Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kaikki asperger ja/tai ad(h)d ihmiset! Mitä teette tai olette tehneet työksenne?

Vierailija
26.09.2021 |

Ja koetko että työ on ollut sinulle sopiva (voit kertoa myös miksi tai miksi ei). Kiinnostaa tietää.

Saa myös vastata vaikka ei virallista diagnoosia mutta epäilet.

Itseltä löytyy molemmat diagnoosit. En ole nyt töissä mutta olin joskus tarjoilija. Sain potkut koeajalla. Liikaa ärsykkeitä, kiirettä ja muistettavia asioita kerralla minulle.

En tiedä yhtään mihin sopisin. Olen vähän kirjaviisas erakkoluonne ja moni tuttu on siksi ehdottanut tutkijan uraa. Mutta en osaa oikein osaa olla toisten ihmisten kanssa (tutkija yksin omassa kopperossaan voi olla vähän vanhentunut käsitys) eikä mikään ala nouse ylitse muiden. Liian monet asiat kiinnostavat.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian opettajaksi itseäni unelmoin, mutta vuoteni vietin kehitys-, projekti- ja asiantuntija tehtävissä vienti/tuonti alalla.

Hetkellä oma yritys: kahvila.

Koulu oli helppo. Samoin kielet ja matematiikka.

Olen tajunnut, että mikäli omaksuu minkä tahansa alan yksityiskohdat niin pystyy mihin vaan. Ja detaileissa me ollaan hyviä.

Kunhan mielenkiinto säilyy. Itselleni ikuisuus on noin 5 vuotta.

Valitettavasti myös sosiaalisuutta ei riitä jaettavaksi töihin ja kotiin. Jompikumpi näistä kärsii.

Asperger M 46

Vierailija
62/74 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin kouluja kesken. Haahuilin yli vuosikymmenen ajan. Opiskelin yhden itselleni väärän alan tutkinnon, jolla en tietenkään päässyt työtehtäviin, joissa voisin toteuttaa itseäni oikeastaan millään tavalla.

Pidän etenkin kirjoittamisesta, syvällisestä syy-seuraussuhteiden pohdiskelusta ja tilastoista. Pääsin opiskelemaan psykologiaa, koska ala on yksi erityiskiinnostuksenkohteistani ja sillä motivaatiolla kykenin syvään fokukseen muutaman viikon ajan pääsykokeisiin lukiessa. Sisäänpääsy oli lopulta niin helppoa, että uskon näiden tiettyjen ominaisuuksieni edesauttaneen asiaa ja olevani vihdoin oikealla alalla.

Nyt alkaa toinen vuosi opintoja ja olen tähän mennessä ollut tyytyväinen valintaani. Työelämä jo hieman jännittää, mutta uskon, että löydän vielä paikkani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on että mielenkiinto ei pysy siinä yhdessä ja samassa ,vaan kun se mielenkiinto ,loppuu,niin se loppuu täysin, eikä sitä saa takas,ei mitenkään . Eli  ei oikein onnistu tutkijan urat.

En pysty edes kuvitteleen että eka lukis tutkinnon jostai aiheesta (useempi vuos),ja sitte pyssy siinä loppuiän,tai edes montaa vuotta.

Sama siis toistuu harrastuksissa, eka treenataan ja opitaan  kaikki ja eletään lajille ihan täysiä  pari-kolme vuotta, sitte yhtäkkiä herää aamulla ja miettii jotain muuta ja unohtuu tuo laji täysin,eikä se enää kiinnosta pätkääkään.

Tuo kaava myös seurustelusuhteissa.

t.toinen adhd+as.dg:t on

Tuon tunnistan itsessäninin, 2-3 vuotta uppoutuminen johonkin aiheeseen on todella intensiivistä, sitten katkeaa kuin kanan lento.

Olin jättää amiksen kesken, kun loppui kiinnostus alaan viimeisenä vuotena.

Olin ollut elektroniikan pauloissa jo yläasteen lopun, joten ei enää lopussa virta piisannut.

Tosin näin jälkikäteen tajuan, että kärsin elämäni ensimmäisestä vakavasta masennusjaksosta tuolloin.

Olin luokkani kiusaama, en löytänyt paikkaani nuorison menoissa, uhkasin hyvää vauhtia syrjäytyä, harkitsin jopa vakavasti elämäni lopettamista.

Sain rämmittyä kouluni loppuun, sieltä pois pääseminen oli sellainen helpotus, että se jo nosti minua.

Löysin myös parisuhteen, joka yhä jatkuu.

Tein aluksi tilapäistöitä, pimeää keikkaa naapurin kenttäsirkkelillä, sitten perunan nostoa.

Sitten löytyikin 1. työsuhde elektroniikkateollisuudessa.

Vierailija
64/74 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ja juttua sekä virtaa riittää loppumattomiin. Myyn vakuutuksia yrittäjänä, titteli vakuutusasiamies  palkka on 15000€/kk

Vierailija
65/74 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juon kaljaa

Olet siis oluttehtaan koemaistaja? ;)

Vierailija
66/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen kuin eräällä aikaisemmalla, eli olen nyt kuntouttavassa työtoiminnassa puutyöpajalla 4 päivää/viikko, ja kohta mulla on haku puusepän koulutukseen.

Mulla oli äidinkieli ysiluokan päättötokarissa täysi kymppi ja tykkään lukea paljon, mutta siitä huolimatta mä en haaveile akateemisesta ammatista. Puutöissä mua viehättää työvaiheiden loogisuus ja "yksi vauhe kerrallaan" -tahti, ja olen kyllä tykännyt paljon noista hommista.

Vierailija
67/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen kuin eräällä aikaisemmalla, eli olen nyt kuntouttavassa työtoiminnassa puutyöpajalla 4 päivää/viikko, ja kohta mulla on haku puusepän koulutukseen.

Mulla oli äidinkieli ysiluokan päättötokarissa täysi kymppi ja tykkään lukea paljon, mutta siitä huolimatta mä en haaveile akateemisesta ammatista. Puutöissä mua viehättää työvaiheiden loogisuus ja "yksi vauhe kerrallaan" -tahti, ja olen kyllä tykännyt paljon noista hommista.

"yksi vaihe kerrallaan" -tahti* ;)

Vierailija
68/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun Asperger ole enää tautiluokituksissa.

Vierailija
69/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin perintö on hieman kyseenalainen, koska sen on luonut natsitiedettä, eugeniikkaa ja rotuoppia harjoittava epäobjektiivinen tutkija.

Vierailija
70/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koodari (asperger), mutta ei tämä helppoa ole. En ole ollenkaan matemaattis-loogisesti lahjakas eikä kiinnostakaan nämä asiat. Pärjään jotenkin kun teen pirusti ilmaista ylityötä kompensoidakseni lahjojen puutetta. Iän myötä lisäksi alkanut enemmän ja enemmän korpeamaan vaadittu sosiaalisuus. En tahdo enää jaksaa kaikkia höpöhöpö tiimipalavereja ja firman juhlia ja kissanristiäisiä. Alan vaihto harkinnassa mutta ei hajuakaan että minne. Työt joissa ei tarvi olla ollenkaan sosiaalinen ovat vähissä.

Vierailija
71/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vailla työtä ja koulutusta ollut 20 vuotta. TE-toimisto ei tue opiskelua alalle joka kiinnostaa.

Vierailija
72/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin perintö on hieman kyseenalainen, koska sen on luonut natsitiedettä, eugeniikkaa ja rotuoppia harjoittava epäobjektiivinen tutkija.

Ei se sitä luonut vaan löysi. Samoihin aikoihin mm. Yhdysvalloissa tehtiin samanlaisia havaintoja (Leo Kanner).

Vierailija
73/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Minulla on aspergerdiagnoosi, ei ADHD:tä eikä ADD:tä. Mielenkiinnonkohteeni on aina ollut vuorovaikutus, joten sitä pääsen havainnoimaan päivittäin. Se toki on myös työn kuormittavin osuus ja sen vuoksi en jaksa työn lisäksi mitään muuta. Jaksan kuitenkin innostua työstäni aina uudestaan ja kehittää sitä. Lasten kanssa sujuu aina hyvin, työkavereiden kanssa on ajoittain ollut vaikeaa, mutta aina voi ottaa etäisyyttä.

Erityisen taitava olen tukea tarvitsevien lasten kanssa.

Vierailija
74/74 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD ja työskentelen siivoojana. Olen opiskellut neljä korkeakoulututkintoa, mutten työllisty niillä. Haluaisin vaihtaa alaa joka päivä, sillä siivoustyö on raskasta minulle ja kaipaisin enemmän vaihtelua. Olen suunnitellut opiskelevani viidennen tutkinnon.