Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko yli 70v yksityisvastaanottoa pitävä gynekologi olla vielä ammattitaitoinen, menisitkö

Vierailija
28.09.2021 |

tällaisen gynen vastaanotolle akuutissa ongelmassa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukkoni oli gynekologi ja piti vastaanottoa yli 70-vuotiaana. Uskaltaisin mennä.

Vierailija
2/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko ne römpsät jotenkin muuttuneet ajan saatossa että 70v gyne ei enää tiedä uusimpien römpsien muuttuneita speksejä?

M

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kerran menin. Ei voi olla sama koska tästä on jo yli 10 v ja sanoisin että tyyppi oli yli 70 tuolloin jo.

Mä en tajuu miksi menin. Tai osittain siksi koska sai ajan heti. Koko käynti oli yhtä tyhjän kanssa! Pelkkää noloutta.

Olen kuullut tutuilta jotka käyvät yhdellä hammaslääkärillä joka on jotain 70 v. Ihan vaan sen takia että pääsee helpolla, ja näkee kai hän reiät edelleen ja kertoisi jos olisi. 

Kai sitä voi olla ammatissaan ihan ok  yli 70 vuotiaana. Tiedän muutaman 80+ arkkitehdin. Vaikka eivät he nyt mitään ihmeitä enää piirtele, mutta jotain kummiskin tekevät. 

Vierailija
4/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä.

Tampereella yksi vanhempi gyne sai muutaman kaverin suussa lempinimen "Teurastaja".

Mutta yleensä ottaen uskon kyllä, että varsin ammattitaitoinen henkilö on kyseessä.

Vierailija
5/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn professori Jorma Paavosen (73v?) yksityisvastaanotolla, koska hän ei ole saanut yhtään entistä oppilastaan esimerkiksi käyttämään mikroskooppia vastaanotolla, vaan aina sama ihmettely, että mistähän tää kutina ja kirvely nyt johtuu ja sit vaan arvotaan joku lääkekuuri ja toivotaan parasta. Paavonen mikroskopoi valkovuodon siinä ohessa ja näkee heti onko siellä leukosyytteja vai hiivaa vai mitä ja lääke kohdistetaan heti oikeaan ongelmaan eikä arvottuun. Valitettavasti hän laskuttaa 400 per käynti.

Vierailija
6/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysyt siis, että menisinkö lääkärille, jolla on jumalaton vuosikymmenien aikana saatu tietotaito ja työkokemus? Vastaus on: Kyllä!

Vierailija
7/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkaverina yksi 70v lääkäri, todella asiantunteva. Kyllähän se pitkä kokemus näkyy monessa asiassa. Todellakin uskaltaisin mennä.

Vierailija
8/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne se ammattitaito häviää? Isäni on omalla alallaan lähes guru. Ei tee enää töitä eläkkeellä, kun on syöpä, mutta silti ihmiset soittelevat jatkuvasti ja kysyvät neuvoja työasioissa. Ikä eikä sairauskaan ole vienyt ammattitaitoa mihinkään.

Vierailija
9/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sellaisella, kun sai nopeasti ajan. Ei edes tutkinut, diagnosoi oireiden perusteella kohtutulehduksen ja antoi antibioottireseptin. Myöhemmin jouduin ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen asiasta, jonka tämä lääkäri olisi nähnyt, jos olisi edes viitsinyt tutkia.

Nähdäkseni äijä oli jo niin väsynyt hommaansa, että meni siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
10/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelologeista tulee minulle mieleen tasan kaksi tarinaa. Toinen on kun olin itse potilaana ja jouduin menemään vessaan käynnin jälkeen ja kuulen kun tämä vanhempi herrasmies gyne toteaa vastaanottovirkailijoille "että se oli nyt tytöt viikon viiminen v*ttu". Repesin täysin ja lääkäri ite oli niin nolona kun maansa myynyt.

Toinen mitä yllätyin oli artikkeli missä miesgynet kertoi että jos potilaana todella viehättävä nainen niin tarvitsee oikeasti keskittyä ettei kiihotu.

Vierailija
11/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voisin mennä. Ennemmin sille 70v, kun vasta valmistuneelle. Miettii miten hitosti hänelle on kertynyt kokemusta vuosien aikana!

Vierailija
12/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti, mutta edelletyksenä että huomioi esim. tieteen kehittymisen ettei kaikki periaatteet ole jäljellä niiltä opiskeluvuosilta -50 luvulta vaan on tietoinen myös nykytiedosta eli seuraa aikaansa.

Vierailija
13/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko ystävällisesti selittää, että jos tällä 70-vuotiaalla, mahdollisesti 40 vuoden työuran tehneellä gynellä ei ole dementiaa ja pitää itsensä muuten ajan tasalla, niin miten ihmeessä hänen tietotaitonsa vähenisi iän myötä???

Kyllä meillä ollaan niin ikäsyrjiviä että ei ole totta:D. Itse käyn iäkkäämmällä gynellä joka on kävelevä tietopankki ja aika aina 30 minuuttia jonkun 20 minuutin pikakäynnin sijasta.

Vierailija
14/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko ystävällisesti selittää, että jos tällä 70-vuotiaalla, mahdollisesti 40 vuoden työuran tehneellä gynellä ei ole dementiaa ja pitää itsensä muuten ajan tasalla, niin miten ihmeessä hänen tietotaitonsa vähenisi iän myötä???

Kyllä meillä ollaan niin ikäsyrjiviä että ei ole totta:D. Itse käyn iäkkäämmällä gynellä joka on kävelevä tietopankki ja aika aina 30 minuuttia jonkun 20 minuutin pikakäynnin sijasta.

No kuten yllä kerroin, tietotaito voi olla hyvinkin, mutta ei vain jaksa enää vaivautua. Ehkä sormet ei taivu sisätutkimukseen tai muuten vain ei enää kiinnosta.

Vierailija
15/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat gynet, joilla olen viimeisen parin vuoden aikana käyneet, oli 60+ iältään. Toinen (mies) oli todella kyllästyneen oloinen, ei jaksanut vastailla kysymyksiin ja keskittyi vaan jutustelemaan hoitajan kanssa toimenpidettä tehdessään. Vaikutti täysin leipiintyneeltä työhönsä. Toinen (nainen) oli aivan ihana, empaattinen ja osaava. Puhui niin kauniisti ja osasi heti kertoa, mistä anatomisesta seikasta kokemani kipuoireet johtuvat. Todella pitkä kokemus näkyi kaikessa, hän näki heti ydinongelman. Autossa matkalla kotiin olin ihan tippa linssissä, sillä tilanne oli niin kunnioittava ja lämmin, että aiemmat huonot kokemukset pyyhkiytyivät pois.

Vierailija
16/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Usein ovat jämähtäneet vanhoihin työtapoihin ja diagnooseihin, eivät ole perillä nykymenetelmistä ja esim. ultran käyttö ei ole nykytasolla. Etenkin, jos on kokemusta pitkään pelkästään privaatista, en menisi. Itse käyn aina sellaisella erikoislääkärillä, joka työskentelee päätyökseen sairaalassa ja tekee siinä sivussa privaa. Pelkästään privaa tekevät ovat joskus aivan pihalla asioista. Sairaalassa sentään pelaa jonkunlainen vertaiskontrolli kunkin osaamisesta ja taidoista ja on opittu käyttämään viimeisimpiä tutkimus- ja hoitomenetelmiä. Privaatissa saa huseerata ihan itsekseen, vaikka tulos olisi mitä. Vaikka privalääkäri olisi kuinka ystävällinen tai mukava tahansa, tärkeintä on se lääketieteellinen osaaminen . Otan mieluummin hieman tylyn ja taitavan kuin osaamattoman lirkuttelijan.

Vierailija
17/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä kokemus nimenomaan iäkkäämmistä (mies)gynekologista. On tainnut olla professorinakin.

