H&M Unicef-kampanja -kassalla pyydetään rahaa.
Jonotin tänään H&M kassalla, ja ihmettelin, kun oma vuoroni tuli kun kassa kysyi, että haluanko pyöristää summaa ylöspäin kun heillä on tällainen Unicefin kampanja. No, annoin 3 euroa ylimääräistä. Edelliseltä asiakkaalta tällaista ei kysytty, olisin kyllä huomannut, koska kuulin selkeästi heidän keskustelunsa. Hämmennyin, ja tuli sellainen olo, että olen paska ihminen jos en anna ylimääräistä rahaa.
Mielestäni jotenkin kurjaa kun kassalla aletaan kysymään tällaista asiaa, minkä se viereisellä kassalla/takana oleva selvästi kuuluu. Kuka kehtaa sanoa, että en nyt anna? Mielestäni nuo rahojen kerjäämiset saisi hoitaa jotenkin toisin kun kassalla pyytämällä. Ei tuo 3e mikään iso raha ole mulle, eikä se tässä pointti olekaan, vaan se tyyli millä asiakas yllätetään.
Kommentit (128)
Varmasti myyjiäkin tämä kysely hävettää. Minua hävetti jo aikoinaan kun olin McDonaldsissa töissä ja AINA piti asiakkaalle suositella jotain, ja se jotain oli yleensä PLUS - ateria. "Haluaisitko eurolla isomman juoman ja ranskalaiset" Äääääääh. Jos jotain vihaan niin se on tyrkyttäminen, vaikka sen kysyis miten nätisti. Oli sitten tyrkyttäjä tai se jolle tyrkytetään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:08"]
Törmäsin tähän eilen HM:llä. Hämmästyin suuresti. ostokseni maksoi 19.90. Myyjä kysyi: haluaisitko antaa pari euroa Unicefille? Vastasin: en. Tyttö otti minulta kaksikymppisen ja kysyi: voinko pyöristää kahteenkymppiin ja laittaa viisi senttiä Unicefille? Olin niin äimänä, että sanoin, että no laita.
Jälkeenpäin olin kyllä vähän ihmeissäni, mitä hemmetin pakkosyöttöä! Ja Unicef on viimeisiä tahoja, joita tuen. Minulla on pari ihan lähikohdetta sydäntä lähellä ja aion sanoa sen kyllä ensi kerralla.
Säälittää ne myyjätytöt, kun joutuvat tuollaista pakkosyöttöä tekemään. Varmaan niitäkin nolottaa. Ja takuulla tulee kakkaa niskaan.
[/quote]
ja kyllä se nolottaa kysyä asiakkailta rahaa järjestölle, mutta hyvän asian puolesta me sitä kysytään. Ja kyllä sitä p*skaa tulee niskaan melkein joka toiselta ja kiitos jos asioit hennesillä parin viikon sisällä tämä kampanja jatkuu siellä ja jos sinulta tätä lahjoitusta kysytään ole ystävällinen ja vastaa kiitos kyllä tai ei. Meitä ei kiinnosta miksi et lahjoita tai että lahjoitat muuta kautta se on meille aivan yhden tekevää me kysymme sitä päivän aikana jokaiselta asiakkaalta luuletko että se jää mieleen mitä just sä vastaat.
[/quote]
Onpa siinä meillä asiakaspalvelija. Kerro, missä kaupungissa työskentelet, niin laita vähän palautetta HM:lle.
[/quote]
Työskentelen Puumalan h&m myymälässä. Kiitos palautteestasi.
Vieläkö kampanja on käynnissä vai uskaltaako hooämmälle jo mennä?
Meidän myymälässämme ei ainakaan kysytä alle 18 vuotiailta koska sehän nyt olisi epä eettistä kysyä lapsilta rahaa keräykseen josta he eivät ehkä edes tiedä tai rahaa on vain pari euroa ja pitäisi se karkkipussi saada ostettua.
Nyt vaan mielensäpahoittajat viestiä menemään netinkautta sinne h&m.lle että muuttaisi keräystapaa mutta niinkuin aiemmin jo voi lukea että tämä on myyjille osoitettu työtehtävä ja jos me laistamme kysymästä tulee meille työnantajalta p*askaa niskaan..
BIK BOKILLA ON SAMA HOMMA NYT! Tyttöjen kouluihin yms? Tuli vähän puskista kassalla ja olisi ollut hiukan noloa olla antamatta mitään niin sentään vaivaiset 20cent annoin.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:26"]
Eikä kai kukaan kuvittele, että Henkkamaukka ihan ilmaiseksi tällaista kampanjaa harjoittaa? Osa rahoista menee sen pussiin. Eika ainakaan minulla ole minkäänlaista tarvetta tukea sitä.
[/quote]
H&M keräämät lahjoitukset menee lyhentämättömänä, eli kokonaisuudessaan UNICEF:ille.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:25"]
Eikä kai kukaan kuvittele, että Henkkamaukka ihan ilmaiseksi tällaista kampanjaa harjoittaa? Osa rahoista menee sen pussiin. Eika ainakaan minulla ole minkäänlaista tarvetta tukea sitä.
[/quote]
H&M keräämät lahjoitukset menee lyhentämättömänä, eli kokonaisuudessaan UNICEF:ille.
[/quote]
Niinhän ne väittää. Itse en ainakaan tuohon usko.
Mielummin joku unicefin kippo, johon voi halutessaan jättää niitä hiluja. Onhan tuo "aneleminen" hieman noloa. Ja ei, en nyt väitä että avustustyö on noloa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo. Oikeesti ne menee itämafialle, prostituutiorenkaisiin ja toimitusjohtajan uuteen bemariin. Huoh.
Suomalaisia hävettää ja ahistaa kaikki.
Miksi monelle kommentoijalle on niin vaikea kieltäytyä jos joku pyytää lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Miksi niin moni haluaa tietentahtoen antaa itsestään naiivin ja tekopyhän kuvan? En ymmärrä. Siinähän vain syydetään rahaa järjestöille, jotka eivät ole vuosikymmenten aikana saaneet mitään parannusta aikaan Afrikassa ja muissakin maissa. Pahimmillaan estetään kehitystä passivoimalla paikallisia ihmisiä. Muistuttaa kovin antisaikojen anekauppaa, jossa rahalla yritettiin ostaa syntejä anteeksi, kun tosiasiassa rahoitettiin vieraita kulttuureja tuhoavia lähetyssaarnaajia. Hyvää tarkoittavia hölmöjä. Itse ei laittaisi koskaan latiakaan Unicef-keräykseen, sen verran olen tarkka maineestani.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"]
Hei hirvee haloo pitää nostaa asiasta, jossa yritetään tehdä hyvää ja auttaa vähäosaisia lapsia. Meidän myyjien työnkuvaan kuuluu kysyä lahjoitusta, koska h&m on unicefin yhteistyökumppani. Itseäni toki myyjänä inhottaa kysyä ns ylimääräistä rahaa asiakkailta, sillä sitä ihmettelyä ja vittuilua tulee yllättävän paljon. Mutta meitä myyjiä ei tosiaan kiinnosta annatko sitä euroa vai et. Jos et niin kohtelias "ei kiitos" riittää. Asiakkaita käy päivän aikana satoja ja itse en ainakaan muista ketä mun kassalla olisi käynyt. Ja sadasta asiakkaasta ehkä kakskymmentä lahjottaa sen euron niin mun mielestä ei pitäis olla milläänlailla "noloa" kieltäytyä lahjottamasta. Nyt valoja päälle, kiitooooos.
[/quote]
Jos kerran se on niin hyvä juttu, niin paljonko olet itse lahjoittanut? Jospa pyöristetään seuraava palkkasi lähimpään tasasummaan ja loput Unicefille?
Moni hämmentyy ja kiusaantuu kysymystä, joten lahjoittaa. Hyvä mieli siitä EI jää! Pientä painostuksen makua siinä on, mutta minä sanon nykyään aina "ei". Ekalla kerralla hämmennyin enkä kehdannut sanoa "ei", jatkossa olen aina kieltäytynyt. Tilanne tuli vain niin nopeasti eteen!
[/quote]
Mistä se hämmennys ja paha mieli aikuiselle tulee? Ihme mimosa-sakkia. Siinä kassalla voit vaikka alkaa kyselemään tuosta hommasta tarkemmin ja selittää miksi et halua lahjoittaa. Sinä olet siinä kassalla ja jono ei liiku mihinkään ennen kuin olet asiasi hoitanut. Ota vaan se aikasi ja pääse hämmennyksen yli.
[/quote]
Juurihan tuo yksi myyjä sanoi, ettei halua kuulla, miksi en lahjoita :)
Miksi H&M haluaa lahjoittaa minun rahojani? H&M on iso, voittoatuottava yritys. Ja sitten joulun alla kinutaan asiakkaiden hiluja! Varmaan just ajateltu, ettei monikaan kehtaa kieltäytyä. "Kuka nyt on niin ahne, ettei voi pariakymmentä senttiä antaa? Ai sä olitkin!"
[/quote]
No vittuako sillä on väliä haluaako se kuulla sitä vai ei, jos siitä selittämisestä tulee sulle parempi mieli. Sinähän se asiakas olet. Tuommoisista kampanjoista saattaa tulle niille mielipahaihmisten vastakohdille hyvä mieli. "Ha haa, lahjoitin 5 senttiä, mikä Äiti Teresa olenkaan". Ja yritys saa tätä kautta positiivista imagoa. Maailman helpoin tapa lahjoittaa, mutta mielestäni siitä on myös maailman helpoin tapa kieltäytyä. Paitsi tietysti teidän. Mä en tee niillä kukkaronpohjalla pyörivillä viissenttisillä mitään, joten pistän kiertoon. Mutta jos niille on tarvetta, niin sanoo ei. So simple.
[/quote]
Ei mulle tule siitä selittämisestä parempi mieli. Kuka niin on sanonut? En halua selitellä mitään, en antaa rahaa enkä kuunnella mitään kinuamista kassalla. Piste.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo. Oikeesti ne menee itämafialle, prostituutiorenkaisiin ja toimitusjohtajan uuteen bemariin. Huoh.
[/quote]
Sähän sen sanoit. No voit lahjoittaa munki puolesta isoille herroille vähän lisää menopelejä ja naisia ;) Kyllä näitä hyväuskoisia riittää, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"]
Hei hirvee haloo pitää nostaa asiasta, jossa yritetään tehdä hyvää ja auttaa vähäosaisia lapsia. Meidän myyjien työnkuvaan kuuluu kysyä lahjoitusta, koska h&m on unicefin yhteistyökumppani. Itseäni toki myyjänä inhottaa kysyä ns ylimääräistä rahaa asiakkailta, sillä sitä ihmettelyä ja vittuilua tulee yllättävän paljon. Mutta meitä myyjiä ei tosiaan kiinnosta annatko sitä euroa vai et. Jos et niin kohtelias "ei kiitos" riittää. Asiakkaita käy päivän aikana satoja ja itse en ainakaan muista ketä mun kassalla olisi käynyt. Ja sadasta asiakkaasta ehkä kakskymmentä lahjottaa sen euron niin mun mielestä ei pitäis olla milläänlailla "noloa" kieltäytyä lahjottamasta. Nyt valoja päälle, kiitooooos.
[/quote]
Jos kerran se on niin hyvä juttu, niin paljonko olet itse lahjoittanut? Jospa pyöristetään seuraava palkkasi lähimpään tasasummaan ja loput Unicefille?
Moni hämmentyy ja kiusaantuu kysymystä, joten lahjoittaa. Hyvä mieli siitä EI jää! Pientä painostuksen makua siinä on, mutta minä sanon nykyään aina "ei". Ekalla kerralla hämmennyin enkä kehdannut sanoa "ei", jatkossa olen aina kieltäytynyt. Tilanne tuli vain niin nopeasti eteen!
[/quote]
Mistä se hämmennys ja paha mieli aikuiselle tulee? Ihme mimosa-sakkia. Siinä kassalla voit vaikka alkaa kyselemään tuosta hommasta tarkemmin ja selittää miksi et halua lahjoittaa. Sinä olet siinä kassalla ja jono ei liiku mihinkään ennen kuin olet asiasi hoitanut. Ota vaan se aikasi ja pääse hämmennyksen yli.
[/quote]
Juurihan tuo yksi myyjä sanoi, ettei halua kuulla, miksi en lahjoita :)
Miksi H&M haluaa lahjoittaa minun rahojani? H&M on iso, voittoatuottava yritys. Ja sitten joulun alla kinutaan asiakkaiden hiluja! Varmaan just ajateltu, ettei monikaan kehtaa kieltäytyä. "Kuka nyt on niin ahne, ettei voi pariakymmentä senttiä antaa? Ai sä olitkin!"
[/quote]
No vittuako sillä on väliä haluaako se kuulla sitä vai ei, jos siitä selittämisestä tulee sulle parempi mieli. Sinähän se asiakas olet. Tuommoisista kampanjoista saattaa tulle niille mielipahaihmisten vastakohdille hyvä mieli. "Ha haa, lahjoitin 5 senttiä, mikä Äiti Teresa olenkaan". Ja yritys saa tätä kautta positiivista imagoa. Maailman helpoin tapa lahjoittaa, mutta mielestäni siitä on myös maailman helpoin tapa kieltäytyä. Paitsi tietysti teidän. Mä en tee niillä kukkaronpohjalla pyörivillä viissenttisillä mitään, joten pistän kiertoon. Mutta jos niille on tarvetta, niin sanoo ei. So simple.
[/quote]
Ei mulle tule siitä selittämisestä parempi mieli. Kuka niin on sanonut? En halua selitellä mitään, en antaa rahaa enkä kuunnella mitään kinuamista kassalla. Piste.
[/quote] Siinähän ahdistelet sitten ja jälkeenpäin mietit, että mitä ne musta nyt ajatteli, kun en sitä 20 senttistä lahjoittanut. Voi kun sua loukattiin. Kyllä on heti lopetettava se paha kampanja.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sähän sen sanoit. No voit lahjoittaa munki puolesta isoille herroille vähän lisää menopelejä ja naisia ;) Kyllä näitä hyväuskoisia riittää, valitettavasti.
[/quote] Joo, ei kannata lahjoittaa ikinä mihinkään eikä kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Joo, ei kannata lahjoittaa ikinä mihinkään eikä kenellekään.
[/quote]
Joo!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:23"]Säälittävää ettei ole selkärankaa sanoa kassalla ei ja tulee huutelemaan täällä myöhemmin asiasta, ihan ku tämä enää hyödyttäisi mitään! Se on kumma että aikuiset ihmiset eivät uskalla sanoa päin naamaa vaan pitää jälkeenpäin tulla huutelemaan nettiin.. ota ittees niskasta ja harjoittele sanomaan ei, ni ei tarvitse jälkikäteen huudella mitään. Mielestäni jokainen aikuinen kuitenkin päättää itse miten rahat käyttää. Ja yllätyksestä sen verran että pitää olla todella sokea jos ei näe myymälässä olevia kylttejä kyseisestä kampanjasta! + Luuletko että se on myyjien valinta tai myyjistä kiva kysyä sitä, ei tasan ole!!
[/quote]
Taidat olla yksi myyjistä? Kasvapa itse aikuiseksi, äläkä ota muiden mielipiteitä noin henkilökohtaisesti, jaxuhali ! <3
Itse sanon että kiitos ei tällä kertaa.
Tuli mieleen kun kommentteja lueskelin, että entä jos asiakkaana on alakouluikäisiä tai muuten huomattavasti alaikäisiä lapsia. Saako heiltä kysyä rahaa lahjoitukseen?
Pienemmät lapset eivät ehkä tohdi kieltäytyä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:49"]
Minultakin kysyttiin H&M:ssa haluanko lahjoittaa. Vastasin "En." Myyjä ojensi vaatekassin katsomatta silmiini.
[/quote]
Ikinä ne silmiin katso. Taitaa tulla itselles huono omatunto ja sitä projisoit sitten muihin. Kasvata se selkäranka. Mä en lahjoita jos en halua, eikä tunnu missään.
[/quote]
Kyllä katsoo. Ja mulla on kuule selkäranka. Muutenhan lyhistyisin maahan idiootti.
[/quote] No piehtaroi sitten siinä mielipahassasi :)