Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman suurin paskapuhe on "arvostan siivoojan työtä"

Vierailija
26.09.2021 |

Aina sanotaan, että arvostetaan siivoojan työtä. Se on kyllä maailman suurinta paskapuhetta. Jos jotain työtä arvostetaan, niin siihen haluttaisiin itsekin pyrkiä. Moniko oikeasti haluaa siivoojaksi? Ei käytännössä kukaan, vaikka siivoojaksi on huomattavasti helpompi päästä kuin vaikkapa lääkäriksi.
Minulla kaveri oli siivoushommissa isossa alan firmassa ja he menettivät ison asiakasketjun kun ei pystytty hoitamaan kunnolla töitä työntekijäpulan vuoksi. Nyt hän työskentelee edelleen samoissa kohteissa uuden firman leivissä, joka voitti kilpailutuksen. Tilanne on jälleen sama, että työntekijäpulan vuoksi hommia on vaikea suorittaa. Hakemuksissakaan ei vaadita mitään koulutusta tai kokemusta, vaan lähinnä reipasta otetta työntekoon ja oikeaa asennetta. Silti hakemuksia ei tule.
Näyttää tosiaan siltä, että siivoojaan työtä arvostetaan 😆 Lopetetaan oikeasti paskapuheet ja todetaan rehellisesti, että arvostus perustuu vain siihen, että joku sitä paskatyötä alentuu tekemään. Itsehän te ette sitä nimittäin halua tehdä. Tämä totuus ei pala tulessakaan.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arvostan siivoojien työtä" voidaan tulkita ylistämisellä alistamiseksi. Siivoustyö on matalapalkka-ala ja keskiraskasta fyysistä työtä. Moni ei siihen työhön ryhdy kuin ajautumalla, jos on parempia työmahdollisuuksia. Siivoustyön arvostus yhteiskunnassa on matala, vaikka puhtaus on todella tärkeätä.

Vierailija
82/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotan kaikkia siivoojia kuukauden lakkoon, ja katsotaan sitten kuinka yhteiskunta rullaa. Jos nyt kuvitellaan että kukaan muu ei ryhtyisi niihin hommiin.

Jos sen sijaan kaikki suuryrityspomot jäisivät lomalle, kukaan ei huomaisi. Ette huomaisi ikinä että ne ei tee kampaviineriduunejaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan todella. Arvostan luotettavaa, asiantuntevaa siivoojaa.

Vierailija
84/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa se oli ja piste kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ihanaa siivota rauhassa jotain tyhjää toimistoa jotta työntekijä pääsee siistiin työpaikkaan tekemään töitään. Työ palkitsee.

En pystyisi olemaan esim asiakaspalvelussa.

Joo, oli kyllä tosi ihanaa siivota toimistoja. Toimistokoppeja oli kymmeniä ja työaikaa kaksi tuntia. Joka kopissa olisi pitänyt pyyhkiä pölyt, sekä kostealla rätillä pöydät, mopata lattiat ja vaihtaa roskikset. Lisäksi oli valtavan kokoinen kokolattiamatto, joka olisi pitänyt imuroida. Lisäksi joutui viemään roskia välillä, kun kaikki roskat eivät olisi mahtuneet yhdelle reissulle. Pelkästään tämä erillinen roskienvienti vei lähes vartin, kun piti kävellä edestakaisin siivouskärryjen kanssa jättimäisen rakennuksen päästä päähän.

Oli tosi ihanaa, kun noin viiden tunnin töille oli varattu kaksi tuntia.

Siivoustyö vaatii tehokkuutta, koska töille varattu aika on yleensä minimi.

Vierailija
85/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Arvostan suuresti siivoojan työtä.

2) En aio itse ruveta siivoojaksi.

Varmaan aika monella muullakin samat mietteet. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa sinulle?

Sinä sentään rivien välistä myönsit, että arvostat sitä halveksunnan kautta, että joku sitä paskaa alentuu tekemään. Siitä pisteet sinulle.

