IVF viikolla 40 - onko muita?
Keväällä olen tänne viimeksi kirjoittanut ,silloinkin oli suunnitteilla IVF hoito,mutta huomasinkin Synarelaa jo sumutellessani olevani raskaana. Kyseessä oli kuitenkin kohdunulkopuolinen, joten se ilo päättyi lyhyeen.
Muuten meillä yritystä takana kaksi vuotta. Neljään kiertoon käytin clomeja, joista tuloksena yksi keskenmeno ja tuo kohdunulkopuolinen.
Syynä meillä lähinnä minun munatorveni tukkoisuus (vain toinen oli siis jäljellä.) Nyt se toinenkin meni tuossa keväisessä rytinässä, joten hoidot meidän ainoa mahdollisuutemme.
Nyt sumuttelen synarelaa eikä siitä sen kummempia oireita ainakaan vielä, hieman päänäsärkyä vain.
Tulevan punktio jotenkin kyllä jo jännittää, kun siinä ensimmäistä kertaa..
Miten muut?
Kommentit (347)
Joku kyseki et missä ollaan hoidossa niin Helsingin Fertinovassa, tykätty ollaan kyllä kovasti!!!
Tänne ei mitään ihmeellistä, tänään pitäs pistää orgalutran ekaa kertaa, se vähän jänskää. Jotain tuntemuksia mahassa on, jännittää mitä perjantain ultrassa näkyy. Tänää ja huomenna vielä puregon 100iu:ta.
Kivaa kun moni menee samassa vauhdissa!!!
-maya-
Heissan kaikki!
Tänään onkin jännä päivä, monille tulee tieto ensi viikon punktiosta ja follikkelien määrästä. Itse olin heti aamusta lääkärissä ja tilanne on edistynyt mukavasti. Follikkeja näkyi yhteensä 12, 10 kpl 12-14 mm ja kaksi 9 mm. Tänään viimeiset tipat Puregonista ja viimeinen jarrupisto, huomenna illalla irrotuspistos. Maanantaina punktio ja keskiviikkona siirto, jännittää! Miehen unen 12 munasolua on vielä mahdollinen, onkohan hänessa ennustajan vikaa ;o)
Maya, Inka-Mari ja Reetuna, miten tänään kävi? Kertokaa muutkin kuulumisianne, täällä on ollut melko hiljaista...
HYvältä kuulostaa MARVIK!!!!!!!!!!! ja kiva kuulla ultrakuulumisia!
Mä juuri palanneena uä:stä, hieman jänskätti mennä, mut kaikki kait ihan ok, huomioon ottaen sen et oltiin inssiin menossa alunperin.
Saldona on yht 15kpl, 2x13mm,2x12mm,7x10mm ja 4x8mm. Limakalvo hyvä. Mulla näemmä kasvaa hitaasti ja varmasti??? Mikä siis oli tarkotuskin..
No pistän kolme päivää vielä 100yks.puregonia ja orgalutrania siis su-iltaan saakka. Sit maanantaina illal Pregnyl ja ke punktioon!! ja pe siirto??IIIIIIIIIIKK!!!! Toivottavasti munikset kasvaa!!!!
Mua jo nyt sattuu mahasta, varsinkin vasemmmalta puolelta. kaiken sitä kestää;=)
Mites muut tän päivännultrakävijät?????????
-maya-
Hei vaan,
Vähän vielä tässä taustalla itse lueskellet muiden kuulumisia, itse vielä niin alussa, ettei juuri kerrottavaa ole. Tänään loppuu tuo primolut-kuuri, toivottavasti vähän helpottaisi tätä tunteiden vuoristorataa. Ensi viikolla sitten aloitan Arrimedexin ja puregonin eli punktio on vasta viikolla 41, taidan tulla viimeisenä perässä.
