Lapin ruskareissujen kuvat instassa
Hienoja maisemia ja ihmiset hehkuttaa upeita reissujaan. Tuntuu, että kaikki ovat Lapissa. Kyllähän sitä itsekin haluaisi olla, mutta.. ei rahaa, ei autoa, ei mahdollisuutta lähteä. En ole kateellinen ainakaan ilkeällä tavalla. Vähän vain harmittaa, kun oma elämä pyörii kerrostalon ja lähilenkkipolkujen väliä. Ei puhettakaan mistään Lapin matkasta.
Kommentit (88)
Minunkin vaimo on kyllä päivittänyt kuvia ruskaretkeltään, mutta ne ei ole instassa. Hyvin on ollut ahkeraa ja aktiivista Lapissa. On tosiaan kairassa kairattu.
Mitä hienoa siinä Suomen Lapissa on? Onnettoman pieniä laakeita mäkiä. Kaikki myös aivan älyttömän kallista. Mieluummin ottaa vaikka halpalennot Milanoon ja menee dolomiiteille katselemaan kunnon maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Ruska nyt on ihan yliarvostettua. Kaunista ainoastaan auringonpaisteella. Jossain tuulessa ja tihkusateessa lähinnä ankeuden huippu.
Aamuisin ja iltaisin kosteaa ja koleaa, hyi. Omasta ikkunasta näen ihan riittävästi ruskaa, en lähtisi Lappiin asti mistään hinnasta syksyllä.
Tämä. Suomalaiset varmaan ainoita ihmisiä maailmassa jotka haluaa lomallaan kylmään sumuiseen ankeuteen. Itse kyllä käytän rahani ja aikani mieluummin jossakin jossa on lämmintä ja biitsikelit.
Ei Lapinmatkaan omaa autoa tarvita. Junalla Rovaniemelle, Kolariin tai Kemijärvelle. Ei tarvitse mennä kovinkaan pitkälle Eskelisen tai vaikka Onnibussin kyydissä, kun on jo keskellä ruskaa. Rahaa tarvitsee juuri matkalippujen verran, jos ottaa teltan ja eväät.
16 ei oikeasti asu Lapissa tai valehtelee teille, jotta ette kaikki tunkeututuisi tänne. Pimeää täällä on vähemmän kuin etelässä, kun pari-kolme kuukautta on koko ajan valoisaa, mutta talvellakaan ei ole yhtään pimeää päivää, ei ainakaan ulkona. Loskaa täällä on monta kuukautta vähemmän, jos ei sitten ilmastonmuutos tee siihen jotain lisäystä.
Vr kuljettaa Tampereelta Rovaniemelle parhaimmillaan neljällä kympillä/suunta. Rollossa löytyy majoitustarjontaa edullisestikin. Luontoon pääsee helposti ja porojakin näkee ihan riittävästi. Kallistahan se on jos pitää lentäää ja olla se oma mökki porealtaalla.
Kaikkienhan ei tarvitse tykätä lapista tai rantalomista tykkääminen ei liene poissulje sitä, että viihtyy Suomen luonnossa eri vuodenaikoina. Kauhean mustavalkoisia tapoja ajatella. Mä rakastan rantalomia ja sitä varten on talo Aasiassa mutta yhtä kaikki lappi on mulle rakas paikka. Myös muualla Suomessa on kivoja kohteita
Ruskaa pakkasessa, pyh. Välimerelle pääsee nyt viikoksi halvimmillaan satasella, ota äkkilähtö sinne! Kelitkin on siellä vielä oikein sopivat!
Minäpä olen työtön ja parhaillaan Lapissa reissussa. Luulisi ottavan päähän. Kun osaa järjestellä asiansa oikein, saa kaikenlaista kivaa.
Menen Lappiin taas vasta sitten kun vastentahtoiset ja kaikesta valittavat koronaturistit siirtyvät sieltä Dubaihin ja Alpeille. Kevät 2020 oli paras Lapissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Menen Lappiin taas vasta sitten kun vastentahtoiset ja kaikesta valittavat koronaturistit siirtyvät sieltä Dubaihin ja Alpeille. Kevät 2020 oli paras Lapissa. :)
Just tulin alpeilta. Ei voisi vähempää Suomen mäennyppylät kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Lapista kotoisin ja vasta näin vanhempana olen tajunnut, kuinka onnellinen olen, kun synnyin pohjoiseen ja minulle on lahjoitettu siitä murunen. Ainoa omaisuuteni, pieni pala hienointa Lappia maailman kauneimman joen rannalta
-etätöistä pohjoisesta päivää
(ja instakuvia tietty päivitän)
Instaan en ole koskaan päivittänyt mitään, mutta joskus on pitänyt työmatkalla pysähtyä aivan vaan maisemia ihailemaan. Näin on käynyt Ylläksen, Tenon ja Särkijärven seuduilla. Nyt teen etätyötä kotona ja matkailu on jäänyt vähemmälle. Mutta ei se mitään, ruskaa näkyy ikkunastakin.
Vierailija kirjoitti:
Ikäni Lapissa asuneena ei ruskat paljoa kiinnostele. Ruska tuli, ruska meni. Joka paikka täynnä turisteja.
Eihän tässä siiä ole kysymys, vaan siitä että ruskakuvien avulla voi nytkin prassailla ja esittää kuinka mulla ja meillä on varaa.
Joillakin ihmisillä on tapana tunkea jokainen matkakin kuvin postiini kysymättä kiinnostaako minua katsella ja hokea ihanuutta.
Katkeraa on. Oma reissu heitetään kerran vuodessa. Patjat autoon ja makuupussit. Nukutaan ahtaasti mihin nyt satutaan päätymään. Samat rönttäkamat mukana kun arjessa, ei esitellä mitään kalliita vaelluskamoja 😂 Lappi sopii monelle budjetille. Tosin bensa on joka kerta kalliimpaa..
Yliopistossa opiskeleva tytär teki viiden päivän reissun lappiin ja hinta oli kaikkineen noin 400€. "Äkkilähtö"-hintaan mökki ja siellä kun itse laittaa hyvää ruokaa, eikä mene poronkäristystä paikalliseen ravintolaan syömään, niin hintataso pysyy kohtuullisena. Suurin menoerä oli bensat. :D Eli, ihan opiskelijabudjetillakin onnistuu.
Ensimmäisen kerran ikinä kävin Lapissa muutama viikko sitten. Mentiin omalla autolla. Ruska oli parhaimmillaan ja minä mykistyin loppumatkasta. Tuonne Inariin asti oli sillein ihan tuttua metsää ja mäkiä, mutta Kaamasen tiellä kun alkoi se vaivaiskoivuinen suomaisema aivan jäätävän upealla maarukalla, olin aivan mykkä ihastuksesta. Ja porot. Niitä ei ole meilläpäin. Meillä oli pieni mökki alkeellisilla mukavuuksilla tunturin kupeessa. Istuin pihalla, imin ruskan värejä, ilahduin jokaisesta porosta joka siitä kulki (ja kyllä, lautasella kanssa), huumaannuin tuulesta tunturin laella polulla kulkiessani. Niin ja näin elämäni ensimmäiset revontulet.
Säästimme jokusen vuoden että saimme tämän koettua. Ei ollut mikään aineellinen luxusmatka, mutta kaikella tavalla luxusta muuten! Suht hintava, vaikka mökki tosiaan oli alkeellinen, ruuat tehtiin pääosin itse, ei järjestettyä ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa opiskeleva tytär teki viiden päivän reissun lappiin ja hinta oli kaikkineen noin 400€. "Äkkilähtö"-hintaan mökki ja siellä kun itse laittaa hyvää ruokaa, eikä mene poronkäristystä paikalliseen ravintolaan syömään, niin hintataso pysyy kohtuullisena. Suurin menoerä oli bensat. :D Eli, ihan opiskelijabudjetillakin onnistuu.
Niin? Tuliko jollekin vielä yllätyksenä että Suomessa nimenomaan palvelut on ihan älyttömästi hinnoiteltuja?
On mekin oltu lukuisia kertoja talvella lapissa 8 hengen porukalla tarkkaan valikoidussa mökissä jossa vuokra alle 1000€/viikko. Ruoat toki laitetaan itse mökillä, ei Suomessa ole järkeä käydä ravintolassa, ne rahat säästetään sitten etelänreissuun. Rinteeseen toki reput täyteen omia kaljatölkkejä ja makkarapaketteja. Edullisesti on kivaa jo osaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran ikinä kävin Lapissa muutama viikko sitten. Mentiin omalla autolla. Ruska oli parhaimmillaan ja minä mykistyin loppumatkasta. Tuonne Inariin asti oli sillein ihan tuttua metsää ja mäkiä, mutta Kaamasen tiellä kun alkoi se vaivaiskoivuinen suomaisema aivan jäätävän upealla maarukalla, olin aivan mykkä ihastuksesta. Ja porot. Niitä ei ole meilläpäin. Meillä oli pieni mökki alkeellisilla mukavuuksilla tunturin kupeessa. Istuin pihalla, imin ruskan värejä, ilahduin jokaisesta porosta joka siitä kulki (ja kyllä, lautasella kanssa), huumaannuin tuulesta tunturin laella polulla kulkiessani. Niin ja näin elämäni ensimmäiset revontulet.
Säästimme jokusen vuoden että saimme tämän koettua. Ei ollut mikään aineellinen luxusmatka, mutta kaikella tavalla luxusta muuten! Suht hintava, vaikka mökki tosiaan oli alkeellinen, ruuat tehtiin pääosin itse, ei järjestettyä ohjelmaa.
Miten voi joutua säästämään useamman vuoden kotimaan mökkireissua varten =DD
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kalliita erä, retki ja vaelluskamppeita on sitten hyvä myös esitellä kuvissa. Ei siellä kukaan ole vanhat verkkarit jalassa. Luksusta on on nuokin matkat nykyään ja jonkinlainen statussymboli, että kaikki menestyvät ihmiset pitää mennä juuri samaan aikaan sinne samaan vaeltamaan ja kuvaamaan. Ja hieno mökki tietysti, takkatuli, shampanja ja poreallas. Paras tietty sellainen lasinen iglu ja siellä shampanjalasi kädessä pällistellä tähtitaivasta ja kuvia pukkaa instaan. Samaa pskaa hienostelua, kuin kaikki muukin nykyään.
Perseenesittely ja vaatekuvat on instaa varten. Nää ei käy muuta kuin ne kuvat ottamassa ja juopottelee ja pettää lopun aikaa. Me oikeat vaeltajat vaelletaan, ei näy igluja, ei lasiseinillä eikä ilman. persekin pysyy housuissa.
Ruska nyt on ihan yliarvostettua. Kaunista ainoastaan auringonpaisteella. Jossain tuulessa ja tihkusateessa lähinnä ankeuden huippu.
Aamuisin ja iltaisin kosteaa ja koleaa, hyi. Omasta ikkunasta näen ihan riittävästi ruskaa, en lähtisi Lappiin asti mistään hinnasta syksyllä.