Onko oikein, ettei sairaslomien ajaksi oteta tuuraajaa?
Ja näin ollen yksi ihminen joutuu tekemään myös sen sairastajan työt, ilman mitään ylimääräistä korvausta. Onko tämä yleistä?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:02"]
Ei minulla ole tuuraajaa koko maailmassa. Kun olen lomalla tai sairas, siellä ne työt odottavat. Jos sinun työkaverisi on sairas, miksi sinun pitää hänen työnsä tehdä? Olisiko pikku keskustelu esimiehen kanssa paikallaan?
[/quote]
Yleensä työsopparissa lukee "ja muut esimiehen määräämät työt". Jos esimies sanoo, että tee Jaanan hommat, niin mitä muuta siinä voi tehdä?
Pitäisi saada lisää palkkaa, olen sen joskus lukenut jostain. En tosin muista oli TES vai työaikalaki.
Mulla oli joskus esimies, joka tuli valittaan tekemättömistä töistä, kun tulin sairaslomalta töihin. Hitto, kun en tajunnut heti sanoa, että kenes syy ne on? Hitto, mikä tampio!
No eihän se oikein ole, että sijaista ei oteta.
Ja päiväkodissa on vähän paha jättää toisen työt tekemättä. Vai voinko sanoa vanhemmille, että tänään on orava-pienryhmän lapset vaan haahuilleet pitkin taloa ja eivät ole saaneet ruokaa eivätkä päässeet päiväunille. Syy: koska oravaryhmän aikuinen on sairaana ja sijaista ei ole saatu ottaa. Mitähän vanhemmat sanoisi?
Ei työnantajan tarvitse palkata yhtään työntekijää jos ei halua. Ja jos työnantaja katsoo ettei tarvitse palkata että paikalla olevat kerkiään niin mikään ei voi pakoittaa häntä siihen.
Työntekijän kuuluu tehdä hänelle määräämänsä työt niin hyvin kuin se on mahdollista. Jos sitten ei kerkeä tehdä kahde töitä, niin sitten pitää käydä juttelemassa asiallisesti esimiehen kanssa.
Joidenkin TES:ien mukaan sijaiselle voidaan maksaa korvaus, kun sijaisuus on kestänyt tietyn ajan. Yhdessä työpaikassani sijaisuuden piti kestää yli kaksi viikkoa ja korvaus oli joku prosenttiosuus palkasta. Nyt en vain muista, mitä tes oli kyseessä.
Työnantajalla on ns. direktio-oikeus. Ei tarvitse palkata tuuraajaa.
Tuuraaja on hyvin harvinainen. Ikävä tilanne, kun palaa puolikuntoisena töihin ja joutuu hoitamaan "kahden" ihmisen työt.
Näin vähän arvelinkin. Viis veisataan työntekijöiden jaksamisesta, mutta itsepähän olen osani valinnut. Ap
Meillä työt eivät odota, ne on tehtävä päivittäin. Joskus palkataan sijainen, jos tiedetään että joku on saikulla esim. viikon, mutta päiväluontoiset saikuttelut voidaan hoitaa ajatusmallilla "tule aikaisemmin töihin, tee ensin saikuttajan työt ja siihen perään omasi, korvauksen saat." Olen teurastamosiivooja, suolenpätkät ja paskakasat eivät voi odottaa seuraavaan työpäivään.
Kunpa saisi edes jonkinlaisen korvauksen, tai edes lakisääteiset kahvitauot pidettyä. Ap
Se korvausko auttaa jaksamaan? Eiköhän se ne tauot oo kuitenkin se juttu... Itsellä tilanne se, että jo soon kipeä niin ihan kaikki odottaa pöydällä minua kun töihin tokenen, ei ole kukaan tuuraamassa.
Kylllä se ihan tavallista on nykypäivänä. Harvalla työnantajalla on varaa maksaa tuplapalkka yhden ihmisen työstä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:34"]
Kunpa saisi edes jonkinlaisen korvauksen, tai edes lakisääteiset kahvitauot pidettyä. Ap
[/quote]
Missähän laissa nuo kahvitauot on määritelty? Linkitätkö?
Päiväkodissa ei työt odota, siellä on vaannyritettävä pitää ne lapset hengissä.
Ihmisellä on kaksi kättä ja työpäivässä alle 8 tuntia. Sen puitteissa tehdään, mitä pystytään. Jos asioita jää tekemättä, syy on vain ja ainoastaan esimiehen ja työnantajan.
Näillä mennään.
Juu, kahvitauot ei ole lakisääteisiä, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:05"]
Pitäisi saada lisää palkkaa, olen sen joskus lukenut jostain. En tosin muista oli TES vai työaikalaki.
Mulla oli joskus esimies, joka tuli valittaan tekemättömistä töistä, kun tulin sairaslomalta töihin. Hitto, kun en tajunnut heti sanoa, että kenes syy ne on? Hitto, mikä tampio!
[/quote]
Ja alapeukut tuli...?
Ei minulla ole tuuraajaa koko maailmassa. Kun olen lomalla tai sairas, siellä ne työt odottavat. Jos sinun työkaverisi on sairas, miksi sinun pitää hänen työnsä tehdä? Olisiko pikku keskustelu esimiehen kanssa paikallaan?