Ap

Siitä pisteet sinulta pois että höpiset omiasi. Luet rivien välistä asioita joita ei siellä kerta kaikkiaan ole.

Vierailija
86/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvostan siivoojan työtä, lääkärin työtä, ensihoitajan työtä ja ylipäänsä mitä tahansa työtä. Itse haluan tehdä opettajan työtä, en mitään muuta työtä. Opettajana oleminen on mun kutsumikseni. Siivoojan työn arvostusta pyrin näyttämään siten, että mun luokka on siistissä kunnossa, eli roskat roskiksessa, omat jäljet siivottuna ja tuolit nostettuina kun siivooja tulee. Jos oppilailta on pudonnut esim. käsipapereita lattialle, pyydän heitä korjaamaan ne. Näin helpotan hänen työtään. En erikseen ala kertomaan kuinka paljon arvostan, enkä myöskään itse kaipaa, että joku tulisi mulle erikseen kertomaan että arvostaa mun työtä.

Tämä on mielestäni hyvä tapa suhtautua toiseen työtään tekevään ihmiseen. Olin hotellissa siivoamassa huoneita vielä viime vuonna ja siellä asiakkaat jättivät välillä mitä oudompi "kiitoskirjeitä" huoneisiin. Tarkoitus kai oli piristää ja usein luki miten arvostaa siivousta. Mitä ihmettä? Eihän tuollaisia jätetä muitakaan töitä tekeville. Ne laput enemmänkin ärsyttivät kaikkia eivätkö piristäneet. Jos oikeasti haluaisi ottaa sen siivoojan huomioon niin siihen riittää ihan se että roskat on roskiksessa eikä jätä sikailujaan jälkeensä tai rantuja vessaan.

Vierailija
87/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei olisi siivoojaksi. Palveluammattiin ei kelpaa suoraviivainen ihminen, joka pudottelisi ap:n kaltaisia "persoonia" ikkunoista kadulle. Katuja ei saa roskata.

Vierailija
88/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muulta tuntuu, niin kyllä meitä siivoustyötä arvostavia ihmisiä on olemassa. Ei minunkaan työni onnistuisi ilman työpaikan osaavia laitoshuoltajia, olen todella tyytyväinen että voin keskittyä omaan työhöni ja joku minua osaavampi henkilö tekee tuon osan työstä.

Vierailija
89/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan kategoriaan menee myös "arvostan hoitajia". Ylistetään, kuinka tärkeä ammatti, mutta samalla lytätään, kuinka ei itse tekisi ja kuinka surkea palkka. Harvoin näkee "arvostan insinöörejä", "arvostan sähköasentajia" tai jotain muuta miesvaltaista alaa.

Vierailija
90/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erikoislääkäri ja opiskeluajan eka lomilla siivosin Tukholman sairaalaa (Nacka). Ei tullut mieleenikään olla arvostamatta sitä hommaa. Täytyy suoraan sanoen olla vähän yksinkertainen, jos ei arvosta kunniallista työtä. Nyt jään eläkkeelle kohta ja haluaisin laittaa jo aivot narikkaan liittyen lääkärin hommiin eikä ole mahdotonta, että siivoan jonkun keikan joskus. En halua vielä pysähtyä, mutta en jaksa jatkuvasti käyttää maksimilla päätä.

Vierailija
91/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei arvosta myöskään siivousfirmat. Palkka on pieni ja työ pitäisi suorittaa minimaalisessa ajassa. Kuitenkin tuo firma nyhtää asiakkaalta vähintään kymmenkertaisen summan. Siinä se arvostus. 