Vierailija
18/41 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi. Usein ovat jämähtäneet vanhoihin työtapoihin ja diagnooseihin, eivät ole perillä nykymenetelmistä ja esim. ultran käyttö ei ole nykytasolla. Etenkin, jos on kokemusta pitkään pelkästään privaatista, en menisi. Itse käyn aina sellaisella erikoislääkärillä, joka työskentelee päätyökseen sairaalassa ja tekee siinä sivussa privaa. Pelkästään privaa tekevät ovat joskus aivan pihalla asioista. Sairaalassa sentään pelaa jonkunlainen vertaiskontrolli kunkin osaamisesta ja taidoista ja on opittu käyttämään viimeisimpiä tutkimus- ja hoitomenetelmiä. Privaatissa saa huseerata ihan itsekseen, vaikka tulos olisi mitä. Vaikka privalääkäri olisi kuinka ystävällinen tai mukava tahansa, tärkeintä on se lääketieteellinen osaaminen . Otan mieluummin hieman tylyn ja taitavan kuin osaamattoman lirkuttelijan.

Sun pil*usi ei ole mikään nykyteknologian ydinosaamiskeskus. Mitkähän ne ”uudet nykymenetelmät” sun mielestä gynellä on? Onko sun vagi*assasi kosketusnäyttö tai pinkoodi? Ja ultraus ei ole muuttunut miksikään.

Vierailija
19/41 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoilla gyneillä on kyllä se taito hyppysissä ja varmasti arvokasta käytännön tietoa. Lääkäreillä on myös velvoite pitää ammattitaitoaan yllä, joten eiköhän nuo vanhatkin käy päivittämässä taitojaan...

Nyt olen joutunut käymään usein sairaalassa gynellä ja siellä on sitten tunnetusti välillä erikoistuvia lääkäreitä tutkimassa, eli suhteellisen nuorta lääkärikuntaa.

On ollut asenteena, että en kieltäydy erikoistuvan lääkärin tutkimuksesta, koska he kuitenkin ovat jo lääkäreitä ja heillä kuitenkin on ohjaava lääkäri jossain käytettävissä, joten tuskin siinä mitään menettää. Ilmeisesti nykyisin ei enä oletusarvoisesti tehdäkään sisätutkimusta, kun ennen se oli aina mukana, siis vaikka menit gynelle vain papaa otattamaan (minun piti aina käydä gynellä papassa, koska kohdunkaulani on erilainen), niin aina sitten piti tehdä sisätutkimus myös samalla "kun nyt siinä olet". Nyt se ilmeisesti tehdään vain (mikä erityisen positiivista, koska en ole koskaan tykännyt sisätutkimuksesta), jos on tarpeen saada näppituntuma kohtuun. Muuten sitten vain ultrataan ja mahdollisesti otetaan näytteitä ja katsotaan spekulalla emätin ja limakalvot.

Viimeksi oli sitten erikoistuvan lääkärin kanssa huoneessa ohjaava gyne ja olipa mielenkiintoista potilaankin näkökulmasta, kun tuo ohjaava gyne  selitti sitten erikoistuvalle miksi valitsee mieluummin sen ja sen instrumentin tässä toimenpiteessä ja miksi ottaa kuulapihdeilla kiini tuosta ja tuosta ja noin ja noin, koska on huomannut, että potilaat harvemmin sitten edes huomaa sitä ja näin potilaallekin kivempaa.  Ihan oli huippugyne... ajattelin, että, jos joskus pitää yksityiselle mennä, niin tiedän kelle menen.

Vierailija
20/41 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavonen on paras gynekologi mitä tiedän. Olin jo paikallisen keskussairaalan kipupoliklinikalla toivottomana potilaana joka ei saanut enää muuta hoitoa kuin vahvaa kipulääkitystä kun löysin Paavosen. Hän on ollut naistenklinikan kipupoliklinikan perustaja ja ylilääkäri ja hän osasi hoitaa minunkin vaivani niin että olen saanut nyt viettää toistakymmentä vuotta kivutonta elämää. 

Vastaanotto kestää puoli tuntia ja Paavonen tutkii aina hyvin huolellisesti ja tutkii siinä samassa mikroskoopilla tulehdukset ym. Ei tarvitse erikseen mennä labraan vaan hoidon saa välittömästi.

Käyn edelleen hänellä vuosittain ja suurin pelkoni on että hän lopettaa vastaanottonsa.