En kannata vapaata aborttioikeutta
Valtaosa aborteista nykyäänkin on täysin turhia.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:05"]Miksi uskonto on pakko vetää mukaan näihin väittelyihin? Olen katolinen, ja silti minusta on sulaa hulluutta edes leikitellä ajatuksella, että kiellettäisiin abortit. Jos "synneistä" puhutaan, niin minusta on suurempi synti rajoittaa toisen ihmisen määräämisoikeutta omaan kehoonsa. Miten se eroaa orjuudesta? Ei mitenkään. [/quote] Hei. Katolinen kirkko on aina tuominnut ja tulee aina tuomitsemaan abortin joten eikö jokaisen kunnon katolilaisen tulisi olla samaa mieltä asiasta ja vastustaa aborttia? Kysyn tätä ihan vilpittömästi koska olen itse liittymässä kat. kirkkoon alkukesästä jos Luoja suo niin haluaisin tietää.
[/quote]
Ei voi ajatella noin, että "tulee aina tuomitsemaan"... on ihan mahdoton sanoa, mitä katolinen kirkko tulee joskus tulevaisuudessa tekemään, koska katolinen kirkko koostuu ihmisistä siinä missä muutkin instituutiot. Nykyinen jyrkkä kanta ehkäisyyn ei ole sellaisenaan mikään katolisen kirkon sisäänrakennettu juttu, vaan juontaa juurensa Humanae Vitae:hen vuodelta 1968. On paljon katolisia, jotka eivät ole sen kanssa samaa mieltä. Kirkon sisällä on aina ollut ihmisiä, jotka ovat kaikenlaisista asioista eri mieltä.
Tuskin aborttiin ikinä tullaan ketään kannustamaankaan, mutta eihän se ole jutun pointti. Minä itse tuskin pystyisin tekemään aborttia, mutta eipä ole tullut sellaista tilannetta vastaan (esim. raiskausta), joten en oikeasti osaa sanoa. Mutta ajattelenkin tätä ihan eri kannalta. Ajattelen niin, että naisten kategorinen orjuuttaminen synnytyskoneiksi ja aborttien kieltäminen lain voimalla tuo maailmaan paljon enemmän kurjuutta. Ehkäisykielto tuo maailmaan vieläkin enemmän kurjuutta. Ihmisille on kuitenkin annettu järki päähän, joten sitä järkeä on syytä yhteiskunnallisissa päätöksissä käyttää. On moraalitonta olla käyttämättä järkeään, kun tekee päätöksiä, jotka vaikuttavat muiden ihmisten elämään.
Moraalikysymys abortti on minun mielestäni vain siinä vaiheessa, kun joku sitä omalla kohdallaan punnitsee.
Jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:48"]Jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna.
[/quote] Niin ansaitsee. Miksi sitten lapset jaotellaan "ei-toivottuihin" ja "toivottuihin" kun kaikilla kerran on oikeus kuulua "toivottuihin"?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:16"]
Mieti miltä tuntuisi jos sinut pakotettaisiin synnyttämään? Itse käyttäisin päihteitä varmaan päivittäin jos en saisi aborttia, ajatuskin raskaudesta, synnytyksestä, komplikaatioista ja lopullisista muutoksista kehooni ahdistaa hirvittävästi. Mulla on oikeus harrastaa seksiä ja jos pillerit tai kumi pettää niin kellään ei ole oikeutta rangaista mua, tai siitä syntyvää lasta siitä.
[/quote]
Voi käyttää tuplaehkäisyä, jos ei ole valmis äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:37"]
Joko abortti on murha tai sitten se ei ole. Ei ole olemassa mitään välimuotoa. Murha ei voi olla oikein, jos lapsen äiti on raiskattu. Murha ei voi olla oikein, vaikka lapsi olisi kehitysvammainen. Murha ei voi olla oikein, vaikka äidin henki olisi vaarassa.
Jos siis sallitte abortin missään tilanteessa, se ei mielestänne voi olla murha, tai olette moraalisesti hyvin heikoilla jäillä. Täten päästään johtopäätökseen, että abortin pitää olla sallittu ilman sen kummempia perusteita (tosin ehkäisynä sitä ei voi käyttää sen yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista johtuen). Tietysti joku raja pitää vetää ja nykyinen 12 viikkoa on oikein hyvä.
[/quote]
Miksi sitten 12 viikkoa? Kuka vittu senkin pystyy sanomaan että milloin se on murha ja milloin ei? Ihanko oikeasti joku ajattelee, että viikolla 11 kyseessä on solukonpoisto ja viikolla 15 julma ihmiselämän päättäminen?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:05"]Miksi uskonto on pakko vetää mukaan näihin väittelyihin? Olen katolinen, ja silti minusta on sulaa hulluutta edes leikitellä ajatuksella, että kiellettäisiin abortit. Jos "synneistä" puhutaan, niin minusta on suurempi synti rajoittaa toisen ihmisen määräämisoikeutta omaan kehoonsa. Miten se eroaa orjuudesta? Ei mitenkään. [/quote] Hei. Katolinen kirkko on aina tuominnut ja tulee aina tuomitsemaan abortin joten eikö jokaisen kunnon katolilaisen tulisi olla samaa mieltä asiasta ja vastustaa aborttia? Kysyn tätä ihan vilpittömästi koska olen itse liittymässä kat. kirkkoon alkukesästä jos Luoja suo niin haluaisin tietää.
[/quote]
Ei voi ajatella noin, että "tulee aina tuomitsemaan"... on ihan mahdoton sanoa, mitä katolinen kirkko tulee joskus tulevaisuudessa tekemään, koska katolinen kirkko koostuu ihmisistä siinä missä muutkin instituutiot. Nykyinen jyrkkä kanta ehkäisyyn ei ole sellaisenaan mikään katolisen kirkon sisäänrakennettu juttu, vaan juontaa juurensa Humanae Vitae:hen vuodelta 1968. On paljon katolisia, jotka eivät ole sen kanssa samaa mieltä. Kirkon sisällä on aina ollut ihmisiä, jotka ovat kaikenlaisista asioista eri mieltä.
Tuskin aborttiin ikinä tullaan ketään kannustamaankaan, mutta eihän se ole jutun pointti. Minä itse tuskin pystyisin tekemään aborttia, mutta eipä ole tullut sellaista tilannetta vastaan (esim. raiskausta), joten en oikeasti osaa sanoa. Mutta ajattelenkin tätä ihan eri kannalta. Ajattelen niin, että naisten kategorinen orjuuttaminen synnytyskoneiksi ja aborttien kieltäminen lain voimalla tuo maailmaan paljon enemmän kurjuutta. Ehkäisykielto tuo maailmaan vieläkin enemmän kurjuutta. Ihmisille on kuitenkin annettu järki päähän, joten sitä järkeä on syytä yhteiskunnallisissa päätöksissä käyttää. On moraalitonta olla käyttämättä järkeään, kun tekee päätöksiä, jotka vaikuttavat muiden ihmisten elämään.
Moraalikysymys abortti on minun mielestäni vain siinä vaiheessa, kun joku sitä omalla kohdallaan punnitsee.
[/quote]
43 lisää vielä, että minulle ehkäisy ja abortit eivät ole mitenkään katolisen uskon ydin. Tulin katoliseen kirkkoon keskiaikaisten mystikkojen kautta, joten tämä on minulle hyvin henkilökohtainen juttu. Voi olla, että olen monen nykykatolisen mielestä ihan kerettiläinen :) Ei haittaa minua.
Minun uskoni yksi tärkeimmistä kulmakivistä on tehdä maailmassa hyvää, ei pahaa. Ja sen hyvän toteutumiseen on annettu sekä empatia että järki - ja kyky olla armelias.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:01"]
Joko abortti on murha tai sitten se ei ole. Ei ole olemassa mitään välimuotoa. Murha ei voi olla oikein, jos lapsen äiti on raiskattu. Murha ei voi olla oikein, vaikka lapsi olisi kehitysvammainen. Murha ei voi olla oikein, vaikka äidin henki olisi vaarassa.
Jos siis sallitte abortin missään tilanteessa, se ei mielestänne voi olla murha, tai olette moraalisesti hyvin heikoilla jäillä. Täten päästään johtopäätökseen, että abortin pitää olla sallittu ilman sen kummempia perusteita (tosin ehkäisynä sitä ei voi käyttää sen yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista johtuen). Tietysti joku raja pitää vetää ja nykyinen 12 viikkoa on oikein hyvä.
[/quote]
Miksi sitten 12 viikkoa? Kuka vittu senkin pystyy sanomaan että milloin se on murha ja milloin ei? Ihanko oikeasti joku ajattelee, että viikolla 11 kyseessä on solukonpoisto ja viikolla 15 julma ihmiselämän päättäminen?
[/quote]
12 apostolia, 12 kuukautta, 12 viikkoa. Täysin loogista.
Mihin sinä vetäisit rajan?
Mulla on pieni lapsi ja toista en halua. Pillerit toimivat aikaisemmin, nyt on koko kierto ihan sekaisin. Joka perkeleen kuukausi pelkään, että olen taas raskaana. Ottaisin mielelläni vaikka eron ettei tarvitsisi pelätä raskautta, koska se on niin stressaavaa. Ongelmana on vaan se, että rakastan miestäni ja avioliitossa ei ole ongelmia. Täällä jotkut siis ehdottelevat, että pidättäytyisimme seksistä kokonaan? Kuulostaa tosi tervehenkiseltä liitolta. Itseltäni varmaan onnistuisikin, koska raskauden pelko on voimakkaampi. Strerilisaatiota saan odotella vielä vuoden ja olen niin perkeleen aggressiivisesti varautunut tappelemaan sen puolesta. Lääkäreillä kun tuntuu olevan asenne, että ihmisiä pitää suojella heiltä itseltään. Onneksi on laki, mihin vedota ja valvira jolla uhkailla. Jos olisin nyt raskaana haluaisin ehdottomasti abortin. Ja aina tulevissa raskauksissa ja jos saatana sitä steriä en saa vuoden päästä alankin käyttää aborttia ehkäisykeinona, ehkä jossain vaiheessa alkaa sitten tapahtua. Parin kuukauden päästä on gyneaika, jolloin käydään näitä ehkäisyasioita uudelleen läpi.
Johonkin se raja pitää vetää. Ja sinun henkilökohtainen uskontokäsityksesi ei vieläkään ole riittävä syy toisten ihmisoikeuksien riistämiseen.
Ei liity mitenkään apostoleihin. Alunperin kristitytkin sallivat abortin jopa 16-18 viikolla. Keskiajalla yleisesti hyväksytyksi rajaksi tuli 40 päivää. Sitä ennen lapsella ei ollut omaa sielua, vaan se oli osa äitiään.
Uskokaa tai älkää, nykypäivän kristityt ovat monella tavalla jyrkempiä kuin keskiajan kirkko.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, henkilökohtaisesti en voisi aborttia tehdä, mutten kannata sen lakisääteistä kieltämistä, koska enhän mä voi todistaa että se on ihminen siellä sisällä. Ihmetyttää vaan, että miten ihmiset voi kevyesti abortoida sen 12-viikkoisen, mutta sitten pian se nähdäänkin kauheana asiana, jos sikiö kuolisi... itselleni ainakin, jos aborttia harkitsisin, asia olisi hyvin vaikea ja varmaan jäisi kaivelemaan että onko se nyt kuitenkin ollut ihan oikea tunteva ja ajatteleva ihminen, joka sieltä on ulos kaavittu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:15"]
Mulla on pieni lapsi ja toista en halua. Pillerit toimivat aikaisemmin, nyt on koko kierto ihan sekaisin. Joka perkeleen kuukausi pelkään, että olen taas raskaana. Ottaisin mielelläni vaikka eron ettei tarvitsisi pelätä raskautta, koska se on niin stressaavaa. Ongelmana on vaan se, että rakastan miestäni ja avioliitossa ei ole ongelmia. Täällä jotkut siis ehdottelevat, että pidättäytyisimme seksistä kokonaan? Kuulostaa tosi tervehenkiseltä liitolta. Itseltäni varmaan onnistuisikin, koska raskauden pelko on voimakkaampi. Strerilisaatiota saan odotella vielä vuoden ja olen niin perkeleen aggressiivisesti varautunut tappelemaan sen puolesta. Lääkäreillä kun tuntuu olevan asenne, että ihmisiä pitää suojella heiltä itseltään. Onneksi on laki, mihin vedota ja valvira jolla uhkailla. Jos olisin nyt raskaana haluaisin ehdottomasti abortin. Ja aina tulevissa raskauksissa ja jos saatana sitä steriä en saa vuoden päästä alankin käyttää aborttia ehkäisykeinona, ehkä jossain vaiheessa alkaa sitten tapahtua. Parin kuukauden päästä on gyneaika, jolloin käydään näitä ehkäisyasioita uudelleen läpi.
[/quote]
Kortsut käyttöön jos et ole valmis synnyttämään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, henkilökohtaisesti en voisi aborttia tehdä, mutten kannata sen lakisääteistä kieltämistä, koska enhän mä voi todistaa että se on ihminen siellä sisällä. Ihmetyttää vaan, että miten ihmiset voi kevyesti abortoida sen 12-viikkoisen, mutta sitten pian se nähdäänkin kauheana asiana, jos sikiö kuolisi... itselleni ainakin, jos aborttia harkitsisin, asia olisi hyvin vaikea ja varmaan jäisi kaivelemaan että onko se nyt kuitenkin ollut ihan oikea tunteva ja ajatteleva ihminen, joka sieltä on ulos kaavittu.
[/quote]
No mä EN HALUA lasta enkä saa sitä saatanan steriä vielä moneen vuoteen. Olen valmis kyllä listimään sen vastasyntyneenkin, jos tulee sellainen tilanne että minut pakotetaan lapsi synnyttämään. Toivotaan kaikkien puolesta, että ei tule.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote] On käytössä ja ne pillerit myös. Se ei poista sitä ahdistusta. Urpo. Mitäs tehdään kun tuplaehkäisy mahdollisesti pettää?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:54"]
Valtaosa aborteista nykyäänkin on täysin turhia.
[/quote]
Ei Suomessa ole vapaata aborttioikeutta? Mistä maasta puhut?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:28"]
[/quote]
[/quote] On käytössä ja ne pillerit myös. Se ei poista sitä ahdistusta. Urpo. Mitäs tehdään kun tuplaehkäisy mahdollisesti pettää?
[/quote]
Vaihtakaa peppuseksiin, kunnes lisääntymisen pelko häviää.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:28"]
[/quote]
[/quote]
Vaihtakaa peppuseksiin, kunnes lisääntymisen pelko häviää.
[/quote] Emme pidä. Ihanko oikeasti ehdotat tätä kaikkien avioliittojen pelastajaksi niille pareille, jotka eivät halua lasta tai lapsiluku on täynnä.
Oletko ap jotenkin vajaa? Oletko tänäänkin keskustellut Jumalan kanssa? Olen tehnyt abortin enkä sitä kadu! :) Oli niin surkea elämäntilanne ettei olisi ollut järkeä. Lapsi olisi vain kärsinyt kun äiti ei tiedä mistään mitään ja kinutaan sossusta rahaa. Onneksi nyt on asiat paremmin ja pystyi lapsen pitämään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:02"]Mitä sitten pitää tehdä aborttien sijasta, jos lapsi ei ole toivottu, tai siitä ei voida huolehtia? Adoptioonko? Montakos sinä otat ja joko olet hakemassa? [/quote] En ole ap mutta sanoisin tähän että jos Suomella on varaa ottaa tänne humanitäärisiä maahanmuuttajia ja maksaa heidän kaikki elinkustannuksensa ja muut monikulttuurisuudesta syntyvät menot sekä laittaa yli miljardi euroa kehitysapua Afrikkaan joka vuosi jotta saadaan tuettua mm. pygmien paikallisradiota niin silloin on oltava rahaa myös suomalaisille lapsille ja heidän äideilleen. Jos ei ole niin monikulttuurisuuskokeilun voi lopettaa ja kehitysapuun menevän rahan käyttää järkevämmin suomalaisten auttamiseen.
[/quote]
Suomeen vastaanotettiin vuonna 2012 732 kiintiöpakolaista, samana vuonna tehtiin 10 000 aborttia. Jos oletetaan että edes puolet noista aborteista olisi ollut ns. turhia ja ei-halutut lapset olisivat syntyneet, näiden lasten huoltoon menisi merkittävästi rahaa erilaisissa laitoksissa. Halukkaita adoptiovanhempia ei riitä millään vuosittaisella tasolla noin monelle. Voitaisiinhan me tietysti sitten ruveta perustamaan tänne orpokoteja suomalaislapsille ja samalla niitä voisi toki alkaa diilata kansainväliseen adoptioon.