Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman suurin paskapuhe on "arvostan siivoojan työtä"

Vierailija
26.09.2021 |

Aina sanotaan, että arvostetaan siivoojan työtä. Se on kyllä maailman suurinta paskapuhetta. Jos jotain työtä arvostetaan, niin siihen haluttaisiin itsekin pyrkiä. Moniko oikeasti haluaa siivoojaksi? Ei käytännössä kukaan, vaikka siivoojaksi on huomattavasti helpompi päästä kuin vaikkapa lääkäriksi.
Minulla kaveri oli siivoushommissa isossa alan firmassa ja he menettivät ison asiakasketjun kun ei pystytty hoitamaan kunnolla töitä työntekijäpulan vuoksi. Nyt hän työskentelee edelleen samoissa kohteissa uuden firman leivissä, joka voitti kilpailutuksen. Tilanne on jälleen sama, että työntekijäpulan vuoksi hommia on vaikea suorittaa. Hakemuksissakaan ei vaadita mitään koulutusta tai kokemusta, vaan lähinnä reipasta otetta työntekoon ja oikeaa asennetta. Silti hakemuksia ei tule.
Näyttää tosiaan siltä, että siivoojaan työtä arvostetaan 😆 Lopetetaan oikeasti paskapuheet ja todetaan rehellisesti, että arvostus perustuu vain siihen, että joku sitä paskatyötä alentuu tekemään. Itsehän te ette sitä nimittäin halua tehdä. Tämä totuus ei pala tulessakaan.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei arvosta myöskään siivousfirmat. Palkka on pieni ja työ pitäisi suorittaa minimaalisessa ajassa. Kuitenkin tuo firma nyhtää asiakkaalta vähintään kymmenkertaisen summan. Siinä se arvostus. 

Vierailija
2/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan. Puhun usein meidän työpaikan siivojan kanssa, tosi hauska heppu! (ollaan myös pari kertaa polteltu sen kanssa kannabista :DD)

Arvostan paljon myös lääkäreitä mutta en ikinä pyrkisi siihenkään työhön (en siedä esim. verta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se valitettavasti mene niin monen muunkaan asian kohdalla, että arvostuksesta seuraisi halu maksaa enemmän. Aika harva on halukas maksamaan vaikkapa suomalaisesta luomuruuasta enemmän JOS sen saa halvemmallakin.

Vierailija
4/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitat eri asioita keskenään. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta vaan siitä että siivoaminen on pakollinen juttu joka on jonkun tehtävä. Ja siihen rooliin on paras valita se, joka on firman näkökulmasta siihen soveltuvin eli todennäköisesti ei ainakaan sitä tyyppiä joita ei ole kuin kourallinen tarjolla.

Kustannusrakenne aiheuttaa taas sen kuinka paljon siivoojalle kannattaa maksaa ennen kuin on parempi laittaa managementti pyyhkimään lattioita.

Vierailija
5/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan hyvät työpaikat ovat hyvin harvoin yksityisellä.

Laitoshuoltaja 20 vuoden työkokemuksella

Vierailija
6/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin arvostan. Itse en haluaisi siivoushommia tehdä, sillä hyvinvointini edellytys on olla luovalla alalla. Mutta tiedostan, että jos siivoojia ei olisi, näyttäisivät esim. yleiset vessat todella saastaisilta.

Tuolla logiikalla lääkäriksi haluamattomuus johtuu siitä, ettei arvosta lääkärin työtä.

Vierailija
7/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin suuri osa ammatteista on sellaisia etten niihin pyrkisi, koska olisin todennäköisesti melko huono.

Vierailija
8/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat eri asioita keskenään. Kyse ei ole arvostuksen puutteesta vaan siitä että siivoaminen on pakollinen juttu joka on jonkun tehtävä. Ja siihen rooliin on paras valita se, joka on firman näkökulmasta siihen soveltuvin eli todennäköisesti ei ainakaan sitä tyyppiä joita ei ole kuin kourallinen tarjolla.

Kustannusrakenne aiheuttaa taas sen kuinka paljon siivoojalle kannattaa maksaa ennen kuin on parempi laittaa managementti pyyhkimään lattioita.

Siivoustaajuus on yksi, mistä on kiristetty. Se että siistejä tiloja siivotaan harvemmin. Aiheuttaa just tätä osa aikatyön vallitsevuutta alalla.

Hyvää työnjälkeä asiakas arvostaa aina, työssä kuin työssä. Ei tuo sinänsä sen kummempi palveluammatti ole kuin mikä tahansa muukaan. Palkan huonous on aina suhteessa kiireeseen, fyysiseen rasitukseen ja moneen muuhun seikkaan, kuten ennakoitavuuteen.

Ei ole olemassa yhtä totuutta siivoustyöstä tai siivousalasta, toki työolosuhteet ja -ehdot ovat keskimäärin menneet huonompaan suuntaan kilpailun ja tehostamisen kiristyessä. Nyt mennään aika tapissa, ja se näkyy henkilöstön vaihtuvuudessa. Yksittäisellä tekijällä voi silti käydä vielä munkki, ainakin suhteellisesti.

Monella alalla on sama ettei arvostusta juuri saa. Ei aikuinen ihminen voi sellaiseen jäädä kiinni. Eihän lääkäreitäkään enää arvosteta samaan malliin kuin ennen. Kaikki ammattiryhmät saavat loasta osansa. Jotkut toki muita enemmän.

Vierailija
9/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Arvostan suuresti siivoojan työtä.

2) En aio itse ruveta siivoojaksi.

Varmaan aika monella muullakin samat mietteet. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa sinulle?

Vierailija
10/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nimenomaan arvostan heitä, ketkä siivoaa. Itse en todellakaan tekisi sellaista työtä, likaista, raskasta ja kuluttavaa ja palkka huono.

Minusta on ihailtavaa että joku tekee sitä sen sijaan että makaisi kotona tukien turvin.

Huomaan töissä kyllä jos siivoja ei ole käynyt ja ehdottomasti ilahdun kun huomaan että on roskat viety, ja lattia pesty jne.

Sama juttu kotona, en itse todellakaan kuluta elämääni siivoamiseen vaan meillä käy siivooja, todellakin arvostan!!

Vierailija
11/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin arvostan. Itse en haluaisi siivoushommia tehdä, sillä hyvinvointini edellytys on olla luovalla alalla. Mutta tiedostan, että jos siivoojia ei olisi, näyttäisivät esim. yleiset vessat todella saastaisilta.

Tuolla logiikalla lääkäriksi haluamattomuus johtuu siitä, ettei arvosta lääkärin työtä.

Esim lääkärikouluun nyt riittää aina hakijoita enemmän kuin lopulta valitaan. Siivoojaksi taas ei ole hakijoita, vaikka vaatimukset olisivat minimaalisia, kuten aloituksessa todettiin.

Et selvästikään ymmärtänyt pointtia, tai sitten ymmärsit, mutta et halunnut sitä sanoa kuin korkeintaan kaunistellusti.

Vierailija
12/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että suurinta osaa siivoojista kiinnostaa se, arvostaako joku random työtön ulisija heidän työtään?

Ei. Kyllä heillä on ihan muut syyt tyhjentää niitä roskiksia. Ja ne syyt saavat mieluummin valitsemaan sen työn kuin olla valitsematta. Se on ihan niin yksinkertaista.

Vierailija
13/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Arvostan suuresti siivoojan työtä.

2) En aio itse ruveta siivoojaksi.

Varmaan aika monella muullakin samat mietteet. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa sinulle?

Sinä sentään rivien välistä myönsit, että arvostat sitä halveksunnan kautta, että joku sitä paskaa alentuu tekemään. Siitä pisteet sinulle.

Ap

Vierailija
14/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen normaali ihminen ymmärtää arvostaa siivoojien työtä.

Heidän palkoistaan päättää johto, emme me. 

Minusta ei olisi reippaaksi ja ahkeraksi siivoojaksi, mutta - tietenkin - siivoan omat jälkeni ja kerään roskia vapaa-ajalla kotini läheltä, koska pidän siisteydestä.

Vierailija
15/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mut mä aina moikkaan meiän työpaikan siivojaa ja sanon meiän tyttärellekki että siivous on hyvää ja arvokasta työkokemusta ennen kuin tietää mihin yliopistoon pääsee!" ;----(

Vierailija
16/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta, että välillä siivousalaa niin kovin arvostavat kuulostavat lähinnä tekopyhiltä pöntöiltä kun samaan hengenvetoon ilmoitetaan työn ja palkan olevan paskaa, eivätkä itse koskaan sitä suostuisi tekemään. Jotenkin välillä tuntuu, että sillä siivoojan arvostamisella pönkitetään omaa itseä.

Olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän mistä puhun. Mutta niinhän se aina on, ruohonjuuritason tekijöitä ei arvosteta.

Teoriassa kaikki arvostavat, käytännössä ei.

Vierailija
17/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan siivoojia, mutta heidän työtään en arvosta paskan vertaa. Itse siivosin monta vuotta ja sain siitä paskatyöstä suorastaan traumoja. Ei ikinä enää mistään hinnasta. Työ oli mitään antamatonta paskaa ja työhierarkiassa olit alin paska samalla tasolla varaston torakan kanssa. Kaikki yritti käskyttää sinua omasta asemastaan riippumatta.

Arvostan todellakin siivojia, mutta vain siksi, koska ovat niin paksunahkaisia että alentuvat työtään tekemään.

Vierailija
18/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettet sinä arvosta siivoojan työtä ei tarkoita etteikö muut sitä arvostaisi. Kyllä minä ainakin arvostan, kuten arvostan sairaanhoitajan ja lastenhoitajan työtäkin. En vain itse halua niihin ammatteihin.

Vierailija
19/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että välillä siivousalaa niin kovin arvostavat kuulostavat lähinnä tekopyhiltä pöntöiltä kun samaan hengenvetoon ilmoitetaan työn ja palkan olevan paskaa, eivätkä itse koskaan sitä suostuisi tekemään. Jotenkin välillä tuntuu, että sillä siivoojan arvostamisella pönkitetään omaa itseä.

Olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän mistä puhun. Mutta niinhän se aina on, ruohonjuuritason tekijöitä ei arvosteta.

Teoriassa kaikki arvostavat, käytännössä ei.

Juuri näin, loistava kommentti 👏 Täälläkin suurin osa on juuri näitä tekopyhiä paskoja, että arvostavat kyseistä työtä kunhan vain ei itse tarvitse tehdä.

Vierailija
20/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettet sinä arvosta siivoojan työtä ei tarkoita etteikö muut sitä arvostaisi. Kyllä minä ainakin arvostan, kuten arvostan sairaanhoitajan ja lastenhoitajan työtäkin. En vain itse halua niihin ammatteihin.

Luuletko, että juuri kukaan oikeasti haluaa? Juuri tässä se pointti onkin. Itsekin piti tehdä varsin pitkään siivoustyötä pakonsanelemana, ettei lähde kämppä alta. En todellakaan halunnut kyseistä paskaa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme