Mikä pakkoruotsissa on niin kamalaa
mielestäni on taas hyvä mitä enemmän kieliä osaa. Toisaalta ymmärrän miksi jotkut valittaa siitä ja toisaalta taas en, mutta mielestäni se yhdistää Pohjoismaita. Ja entä sitten jos sitä ei tule ikinä elämässä tarvitsemaan? Ei se nyt niin kamalaa ole istua siellä ruotsintunnilla. Hyvän numeron jo saa siitä että istuu siellä ja tekee läksyt. Mutta sitä en ymmärrä miksi sen pitää alkaa vasta ylä-asteella, 13 vuotiaana? Juuri silloin kun murrosikä alkaa. Siinä ei pahemmin ruotsit kiinnosta. Mielestäni olisi hyvä jos ruotsia rupeaisi opettamaan jo päiväkodissa, koska ei niin pienet lapset edes ymmärrä pitää sitä vastenmielisenä, ja mitä nuorempana aloittaa opettelemaan sen nopeemmin oppii.
Kommentit (305)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:18"]
Se on jännä, että yleensä ne jotka vastustaa pakkoruotsia on tietyn tyyppisiä ihmisiä( ei niitä penaalin terävimpiä kyniä). Mä en kans voi ymmärtää mikä siinä on niin kauheeta?? Se on se ihmisten ASENNE joka tekee siitä niin kammottavan.
[/quote]
Mulla on tutkintoja ulkomaalaisista yliopistoista hyvillä arvosanoilla ja puhun mm. italiaa sujuvasti. Opiskelin ruotsiakin mielelläni Suomessa asuessani ja silti vastustan sen pakollisuutta. Mielestäni asenteeni vieraita kieliä kohtaan on loistava, mutta pakolla ei kieltenopiskelusta tule mitään ja pakolla opiskelemaan pistetyt ovat vain opetuksen riippakiviä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:18"]
Se on jännä, että yleensä ne jotka vastustaa pakkoruotsia on tietyn tyyppisiä ihmisiä( ei niitä penaalin terävimpiä kyniä). Mä en kans voi ymmärtää mikä siinä on niin kauheeta?? Se on se ihmisten ASENNE joka tekee siitä niin kammottavan.
[/quote]
Itse olen teoreettinen fyysikko. En tunne samalla alalla olevaa ystävää joka kannattaisi pakkoruotsia. Sitä kun ei voi perustella oikein järkiargumenteilla vaan tunnesyillä.
En varmaan siis ole penaalin terävin kynä..?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:11"]
Täällä pakkoruotsin¨"vastustajista" oikeasti sitä vastustaa 10% loput 90% opiskelee ruotsia mielellään. Kunhan nyt vaan kinaavat ja väittelevät huvikseen.
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288358930831.html
Yli 80% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Surkea yritys pakkoruotsittaja.
[/quote]
Enhän minä mitään Suomalaiststa puhunut. Sanoin, että täällä kirjoittavista "vastustajista". Täällä kirjoittavien kanta on ihan eri kun koko Suomen. Älä vääristele kirjoituksiani.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:52"]Pakkoruotsin tilalla voisi olla muita itseä kiinnostavia oikeasti tarpeellisia kieliä, joita osaisi aikuisenakin. Myös työpaikkojen löytäminen helpottuisi joillain aloilla. [/quote] Useaan työpaikkaan ei oteta töihin henkilöä, joka ei hallitse ruotsin kieltä. Olen lukenut monta ketjua tästä pakkoruotsista ja täytyy kysyä, kuinka tyhmiä olette? Miten pärjäätte pelkällä suomella ja englannilla, jos asiakkaana on vaikka vanhus, joka puhuu vain ruotsia. Pitääkö siinä sitten sopertaa kaikki "hyödylliset" kielet, mitä on tullut opiskeltua? Tuskin se ruotsin mummo ymmärtää venäjää, espanjaa, saksaa tai kiinaa sen paremmin kuin suomea tai englantiakaan. Työnantajana laittaisin työntekijän opiskelemaan ruotsia, tai äärimmäisessä tapauksessa laittaisin vaihtoon. Sanonpahan vaan..
[/quote]
No siinä tapauksessa mummo painukoon suomenkielen kurssille.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:47"]mielestäni on taas hyvä mitä enemmän kieliä osaa.
