomiin, tulee repsahdus ja kilot palaa. Elämäntavat pitää saada kestävästi kuntoon ja selvittää, mitä syitä siellä taustalla on. Addiktion taustalla on yleensä aina joku trauma, joka pitää käsitellä, jos haluaa riippuvuudesta eroon. Ihan sama onko riippuvainen pelaamisesta, somesta, shoppailusta, alkoholista vai ruuasta. Esimerkiksi youtubesta voi etsiä lääkäri Gabor Maten haastatteluja addiktiosta, saa vähän näkökulmaa asioihin. Tsemppiä! Arvostakaa itseänne sen verran, että pidätte itsestänne yhtä hyvää huolta kuin rakkaimmista läheisistänne.
Mä lihoin onneksi jo ennen koronaa vaikean elämäntilanteen seurauksena. Lihoin kyllä koronan aikanakin mutta en usko että juuri huomaavat tai muistavat eroa. Mulla on aina ollut ongelma että en juuri tunne normaalia kylläisyyttä ja pidän ruuasta niin kyllä on yhtä kidutusta välillä kun pitää koko ajan vahtia itseään ja tuntea huonoa omatuntoa syömisestä. Olisi mukava olla vähän hoikempi mutta en saa tarpeeksi kiksejä laihuudesta että viitsisin kärsiä sen saavuttamiseksi. Siis olen hyväksynyt että olen varmaan aina enemmän tai vähemmän pyöreä.
Ap kurja tilanne mutta mene pää pystyssä toimistolle. Se on sun elämäsi eikä ole työkavereiden asia olla mitään mieltä sun lihomisesta.
Työttömänkin tulee katsottua telkkaria, pullan ja mokkapalojen leipominen on halpaa. Antaa eläkeläisten käydä tansseissa ja uimahallissa, kun heillä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänkin tulee katsottua telkkaria, pullan ja mokkapalojen leipominen on halpaa. Antaa eläkeläisten käydä tansseissa ja uimahallissa, kun heillä on rahaa.
Ohis mutta huvittaa tämä suomalainen käsitys hyvästä elämästä: rahalla pääsee tansseihin ja uimahalliin!
Olette te kyllä köyhää kansaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis montako vuotta olet jo ollut etätöissä?
Puolitoista vuotta. Kevään 2020 kotonamääräyksistä asti. Lähityöt alkais 18.10.
Se mikä on tullut 1,5 vuodessa, lähtee myös helposti samassa ajassa.
Luuletko olevasi ainoa, ap? Paianoni on noussut 10 kg koronan alusta ja olin paksu jo muutenkin, lähes kaikki kollegat ovat lihoneet ja esimiehen paino on noussut 15 kiloa. Alaiset eivät tunnista häntä. Miepuolisen työkaverin paino on noussut 20 kiloa.
Mitä väliä - oikeasti. Töissä voit palata normaalirytmiin ja painosi alkaa taas pudota. :)
Vierailija kirjoitti:
Naisilta puuttuu itsekuri ja -hillintä.
Totta.
Siksi kaksi nuorta miespuolista työkaveria ovat 40-50 kiloa ylipainoisia.
He olivat jo ennen tapaamistamme.
Syynä on puuttuva itsekurini. Nyyhkistä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiinnostaisi kyllä tietää milkaisella ruokavaliolla lihotaan 1,5 vuodessa 50 kg.
Ja mikä on Ap:n pituus ja paino tällä hetkellä?
No voihan tuon sanoa. Olen 166 cm pitkä ja painoa on 147 kg. Tai oli kuukausi sitten kun kävin vaa’assa.
Tänään söin:
Aamulla 4 palaa leipää ja oltermanni juustoa, paprikaa.
Välipalaksi rahkaa (maustettua purkista)
Kahvia maidolla ja sokerilla, voisilmäpulla.
Klo 13 lounas: eilistä kanapastaa kaksi lautasellista (kanaa, kermaa, sipulia, ketsuppia, pastaa, juustoa), kaksi reissumiestä oltermanni juustolla ja psprikalla, maitoa kolme lasia
Iltapäiväkahvi kaksi kuppia ja pulla, kaksi riviä fasun sinistä,
Välipala: vispipuuroa ja maito (paljon kun oli jo perhantaina tehty)
Illalla pitsa ja kaksi lasia maitoa, kuppi teetä ja keksejä myöhemmin (en ole vielä keittänyt teetä mutta kohta aion)
Päivän mittaan juotu ehkä 1-1,5 litraa rainbow sekamehua (tiivisteestä)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole huomannut aiemmin? Yleensä huomaa kun pitää ostaa uusia vaatteita. Miten luulet että jaksat töissä? Jos sulla on seisomatyö niin voi olla raskasta polville tai jos sun tuolisi ei kestä. Yritä laihduttaa ainakin muutama kilo.
No en ole ostanut vaatteita koko aikana. Tääkin on yksi ongelma, kun mulla ei ole mitään vaatteita laittaa päälle enää. Enkä varmaan mahdu edes neukkarin tuoliin, ne oli muutenkin jo vähän kapeita mun peffalle. Tämä on niin stressaavaa! Ap
Tsemppiä sulle!
Yritä pudottaa muutama kilo. Jos tykkäät vihanneksista niin laita aamulla valmiiksi lautaselle, voit sitten napostella etätyön ohella. Mulla joskus etätyö päivät ovat todella stressaavia ja napostelu helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku hiljaa teet muutoksia pieniä ruokavalioon, ei kannata tehdä mitään isoja äkillisiä muutoksia heti alkuun. Uusien elintapojen opettelu vaatii aikaa, säntillisyyttä ja kärsivällisyyttä. Tarvittaessa kannattaa käydä terveydenhuollossa painonpudotuksen tueksi.
Ap:n nimenomaankin on pakko tehdä isoja muutoksia ruokavalioon. 18 kk:ssa ei paino nouse 50kg, ellei syö ihan järkyttäviä määriä, ja käytännössä ihan koko ajan. Koko elämä uudiksi ja tiukat kalorirajat, kaikki turhat rasvat ja hiilarit pois, minimi 500 gr tuoreita kasviksia päivässä.
Minut tuollaiset ”nyt on jumaliste pakko” kuurit ajoi 10 vuoden jojoilukierteeseen. Vasta nyt alan uskoa että vaikka kuinka järkyttäisi nykyinen paino niin on pakko malttaa hyvin hitaasti pudottaa sitä painoa niin ettei tapojen muutos aiheuta liikaa psyykkistä tai fyysistä epämukavuutta.
Patrik Borg kirjoissaan on aina tätä sanonut, mutta en uskonut aikoihin, ajattelin että aika saamatonta nyhjäystä ja menee ikuisuus laihtua. Uskoin että kyllä minä nyt rykäisen kerralla painot pois ja sitten itsekurilla pidän painon siellä alhaalla. Osa 1 toimi eli painoa aina lähti, sen sijaan osa 2 ei, kuurien jälkeen ahmin kuin mielipuoli ja lihoin takaisin niin pikavauhtia että iho ratkeili raskausarville.
Ei se ole niin mustavalkoista, muutokset oikeasti vaativat paljon aikaa, että uusista tavoista tulee rutiinia. Totta, kyllä ruokavaliota on silloin pakko muuttaa terveellisempään suuntaan, mutta mikään ei tapahdu yhdessä yössä. Pienistä asioista syntyy lopulta isompi muutos ajan kuluessa.