Miten vauva oppii nukahtamaan?
Kohta puolivuotias vauva nukahtaa vaan tissille. On yritetty laittaa omaan sänkyyn nukahtamaan, ollut kainalossa, heijattu ja vaikka mitä. Heijaukseen nukahtaa joskus, mutta herää todella helposti kun laskee alas. Eikä sitten daa nukahdettua kun havahtuu. Alkuillan nukutus ei ole edes ongelma, vaan hereille havahtuminen keskellä yötä. Juuri olen pyrkinyt vähentämään yöimetystä, niin on huomannut uudenlaisen ongrlman. Esimerkkinä viime yö: Kävi nukkumaan jo ennen kahdeksaa (tosi väsynyt, kun viime yönä kukkui ylhäällä jonkin verran). Ekan kerran heräsi jo ennen kymmentä. Otin viereen tiukasti kainaloon ja soittorasia soimaan (edellisenä yönä havaittiin ainoastaan toimivaksi) ja sai lopulta nukahdettua. Seuraavan kerran puoliltaöin, kainaloon otto riitti tällä kertaa. Sitten ehkä yhdeltä piti taas ottaa kainaloon, muistikuvat hatarat. Kahdelta annoin jo rintaa, kun on siirretty syöttöä vaan. Ja väsyneenä ei enää jaksanut muutakaan, halusin vaan jatkaa unia ja nopeasti. Heräsi taas kolmelta ja annoin taas tissiä kunvei alkanut rauhottua kainaloon (tiedän ettei olisi varmaan pitänyt, mutta väsymys oli kova). Sitten taas neljältä. Päätin etten anna tissiä, mutta tässä se suurin ongelma: Vauva ei vaan nukahda. Koitin ottaa kainaloon, soittaa soittorasiaa, hyssytellä, kääntää selän, peitellä paremmin... Kun käännän selän, itkee pian, kun otan kainaloon, alkaa juttelu. Lopilta itkee vaan väsymystään, muttei saa nukahdettua. Viideltä annoin sitten tissiä tunnin valvomisen jälkeen, kun halusin saada unta, kun pitää päiväkin jaksaa hoitaa. Nyt mietin, että oliko se kolme yösyömistä edes lopulta niin paha. Nythän olen heräillyt lähes tunnin välein ja joutunut kukkumaan hereillä. Joku kikka tuohon nukahtamiseen on keksittävä. Alkaa energiat olla vähissä. Unikoulu voisi kohta auttaa. On vaan sen huutamisen kanssa arka. Tämä kun ei rauhotu vaan silittelyihin tms. Haluaisin nyt vaan kuulla että tämä helpottaa kohta tai vinkkiä millä. Ja onhan se helpottanut, kun joku aiks sitten oli kuusi syöttöä yössä. Ei toimi pää, en tiedä mitä seuraavaksi tehdä. :/
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:49"]Jos vauvojen luonteenpiirteet eivät vaikuttaisi nukahtamiseen, niin vannoisin seuraavien keinojen toimivan kaikilla:
• Yöajan rauhoittaminen alusta alkaen. Eli hiljaista ja hämärää, ei leikkiä eikä leluja. Juttelut ja katsekontakti minimiin.
• Paljon läheisyyttä ja kontaktia vauvan kanssa päiväsaikaan.
• Samoina toistuvat iltarutiinit, joista vauva tietää nukkumaanmenon koittavan pian. Meillä iltapesu, unilaulu, yöpuvun pukeminen, viimeinen syöttö ja röyhtäytys ja lopuksi iltasuukot, peittely ja hyvän yön toivotus.
• Laitetaan vauva nukkumaan, kun hän on sopivan väsynyt. Ei yliväsynyt eikä liian pirteä.
• Jos vauva nukahtaa tissille, koitetaan saada hänet havahtumaan ennen sänkyyn laskemista.
• Varmaan kaikki vauvat tarvitsevat jonkun rauhoittumisvälineen eli siirtymäobjektin. Tissin tilalle kannattaa jo varhain totuttaa joku muu vaihtoehto, jonka avulla vauva nukahtaa itsekseen illalla ja aina yöllä herättyään muuten kuin nälkäänsä. Meidän vauva rauhoittuu uneen peukkuaan imemällä.
• Ei totuteta vauvaa nukahtamaan heijaukseen, kanniskeluun, syliin, viereen, tuutulauluun, soittorasian ääneen, silitykseen ym.
Meidän vauva on nukkunut 2 kk ikäisestä lähtien näillä keinoilla öisin yleensä 7-9 tuntia putkeen nukahdettuaan rauhassa yksin sänkyynsä. Aamuyön syötön jälkeen saattaa valvoa sängyssään jonkun aikaa itsekseen höperrellen, mutta sitten jatkaa vielä uniaan pari tuntia. Jos hän on alkanut itkeä sänkyyn laitettaessa, on syynä ilmeisesti ollut nälkä, röyhtäys tai se, ettei hän ole ollut vielä riittävän väsynyt. Olen sitä mieltä, ettei vauvaa pitäisi "nukuttaa", vaan hänet pitäisi sopivasti ja johdonmukaisesti rauhoittaa, jotta hän voisi nukuttaa itse itsensä. Ja tehdä kaikki tämä riittävän aikaisin, ennen kuin vääriä malleja pääsee muodostumaan. Unikoulu on varmasti hyvä ratkaisu myöhemmässä vaiheessa.
Mutta, koska kaikki vauvat ovat yksilöitä, eivät nämäkään keinot välttämättä toimi. Meidän vauva on varmaan vain tosi hyvä nukkuja, ja olen kiitollinen siitä.
[/quote]
Meillä on alusta asti ollut ihan mahdoton yhtälö vaan laskea vauva nukahtamaan. Aika ajoin on koitettu ja alusta asti sillä on ollut yksi ja sama seuraus: Lohduton huuto ja vauva pelkää kohta pinnasänkyään ja sinne siirtäminen vielä vaikeampaa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:17"]
Hei,
meillä yöheräilyyn auttoi lopulta omaan huoneeseen siirtäminen (5kk). Saattoi ennen sitä herätä 10 kertaa yössä.. Nyt max. kaksi heräämistä ja yksi syöttö. Vauva syö kyllä tuttia ja sängyssä on kahdeksan tuttia. Osaa yöllä itse laittaa tutin uudelleen suuhun, kun löytyy helposti.
[/quote]
Tämä auttoi meilläkin. Muutassa viikossa yöheräilyt laskivat 10-15 krt/ 0-1 kertaa. Oppi laittamaan itse tutin suuhunsa ja niitä oli sängyssä 8-10 :)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:28"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:01"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:49"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 12:13"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:00"]Mitä oikein odotit? [/quote] Helpottiko tuo oloasi jotenkin? No vastauksilta en osannut odottaa kummempia. Jos jollain olisi ollut joku toimiva keino nukuttamiseen, sitä vinkkiä olisi voitu kokeilla. Tosin ei taida olla mitään taikakeinoja. Ylipäätään en oikeasti osannut odottaa ihan tällaista. Tottajai tiesin että vauvat heräilee. En tiennyt että se on ihan tällaista. En tiennyt että väsyisin näin kovasti, että alkaisin kärsimään nukahtamisvaikeuksista, että alan heräilemään pienimpäänkin rasahdukseen.. Mutta toivottavasti sinulle tuli parempi mieli nyt. [/quote] Miten ihmeessä et muka tiennyt? Minusta on yleistietoa, että valvominen vauvan kanssa on juuri tuollaista. Sivun on kyllä täytynyt aktiivisesti vältellä tai suodattaa pois vauva-aikaan liittyvää tietoa, jos tuo oli sinulle yllätys. [/quote] Kukaan ei ole koskaan sanonut sen olevan tuollaista. Kukaan lähipiirissä ei ole kärsinyt uniongelmista. Raskausajankin luin lehtiä ym ahkerasti, enkä törmännyt tällaisiin juttuihin kertaakaan. Eikä tullut mieleeni googlettaa asiaa, josta en tiennyt mitään. Tiesin kyllä valvomisesta ylipäätään, mutten millaista se on. Enkä tiennyt etukäteen miten juuri minä reagoin. Koskaan en ole kuullut kenenkään valittavan että päätä särkee toista kuukautta putkeen univajeen takia. Enkä vältellyt tietoa. Oliko vielä joku asia jossa haluat vähätellä? Nostaako se itsetuntoasi jotenkin vai mikä tämän tarkoitus on? Kaikki eivät ole ennustajia, eivätkä voi tietää miten reagoivat asioihin. [/quote] Ei tässä ole kysymys minusta tai itsetunnostani. Olen vain aidosti hämmästynyt tietämättömyydestäsi. Ehkä sitten itse kuvittelit kirjoittavasi hyvinkin ainutlaatuista tapauskirjoitusta, mutta kaikki aloitusviestissäsi kuulosti minusta täysin tavalliselta, tuhanteen kertaan tälläkin palstalla nähdyltä tilitykseltä. Minun on kai vaikea samastua tilanteeseen, jossa tehdään sihienastisen elämän tärkein päätös, eikä selvitetä kunnolla etukäteen, mitä kaikkea se voi sisältää. Tietenkään kukaan ei voi varmasti tietää, mitkä riskit realisoituvat omalla kohdalla, mutta ettet muka tiennyt tuon olevan edes mahdollista... Ei, tuo vain kuulostaa uskomattomalta ottaen huomioon, kuinka helposti tätä tietoa on saatavilla. [/quote] Koitan vääntää rautalangasta. Tiesin kyllä että lapset valvottavat. Tiesin että voi olla rankkaa. Luin hyvin paljon, googlettelin tietoa lapsen unesta, allergioista, syömisestä. Tottakai tiesin esimerkiksi koliikista ja kuinka helvettiä se voi olla. Mutten oikeasti tiennyt enkä mistään lukenut että tämä johtaisi omiin univaikeuksiin tai kahden kuukauden yhtäjaksoiseen päänsärkyyn. [/quote] Niin, tämä tuli jo selväksi. Minusta unettomuus on varsin hyvin dokumentoitu pikkulapsivaiheen vaiva. Itse asiassa se, ettei saa nukuttua, taitaa olla kaikkein puhutuimpia ongelmia, joita etenkin äidit joutuvat ensimmäisten vuosien aikana kokemaan. [/quote] No jostain syystä se on minulta mennyt ohi. Ja nytkö vastaat kysymykseeni mikä se pointtisi oli? Olin kyllä lukenut lapsen nukutuksestakin ja olen lukenut. Senkö takia en voi kysyä neuvoja omaan tilanteeseeni, kun tuntuu että on yrittänyt vaikka mitä niistä keinoista joita on lukenut, muttei ole saanut niistä apua? [/quote] Pointtini on juuri tuo: minusta on ihmeellistä, että noin itsestäänselvä asia voi jäädä joltakulta tietämättä. Etenkin se on kummallista, kun kuitenkin kerrot hankkineesi oman vanhemmuutesi tueksi paljon tietoa ennen raskaaksi tulemista (tai ainakin ennen lapsen syntymää). Kuten 69 sanoo, teidän tilanteenne on kuitenkin hyvin tavallinen. Ehkä koko vanhemmuusdiskurssissa on jotakin vialla, kun tällaiset asiat täytyy oppia kantapään kautta. [/quote] Minulta jäi joku yksittäinen asia huomaamatta. Sekö tässä on ongelmana? Voi anteeksi etten ihan kaikkea tajunnut selvittäö. Etsin hyvin paljon tietoa, mutta kaikkea en selvittänyt. Hienoa jos sinä löydät kaiken tiedon kaikesta, eikä voi millään mennä ohi mikään asia. Ei tullut mieleenikään googlettaa erikseen äidin unettomuus, koska en ollut sellaisesta kuullut ennen. Niissä lehdissä, joita luin ei ollut asiasta mainintaa. Enpä ole lukenut vielä tosiaan pottatreenistäkään. Enkä ole selvittänyt mikä on paras tapa toimia jos murrosikäinen tulee humalassa kotiin. Tai miten kerron lapselle miehen kuolemasta (niinkin voi tapahtua). Sinä et ymmärrä miten joku voi missata yhden asian. Minä taas ihmettelen miten joku kykenee varautumaan aivan kaikkeen ja selvittämään asioita, joista ei tiedä mitään. Ymmärrän kyllä että on hyvä varautua, mutta aivan varmasti jokaisella on joku asia joka tulee yllätyksenä, eikä kaikkea yksinkertaisesti voi tietää. En aio selittää asiasta sinulle sen enempää ymmärsit tai et. [/quote] Kuten sanottu, kaikkea ei voi etukäteen tietää. Esimerkiksi se, minkälaiset bodyt ovat käytännöllisimpiä ja tarvitaanko hoitopöytää oikeasti, eivät välttämättä ole helposti saatavilla olevaa tietoa. Kuitenkin jos sadalta suomalaiselta kysyttäisiin Voitto kotiin -kilpailun tyylisesti, mitä seurauksia lapsen hankkimisella on, vähäinen unen saanti olisi varmasti top kympissä. [/quote] Johan minä oken miljoona kertaa kohta sanonut että TIESIN etukäteen että saa vähän unta. Onko ymmärryksessä vikaa?! [/quote] Olet sanonut sekä tietäneesi että olleesi tietämätön. Kumpi nyt pitää paikkaansa? [/quote] Olet sekoittanut kaksi asiaa: Vähän unen ja unettomuuden. Tiesin että vauvavuonna saa vähän unta. En tiennyt sellaisesta ilmiöstä, että vähäinen uni vaikeuttaa nukkumista, että sitten kun lapsi nukkuu, ei saakaan Itse unta. Ilmeisesti et tällaisesta ole itsekäön kuullut, jos et kykene kahta asiaa erottamaan toisistaan. Tämän selvensin jo tuissa aiemmin.
[/quote]
Päinvastoin: tiesin, että nuo asiat liittyvät erottamattomasti toisiinsa. Jatkuvat heräilythän sotkevat unirytmin totaalisesti. Tämän huomaamiseen ei tarvita edes vauvaa. Riittää, kun viettää viikonkin heräillen vaikkapa sairauden takia. Armeijan käyneillekin on tuttua, että leireillä ei välttämättä saa unta, vaikka kuinka väsyttäisi.
Eihän se lapsen kanssa valmoninen niin rankkaa olisikaan, jos nukkuisi vain sen kuusi ta iseitsemän tuntia pienissä pätkissä. Yöheräilyt tarkoittavat aina myös unen laadun heikkenemistä.
Menehän nyt jankuttaja muualle, kaikki tietää kyllä että olet idiootti jolla on kaiken lisäksi huono päivä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:41"]
Päinvastoin: tiesin, että nuo asiat liittyvät erottamattomasti toisiinsa. Jatkuvat heräilythän sotkevat unirytmin totaalisesti. Tämän huomaamiseen ei tarvita edes vauvaa. Riittää, kun viettää viikonkin heräillen vaikkapa sairauden takia. Armeijan käyneillekin on tuttua, että leireillä ei välttämättä saa unta, vaikka kuinka väsyttäisi.
Eihän se lapsen kanssa valmoninen niin rankkaa olisikaan, jos nukkuisi vain sen kuusi ta iseitsemän tuntia pienissä pätkissä. Yöheräilyt tarkoittavat aina myös unen laadun heikkenemistä.
[/quote]
Hienoa sinulle! Mahtavaa! Olet parempi kuin muut! Ota keksi!
Meillä oli ap ihan samanlaista noihin aikoihin. Me kuitenkin muutettiin vauvan kanssa ulkomaille jolloin törmäsin johonkin mikä on Suomessa tabu: imetys aiheuttaa vauvoille nukkumisongelmia. Eivät siis vain yöimetykset vaan imetyksen jatkuminen sinänsä. Tietysti on hyvin nukkuvia imetettyjä vauvoja mutta liikaa rintaan kiintyneitä auttaa kun imetyksen lopettaa kokonaan. 9kk uskalsin kokeilla, lopetin imetyksen ja koko makuuhuone pestiin maidon hajun poistamiseksi. Muutaman yön jälkeen meillä nukuttiin ensimmäisen kerran aamuun heräilemättä. Kannatti.