Ja ruotsiko on ainoa kieli maailmassa? Jos niitä turhiakin kieliä jostain hemmetin syystä tarvitaan koko kansan opiskeltavaksi, niin miksi se olisi niin hankalaa antaa ihmisten itse päättää, mikä kieli heitä kiinnostaa tai mille heillä on tarvetta?
Toisaalta ymmärrän miksi jotkut valittaa siitä ja toisaalta taas en, mutta mielestäni se yhdistää Pohjoismaita.
Ei tuo ole mikään argumentti. Yhtä hyvin voitaisiin "yhdistää" itseämme vaikka Venäjän tai Saksan kanssa. Niitä on kumpiakin kuitenkin monta kertaa enemmän kuin pohjoismaalaisia yhteensä.
Ja entä sitten jos sitä ei tule ikinä elämässä tarvitsemaan?
No sitä sitten, että siihen on tuhlattu järjetön määrä aikaa, rahaa ja vaivaa. Mitähän se ruotsin tuputtaminen mahtaa Suomelle maksaakaan vuosittain? Eiköhän sadoista miljoonista, tai jopa yli miljardista eurosta, ole helposti kyse. Sillä rahalla saataisiin varmaan kustannettua oikeasti hyödyllinen koulutus 5 miljoonalle köyhälle aasialaiselle (joillekinhan kouluvuosi voi maksaa muutamaa kymppiä per oppilas).
Ei se nyt niin kamalaa ole istua siellä ruotsintunnilla.
Eli siis sulla ei ole, niin ei sitten muillakaan. Minusta se on vaan helvetin perseestä ja koko kieli kuulostaa niin hintahtavallekin, että vituttaa oikein urakalla. Onko susta vitutus jotenkin hyvä asia vai? Kyseistä turhaketta en puhu enää lausettakaan, mutta kummasti ne vaan yliopistolla tyrkyttävät samaa paskaa vieläkin pakollisten kurssien muodossa.
Pakkoruotsin mä vielä ymmärrän mutta minkä takia LIIKUNTATUNNIT on pakkollisia?!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:52"]Pakkoruotsin tilalla voisi olla muita itseä kiinnostavia oikeasti tarpeellisia kieliä, joita osaisi aikuisenakin. Myös työpaikkojen löytäminen helpottuisi joillain aloilla. [/quote] Useaan työpaikkaan ei oteta töihin henkilöä, joka ei hallitse ruotsin kieltä. Olen lukenut monta ketjua tästä pakkoruotsista ja täytyy kysyä, kuinka tyhmiä olette? Miten pärjäätte pelkällä suomella ja englannilla, jos asiakkaana on vaikka vanhus, joka puhuu vain ruotsia. Pitääkö siinä sitten sopertaa kaikki "hyödylliset" kielet, mitä on tullut opiskeltua? Tuskin se ruotsin mummo ymmärtää venäjää, espanjaa, saksaa tai kiinaa sen paremmin kuin suomea tai englantiakaan. Työnantajana laittaisin työntekijän opiskelemaan ruotsia, tai äärimmäisessä tapauksessa laittaisin vaihtoon. Sanonpahan vaan..
[/quote]
Asiaa! Kerranki joku fiksu tyyppi..
[/quote]
Kyllähän "fiksu" "fiksun" tunnistaa :D
Hei mikä toi on toi maalaisten fantasia, ettei esim. somalit puhu kuin somaliaa? Useimmat puhuu siirtomaahallinnon kieliä, englantia ja italiaa, ja Suomessa suomea ja ruotsia. Kyllä, luitte oikein, rannikolla asuu toisen ja jo kolmannenkin polven ruotsinkielisiä somppuja. Ruotsi on monelle mamulle helpompi ensikieli kuin suomi, ja hyvä niin, saadaan heidät tähän yhteiskuntaan siten nopeammin. T. maahanmuuttajien kielitaitotilastojen tekijä
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:47"]mielestäni on taas hyvä mitä enemmän kieliä osaa.
Ja ruotsiko on ainoa kieli maailmassa? Jos niitä turhiakin kieliä jostain hemmetin syystä tarvitaan koko kansan opiskeltavaksi, niin miksi se olisi niin hankalaa antaa ihmisten itse päättää, mikä kieli heitä kiinnostaa tai mille heillä on tarvetta?
Toisaalta ymmärrän miksi jotkut valittaa siitä ja toisaalta taas en, mutta mielestäni se yhdistää Pohjoismaita.