No kyllä siivoojan työstä maksetaan onneksi tessin mukaista palkkaa. Pientä, mutta kuitenkin. Olen siivooja ja arvostan ihan itse omaa työtäni, koska tiedän että ilmankaan ei täällä pärjättäisi. Onneksi siis nekin työt tehdään. Palkat omaksi harmikseni tuskin tulevat nousemaan, sillä kyseessä on ns. minuuttibisnes. Eli alalla ei pysty rikastumaan. Harmittaa että palkkani on näin pieni, mutta tästä huolimatta haluan tehdä tätä työtä. Hullu kai olen. Ja ei, en ole ulkomaalaistaustainen 😂 enkä muutenkaan mitenkään muita huonompi. En ole vaan päässyt elämässäni parempaan työhön tai löytänyt omaa alaani. Olen ylioppilas. Välillä harmittaa alan rakenteelliset ongelmat, mutta kivat työkaverit antaa rutkasti voimaa.

Vierailija
92/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalan palkkaus pitää muuttaa tuntiperusteiseksi sen mukaan kuinka kauan siihen työhön kuluu, ei sen mukaan mitä firman päällikkö on sopinut jonkun kanssa. Olin itse opiskeluaikana töissä ison alan yrityksen kautta toimistokohteessa jonka siivoamiseen meni aina 3h sijaan 5h. Ihmiset olivat todella siivottomia, lattia vaikeasti puhdistettava ja työ paperinroudauksineen raskasta. En jaksanut ko. alaa kovin pitkään.

Vierailija
93/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan siivoojan työtä. Olen itsekin laitoshuoltaja koulutukseltani. Erityisesti arvostan taloyhtiömme rappusiivoojaa. Se on veemäinen duuni ja silti hän tekee sen hyvin. Minä olin laiskempi ja menin sairaalaan töihin aikoinaan.

Vierailija
94/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että matalapalkkatöitä tekeviä halveksitaan ja syyllistetään ihan samalla tavalla kuin työttömiäkin. Työttömälle köyhälle sanotaan, että mene töihin ja puhutaan ihannoiden siitä, kuinka muualta tulleille kelpaavat yksinkertaiset suorittavat työt, toisin kuin suomalaisille sossupummeille kuulemma, mutta kun tällaisen työn tekijä kertoo köyhyydestään (mikä on tosiasia kaikkein pienimpiä palkkoja saaville, vaikka tekee ahkerasti työtä niin palkka ei riitä elämiseen), saa hän usein haukkuja siitä kuinka hänkin on vain laiska ja tyhmä luuseri, mitäs ei ole viitsinyt kouluttautua. Siitäkin huolimatta, että tämä yhteiskunta ei toimi ilman näitä suorittavia töitä ja vaikka jokaisella olisi edellytykset korkeampaan koulutukseen, tulisi jonkun silti tehdä nämä työt.

Olen itsekin matalapalkkatyöläinen ja vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että työkykyisen ihmisen pitää yrittää saada töitä, niin kyllä se on ihan inhimillistä jos edellämainittua palautetta saatuaan alkaa ajatella, että yhtä hyvin voisi elää kokonaan tuilla jos on työtä tekevänä köyhänä yhtä halveksittu kuin työttömänä. Ei, en aio itse tehdä niin, mutta ymmärrettävää se on. Ennen tavallinen, kunniallinen työ ei ollut häpeä. Nykyään näyttää olevan.

Vierailija
95/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksella tienaa hyvin a) jos olet siivousfirman johtaja/omistaja tai b) perustat oman firman joka tarjoaa siivousta vähissä vaatteissa ja menestys on taattu!

Vierailija
96/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle vain sopii siivoojan työ. Se on itsenäistä ja työn jälki näkyy.

Ja jos joku kysyy ammattiani niin sanon palvelualalla tai kiinteistöalalla. Ei kuulu kenellekään mitä töitä teen. Ennen olin konttorirotta😀

Tuo oli siivoustyössä yksi kauheimmista asioista. Ikinä ei voinut sanoa sosiaalisen paineen takia suoraan mitä tekee. Muistan niin elävästi, että kuinka kaikki kyläilyt sun muut jo ennalta kramppasi mahanpohjassa kun tiesi työasioiden tulevan jossain vaiheessa puheeksi. Se oli ihan kauheaa aikaa elämässä 😩

Kyllä minä olen ihan julkisesti siivooja. Moni on ihmetellyt ja luullut vaikka kulttuurialan työntekijäksi.