Marvik: Hyvä saldo, vai oletko itse tyytyväinen? Kyselit tuossa myös aikaisemmin missä kukakin on hoidossa? Oon Mayan kanssa samassa paikassa siis Fertinovassa. Samoin kommentein, kovasti ollaan oltu tyytyväisiä noihin käynteihin. Henkilökunta on ainakin ollut tosi mukavaa ja rentoa porukkaa. Mulla oli tuolla NKL:llä ihan sellainen fiilis, kun olisin ollut ¿liukuhihnalla¿. Fertinovassa kuuntelivat myös omia ajatuksia ja toiveita. Tosin varmaan ens vuoden puolella palataan sinne naikkarille hoitoihin ¿ tietysti olisi ihanaa, mikäli hoitoja ei enää tarvitsisi¿Missä te ootte itse hoidossa? Niin ja kiitos siitä neste-puoli ohjeesta =)
Savoska, Odi06, Weimar ja Peanut-78; millä aikataululla menette, joko aikataulu alkaa olla selvillä? Ajattelin vain, että mennäänkö aika lailla samalla aikataululla.
Mä teen samoin kuin Savoska ja lähden viikoksi maalle lataamaan pattereita, palattuani pääsen sitten suoraan ultraan katsomaan miltä näyttää. Kaikille ensi viikon punktioon menijöille ihan mielettömästi tsemppiä ja onnea matkaan. Hengessä mukana ja perässä tullaan!
-Onni-
Ultrassa käyty ja hyvältä näyttää. Yhteensä 16 punktio kunnossa olevaa foliikkelia löytyi ja muutama pienikin vielä tulossa. Saa nähdä kerkeekö pienemmät vielä kasvamaan. Punktio on maanantaina ja siirto sitten keskiviikkona eli Marvikin kanssa mennään ihan samassa tahdissa. Tänään pistän vielä 150 puregonia ja huomenna sitten pregnyliä, maanatai aamuna sitten se kauhein paikka edessä. Mä niin vihaan sitä käteen laitettavaa kanyyliä että tekisin ihan mitä vaan jos voisin lääkityksen jotenkin muuten ottaa. No mutta onneksi se on vain pieni hetki tässä elämässä ja kyllähän sen kestää jos mahdollisuuten on saada oma kauan odotettu pienokainen :) Vitsi kun nyt tätä kirjottaessa rupes oikein jännittämään...
Ilosin jännityksin Reetuna
Meillä kolmas (ja viimeinen kunnallinen) ivf/ icsi edessä vkolla 39, eli siis ensi viikolla jo. Taustaa: Minä 27 ja mies 30-v. Meillä vikaa löytynyt miehen simpoista, joten ei tehty yhtään inssiä hoitojen alussa. Että suoraan vain koviin hoitoihin! Ensimmäinen ivf päättyi punktioon, kun yhtään siirrettävää ei jäänyt, kato oli niin kova. toisella kerralla siirrettiin kaksi ja kaksi meni pakkaseen. Nega tuli ja passiinkaan ei sit päästy, kun huurunenät eivät selvinneet sulatuksesta:(. Kaikki tämä vuoden sisällä, hurja tahti ollut, mutta parempi näin niin ei tarvitse odottaa!
Nyt siis maanantaina menen vielä ultraan, mutta tänään näytti jo ihan hyvältä. 7 kpl14-15mm ja 7-8kpl oli 13-14mm. Meillä lääkkeinä ollut menopur 225iuta ja puregon50 iuta, onko kellään muulla yhdistetty noin? Maanantaina irrotuspiikki ja punktio meillä olisi keskiviikkona ja siirto sitten pe. Jännittää! Ja varovaisen toiveikas olen...
Mun oli pakko käydä vielä kurkkaamassa mitä ultrassa käyneille oli sanottu...Huomenna pääsen irtautumaan hieman arjesta (mikäli sellainen tässä tilanteessa on mahdollista), jos se kuitenkin hieman helpottaisi omaa fiilistä.
Chilipähkinä; Meillä on aika samanlainen tää tilanne. Meillä siis kans probleemia aiheuttavat nuo simpat ja sen vuoksi suoraan IVF / ICSI. Mä just pelkään tuota tilannetta, että mitään ei saada siirrettyä. Saanko udella, että oliko syynä simppojen laatu tms.? Mua itseäni jänskättää ihan törkeesti se tilanne, että miten tuo rakas mieheni tilanteen ottaa, jos käy niin, että yhtään elävää simppaa ei punktio-päivänä löydykään!?! Se on koko ajan ollut niin positiivinen ja kannustava, että mitä jos pilke silmäkulmasta katoaa....Meille aiottiin siirtää heti kaksi alkiota kerralla (mikäli siihen asti päästään), vaikka kyseessä onkin ensimmäinen hoito? En tiedä onko se viisasta, mutta jos sitä suositellaan niin oletan asian olevan niin -musta tuntuu, että olen nyt kyllä hieman " hukassa" . Toivottavasti ensi viikko maalla auttaisi.
Voi itku, että pidän koko ens viikon peukkuja teille. Ainaskin tän päivän ultrassa hyvä saalis, toivottavasti kolmas kerta toden sanoisi ja kaikki menisi nappiin! Onnea punktioon ja siirtoon.
Nyt oikeesti suljen koneen, lähden pakkaamaan ja palailen katsastaan tilanteen reilun viikon päästä.
-Onni-
eilisiä ultra kuulumisia. Kylläpäs se kuulosti hyvältä kaikkien kohdalla!! :) Toivottavasti punktiossa tulisi paljon hyviä munasoluja, jotta jäisi pakkaseenkin seuraavaa yritystä varten, jos vaikka nyt onnistuisi niin seuraavaa kertaa ajatellen, ettei tarvitsisi aloittaa kokonaan alusta.
Nyt en jaksa muistaa paljonko niitä follikkeleita oli, mutta hyvältä kuulema näytti. Sopiva määrä, jotta voisi odottaa olevan parempi laatuisia. Keskiviikkonahan sen sitten näkee paljonko niitä saadaan ja millaisia. Eli samoissa mennään ainakin Mayan ja Chilipähkinän kanssa...ke punktio ja pe siirto (jos siirrettävää??)! :)
Toivottavasti Chilipähkinällä olisi parempaa onnea tässä hoidossa! Varmaan turhauttavaa, jossei ole aiemmin päässyt siirtoon asti...onko aiemmilla hoitokerroilla ollut minkä verran follikkeleita ultrassa?
Pitääkin tulla viimeistään maanantaina seurailemaan millaisia punktiokokemuksia Marvikilla ja Reetunalla on ja oikein paljon onnea tulevaan koitokseen!!!! :) Kylläpä on edessä jännä viikko ja pari seuraavaakin, kun seurailee miten täälä on kohtalotovereilla hoidot onnistuneet! :)
Onni-79, saat udella, meilä siis ekassa punktiossa saatiin 11 munasolua, joista kahdeksan oli kypsää. Miehen simpat oli sillä kerralla hyviä, muttasekään ei auttanut...Yhdestätoista hedelmöittyi vain yksi ja sekin oli monitumainen. Simpoista sanottiin, että niiden laadussa huomattavaa vaihtelua, se oli outoa. Ilmeisesti osa munasoluista oli epäkypsiä ja Puregon-annostus ollut väärä. Muuta syytä ei löydetty.
Inka-Mari, ekalla hoitokerralla tuli siis 11 munasolua, eikä päästy siirtoon ja toisella kerralla saatiin 16 munista. Niistä siirtoon asti selvisi kaksi ja kaksi meni pakkaseen, mutta eivät selvinneet sulatuksesta.
Huomenna menen vielä ultraan, siellä selviää onko punktio varmasti keskiviikkona...
Iltaa kanssasisaret!
On ollut niin paljon ohjelmaa viikonloppuna, että vasta nyt pääsin kurkkimaan teidän kuulumisianne. Todella hyviä tuloksia teillä kaikilla, ei yhtään alle kymmenen follikkelia!
Maya, sulla on siis huomenna irrotuspistoksen aika... Me tehtiin se eilen ja hieman tuli hengityksen pidätystä. Mies on piikkikammoinen, mutta pyysin häntä auttamaan sekoituksessa, jotten onnistu kaatamaan ampullia nestettä ruiskuun imettäessä. Rakas mieheni ei huomannut, että juuri hänen ampullissaan on nesteet, joten hän piti sitä vaakatasossa kun katkaisi kaulan (kuulostaapa tää kaulan katkaisu vähän hurjalta, ihan kun olisi ottamassa nirriä pois :D)! No, meillä kävi tuuri, yhtään nestettä ei roiskunut, vaan ne jakautuivat korkkiin ja ampulliin, josta sain imaistua nesteen ruiskuun. Tänään onkin ollut ihan outoa, kun ei ole tarvinnut lainkaan pistää...
Onni, olen tosi tyytyväinen follikkelien määrään. Nyt sitten jännitetään onko kaikissa munasoluja ja ovatko ne riittävän hyvälaatuisia... Olisi mahtavaa jos tällä kertaa saataisiin myös pakkaseen huuruneniä.
Ai niin, kyselin missä olette hoidossa, mutta en itse kertonut. Olen siis Helsingin Väestöliitossa. Ikää on sen verran jo (36 v.) ettemme lähteneet kunnalliselle lainkaan. Hoitoon hakeuduttaessa (keväällä -05) en tosin tiennyt miten kunnalliselle edes haetaan ja millaiset jonot siellä on. Mutta olemme olleet palveluun kuitenkin tyytyväisiä, joten ei ole tarvetta lähteä vaihtamaan paikkaa.
Jännä kun teille on heti suositeltu kaksi alkiota. Meille taas ei ensimmäisellä kerralla edes suostuttu keskustelemaan aiheesta. Riski on kuulemma niin suuri. Katsotaan mikä laatu nyt toisella kerralla on, se varmasti vaikuttaa siirtomäärään.
Reetuna, onnea huomiseen! Kanyyli on tosiaan aika ikävä, mutta onneksi sitä ei tarvitse pitää muutamaan tuntia pidempään. Jännitys on kieltämättä kova, saa nähdä kuinka uni tulee ensi yönä... Tulehan kertomaan heti kun jaksat punktiokuulumiset, minäkin yritän tulla.
Chilipähkinä, tervetuloa jännäilemään meidän kanssamme :o) Meilläkin jätettiin inssit kokonaan väliin, kun ensimmäinen piti keskeyttää. Inssi keskeytettiin kun löydettiin oikeasta munasarjasta kysta, joka leikattiin viime syksynä. Samalla kertaa todettiin, että vasen munanjohdin on tukossa sekä lievä endometrioosi. Meillä miehen simpoissa ei ole vikaa, vaan kaikki ongelmat on minussa. Mikään yksittäinen ongelma ei ole aiheuttanut lapsettomuutta, mutta ne yhdessä aiheuttavat.
Inka-Mari, lääkärisi sanoi olevan sopivan määrän jotta olisi hyvälaatuisia. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on tuo sopiva määrä, oikeastaan kihisen uteliaisuudesta ;o) Yritän muistaa huomenna kysyä asiaa punktiossa. Sullakin on irrotuspistos huomenna, ole varovainen ampullien kanssa, ettet joudu imaisemaan korkista...
Okei, nyt menee jutut vähän lennokkaaksi, yrittäkää kestää! Jännittää vaan niin kovasti... Mukavaa alkuviikkoa teille kaikille!
Marvik: en kyllä mitään noista follikkeleista ymmärrä (kysyin vaan lääkäriltä, näyttääkö hyvältä/huonolta), mutta perjantaina oli paperin mukaan 6kpl 10-15mm ja sitten pienempiä oli 20. Enkä haluakkaan tästä aiheesta tietää mitään, ettei turhaan tule stressiä kun eihän siihen enään voi vaikuttaa tässä hoidossa! :P Sitten sen vasta keskiviikkona näkee mitä sieltä löytyy..
Kyllä se ampullien sekottelu hieman hirvittää..jospa ne leviääkin pitkin lattioita, vaan siks et kädet tärisee niin paljon jännityksestä...onneks teillä kävi hyvin vaikka läheltä liippaskin! :) Oiskohan sillä käytetyllä reseptillä voinu saada uudet ampullit (kiva jos hoito menis vaan sen takia pipariks) tai sitten jotenkin pikana uuden reseptin..paitsi jos klinikka on suljettu...no toivotaan, ettei kenellekkään käy vahinkoa! :)
Tsemppiä huomena punktioon meneville ja laitelkaapa kuulumisia! :)
Mua on kyllä alkanut jännittämään tää touhu ihan liikaa, en oo taas nukkunu viime yönä. ja mahaaki kivisti koko yön ikävästi.
Mä on kans Marvik säätänyt ton Pregnylin kanssa, vaikka työkseni länträän noita aineita sun muuta. Viime inssissä ku oli pregnylin aika, niin mun piti keskellä yötä pistää ja kun olin saanu kaikki mömmöt sekotettua niin ruiskusta lähti työntöosa-mäntä kokonaan veks ja kaikki meni hukkaan. Iski kiva paniikki, mut sit tajusin et mullahan oli pari pregnyliä kaapissa kun mulle määrättiin pregnyl loppukierron tukilääkkeeks.
On se kyllä säätämistä:) Tsemppiä punktioon!!!!!!!!!!!
Me mennäänkin Inka-Marin ja Chilipähkinän kanssa samaa vauhtia, onko teillä tänään pregnyl?? OOn niin täynä noita piikkejä, La:na säädin yleisessä vessassa puregonin ja orgalutranin kanssa, tunsin itteni ihan narkkariks. Mites sattuuko teillä mahaan ja turvottaako? Mulla aina välillä..
Sellasta tylsyyttä ja odottamista täällä. Mulla on töist vielä tää ja huominen vapaata, sit piti olla töitä ke-pe, ja sattuki punktio just tohon.
Oon liian tunnollinen työntekijä, ja mulle tuli paha mieli kun ilmotin sairasloman. Mulle puhuttiin kolmesta saikkupäivästä, mites muilla???
Jaksamisia ja tsemppiä niille, jotka on tänään punktiossa!!!!
-maya-
Moi vaan!
Kirjoitin äsken oikein pitkän viestin, mutta kone meni jumin ja teksti bittien taivaaseen :o( Sen verran vatsaa kivistää, etten viitsi olla pidempään koneen äärellä, joten pikainen raportti omaa napaa :o)
Punktio meni hyvin. Saatiin 14 follikkelia, joista 12 munasolua. Olen oikein tyytyväinen.
Palataan myöhemmin asiaan kun jaksan taas istuskella eikä kone kiukuttele.
Kävin tänään ultrassa ja molemmilla puolilla oli 8-10 follikkelia 18-19mm kokoisia, eli keskivikkona sitten punktioon!
Maya79, meillä olis kanssa pregnyl tänään kymmeneltä illalla...jännittää kauheesti, että mä mokaan sen jotenkin.Viime kerralla kun kävin ottamassa sen terveyskeskuksessa... Haittaakos se jos niitä ilmakuplia ei saa kaikkia pois? Pelkään, että ruiskautan ne aineet pihalle siitä ruiskusta. se itse pistäminen ei jännitä niinkään. Ja onko se ajankohta niin tarkka, että täytyy pistää juuri tasalta? Jos kuitenkin kävisin terkkarilla...Niin ja mahaan ei juurikaan satu, välillä vain kuplii jännästi. Maha on kyllä melkoisen turvoksissa. Tällä kertaa mahtuu kyllä farkut jalkaan, viime kerralla lensi nappi farkuista punktioaamuna!
Marvik, kiitos, jännitän mielelläni teidän kanssa:) ja onnittelut hyvin sujuneesta punktiosta, miehessäsi taitaa tosiaan olla ennustajan vikaa!
Tsemppiä kaikille tällä viikolla punktioon ja siirtoon meneville!!
T. Hermostunut Chilipähkinä
Ei se haittaa, jos ei ihan pienimpiä kuplia ruiskusta saa. SE on tarkka se aika pregnylissä, ku siit pitää olla tarkka aika punktioon!!!!tsemppiä!
Hieno saalis Marvik!!!!! Yritä selvitä punktiosta!!
maya
Punktio on nyt onnellisesti ohi. 9 munasolua saatiin, mikä ei mun mielestä ole mikään paras mahdollinen saalis, mutta täytyy olla siitä kuitenkin iloinen, että edes tuon verran saatiin. Viimeksi mulla saatiin 11 ja niistä 8 hedelmöityi toivotaan siis, että tällä kertaa kaikki hedelmöityy. Uutena tietona tuli tänään, että meillä pidennetään tuota viljelyä eli mulla onkin siirto vasta torstaina. Haluavat varmistaa, että saadaan parhaat mahdolliset alkiot siirtoon, kun toi tuoresiirto on meidän juttu enemmän kuin Pas:si. Kaiken kaikkiaan punktio meni hyvin ja yhtään ei ottanut kipeetä. Nyt tosin julmii vatsassa melkosesti ja särkylääkettä olen syönyt.
Marvikille terkkuja, samassa venessä ollaan, joten muistetaan juoda ja odotetaan innolla, että kaikki hedelmöityy ja siirtoon päästään :)
Pregnyl piikin pistäjille tsemppiä! Seuraatte vaan tarkkaan ohjeita, niin eiköhän se siitä :)
Muille vielä tositoimiin pääsyä odottaville jaksamista odotteluun :)
Nyt lepäämään ja juomaan...
Reetuna
Kuudetta päivää pistelen puregonia tänään, eikä vielä oikeastaan mitään oireita. Ehkä lievää turvotusta, mut se voi johtua syömisistäkin.
Kävin tänään verikokeessa ja kaikki kuulemma ok. Tiedättekö mitä siitä verikokeesta näkee? Käsittääkseni vasta ultrassa näkyy paljonko follikkeleita on tulossa.
Kävin muuten tänään hakemassa pregnylit apteekista ja siellä sanoivat, että reseptissä on kaksi pregnylampullia. Miksiköhän? Otin vain toisen ja kysäisen asiaa keskiviikkona ultraan mennessä, mutta osaisko joku jo vastata. Eikös se yksi piikki riitä irrottamaan solut vai onko joku joutunut pistämään kaksi?
Jään jännäilemään mitä ultrassa näkyy, mulla on ollut aika pieni pregnyl annostus 125-150 iu:ta ja mietin, että tapahtuuko siellä mitään...
Huomenta!
Eilinen päivä menikin vuokraleffoja tuijottaessa, edellisestä kerrasta onkin jo vuosi aikaa! Vatsa on iso kuin potkupallo, mutta ainakaan näin aamusta näyttäisi siltä että kivut olisivat lähteneet. Olen jo siirtynyt Panadolin käyttäjäksi, vaikka se ei välttämätöntä vielä olekaan, ja huomasin että kaksi pilleriä kerralla on ihan yhtä tehokasta kuin 400 mg Ibuprofeiini.
Vielä ei oikein edes jännitä hedelmöityneiden munasolujen määrä, mutta eiköhän se tämän päivän aikana ala... Ekat lugetkin tuli otettua aamulla, saa nähdä koska alkavat hormonit vaikuttamaan. Ainakin edellisellä kerralla Lugesteron oli se, joka eniten vaikutti mielentilaan ja jaksamiseen.
Sairaslomaa tuli 5 päivää, eli olen koko viikon pois töistä. Hieman harmittaa, siellä kun on meneillään mielenkiintoisia juttuja, mutta ajattelin aloitella hieman jo etänä. Otin yhden työhön liittyvän kirjan mukaani, onpahan sitten hyvää unilukemista!
Reetuna, ikävä kuulla että tuli odotettua huonompi saalis, mutta hyvä kun olet muuten kunnossa. Toivotaan nyt että laatu on sitäkin parempi! Minkä vuoksi teillä suositellaan ennemmin tuoresiirtoa?
Toppis, alussa ei välttämättä vatsassa mitään tunnukaan, joten ei huolta. Kyllä ne munikset siellä varmaankin kasvaa. Onko tämä sinulle eka kerta?
Inka-Marilla, Mayalla ja Chílillä jännitys vain kasvaa, pidän teille peukkuja! Eiköhän yksi tämän pinon sählääjä riitä Pregylin kanssa, teillä pistoksen otto meni varmasti ihan kirjojen mukaan ;o) Isosti onnea huomiseen!
Jännä miten eri paikoissa noi lääkitysjutut on erilaisia. Mä alotin luget jo eilen illalla vaikka siirto on vasta torstaina. Tosin en ole varma oliko lääkäri vielä tietoinen siirron siirtymisestä kun sanoi lugejen aloituksen eilisksi, mutta mitään muutakaan infoa en saanut, joten aloitin ne eilen. Eikai siitä mitään haittaakaan ole...
Tuoresiirtoa miellä suositaan varmastikkin siksi, että viimeksi pakkaseen laitettiin 7 alkioita, joista yksikään ei sulatuksesta selvinnyt täydellisesti. Ja nyt halutaan siirtää parhaat yksilöt jo tuoreena, jotta mahdollinen plussa saataisiin :) Viimeksihän kaikki meidän kahdeksan hedelmöittynyttä alkiota oli tuoresiirron aikaan top-luokkaa ja yksi alkio siirrettiin, mutta siirrossa oli niin paljon ongelmia, joten kohtu rupes itse hylkimään alkioita jo siirron aikana... No nyt toi ongelma on poistettu, eli mulle on tehty kohdunkaulan laajennus, minkä pitäis helpottaa siirtoa ja sitä kautta tuota kropan omaa poistomenetelmää ei pitäis tulla.
Saikkua sain torstaihin asti, mutta varmasti koitan pyytää vielä perjantainkin, jos jomotus on tällästä. Nyt lepäilyä, lukemista ja olemista... Ja tietysti odottelua...
Kuinkas pregnylin pistäjillä meni?
Reetuna
Suurimmalla osalla taitaakin olla vielä sumut päällä. No, tulette lujaa perässä - ehditään varmasti vielä piinailemaan samaan aikaan :o)
Savoska, onko sulla pitkä IVF? Omalla kohdallani päädyttiin tähän antagonistihoitoon nimenomaan kystataipumuksen vuoksi, munisten tuottokin on minullakin heikkoa. Synarela saattaa lääkärin mukaan lisätä kystan tuloa. Nyt kun ei ole tarvinnut sumutella, ei ultrassa ole näkynyt kystaa lainkaan (joka on pieni ihme, se kun on näkynyt aina aiemmin!).
Onni-79, nesteen juonti on tärkeää ainakin punktion aikoihin. Niin minulle neuvottiin. Tällä pyritään ehkäisemään hyperstimulaatiota ja käsittääkseni palautuminen on nopeampaa. Määrästä ei ole tietoa, mutta itse yritän työpäivän aikana saada litra vettä juotua, päivän saldoksi tullee 2-2,5 litraa. Joku viisaampi voi kertoa mikä on virallinen ohjeistus, en edes itse tiedä onko tuo sopiva määrä :o)
Saako kysyä missä tämän pinon tulevat piinailijat ovat hoidossa?