Ei tuo ole mikään argumentti. Yhtä hyvin voitaisiin "yhdistää" itseämme vaikka Venäjän tai Saksan kanssa. Niitä on kumpiakin kuitenkin monta kertaa enemmän kuin pohjoismaalaisia yhteensä.
Ja entä sitten jos sitä ei tule ikinä elämässä tarvitsemaan?
No sitä sitten, että siihen on tuhlattu järjetön määrä aikaa, rahaa ja vaivaa. Mitähän se ruotsin tuputtaminen mahtaa Suomelle maksaakaan vuosittain? Eiköhän sadoista miljoonista, tai jopa yli miljardista eurosta, ole helposti kyse. Sillä rahalla saataisiin varmaan kustannettua oikeasti hyödyllinen koulutus 5 miljoonalle köyhälle aasialaiselle (joillekinhan kouluvuosi voi maksaa muutamaa kymppiä per oppilas).
Ei se nyt niin kamalaa ole istua siellä ruotsintunnilla.
Eli siis sulla ei ole, niin ei sitten muillakaan. Minusta se on vaan helvetin perseestä ja koko kieli kuulostaa niin hintahtavallekin, että vituttaa oikein urakalla. Onko susta vitutus jotenkin hyvä asia vai? Kyseistä turhaketta en puhu enää lausettakaan, mutta kummasti ne vaan yliopistolla tyrkyttävät samaa paskaa vieläkin pakollisten kurssien muodossa.
Harvinaisen fiksua argumentointia..not. Poistetaan sitten ruotsi kun se on "hintahtava". Anna mun kaikki kestää.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:29"]
Hei mikä toi on toi maalaisten fantasia, ettei esim. somalit puhu kuin somaliaa? Useimmat puhuu siirtomaahallinnon kieliä, englantia ja italiaa, ja Suomessa suomea ja ruotsia. Kyllä, luitte oikein, rannikolla asuu toisen ja jo kolmannenkin polven ruotsinkielisiä somppuja. Ruotsi on monelle mamulle helpompi ensikieli kuin suomi, ja hyvä niin, saadaan heidät tähän yhteiskuntaan siten nopeammin. T. maahanmuuttajien kielitaitotilastojen tekijä
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/immigrants_learning_swedish_over_finnish_run_into_problems/5664606
Joo somalithan pärjää jo ennestään niin loistavasti ja sitten kaupan päälle vielä se ettei osaa suomea.
Miten voi tilastotieteilijä olla noin...
Kyllä ihmiset sitten osaa olla juntteja..
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:29"]
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/immigrants_learning_swedish_over_finnish_run_into_problems/5664606
Joo somalithan pärjää jo ennestään niin loistavasti ja sitten kaupan päälle vielä se ettei osaa suomea.
Miten voi tilastotieteilijä olla noin...
[/quote]
Tilastollisestihan voidaan esimerkiksi osoittaa että jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia, jos ei oteta mitään muita tekijöitä huomioon. Tällä tavalla saadaan myös sopivaa punaviherdataa tai vastaavasti sopivaa persudataa aikaan, jos vain halutaan.
Vai että on ruotsinkielen vihaaminen asenneongelma? Ainoa asenneongelma on toisten pakottaminen idioottimaisiin velvotteisiin, joilla saadaan vain resursseja haaskattua.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:38"]
Kyllä ihmiset sitten osaa olla juntteja..
[/quote]
Niinhän ne pakkoruotsittajat yleensä on.
Kerran elämässäni olen tavannut suomen kansalaisen, joka puhui vain ruotsia eikä osannut oikeastaan sanakaan suomea. Heppu oli siis amiskundi jostain Pietarsaaren lähistöltä...
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:40"]Tilastollisestihan voidaan esimerkiksi osoittaa että jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia, jos ei oteta mitään muita tekijöitä huomioon. Tällä tavalla saadaan myös sopivaa punaviherdataa tai vastaavasti sopivaa persudataa aikaan, jos vain halutaan.[/quote]
Itse asiassa ei voida. Tilastollisesti voidaan toki esittää näille korrelaatio, mutta korrelaatio ei todellakaan ole kausaliteetti, ja sen tietää jokainen tilastotieteilijä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:30"]Harvinaisen fiksua argumentointia..not. Poistetaan sitten ruotsi kun se on "hintahtava". Anna mun kaikki kestää.[/quote]
Missään kohdinhan en sanonut, että poistetaan ruotsinkieli hintahtavuuden takia. Hintahtavuus on vain yksi syy siihen, miksi itse en kielestä pidä alkuunkaan. Syy pakkoruotsin poistamiseksi on luonnollisesti se, että ruotsinopiskelu tuottaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:40"]Tilastollisestihan voidaan esimerkiksi osoittaa että jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia, jos ei oteta mitään muita tekijöitä huomioon. Tällä tavalla saadaan myös sopivaa punaviherdataa tai vastaavasti sopivaa persudataa aikaan, jos vain halutaan.[/quote]
Itse asiassa ei voida. Tilastollisesti voidaan toki esittää näille korrelaatio, mutta korrelaatio ei todellakaan ole kausaliteetti, ja sen tietää jokainen tilastotieteilijä.
[/quote]
Eihän esimerkiksi ilmastonlämpenemisen ja ihmisten toimien välille pystytä osoittamaan kausaliteettia niin tyydytään korrelaatioon. Kausaliteetin löytäminen on monesti hankalaa ja kyllä esimerkiksi jopa Nature-tasoisissa papereissa näkyy usein juurikin korrelaatioon perustuvia tuloksia.
Nasita alistavista kulttuureista tulevien maahanmuuttajien määrään ja raiskauksiin esimerkiksi pystytään osoittamaan selkeä kausaliteetti, mutta tällaista tutkimusta ei monikaan tiedejulkaisu hyväksyisi poliittisista syistä.
Täällähän on taas laskeuduttu Hommaforumin tasolle näissä perusteluissa.
Ihminen. Jos sulle ei ruotsi maistu etkä opi sitä, niin älä turhaan hae yliopistoihin Suomessa ja jätä myös Etelä-Suomen laadukkaimmat ammattikorkeat väliin. Sulle varmasti löytyy jokin tasollesi sopiva duuni sieltä Venäjän rajanpinnasta tai missä Jämsässä raasu asutkaan.
Se oli hyvä pointti, että liikunnan voisi poistaa. Terveystietoa taas on liian vähän.
Se on myös totta, että 80-luvulla syntyneillä oli tosi erilaista kielten opetus. Monelle jopa englanti liian vaikeaa.
Ajat ovat muuttuneet. Eri kieliä myös kuulee koko ajan enemmän ja ihmiset toivottavasti matkustavat lastensa kanssa enemmän. Kannattaa kysyä noista jutuista niiltä lapsilta, kun ettehän te itse enää koulussa ole vaan he.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:57"]
Täällähän on taas laskeuduttu Hommaforumin tasolle näissä perusteluissa.
Ihminen. Jos sulle ei ruotsi maistu etkä opi sitä, niin älä turhaan hae yliopistoihin Suomessa ja jätä myös Etelä-Suomen laadukkaimmat ammattikorkeat väliin. Sulle varmasti löytyy jokin tasollesi sopiva duuni sieltä Venäjän rajanpinnasta tai missä Jämsässä raasu asutkaan.
Se oli hyvä pointti, että liikunnan voisi poistaa. Terveystietoa taas on liian vähän.
Se on myös totta, että 80-luvulla syntyneillä oli tosi erilaista kielten opetus. Monelle jopa englanti liian vaikeaa.
Ajat ovat muuttuneet. Eri kieliä myös kuulee koko ajan enemmän ja ihmiset toivottavasti matkustavat lastensa kanssa enemmän. Kannattaa kysyä noista jutuista niiltä lapsilta, kun ettehän te itse enää koulussa ole vaan he.
[/quote]
Tekstistäsi löytyy ainakin seuraavat argumentointivirheet:
Argumentum ad auctoritatem
Argumentum ad hominem
Argumentum ad ridiculum
Ignoratio elenchi
Olkinukke-argumentaatio
Argumentum ad novitatem
Argumentum ad nauseam
Korostin noita virheitäsi. Ja muuten, sinä-passiivi ei kuulu suomen kieleen, se on anglismi!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:14"]
Tälläiselle huonon kielipään omaavalle ruotsin kielen opettelu oli yhtä tuskaa. En vaan oppinut vaikka kuinka olis rautalangasta vääntänyt. Englantiakaan en kovin hyvin osaa.
[/quote]
Tässä oli asiallinen vastaus asialliseen kysymykseen. Luulen, että tämä on tilanne muillakin vastustajilla.
Kielenopetus on kuitenkin muuttunut sukupolvessa niin paljon, että lapsillemme kielet helpompia.