Olisin mielelläni ja ehkä joskus olenkin. Valitsin alan (vaikka oli mahdollisuus päästä toimittajakouluun), koska jollain pitää maksaa asuntovelka.

Kas, toinen laskelmoija. Mulle laitoshuoltaja on samasta syystä ensimmäinen ammatti, ja sen asuntolainan olin maksanut 35-vuotiaana. Sen jälkeen kouluttauduin kulttuurialalle (FM, hum) vain huomatakseni, että olen kannustinloukussa; palkka putoaisi alaa vaihtamalla sen verran, ettei kannata lopettaa siivoamista. Vähensin sitten työntekoa, ja siivoan syksystä kevääseen, pienenpienellä veroprosentilla. Tämä ei lopu, eikä kyllä stressaakaan millään tavalla.

Olen liki 50 ja tehnyt fyysistä työtä koko ikäni. Olen myös ollut koko aikuisuuden ajan perheellinen.

Alkuperäinen työ ei enää elätä, eikä kroppa kestä. Teen sitä silti välillä sivutoimisesti. Nykyisestä kärsii keuhkot.

Vuosien varrella olen yritellyt muuta ja kävin hetken aikaa käsityöalan koulua, mutta se ei kohdallani kannattanut. Järki edellä.

Työ sressaa välillä, mutta omaksi ilokseni ja hyödykseni yritän lähiaikoina itseopiskella. Työttömyystuella se on tehty täysin mahdottomaksi.

T. Tuo jolle vastasit.

Vierailija
97/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan itse siivoojana omaa työtäni. Ja teen sen hyvin. En tarvitse muiden arvostusta. Teen sen mikä minulle kuuluu. Enkä anna kenenkään pompotella itseäni. Tienaan yhtä hyvin, kun hoitajat. Arvostan myös kaikkien ihmisten töitä. Jos joku jättäisi hommansa tekemättä. Olisimme lirissä.

Vierailija
98/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosh kirjoitti:

Olen erikoislääkäri ja opiskeluajan eka lomilla siivosin Tukholman sairaalaa (Nacka). Ei tullut mieleenikään olla arvostamatta sitä hommaa. Täytyy suoraan sanoen olla vähän yksinkertainen, jos ei arvosta kunniallista työtä. Nyt jään eläkkeelle kohta ja haluaisin laittaa jo aivot narikkaan liittyen lääkärin hommiin eikä ole mahdotonta, että siivoan jonkun keikan joskus. En halua vielä pysähtyä, mutta en jaksa jatkuvasti käyttää maksimilla päätä.

Tuosta kuultaa jotenkin, ettei siivooja tarvitsisi aivoja.

Sekin ala vaatii osaamisensa, ja on kehittynyt kesätyösi jälkeen huimasti.

Vierailija
99/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se pointti on että siivoojantyö on niin pas-kaa että siitä tulee mieleen kaikille mainita kun yrittävät kertoa mitä työtä arvostavat kun ovat niin hyviä ihmisiä.

Jos ei olisi pas-kaa kukaan ei edes mainitse just sitä hommaa.

Harvemmin kukaan erikseen painottaa ainakaan ilman asia yhteyttä että kuinka paljon arvostaa esim. kirjastonhoitajien, toimittaja tai pankkivirkailijoiden työtä vaikka näitä palveluja käyttääkin.

Vierailija
100/112 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan logiikkaa. Arvostan siivoojien työn lisäksi esimerkiksi lääkärien työtä, mutta en kyllä missään tapauksessa haluaisi itse olla siivooja tai lääkäri. En pidä siivoamisesta ja lääkärin työ ei sopisi minulle luonteensa puolesta. Lääkärit joutuvat kaikki jossain vaiheessa pätevöitymistään työskentelemään esim. päivystysosastolle, jossa joutuu hoitamaan humalaisia, aineissa olevia, väkivaltaisia potilaita, oksentelevia potilaita ja muutenkin näkee ihmisyyden huonoimmat puolet. Minusta ei vain olisi siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi