Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?

Vierailija
26.09.2021 |

Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a

Kommentit (491)

Vierailija
21/491 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suuntasin oikikseen ja pidän itseäni hyvin tavallisena. Kun on nähnyt riittävän paljon pa*kaa, niin taviskin virittäytyy pänttäämään ihan mihin vain päästäkseen irti elämänsä suurimmasta virheestä (hoitoalalta).

Tietenkin uuden alan valintaa ohjasi työnkuvan ja palkkatason lisäksi suuresti työllisyysnäkymä, kutsumushommat on nähty. Tuskin kukaan alanvaihtaja lähtee kovin kehnolla suunnitelmalla opiskelemaan. Ja kerran hoitoalan työllistyminen on niin kadehdittavaa, niin miksipä työttömät humanistit eivät suuntaa sairaanhoitajiksi (neulakammo on ~kaikilla alussa ja se menee takuulla ohi).

Vierailija
22/491 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. varhaiskasvatuksen opettajille on paljon kysyntää, samoin erityisopettajille ja sosiaalityöntekijöille (ja sosionomeille).

Varmaan farmaseutinkin työ kiinnostaa ainakin osaa sairaanhoitajista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/491 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).

Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä. 

Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?

Ap

Ehkä kaikki eivät suunnittele siirtyvänsä mihinkään uuteen työhön, vaan kortistoon.

Vierailija
24/491 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ne tavalliset luuserit? Tiedätkö, että sairaanhoitajat ovat ihan normaaleja ihmisiä, älykkäitäkin. He menevät sitten niihin töihin, joista maksetaan paremmin. Kysehän on vain alavalinnasta. Vai mitä? Turha itkeä, kun itse ei pääse sille alalle sisään. Kilpailuahan tämä on niin kuin sanoitte.

Nyt suutuit turhasta. "Tavallinen" tarkoitti lähinnä sellaista ihmistä, jonka touhuista ei tehdä juttuja iltapäivälehtiin.

Ap

Vierailija
25/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).

Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä. 

Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?

Ap

Ehkä kaikki eivät suunnittele siirtyvänsä mihinkään uuteen työhön, vaan kortistoon.

Hoitoalallakin työntekijöiden keski-ikä on varsin korkea joten aika paljon alalta lähtee ihan eläkkeelle etenkin jos mukaan lasketaan vielä työkyvyttömyys eläkkeet.

Nuoret hoitoalaa opiskelleet ei välttämättä edes varsinaisesti päädy alalle vaan lähtevät heti opintojen jälkeen opiskelemaan jotakin muuta alaa. Toki alalta lähdetään myös esim. perhevapaiden kautta. Perhevapaa jälkee löydetään työ joka paremmin sopii perheelliselle tai lähdetään opiskelemaan jotakin toista alaa. Tyypillistä alaa jolle hoitoalalta vaihdettaisiin tuskin oikeastaan edes on. Se riippuu niin paljon siitä mikä kiinnostaa ja onko kiinnostusta tai mahdollisuuksia jatkaa opintoja tai aloittaa ammatilliset opinnot alusta.

Vierailija
26/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähden työttömäksi, kuin sairastun alipalkatussa ja aliarvostetussa työssä.

-Sairastahoiteleva Sari

Vierailija
27/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman vanhimpaan ammattiin.

Ammattilaisen otteet kun jo omaa?

Vierailija
28/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman vanhimpaan ammattiin.

Ammattilaisen otteet kun jo omaa?

Tässäpä se yleinen asenne hoitajia kohtaan hyvin tulee esille. Onneksi jätin jo heti valmistumiseni jälkeen alan. Onnea vain Suomen tulevaisuudelle, hoitajien vihaajat hoitanevat itse läheisensä sitten.

Vierailija
29/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin toisen AMK-tutkinnon monimuotona. Sairaanhoitajana on helppo saada keikkatöitä milloin haluaa, ja tein n. 10 työpäivää per kuukausi opintojen ohella. Kun ei ole vielä perhettäkään elätettävänä, niin pärjäsin ihan hyvin opiskeluajan.

Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Nyt minulla on työpaikka, jossa viihdyn. On hyvä työilmapiiri ja sopiva työmäärä.

Täällä toinen uuden ammatin monimuotona opiskellut. Ap ilmeisesti ajattelee, että sairaanhoitajan koulutuksella lähtisi muihin tehtäviin, mutta moni tosiaan opiskelee uuden ammatin ja menee sitten niihin töihin. Mä pääsin jo kesken opiskelujeni toisen alan töihin eli ei tarvinnut odotella edes valmistumiseen asti. 

Vierailija
30/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti puheet "suurista irtisanoutuneiden joukoista" ovat liioittelua. Sen sijaan sekä Tehy että Sairaanhoitajaliitto osaavat masinoida imagokampanjoita. Eivät ole liikkeellä ensimmäistä kertaa.

Vierailija
31/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tuntee henkilökohtaisesti edes yhden alaa vaihtaneen sairaanhoitajan? Omasta puolestani vastaan, etten tunne/tiedä yhtäkään.

Vierailija
32/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin toisen AMK-tutkinnon monimuotona. Sairaanhoitajana on helppo saada keikkatöitä milloin haluaa, ja tein n. 10 työpäivää per kuukausi opintojen ohella. Kun ei ole vielä perhettäkään elätettävänä, niin pärjäsin ihan hyvin opiskeluajan.

Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Nyt minulla on työpaikka, jossa viihdyn. On hyvä työilmapiiri ja sopiva työmäärä.

Täällä toinen uuden ammatin monimuotona opiskellut. Ap ilmeisesti ajattelee, että sairaanhoitajan koulutuksella lähtisi muihin tehtäviin, mutta moni tosiaan opiskelee uuden ammatin ja menee sitten niihin töihin. Mä pääsin jo kesken opiskelujeni toisen alan töihin eli ei tarvinnut odotella edes valmistumiseen asti. 

Ja silti ehdit kirjoitella vauvapalstalla keskellä työpäivää!

Vierailija
33/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tuntee henkilökohtaisesti edes yhden alaa vaihtaneen sairaanhoitajan? Omasta puolestani vastaan, etten tunne/tiedä yhtäkään.

Minä tunnen ja tiedän. On heitä sukulaisissa ja kaveripiirissä.

Vierailija
34/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin sairaanhoitajaksi ja oli hyvä vaihdos. Vähemmän stressiä, vähemmän työtunteja ja parempi palkka. Olin siis töissä yrittäjänä tätä ennen mainosalalla.

Vierailija
35/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että on lähtenyt esim kauppaan töihin. Palkka voi olla suht samaa luokkaa. Moni on sanonut että ei välttämättä se palkkaus ole niin tärkeää kuin pienempi stressi. Hoitajia kohdellaan niin huonosti.

Vierailija
36/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiristä kolme tapausta on lähtenyt pois sairaanhoitajan hommasta. Yksi meni ala-asteen kouluun sairaiden lasten koulunkäyntiavustajaksi. Toinen kouluttautui putkimieheksi amiksessa ja kolmas raksalle amiksen kautta myös. Kaikki kolme ovat tyytyväisiä uusiin hommiinsa, mielekästä ja kevyempää hommaa.

Vierailija
37/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisläheistä työtä on helpohko nykyisin saada eli hr, myyntiedustus, markkinointi ja paljon muita samaan nippuun sopivia töitä. Eli käytännössä introvertin painajaisia.

Vierailija
38/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti ehdit kirjoitella vauvapalstalla keskellä työpäivää!

Et ole koskaan kuullut sellaisesta kuin loma?

Vierailija
39/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodareiksi. Kuka vaan oppii koodaamaan.

Ei opi. Toinen oppii helpommin koodaamaan, toinen helpommin sairaanhoitajaksi jne.

Vierailija
40/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin nopean amistutkinnon paremman palkan perässä ja jätin sairaanhoitajan työt. Nyt olen metsäkoneenkuljettaja, teen hommaa jossa voi vetää päivän aivot narikassa nappia painellen mukavassa kopissa ja tienaan 3500€/kk netto.

Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän