Maailman suurin paskapuhe on "arvostan siivoojan työtä"
Aina sanotaan, että arvostetaan siivoojan työtä. Se on kyllä maailman suurinta paskapuhetta. Jos jotain työtä arvostetaan, niin siihen haluttaisiin itsekin pyrkiä. Moniko oikeasti haluaa siivoojaksi? Ei käytännössä kukaan, vaikka siivoojaksi on huomattavasti helpompi päästä kuin vaikkapa lääkäriksi.
Minulla kaveri oli siivoushommissa isossa alan firmassa ja he menettivät ison asiakasketjun kun ei pystytty hoitamaan kunnolla töitä työntekijäpulan vuoksi. Nyt hän työskentelee edelleen samoissa kohteissa uuden firman leivissä, joka voitti kilpailutuksen. Tilanne on jälleen sama, että työntekijäpulan vuoksi hommia on vaikea suorittaa. Hakemuksissakaan ei vaadita mitään koulutusta tai kokemusta, vaan lähinnä reipasta otetta työntekoon ja oikeaa asennetta. Silti hakemuksia ei tule.
Näyttää tosiaan siltä, että siivoojaan työtä arvostetaan 😆 Lopetetaan oikeasti paskapuheet ja todetaan rehellisesti, että arvostus perustuu vain siihen, että joku sitä paskatyötä alentuu tekemään. Itsehän te ette sitä nimittäin halua tehdä. Tämä totuus ei pala tulessakaan.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Aika harvaa alaa arvostetaan.
Itselle vain sopii siivoojan työ. Se on itsenäistä ja työn jälki näkyy.
Ja jos joku kysyy ammattiani niin sanon palvelualalla tai kiinteistöalalla. Ei kuulu kenellekään mitä töitä teen. Ennen olin konttorirotta😀
En tee töitä silloin kun muita ihmisiä on paikalla vaan ihan yksin teen. Joskus tietysti joku on töissä kohteessa kun siivoan.
Saa kuunnella esim jääkiekko-otteluita tai ihan mitä vaan.
Tosipalstapersuputinisti ei siivoa.
Työtä voi arvostaa vaikkei sitä itse haluaisi tehdä. Toki yleensä tuossa tapauksessa se varsinainen arvostus kohdistuu siihen henkilöön joka sen ei-halutun työsuoritteen tekee. Yleensä hitainkin yksilö kyllä ymmärtää mitä tapahtuu jos siivous erillisenä työsuoritteena loppuu, sen joutuu jokainen hoitamaan omien tehtäviensä lisäksi, tästä johtuen todennäköisesti puhutaan siitä että siivoojien työtä arvostetaan. Arvostus ei koske suoraan sitä työtä, vaan henkilöitä jotka sen suorittavat.
T. Rakennussiivoaja
AP, kyllä mä arvostan siivojan työtä, mutta ei se arvostus tarkoita sitä että haluan itse sitä tehdä.
Arvostan monia muitakin ammatteja.
Taidat olla aina nuori kun et itse taida edes ymmärtää omaa ulostuloasi?
T: se kenen kotona käy siivoja.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei arvosta myöskään siivousfirmat. Palkka on pieni ja työ pitäisi suorittaa minimaalisessa ajassa. Kuitenkin tuo firma nyhtää asiakkaalta vähintään kymmenkertaisen summan. Siinä se arvostus.
Ei siivouksesta haluta maksaa oikein missään asiakasyrityksissäkään ja se on yksi syy siihen, ettei siivousfirmat voi maksaa kunnon palkkoja ja jotkut sortuvat jopa laittomuuksiin, esim. pimeä työvoima.
Omalla työpaikallani laitetaan rahaa vaikka mihin turhuuksiin, mutta siivouksesta ei haluta maksaa senttiäkään enempää kuin on pakko. Sitten ihmetellään, kun siivoustaso on surkea.
Helpommin siivousalalta löytyy päivätyötä kuin kaupan alalta ja palkka on suurinpiirtein sama. Vähemmän packaa siivoushommissa näkee kun esim lähihoitajana ja taas on palkka suht sama.
Itsellä siis kriteerinä päivätyö, en halua tehdä iltaa/viikonloppuja vaikka saisikin lisät.
Tosi ihanaa siivota rauhassa jotain tyhjää toimistoa jotta työntekijä pääsee siistiin työpaikkaan tekemään töitään. Työ palkitsee.
En pystyisi olemaan esim asiakaspalvelussa.
Just tuossa autossa äsken tullessa reissusta kehittelin siivousrobottia. Se ei muuten ole nykyaikana enää vaikea toteuttaa, kaikkea se ei voi tehdä, mutta pesut ja imuroinnit aika moni paikoin kyllä. En jaksa tai viitsi itse toteuttaa enää tässä iässä, mutta aion antaa idean nuoremmalle, joka opiskelee DI:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtä voi arvostaa vaikkei sitä itse haluaisi tehdä. Toki yleensä tuossa tapauksessa se varsinainen arvostus kohdistuu siihen henkilöön joka sen ei-halutun työsuoritteen tekee. Yleensä hitainkin yksilö kyllä ymmärtää mitä tapahtuu jos siivous erillisenä työsuoritteena loppuu, sen joutuu jokainen hoitamaan omien tehtäviensä lisäksi, tästä johtuen todennäköisesti puhutaan siitä että siivoojien työtä arvostetaan. Arvostus ei koske suoraan sitä työtä, vaan henkilöitä jotka sen suorittavat.
T. Rakennussiivoaja
Mitä raksasiivooja saa nykyään tunti, missäpäin Suomea olet töissä?
Onhan tuossa ap:n aloituksessa osa tottakin. Vähän sama asia kuin hehkutetaan ammatillisen koulutuksen tärkeäyttä ja houkuttelevuutta lukion rinnalla. On olevinaan kovin hienoa ja tärkeää, mutta siltikään nämä hokijat eivät halua lapsiaan ammattikouluun vaan lukioon!
Vierailija kirjoitti:
Helpommin siivousalalta löytyy päivätyötä kuin kaupan alalta ja palkka on suurinpiirtein sama. Vähemmän packaa siivoushommissa näkee kun esim lähihoitajana ja taas on palkka suht sama.
Itsellä siis kriteerinä päivätyö, en halua tehdä iltaa/viikonloppuja vaikka saisikin lisät.
Sama täällä. Olen tehnyt monenlaista työtä ja siivoustyötäkin v 2008. Päivätöissä itsekin👍enkä halua esim laitoshuoltajaksi.
Välillä olin myös kaupassa. Monet kaupat on auki klo 7-23.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Rakennussiivoaja
Mitä raksasiivooja saa nykyään tunti, missäpäin Suomea olet töissä?
Vähän valehtelin, pari vuotta sitten vaihdoin alaa kun ei enää kroppa kestänyt. Länsirannikolla työskentelin, viimeisessä palkkakuitissa oli tuntihinta 14,89€.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku kysyy ammattiani niin sanon palvelualalla tai kiinteistöalalla. Ei kuulu kenellekään mitä töitä teen. Ennen olin konttorirotta😀
Tuo oli siivoustyössä yksi kauheimmista asioista. Ikinä ei voinut sanoa sosiaalisen paineen takia suoraan mitä tekee. Muistan niin elävästi, että kuinka kaikki kyläilyt sun muut jo ennalta kramppasi mahanpohjassa kun tiesi työasioiden tulevan jossain vaiheessa puheeksi. Se oli ihan kauheaa aikaa elämässä 😩
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa autossa äsken tullessa reissusta kehittelin siivousrobottia. Se ei muuten ole nykyaikana enää vaikea toteuttaa, kaikkea se ei voi tehdä, mutta pesut ja imuroinnit aika moni paikoin kyllä. En jaksa tai viitsi itse toteuttaa enää tässä iässä, mutta aion antaa idean nuoremmalle, joka opiskelee DI:ksi.
On jo keksitty. Ja joissain jo käytössä.
Kustansin lääketieteen opinnot tekemällä siivoushommia. Arvostan, ja tiedän miten raskasta se on.
Arvostan niin paljon, että maksan 50% listahintaa parempaa palkkaa kotisiivoojalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo keksitty. Ja joissain jo käytössä.
Joo tiedän, melkein kaikki on nykyään keskitty, mutta aina voi kehitellä eri tarkoituksiin tai tehdä olemassaolevia paremman tai monipuolisemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli siivoustyössä yksi kauheimmista asioista. Ikinä ei voinut sanoa sosiaalisen paineen takia suoraan mitä tekee. Muistan niin elävästi, että kuinka kaikki kyläilyt sun muut jo ennalta kramppasi mahanpohjassa kun tiesi työasioiden tulevan jossain vaiheessa puheeksi. Se oli ihan kauheaa aikaa elämässä 😩
Nykyään voi sanoa vaikka palveluvastaava.
Vierailija kirjoitti:
Kustansin lääketieteen opinnot tekemällä siivoushommia. Arvostan, ja tiedän miten raskasta se on.
Arvostan niin paljon, että maksan 50% listahintaa parempaa palkkaa kotisiivoojalleni.
Hyvä. Ja sinä itse voit keskittyä omiin töihisi tai levätä. Turhaan monet siivoaa itse - varsinkin jos on vaativa työ.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan siivoojia, mutta heidän työtään en arvosta paskan vertaa. Itse siivosin monta vuotta ja sain siitä paskatyöstä suorastaan traumoja. Ei ikinä enää mistään hinnasta. Työ oli mitään antamatonta paskaa ja työhierarkiassa olit alin paska samalla tasolla varaston torakan kanssa. Kaikki yritti käskyttää sinua omasta asemastaan riippumatta.
Arvostan todellakin siivojia, mutta vain siksi, koska ovat niin paksunahkaisia että alentuvat työtään tekemään.
Outo asenne. Kai nyt jokainen ymmärtää, että ilman siivousta mikään ei onnistu.
Aika harvaa alaa arvostetaan.
En tee töitä silloin kun muita ihmisiä on paikalla vaan ihan yksin teen. Joskus tietysti joku on töissä kohteessa kun siivoan.
Saa kuunnella esim jääkiekko-otteluita tai ihan mitä vaan.