Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kaikki asperger ja/tai ad(h)d ihmiset! Mitä teette tai olette tehneet työksenne?

Vierailija
26.09.2021 |

Ja koetko että työ on ollut sinulle sopiva (voit kertoa myös miksi tai miksi ei). Kiinnostaa tietää.

Saa myös vastata vaikka ei virallista diagnoosia mutta epäilet.

Itseltä löytyy molemmat diagnoosit. En ole nyt töissä mutta olin joskus tarjoilija. Sain potkut koeajalla. Liikaa ärsykkeitä, kiirettä ja muistettavia asioita kerralla minulle.

En tiedä yhtään mihin sopisin. Olen vähän kirjaviisas erakkoluonne ja moni tuttu on siksi ehdottanut tutkijan uraa. Mutta en osaa oikein osaa olla toisten ihmisten kanssa (tutkija yksin omassa kopperossaan voi olla vähän vanhentunut käsitys) eikä mikään ala nouse ylitse muiden. Liian monet asiat kiinnostavat.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtion virastossa asiantuntijatehtävissä. Hyvin itsenäistä työtä, omat aikataulut ja työtehtävät pystyy tekemään aika lailla itse. Mulla on yliopistotausta, opiskelemassani alassa ei pahemmin ryhmätöitä ollut, kaikki puursivat itsekseen mikä mahdollisti opintomenestyksen ainakin omalla kohdalla. Iän ja ymmärryksen myötä omaa erilaisuutta on oppinut mukauttamaan muihin työrilanteissa, mutta edelleen satunnaiset verkostotyötehtävät yms. ovat vaikeita ja kuormittavia ja tarvin niistä palautumiseen paljon aikaa.

AS nainen 37v.

Vierailija
22/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan taiteilijana olen pärjännyt ihan hyvin. Muissa töissä on mennyt koko elämä ankeaksi kun ei ole ollut voimia mihinkään muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön.

Vierailija
24/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulut autismin kirjon ryhmään, onneksi olkoon. Olet hyvässä seurassa:

Suomalaisia, joilla on/oli Aspergerin oireyhtymä:

Tuomas Enbuske (s. 1977), juontaja, toimittaja ja kolumnisti

Juice Leskinen (1950−2006), laulaja-lauluntekijä

Lauri Love (s. 1984), suomalais-brittiläinen hakkeri ja Occupy-aktivisti]

Ilmari Majuri (s. 1979), itäsuomenkarjan kasvattaja

Heta Pukki, autismikonsultti[

Markku Pölönen (s. 1957), elokuvaohjaaja

Paula Tilli (s. 1979), suomalais-ruotsalainen Asperger-luennoitsija

Herra Ylppö (s. 1973), muusikko, kuvittaja ja ohjaaja

Miina Äkkijyrkkä (s. 1949), kuvanveistäjä

Ulkomaalaisia, joilla on tai on arveltu olleen autismin kirjon oireyhtymä:

Hans Asperger (1906−1980), itävaltalainen lääketieteen tutkija (mahdollinen Aspergerin oireyhtymä)[12]

Ludwig van Beethoven (1770−1827), saksalainen säveltäjä (mahdollinen Aspergerin oireyhtymä)[13]

Jacob Barnett (s. 1998), yhdysvaltalainen lapsinero ja teoreettisen fysiikan opiskelija (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[14]

Syd Barrett (1946−2006), brittiläinen Pink Floyd -rockyhtyeen kitaristi-laulaja-lauluntekijä (mahdollinen Aspergerin oireyhtymä[15]

Susan Boyle (s. 1961), brittiläinen laulaja (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[16]

Martin Bryant (s. 1967), australialainen joukkomurhaaja (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[17]

David Byrne, muusikko (Talking Heads)[18]

Paddy Considine (s. 1973), brittiläinen näyttelijä ja elokuvaohjaaja (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[19]

James Durbin (s. 1989), yhdysvaltalainen laulaja (Quiet Riot) (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[20]

Temple Grandin (s. 1947), yhdysvaltalainen etologi, keksijä ja kirjailija (diagnosoitu Kannerin autismi).[21]

Daryl Hannah (s. 1960), yhdysvaltalainen näyttelijä ja luonnonsuojeluaktivisti (Aspergerin syndrooma, aiemmin "borderline autistic")[22]

Anthony Hopkins (s. 1937), walesilais-yhdysvaltalainen näyttelijä, säveltäjä, taidemaalari, ohjaaja ja elokuvatuottaja (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[23]

Christopher Knowles (s. 1954), yhdysvaltalainen runoilija (mahdollinen autismi ja/tai toksoplasmoosista johtuva kehitysvamma)[24][25]

Wendy Lawson (s. 1952), australialainen psykologi ja tietokirjailija (diagnosoitu lievä Kannerin oireyhtymä)[26]

Elon Musk (s. 1971), eteläafrikkalaissyntyinen kanadalais-yhdysvaltalainen yrittäjä, sijoittaja ja keksijä (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[27]

Craig Nicholls (s. 1977), australialainen rock-yhtye The Vinesin kitaristi-laulaja-lauluntekijä, (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[28]

Gary Numan (s. 1958), brittiläinen synthpop-genren pioneeri (mahdollinen Aspergerin oireyhtymä)[29]

Matt Savage (s. 1992), yhdysvaltalainen jazzmuusikko (diagnosoitu Kannerin autismi ja savant-ominaisuus)[30]

Vernon Smith (s. 1927), yhdysvaltalainen Nobel-palkittu taloustieteen professori (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä).[31][32]

Linus Söderström (s. 1996), ruotsalainen jääkiekkoilija (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[33]

Daniel Tammet (s. 1979), brittiläinen kirjailija ja muistinero (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä ja savant)[34]

Greta Thunberg (s. 2003), ruotsalainen ilmastoaktivisti (diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä)[35]

Donna Williams (1963 - 2017), australialainen kirjailija (diagnosoitu lievä Kannerin oireyhtymä)[36]

Stephen Wiltshire (s. 1974), brittiläinen kuvataiteilija (diagnosoitu Kannerin oireyhtymä ja savant)[37]

Vierailija
25/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuu:

Koska autismin kirjon oireyhtymien diagnosointi tapahtuu ulkoisen käyttäytymisen perusteella diagnoosi voidaan antaa myös postuumisti, mikäli diagnosoitavan henkilön käyttäytymiselle tyypilliset piirteet voidaan selvittää kyllin luotettavasti:

Aspergerin syndroomaan erikoistunut irlantilainen lastenpsykiatrian professori Michael Fitzgerald on julkaissut kaksi tieteellistä artikkelia, joiden mukaan 1900-luvun merkittävimpiin filosofeihin lukeutuvalla Ludvig Wittgensteinilla sekä kuuluisalla brittiläisellä matemaatikolla Alan Turingilla oli Aspergerin oireyhtymä[

Cambridgen yliopiston Autismitutkimuskeskuksen johtajan Simon Baron-Cohenin sekä kehityspsykologi Erik H. Eriksonin mukaan on aihetta epäillä, että myös Albert Einsteinilla oli autismin kirjoon kuuluva ominaisuus]. Koska Einstein oppi puhumaan vasta kolme vuotta täytettyään[44], tarkka diagnoosi olisi HFA eli lievä Kannerin oireyhtymä.

Myös Adolf Hitlerin käyttäytymistä on analysoitu Aspergerin oireyhtymän kannalta: Psykiatrian erikoislääkäri Andreas Fries toteaa artikkelinsa lopussa että Adolf Hitler täytti Aspergerin oireyhtymän kriteerit luokitusten ICD-10 ja DSM-IV-TR mukaan, mutta hänen voidaan sanoa olleen vain aspergerpiirteinen Gillbergin ja Szatmarin kriteerien mukaan.

Vierailija
26/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjoon kuuluvista ihmisistä tulee hyviä koodareita, parempia kuin muut.

He ovat myös haluttuja työntekijöitä erityisosaamista vaativilla korkean teknologian aloilla.

Vierailija
27/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettinen fyysikko, en varmaan kliseisempää hommaa olisi aspergerina voinut keksiä.

Vierailija
28/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen lisensiaatti, aloitin juuri psykiatrian erikoistumisopinnot.

Vierailija
29/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin koodaan. Yleensä riittää, että jaksaa vähän olla tekemisissä kaltaistensa kanssa. Meikäläisiä on koodareina varsin runsaasti.

Vierailija
30/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Jäin eläkkeelle 16-vuotiaana.

Vierailija
31/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

As-diagnoosi löytyy. Olen opiskellut erityisen kiinnostuksen kohdettani ja työskentelen sen parissa, vaikka siihen kuuluu vuorovaikutusta ja tiimityötä . Sitäkin voi opetella vaikkei se tule luonnostaan.

Vierailija
32/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulle on ehdotettu tutkijan uraa ja olet kiinnostunut erilaisista asioita, niin siitä vaan syvemmälle mihin tahansa kiinnostavan aiheen pariin. 

Niin olen itse tehnyt, olen saanut diagnoosin kypsällä iällä.

Olen menestynyt urallani, koska teen kaiken yksin, olen erittäin pikkutarkka, enkä pysty ulkoistamaan oikeastaan mitään, koska osaan mielestäni kaiken itseni työllistävän erikoisalan pyörittämisessä paremmin kuin joku palkattu tai laskuttava huithapeli.

Pointti on tässä se, että mahdollinen lahjakkuutesi on siinä kiinnostuneisuudessa ja intohimossa siihen aiheeseen, ei haittaa mikä se on, koska tule menestymään, siksi hankit kaiken tiedon alastasi.

Ihmiset näkevät että olet sydämellä mukana ja antavat anteeksi monta assien asiaa, itselläni on paha tapa luennoida aiheestani, ja voisin jatkaa tauotta vaikka tunteja, ja asiakkaat vääntelevät tuoleissaan, mutta sitten kuitenkin soittavat uudestaan kun sanovat ettei kukaan tiedä ja osaa kuten meikäläinen.

Minulla on ollut monia hassuja kiinnostuksenkohteita, lisäksi kuvallinen ilmaisu.

Luova ala, jos ja kun saat sen rahallisesti kannattmaan, niin saat tehdä rauhassa.

Minulle tuli tästä mieleen, että haluaisikohan ap kirjoittaa tietokirjoja? Minulla oli ennen mielikuva, että pitää aina olla suurin piirtein professori, jotta voi kirjoittaa edes popularisoituja tietokirjoja, mutta "Tietokirjailijan kirja" avasi silmäni. Ja ihan tottahan se on, että jos kirjastossakin katsoo joidenkin alojen tietokirjoja, eivät ne kirjoittajat mitään professoreita aina ole! Jos haluaa syventyä johonkin aiheeseen koko sydämestään, pystyy hankkimaan valtavan määrän tietoa ja esittää sen innostavasti, ja tällöin voi löytyä lukijakuntaakin.

Vierailija
33/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on Aspergerin syndrooma ja opiskelee rekkakuskiksi. On aina ollut intohimoisen kiinnostunut autoista ja ylipäänsä kuljetusalasta. Aspergerille olisi tärkeä löytää työtä jonkin kiinnostuksenkohteen parista, silloin jaksaa paljon paremmin kuin muuten. Useinhan uupuminen on heidän ihan ykkösoireitaan. Pojallanikin yläkoulu oli ihan tuskaa ja sai lyhennetyt koulupäivät, mikä auttoikin. Kun nyt on työharjoittelussa, menee töihin ongelmitta kolmelta aamuyöstä, niin suuri on motivaation voima. Työssä on aika rajoitetusti sosiaalisia tilanteita ja ne ovat varmaan aika yksinkertaisia. Poikani sosiaaliset taidot ovat Aspergeriksi hyvät, muttei jaksa jatkuvaa sosiaalisuutta.

Vierailija
34/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puutarha-alalla kesäisin ja vahingossa löysin paikan, jossa on mahdollista kuunnella äänikirjoja ja Youtubea päivät läpeensä. Auttaa itse työn toistavuuteen ja muuttumattomuuten, jotka nekin on toisaalta plussia, koska en kestä olla vastuussa mistään vähääkään monimutkaisemmasta. Tulee heti stressi. Työ on ulkona ja siinä on liikettä, joten pää ei kosahda sisätyössä paikallaan olemiseen, ihmisiin, asiakkaisiin, hereillä pysymiseen aamuvarhain huonossa sisäilmassa.

Ihmisiä näkee muttei koko aikaa, joten en pääse liiaksi poteroitumaan ja ylläpidän jonkinlaista sosiaalista pystymistä. Saan päivittäin annoksen kevyttä ja vähän vaativaa sosiaalisuutta, kun moikkailen naapuruston mummojen ja pappojen kanssa. Luonnon elementtien läheisyys ja iholle tuleminen tekee kaupunkikohteessakin sen, että runonpätkiä putkahtelee mieleen. Usein työpäiväni ovat kuin yhtä meditaatioharjoitusta, jos en keskity tavanomaisemman kirjallisuuden kuunteluun. Saan tehdä käsilläni, joka auttaa keskittymään siihen mitä kuulen. Lisäksi kasvit (ja lokit ja hyönteiset) ovat mukavia työkavereita. Diagnoosia ei ole, mutta epäilen lievää aspergeria.

Vierailija
35/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläväisiä tarinoita, assit ovat usein hyviä ilmaisemaan itseään kirjoittamalla, mutta toki jos älykkyys on tavallista korkeammalla tasolla - mitä kaikkea se älykkyys sitten onkaan - mutta kirjoittaminenhan perustuu ajatteluun.

Vierailija
36/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut asiantuntijatyössä mutta ei se työ kyllä minulle sopinut kovin hyvin. Epäilen että mulla on sekä asperger-piirteitä että adhd-piirteitä. Erilaiset ärsykkeet kuormittavat helposti todella paljon ja tavallaan jo 8 tunnin  normaali työpäivä pelkästään tietokoneen ääressä on minulle yksinkertaisesti liikaa. Saatan henkisesti olla jo todella kuormittunut yhden normaalin työpäivän jälkeen mikä ei ainakaan minun omasta mielestäni ole ihan normaalia.

Aspergerin osalta ei diagnoosia.

ADHD:n osalta on tutkimukset menossa.

Erittäin kovalla työllä sain suoritetuksi vaativan aakateemisen tutkinnon vaikka oli tosi huono keskittymiskyky.

Vierailija
37/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Vierailija
38/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Mikä tuossa naurattaa? 

Olen itse terapeutti ja as-diagnoosi, tosin vasta aikuisena.

Vierailija
39/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut asiantuntijatyössä mutta ei se työ kyllä minulle sopinut kovin hyvin. Epäilen että mulla on sekä asperger-piirteitä että adhd-piirteitä. Erilaiset ärsykkeet kuormittavat helposti todella paljon ja tavallaan jo 8 tunnin  normaali työpäivä pelkästään tietokoneen ääressä on minulle yksinkertaisesti liikaa. Saatan henkisesti olla jo todella kuormittunut yhden normaalin työpäivän jälkeen mikä ei ainakaan minun omasta mielestäni ole ihan normaalia.

Aspergerin osalta ei diagnoosia.

ADHD:n osalta on tutkimukset menossa.

Erittäin kovalla työllä sain suoritetuksi vaativan aakateemisen tutkinnon vaikka oli tosi huono keskittymiskyky.

Olen ollut pitkään vastaavassa työssä vastaavin haastein. Hiljattain diagnosoitiin ADHD ja sain lääkkeen. Lääkitys on vähentänyt kuormittumista aivan selvästi, joten tulevaisuus näyttää työkyvyn suhteen nyt valoisammalta.

Vierailija
40/74 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkija. Paljon vaikuttamismahdollisuuksia työhöni, voin uppoutua siihen pakkomielteisesti, pystyn luomaan vaihtelua säännöllisesti. En varmaan pystyisi tekemään samankaltaista työtä päivästä toiseen.