H&M Unicef-kampanja -kassalla pyydetään rahaa.
Jonotin tänään H&M kassalla, ja ihmettelin, kun oma vuoroni tuli kun kassa kysyi, että haluanko pyöristää summaa ylöspäin kun heillä on tällainen Unicefin kampanja. No, annoin 3 euroa ylimääräistä. Edelliseltä asiakkaalta tällaista ei kysytty, olisin kyllä huomannut, koska kuulin selkeästi heidän keskustelunsa. Hämmennyin, ja tuli sellainen olo, että olen paska ihminen jos en anna ylimääräistä rahaa.
Mielestäni jotenkin kurjaa kun kassalla aletaan kysymään tällaista asiaa, minkä se viereisellä kassalla/takana oleva selvästi kuuluu. Kuka kehtaa sanoa, että en nyt anna? Mielestäni nuo rahojen kerjäämiset saisi hoitaa jotenkin toisin kun kassalla pyytämällä. Ei tuo 3e mikään iso raha ole mulle, eikä se tässä pointti olekaan, vaan se tyyli millä asiakas yllätetään.
Kommentit (128)
Aivan täällä varmaan keskustelee muitakin kuin vain yksi ihminen!
Jos et halua lahjoittaa 3e voithan sä vaikka sanoa kovaan ääneen että "lahjoitan kuukausilahjoittajana 25e/kk unicefille". Sitten vielä käännyt katsomaan takana olijaasi niin että hänelle jää hyvän tekijän kasvot mieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:49"]
Minultakin kysyttiin H&M:ssa haluanko lahjoittaa. Vastasin "En." Myyjä ojensi vaatekassin katsomatta silmiini.
[/quote]
Ikinä ne silmiin katso. Taitaa tulla itselles huono omatunto ja sitä projisoit sitten muihin. Kasvata se selkäranka. Mä en lahjoita jos en halua, eikä tunnu missään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:29"]
Noi unicefin rahankeräystavat on niin typeriä, että ihan jo sen takia jätän lahjoittamatta kyseiseen firmaan.
[/quote]
Ja vaikka eivät olisi, keksisit jonkin muun yhtä "hyvän" syyn olla lahjoittamatta.
[/quote]
Jos liikaa tuputetaan joka puolelta siihen tulee immuuniksi. Menee se antamisen into, tilalle tulee ärsytys
[/quote]
Mene kertomaan kuoleville lapsille kehtiysmaissa että kuolet koska tädin mielestä avustuksia kerättiin väärin ja alkoi ärsyttää :)
[/quote]
Ei kai kukaan anää ole niin naiivi, että kuvittelee avustusjärjestöjen rahojen menevän kuoleville lapsille?
[/quote]
Lässyn lässyn. Näihin väitteisiin voisi liittää faktaa, mutta jostain syystä sitä ei koskaan tule. Sinulla noita tekosyitä riittää :) Nauti itsekkyydestäsi.
Tämä sama keräys on mielestäni ollut jo kahtena edellisyönä. Itse olen kohteliaasti vastannut "en", kun myyjä on kysynyt pyöristämistä ylöspäin. En ole kokenut sitä ongelmaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:40"]
Tämä sama keräys on mielestäni ollut jo kahtena edellisyönä. Itse olen kohteliaasti vastannut "en", kun myyjä on kysynyt pyöristämistä ylöspäin. En ole kokenut sitä ongelmaksi.
[/quote]
JOnkun seuralaispalvelun kampanja? Kun yöaikaan pyöristellään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"]
Hei hirvee haloo pitää nostaa asiasta, jossa yritetään tehdä hyvää ja auttaa vähäosaisia lapsia. Meidän myyjien työnkuvaan kuuluu kysyä lahjoitusta, koska h&m on unicefin yhteistyökumppani. Itseäni toki myyjänä inhottaa kysyä ns ylimääräistä rahaa asiakkailta, sillä sitä ihmettelyä ja vittuilua tulee yllättävän paljon. Mutta meitä myyjiä ei tosiaan kiinnosta annatko sitä euroa vai et. Jos et niin kohtelias "ei kiitos" riittää. Asiakkaita käy päivän aikana satoja ja itse en ainakaan muista ketä mun kassalla olisi käynyt. Ja sadasta asiakkaasta ehkä kakskymmentä lahjottaa sen euron niin mun mielestä ei pitäis olla milläänlailla "noloa" kieltäytyä lahjottamasta. Nyt valoja päälle, kiitooooos.
[/quote]
Jos kerran se on niin hyvä juttu, niin paljonko olet itse lahjoittanut? Jospa pyöristetään seuraava palkkasi lähimpään tasasummaan ja loput Unicefille?
Moni hämmentyy ja kiusaantuu kysymystä, joten lahjoittaa. Hyvä mieli siitä EI jää! Pientä painostuksen makua siinä on, mutta minä sanon nykyään aina "ei". Ekalla kerralla hämmennyin enkä kehdannut sanoa "ei", jatkossa olen aina kieltäytynyt. Tilanne tuli vain niin nopeasti eteen!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:46"]
Hei hirvee haloo pitää nostaa asiasta, jossa yritetään tehdä hyvää ja auttaa vähäosaisia lapsia. Meidän myyjien työnkuvaan kuuluu kysyä lahjoitusta, koska h&m on unicefin yhteistyökumppani. Itseäni toki myyjänä inhottaa kysyä ns ylimääräistä rahaa asiakkailta, sillä sitä ihmettelyä ja vittuilua tulee yllättävän paljon. Mutta meitä myyjiä ei tosiaan kiinnosta annatko sitä euroa vai et. Jos et niin kohtelias "ei kiitos" riittää. Asiakkaita käy päivän aikana satoja ja itse en ainakaan muista ketä mun kassalla olisi käynyt. Ja sadasta asiakkaasta ehkä kakskymmentä lahjottaa sen euron niin mun mielestä ei pitäis olla milläänlailla "noloa" kieltäytyä lahjottamasta. Nyt valoja päälle, kiitooooos.
[/quote]
Jos kerran se on niin hyvä juttu, niin paljonko olet itse lahjoittanut? Jospa pyöristetään seuraava palkkasi lähimpään tasasummaan ja loput Unicefille?
Moni hämmentyy ja kiusaantuu kysymystä, joten lahjoittaa. Hyvä mieli siitä EI jää! Pientä painostuksen makua siinä on, mutta minä sanon nykyään aina "ei". Ekalla kerralla hämmennyin enkä kehdannut sanoa "ei", jatkossa olen aina kieltäytynyt. Tilanne tuli vain niin nopeasti eteen!
[/quote]
Mistä se hämmennys ja paha mieli aikuiselle tulee? Ihme mimosa-sakkia. Siinä kassalla voit vaikka alkaa kyselemään tuosta hommasta tarkemmin ja selittää miksi et halua lahjoittaa. Sinä olet siinä kassalla ja jono ei liiku mihinkään ennen kuin olet asiasi hoitanut. Ota vaan se aikasi ja pääse hämmennyksen yli.
Minuakin kiinnostaisi tietää, että mikä siinä myyjän kommentissa oli valituksen arvoista? Hänhän vain selitti, ettei ole pakko antaa, ja että eivät myyjät sitä kyttää että kuka antoi ja kuka ei. Paska asiakaspalvelu jos ei muista jokaikistä asiakasta?
Jooo, huomasin kanssa tän keräyksen.
Ostokseni maksoi vaikka 20e ja myyjä kysyi laitetaanko 1e keräykseen, sanoin että joo, laita vaan. Niin hinta oli 21e
Jotenki kuvittelin et se menis tosta 20e :D
Tuleeko teille mielensäpahoittajille aina paha mieli kun joku pyytää tai odottaa teiltä jotain ja sitä toivetta ette voi täyttää? Miten selviätte työelämästä?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:48"]
[/quote]
[/quote]
Mistä se hämmennys ja paha mieli aikuiselle tulee? Ihme mimosa-sakkia. Siinä kassalla voit vaikka alkaa kyselemään tuosta hommasta tarkemmin ja selittää miksi et halua lahjoittaa. Sinä olet siinä kassalla ja jono ei liiku mihinkään ennen kuin olet asiasi hoitanut. Ota vaan se aikasi ja pääse hämmennyksen yli.
[/quote]
Juurihan tuo yksi myyjä sanoi, ettei halua kuulla, miksi en lahjoita :)
Miksi H&M haluaa lahjoittaa minun rahojani? H&M on iso, voittoatuottava yritys. Ja sitten joulun alla kinutaan asiakkaiden hiluja! Varmaan just ajateltu, ettei monikaan kehtaa kieltäytyä. "Kuka nyt on niin ahne, ettei voi pariakymmentä senttiä antaa? Ai sä olitkin!"
Tukekaa nyt helkkari vie maailman paremmuutta ja lakatkaa käymästä siellä Hennesissä!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote] eiköhän se oo jokasen oma asia lahjottaako vaiko eikö, on se nyt saatana kumma juttu et ämmät saa tälläsen haloon aikaseks yhestä vitun lahjotuksesta! Siinähän menevät rahat vaikka itse unicef johtajan taskuu, jos noin paljon haittaa ja ahistaa ni älä lahjota mitää ja parempi sitte varmaa on pysyy omas kodis ja tilaa netist ni ei tuu kiusallisii tilanteit..
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:57"]Tukekaa nyt helkkari vie maailman paremmuutta ja lakatkaa käymästä siellä Hennesissä!
[/quote]
Kamalaa sanoa, mutta en löydä mistään samankaltaisia vaatteita yhtä halvalla....
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:49"]
Minultakin kysyttiin H&M:ssa haluanko lahjoittaa. Vastasin "En." Myyjä ojensi vaatekassin katsomatta silmiini.
[/quote]
Ikinä ne silmiin katso. Taitaa tulla itselles huono omatunto ja sitä projisoit sitten muihin. Kasvata se selkäranka. Mä en lahjoita jos en halua, eikä tunnu missään.
[/quote]
Kyllä katsoo. Ja mulla on kuule selkäranka. Muutenhan lyhistyisin maahan idiootti.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"] Hei hirvee haloo pitää nostaa asiasta, jossa yritetään tehdä hyvää ja auttaa vähäosaisia lapsia. Meidän myyjien työnkuvaan kuuluu kysyä lahjoitusta, koska h&m on unicefin yhteistyökumppani. Itseäni toki myyjänä inhottaa kysyä ns ylimääräistä rahaa asiakkailta, sillä sitä ihmettelyä ja vittuilua tulee yllättävän paljon. Mutta meitä myyjiä ei tosiaan kiinnosta annatko sitä euroa vai et. Jos et niin kohtelias "ei kiitos" riittää. Asiakkaita käy päivän aikana satoja ja itse en ainakaan muista ketä mun kassalla olisi käynyt. Ja sadasta asiakkaasta ehkä kakskymmentä lahjottaa sen euron niin mun mielestä ei pitäis olla milläänlailla "noloa" kieltäytyä lahjottamasta. Nyt valoja päälle, kiitooooos. [/quote] Jos kerran se on niin hyvä juttu, niin paljonko olet itse lahjoittanut? Jospa pyöristetään seuraava palkkasi lähimpään tasasummaan ja loput Unicefille? Moni hämmentyy ja kiusaantuu kysymystä, joten lahjoittaa. Hyvä mieli siitä EI jää! Pientä painostuksen makua siinä on, mutta minä sanon nykyään aina "ei". Ekalla kerralla hämmennyin enkä kehdannut sanoa "ei", jatkossa olen aina kieltäytynyt. Tilanne tuli vain niin nopeasti eteen! [/quote] eiköhän se oo jokasen oma asia lahjottaako vaiko eikö, on se nyt saatana kumma juttu et ämmät saa tälläsen haloon aikaseks yhestä vitun lahjotuksesta! Siinähän menevät rahat vaikka itse unicef johtajan taskuu, jos noin paljon haittaa ja ahistaa ni älä lahjota mitää ja parempi sitte varmaa on pysyy omas kodis ja tilaa netist ni ei tuu kiusallisii tilanteit..
[/quote]
No mitä vittua sinä edes kommentoit tätä ketjua, jos noin ottaa päähän? Pysyisit pois!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juurihan tuo yksi myyjä sanoi, ettei halua kuulla, miksi en lahjoita :)
Miksi H&M haluaa lahjoittaa minun rahojani? H&M on iso, voittoatuottava yritys. Ja sitten joulun alla kinutaan asiakkaiden hiluja! Varmaan just ajateltu, ettei monikaan kehtaa kieltäytyä. "Kuka nyt on niin ahne, ettei voi pariakymmentä senttiä antaa? Ai sä olitkin!"
[/quote]
No vittuako sillä on väliä haluaako se kuulla sitä vai ei, jos siitä selittämisestä tulee sulle parempi mieli. Sinähän se asiakas olet. Tuommoisista kampanjoista saattaa tulle niille mielipahaihmisten vastakohdille hyvä mieli. "Ha haa, lahjoitin 5 senttiä, mikä Äiti Teresa olenkaan". Ja yritys saa tätä kautta positiivista imagoa. Maailman helpoin tapa lahjoittaa, mutta mielestäni siitä on myös maailman helpoin tapa kieltäytyä. Paitsi tietysti teidän. Mä en tee niillä kukkaronpohjalla pyörivillä viissenttisillä mitään, joten pistän kiertoon. Mutta jos niille on tarvetta, niin sanoo ei. So simple.
"Miksi H&M haluaa lahjoittaa minun rahojani? H&M on iso, voittoatuottava yritys. Ja sitten joulun alla kinutaan asiakkaiden hiluja! "
Kyllä tuo H&M:n ja Unicefin yhteistyö ulottuu aika paljon tuota "asiakkaiden hilujen kinuamista" pidemmälle.
Since 2004, H&M has contributed approximately US$17.5 million with funds being invested in areas such as girl’s education, HIV/AIDS prevention, water and sanitation and child protection in Bangladesh, Cambodia, China, India, Madagascar, and Uzbekistan. H&M has also contributed to UNICEF’s disaster relief work on several occasions, such as for the Tsunami emergency, the floods in Pakistan, the Haiti earthquake, the drought in the Horn of Africa, and for the ongoing Syria emergency.
In 2009, H&M made a donation of US$ 4.5 million to support a five-year programme in India that aims to improve access to quality education and healthcare services, and ensure that all children between the ages of 6 to 14 are in school. One million children have already been reached in southern India through this programme supported by H&M.
In 2012, H&M made its largest donation to community investment of US$ 8 million for a programme in Bangladesh that aims to protect children’s rights by providing access to education. The Programme targets 40,000 children between 3-14 years with the objective to improve access to quality early learning, pre-primary, basic primary education, basic life skills and social protection services.
Since 2012, H&M, alongside other Swedish business leaders, has been involved in a pilot initiative led by UNICEF that aims to help companies understand and assess their impact on children’s rights. This initiative follows the official release in 2012, by UNICEF, the Global Compact and Save the Children, of the Children’s Rights and Business Principles, the first comprehensive set of global standards for child-friendly business practices setting out the actions that companies should incorporate to respect and support children's rights.
Lähde: http://www.unicef.org/corporate_partners/index_handm.html
Ei tarvitse anteeksi pyytää, totesin vaan kun ne julisteet on siellä sitä varten että asiakas saa infon kampanjasta :)