Maailman suurin paskapuhe on "arvostan siivoojan työtä"
Aina sanotaan, että arvostetaan siivoojan työtä. Se on kyllä maailman suurinta paskapuhetta. Jos jotain työtä arvostetaan, niin siihen haluttaisiin itsekin pyrkiä. Moniko oikeasti haluaa siivoojaksi? Ei käytännössä kukaan, vaikka siivoojaksi on huomattavasti helpompi päästä kuin vaikkapa lääkäriksi.
Minulla kaveri oli siivoushommissa isossa alan firmassa ja he menettivät ison asiakasketjun kun ei pystytty hoitamaan kunnolla töitä työntekijäpulan vuoksi. Nyt hän työskentelee edelleen samoissa kohteissa uuden firman leivissä, joka voitti kilpailutuksen. Tilanne on jälleen sama, että työntekijäpulan vuoksi hommia on vaikea suorittaa. Hakemuksissakaan ei vaadita mitään koulutusta tai kokemusta, vaan lähinnä reipasta otetta työntekoon ja oikeaa asennetta. Silti hakemuksia ei tule.
Näyttää tosiaan siltä, että siivoojaan työtä arvostetaan 😆 Lopetetaan oikeasti paskapuheet ja todetaan rehellisesti, että arvostus perustuu vain siihen, että joku sitä paskatyötä alentuu tekemään. Itsehän te ette sitä nimittäin halua tehdä. Tämä totuus ei pala tulessakaan.
Kommentit (112)
Oletko ap sinä siivooja? Jos et, niin et siis arvosta heitä. Vai? 🙄🤦♀️
En minä tiedä ketä arvostan sen kummemin.
Siivojaa on työpaikalla samanlainen työntekijä kuin me muutkin. Tekee vain erilaista työtä kuin minä.
En minä työkavereitani sen enempää halveksi, väheksy tai arvosta tai muutakaan.
Ne ovat työkavereita, joiden kanssa teen duunia n. 7-8 tuntia päivässä.
Hyvin ollaan toimeentultu kaikki nämä kymmenen vuotta, jotka nykyisessä työpaikassani ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettet sinä arvosta siivoojan työtä ei tarkoita etteikö muut sitä arvostaisi. Kyllä minä ainakin arvostan, kuten arvostan sairaanhoitajan ja lastenhoitajan työtäkin. En vain itse halua niihin ammatteihin.
Luuletko, että juuri kukaan oikeasti haluaa? Juuri tässä se pointti onkin. Itsekin piti tehdä varsin pitkään siivoustyötä pakonsanelemana, ettei lähde kämppä alta. En todellakaan halunnut kyseistä paskaa tehdä.
Miten niin paskaa?
Ei se työ sitä ole, vaan palkka ja työn järjestelyt.
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa autossa äsken tullessa reissusta kehittelin siivousrobottia. Se ei muuten ole nykyaikana enää vaikea toteuttaa, kaikkea se ei voi tehdä, mutta pesut ja imuroinnit aika moni paikoin kyllä. En jaksa tai viitsi itse toteuttaa enää tässä iässä, mutta aion antaa idean nuoremmalle, joka opiskelee DI:ksi.
Jos luulet että se robotti korvaa ihmisen, olet täysin kujalla siivoustyöstä.
Kenen työtä oikeasti arvostetaan?
Harva meistä on kirurgeja tai astronautteja. Me melkein kaikki tehdään työtä ihan vain rahasta.
Kuka edes kaipaa työnsä arvostusta? Jos työnantaja arvostaa, se riittää. Muut eivät edes ymmärrä mitä teen työkseni.
Minähän arvostan nimenomaan sellaisten työn tekijöitä, mitä en itse halua tehdä. Minusta on todella hienoa, että joku sellaista tekee, ja nauttii työstään. Siivoojiin se ei toki päde läheskään kaikkiin, itsekin olen joskus ollut kesätöissä siivoojana, enkä sellaista pitkään haluaisi tehdä.
Osoitan arvostukseni siivoojille olemalla heille ystävällinen, pitämällä töissä pöytäni siistinä niin, että sen voi helposti siivota, ja olematta sotkematta tarpeettomasti muutenkaan. Pyyhin aina jalat kuramattoihin ja kerran yksi siivooja minua tästä erikseen kiitti, kun näki minun niin tekevän.
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä ketä arvostan sen kummemin.
Siivojaa on työpaikalla samanlainen työntekijä kuin me muutkin. Tekee vain erilaista työtä kuin minä.
En minä työkavereitani sen enempää halveksi, väheksy tai arvosta tai muutakaan.Ne ovat työkavereita, joiden kanssa teen duunia n. 7-8 tuntia päivässä.
Hyvin ollaan toimeentultu kaikki nämä kymmenen vuotta, jotka nykyisessä työpaikassani ollut.
Näin sen pitäisi olla kaikkialla. Pisteet teidän työpaikallenne!
No kuinka moni haluaisi muka lääkäriksi? Vasrmasti silti kaikki arvostavat ainakin hyvien lääkäreiden tekemää työtä. Sama siivojan kanssa. Ei kiinnosta työnä, mutta arvostan itsessään sitä, että joku yksilö tekee sitä työtä varsinkin jos työ on hyvin tehtä. Siivoojia tarvitaan. Lääkäreitä tarvitaan. Tarpeen täyttö riittää yleiseen arvostukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle vain sopii siivoojan työ. Se on itsenäistä ja työn jälki näkyy.
Ja jos joku kysyy ammattiani niin sanon palvelualalla tai kiinteistöalalla. Ei kuulu kenellekään mitä töitä teen. Ennen olin konttorirotta😀
Tuo oli siivoustyössä yksi kauheimmista asioista. Ikinä ei voinut sanoa sosiaalisen paineen takia suoraan mitä tekee. Muistan niin elävästi, että kuinka kaikki kyläilyt sun muut jo ennalta kramppasi mahanpohjassa kun tiesi työasioiden tulevan jossain vaiheessa puheeksi. Se oli ihan kauheaa aikaa elämässä 😩
Kyllä minä olen ihan julkisesti siivooja. Moni on ihmetellyt ja luullut vaikka kulttuurialan työntekijäksi.
Olisin mielelläni ja ehkä joskus olenkin. Valitsin alan (vaikka oli mahdollisuus päästä toimittajakouluun), koska jollain pitää maksaa asuntovelka.
Minä arvostan niin paljon että maksan kotini siivouksesta 500 euroa kuussa pienelle siivousfirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin siivousalalta löytyy päivätyötä kuin kaupan alalta ja palkka on suurinpiirtein sama. Vähemmän packaa siivoushommissa näkee kun esim lähihoitajana ja taas on palkka suht sama.
Itsellä siis kriteerinä päivätyö, en halua tehdä iltaa/viikonloppuja vaikka saisikin lisät.
Itse kun haaveilin lh-koulutuksesta siivoojana, niin kaikki sano että etkai nyt tosissas..joten odottelen viel 😁
Mä olen oikeasti laiska paska hoitajiin verrattuna. Tiedän silti että moni siivoojakin raataa.
Pienempi palkka, mut enemmän väljyyttä ja vähemmän vastuuta. Varmasti kaikkeen tottuisi mutta elämä on sittenkin lyhyt.Toistaiseksi siivoan. Lähden hoitamaan sitten, kun työolot sillä alalla paranevat, en palkan perässä. Saati arvostuksen.
Tietynikäisenä vaihtoehdot ovat aika vähissä.
Eihän me olla suoraan toisen hengestä vastuussa, mutta ihmisten terveydestä kyllä.
Vastutuutakin kannetaan, mm. siitä että julkiset tilat pysyy joka päivä kunnossa, vaikka työntekijöitä olisi vähemmän.
Arvostan siivoojaa eri tavalla kuin esim. lääkäriä.
Siivoojaa siksi, että kova duuni ja pieni palkka. Lääkäriä siksi, että on jaksanut opiskella niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa autossa äsken tullessa reissusta kehittelin siivousrobottia. Se ei muuten ole nykyaikana enää vaikea toteuttaa, kaikkea se ei voi tehdä, mutta pesut ja imuroinnit aika moni paikoin kyllä. En jaksa tai viitsi itse toteuttaa enää tässä iässä, mutta aion antaa idean nuoremmalle, joka opiskelee DI:ksi.
Ne siivousrobotit on ihan vitsejä. Meidän firmassa oli vähän aikaa koekäytössä ja lähti hyvin nopeasti sinne mistä oli tullutkin.
Poskettoman hidas alan tiukoissa aikataluissa ja siivooja joutui koko ajan keskeyttämään työnsä ja käydä tarkistamassa että vieläkö se rakkine toimii. Sitten jos imujalkaan jäi joku roska, niin rakkine teki lattiaa pestessä hirveää rantua, joka kuivuessaan oli järkyttävän näköinen kun lattia oli raitoja täynnä ja asiakas valitti.
Ihan turha vehje. Enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo keksitty. Ja joissain jo käytössä.
Onhan noita robotti-imureitakin, tiedän kyllä. Ala on hyvin koneellinen. Silti, kun tietää mitä työhön kuuluu ja mitä kaikkea siivotaan, käsittää ettei mikään kone ole kuin ihmisen jatke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle vain sopii siivoojan työ. Se on itsenäistä ja työn jälki näkyy.
Ja jos joku kysyy ammattiani niin sanon palvelualalla tai kiinteistöalalla. Ei kuulu kenellekään mitä töitä teen. Ennen olin konttorirotta😀
Tuo oli siivoustyössä yksi kauheimmista asioista. Ikinä ei voinut sanoa sosiaalisen paineen takia suoraan mitä tekee. Muistan niin elävästi, että kuinka kaikki kyläilyt sun muut jo ennalta kramppasi mahanpohjassa kun tiesi työasioiden tulevan jossain vaiheessa puheeksi. Se oli ihan kauheaa aikaa elämässä 😩
Kyllä minä olen ihan julkisesti siivooja. Moni on ihmetellyt ja luullut vaikka kulttuurialan työntekijäksi.
Olisin mielelläni ja ehkä joskus olenkin. Valitsin alan (vaikka oli mahdollisuus päästä toimittajakouluun), koska jollain pitää maksaa asuntovelka.
Kas, toinen laskelmoija. Mulle laitoshuoltaja on samasta syystä ensimmäinen ammatti, ja sen asuntolainan olin maksanut 35-vuotiaana. Sen jälkeen kouluttauduin kulttuurialalle (FM, hum) vain huomatakseni, että olen kannustinloukussa; palkka putoaisi alaa vaihtamalla sen verran, ettei kannata lopettaa siivoamista. Vähensin sitten työntekoa, ja siivoan syksystä kevääseen, pienenpienellä veroprosentilla. Tämä ei lopu, eikä kyllä stressaakaan millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo keksitty. Ja joissain jo käytössä.
Onhan noita robotti-imureitakin, tiedän kyllä. Ala on hyvin koneellinen. Silti, kun tietää mitä työhön kuuluu ja mitä kaikkea siivotaan, käsittää ettei mikään kone ole kuin ihmisen jatke.
No sepä, ja jokainen koneiden tai robotiikan kanssa edes pienesti toimiva sen tietää.
Koneille voi antaa tehtäväksi vain täsmällen tietyllä tavalla tehtäviä juttuja, joihin ei tule mitään älyä vaativia poikkeuksia hoidettavaksi ja missä käsitellään riittävän jäykkiä materiaaleja.
Esim. vaatteet ovat edelleen kaikki "käsin tehtyjä", koska koneet eivät pysty käsittelemään löysiä kankaita. Tarvitaan ihminen ohjaamaan se ompelukoneeseen, kone hoitaa vain sen sauman siihen.
Kone voi lähinnä hoitaa suuria ja tyhjiä ja aloja. Niiden vetämiseen tarkoitukseen sopivalla laitteella ei vaan ihmiselläkään mene kauhean kauaa aikaa. Enin aika menee erilaisiin pieniin yksityiskohtiin.
Älkää ainakaan tulko lässyttämään siivojalle face-to-face että arvostatte hänen tekemää työtä. Näemme työn tuloksen ihan itsekin. Ei meille tarvitse tulla sanomaan kuinka pidätte työtämme tärkeänä. Ihan sama kun menisin toimistotyöntekijälle sanomaan että "teet todella tärkeää työtä, kiitos!". Yhtä kiusaantunutta tunnetta herättävää...
Vierailija kirjoitti:
Älkää ainakaan tulko lässyttämään siivojalle face-to-face että arvostatte hänen tekemää työtä. Näemme työn tuloksen ihan itsekin. Ei meille tarvitse tulla sanomaan kuinka pidätte työtämme tärkeänä. Ihan sama kun menisin toimistotyöntekijälle sanomaan että "teet todella tärkeää työtä, kiitos!". Yhtä kiusaantunutta tunnetta herättävää...
Ja sellainen tylsä juttu, että kun siivoojat vielä pari vuotta sitten vinkuivat toimistotyöntekijöille "Teidän puuttumistanne täällä ei huomaisi ollenkaan, meidän puuttumisemme huomaa heti!", tiedämme nyt, että se ei pidä paikkansa.
Kun korona tuli, me jäätiin etäksi. Ei mitään tietoa onko mun työpistettäni siivottu vai ei, en ole siellä juuri aikaani viettänyt.
Sillä, että arvostanko vai enkö siivoojan työtä, ei ole mitään merkitystä. Yritykset ovat ulkoistaneet siivouksensa alihankkijoille ja urakat kilpailutetaan tasaisin väliajoin. Aluksi tunsin meidän siivoojat nimeltä, nykyään en enää tunne. Vaihtuvuus on suuri.
Etelä-Suomessa näyttää jo pitkään ollut tilanne, ettei yhteistä kieltä enää välttämättä löydy, edes englanniksi.
Itse kun haaveilin lh-koulutuksesta siivoojana, niin kaikki sano että etkai nyt tosissas..joten odottelen viel 😁
Mä olen oikeasti laiska paska hoitajiin verrattuna. Tiedän silti että moni siivoojakin raataa.
Pienempi palkka, mut enemmän väljyyttä ja vähemmän vastuuta. Varmasti kaikkeen tottuisi mutta elämä on sittenkin lyhyt.
Toistaiseksi siivoan. Lähden hoitamaan sitten, kun työolot sillä alalla paranevat, en palkan perässä. Saati arvostuksen.
Tietynikäisenä vaihtoehdot ovat aika vähissä.