Punainen Risti heittää ROSKIIN lahjoitetuja ehjiä vaatteita!!!
Kaikki Punaiselle Ristille lahjoitettavat vaatteet menvät myymäläihin. Niitä ei anneta ulkomaille köyhille.
Jos vaatteessa on nuppineulan kokoinen reikä - roskiin
Jos nyt lahjoitetaan kesävaatteita - roskiin (sama kesällä talvivaatteille)
Olen aina kuvitellut todellakin että vaatteet menevät niitä tarvitseville.. ÄLKÄÄ lahjoittako enää Punaiselle Ristille yhtään mitään. Eivät mene tarvitseville
Kommentit (97)
"AP, sinäkö olisit iloinen ja onnellinen, jos saisit lahjoituksena rikkinäisiä, tahraisia vaatteita? Kun lahjoittaa vaatteita tai mitä tahansa tavaraa esim. SPR:lle, niin aina pitää miettiä, olisiko tämä minulle käyttökelpoinen, jos olisin ko. tavaran tai vaatteen tarpeessa. Jos vaate on jo sellaisessa kunnossa, että itse sitä ei enää päälleen pukisi, koska se on virahtanut, haalistunut, nappeja puuttuu tai vetoketju on rikki, on likainen ja tunkkainen, niin miksi kuitenkin viet sen kirpparille tai keräyslaatikkoon, kun suorin tie olisi jäteastia? Sinun omatuntosi ei puhdistu millinkään vertaa, jos viet kelvotonta tavaraa toisille jaettavaksi. Häpeäsit vähän!"
Vaikka vaate olisi ehjä ja puhdas, mutta myös vaatteen materiaali ja vaatteen käyttötarkoitus ratkaisee. Tuskin siellä pakolaisleirillä kovin mieluusti pidätään keinokuituisia juhlahepeneitä, vaan vaatteen tulee olla luonnonmateriaalia, lämmin ja helposti pestävä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:17"]
En aio ostaa mitään kierrätysvaatteista tehtyä uutta vaatetta. Yöks. Ei myöskään peittojen täytteeksi. Yöks. Muu kierrätys on ok.
[/quote]
Sinullakin menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Kankaita voidaan kierrättää monin eri tavoin. Joku voi tehdä jostain siististä ja hyväkuntoisesta vanhasta vaatteesta kokonaan uudenmallisen vaatteen. Jossain tapauksissa materiaali voidaan käyttää sellaisenaan uudelleen puhdistusprosessin kautta (esimerkiksi luin jonkin aikaa sitten laukuista, joita tehtiin vanhoista purjekankaista). Mutta lumppujen uudelleenkäytössä olisi kyse siitä, että esimerkiksi kasasta puuvillajätettä tehdään tekstiilikuitumassaa, joka käsitellään uudelleen kankaaksi. Lopputulosta ei erota mitenkään uudesta kankaasta, koska se ON uutta kangasta. Yhtä lailla käsitellään se upouusikin puuvilla: ei se pellolla kasva kangaspakkana...
Tuo juttu, että lumppuja käytetään peittojen ja patjojen täytteenä, on suoraan jostain pula-ajalta :D Ei ole kovin ajankohtainen sinun käsityksesi kierrätyksestä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:00"]
Tyttäreni oli TET:ssä siellä eli on VARMA tieto. Muodikkaat ja hyväkuntoiset kesävaatteet heitetään nyt syksyllä roskiin !!!!!!
Miksi eivät lähetä Venäjälle, Albaniaan tai mihin nyt vaan, missä ihmisillä ei oikeasti ole vaatteita! Ei ne suomen pakolaisille edes kelpaisi.
Olen todella järkyttynyt tästä. Eli vain hyvät vaatteet kelpaavat ja myydään myymälöissä, jotta myymälöiden palkat yms saadaa katettua. Penniäkään ei mene hyväntekeväisyyteen
Punainen risti on huijausta. Ihan oikeasti. Vain sen oman organisaation jäsenent hyötyvät ainakin tästä kirppari/vaatelahjoitus jutusta !
[/quote]
Olet todella järkyttynyt, että myymälöiden ei haluta tuottavan tappiota?
[/quote] J aminä olen järkyttynyt että ns. humaritäärinen avustusjärjestö heittää hyviä vaatteita roskiin eikä vie niitä sinne missä niitä tarvitaan!
[/quote]
Olet väärässä, kyllä niitä viedään (ks. http://www.punainenristi.fi/lahjoitukset/vaatelahjoitus ), mutta vaatteita "lahjoitetaan" (eli dumpataan) yksinkertaisesti niin paljon, että SPR:llä ei ole rahkeita varastoida kaikkea.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, olen ollut siellä ja väärän sesongin vaatteet ja "pieni teikä saumassa" vaatteet menevät KAATOPAIKALLE. Et todellakaan voi uskoa, että he kertoisivat totuuden nettisivuillaan.
[/quote]
Koska sitä tavaraa tulee niin paljon, että sitä riittää 1) avustuskohteisiin, 2) kirppareille ja 3) kaatopaikalle.
Mistä ne sun teorian mukaan sitten saavat nämä avustuskohteisiin lähetettävät vaatteet?
[/quote]
Todista, että niitä lähetetään !! linkki PR omille sivuille ei riitä
[/quote]
Todista, että niitä ei lähetetä. Punainen risti on humanitäärinen järjestö, joka toimii monissa kriisipaikoissa. Huomaat varmasti tämän, jos seuraat uutisia.
[/quote]
olen omin silmin nähnyt ja lajitellut vaatteet kaatopaikalle ja kuormuri vienyt ne sinne. piste
[/quote]
Ja se kertoo sinusta totuuden siitä, että Punainen risti ei vie lainkaan vaatteita kriisialueille? Että sinne mennään ja viedään kaikkea muuta, mutta vaatteiden kohdalla sanotaan, että sori, ei oo, kun yks AV-mamma lajitteli ne kaikki kaatopaikalle?
Ymmärräthän sä sen, että SPR joutuu maksamaan siitä, että se vie sitä vaatejätettä kaatopaikalle? Sä esität tämän ajatuksesi sillä tavalla, että SPR hyötyy jotenkin siitä, kun se saa ottaa vastaan ilmaista vaatetavaraa ja viedä sitä kaatopaikalle.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:32"]
"AP, sinäkö olisit iloinen ja onnellinen, jos saisit lahjoituksena rikkinäisiä, tahraisia vaatteita? Kun lahjoittaa vaatteita tai mitä tahansa tavaraa esim. SPR:lle, niin aina pitää miettiä, olisiko tämä minulle käyttökelpoinen, jos olisin ko. tavaran tai vaatteen tarpeessa. Jos vaate on jo sellaisessa kunnossa, että itse sitä ei enää päälleen pukisi, koska se on virahtanut, haalistunut, nappeja puuttuu tai vetoketju on rikki, on likainen ja tunkkainen, niin miksi kuitenkin viet sen kirpparille tai keräyslaatikkoon, kun suorin tie olisi jäteastia? Sinun omatuntosi ei puhdistu millinkään vertaa, jos viet kelvotonta tavaraa toisille jaettavaksi. Häpeäsit vähän!"
Vaikka vaate olisi ehjä ja puhdas, mutta myös vaatteen materiaali ja vaatteen käyttötarkoitus ratkaisee. Tuskin siellä pakolaisleirillä kovin mieluusti pidätään keinokuituisia juhlahepeneitä, vaan vaatteen tulee olla luonnonmateriaalia, lämmin ja helposti pestävä.
[/quote]
Miten selität sen, että nyt syksyllä heitetään siistit, puhtaat, ehjät kesävaatteet roskiin?
Kaikki suomessa toimivat isot lahjoitus/apuyhtiöt (plan, unisef,uff ja punainen risti) ovat suurta huijausta.
Jos lahjoitat 10e menee siitä apua tarvitsevalle 10c
Sen takia en koskaan lahjoita kys. firmoihin
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:00"]
Tyttäreni oli TET:ssä siellä eli on VARMA tieto. Muodikkaat ja hyväkuntoiset kesävaatteet heitetään nyt syksyllä roskiin !!!!!!
Miksi eivät lähetä Venäjälle, Albaniaan tai mihin nyt vaan, missä ihmisillä ei oikeasti ole vaatteita! Ei ne suomen pakolaisille edes kelpaisi.
Olen todella järkyttynyt tästä. Eli vain hyvät vaatteet kelpaavat ja myydään myymälöissä, jotta myymälöiden palkat yms saadaa katettua. Penniäkään ei mene hyväntekeväisyyteen
Punainen risti on huijausta. Ihan oikeasti. Vain sen oman organisaation jäsenent hyötyvät ainakin tästä kirppari/vaatelahjoitus jutusta !
[/quote]
Olet todella järkyttynyt, että myymälöiden ei haluta tuottavan tappiota?
[/quote] J aminä olen järkyttynyt että ns. humaritäärinen avustusjärjestö heittää hyviä vaatteita roskiin eikä vie niitä sinne missä niitä tarvitaan!
[/quote]
Olet väärässä, kyllä niitä viedään (ks. http://www.punainenristi.fi/lahjoitukset/vaatelahjoitus ), mutta vaatteita "lahjoitetaan" (eli dumpataan) yksinkertaisesti niin paljon, että SPR:llä ei ole rahkeita varastoida kaikkea.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, olen ollut siellä ja väärän sesongin vaatteet ja "pieni teikä saumassa" vaatteet menevät KAATOPAIKALLE. Et todellakaan voi uskoa, että he kertoisivat totuuden nettisivuillaan.
[/quote]
Koska sitä tavaraa tulee niin paljon, että sitä riittää 1) avustuskohteisiin, 2) kirppareille ja 3) kaatopaikalle.
Mistä ne sun teorian mukaan sitten saavat nämä avustuskohteisiin lähetettävät vaatteet?
[/quote]
Todista, että niitä lähetetään !! linkki PR omille sivuille ei riitä
[/quote]
Todista, että niitä ei lähetetä. Punainen risti on humanitäärinen järjestö, joka toimii monissa kriisipaikoissa. Huomaat varmasti tämän, jos seuraat uutisia.
[/quote]
olen omin silmin nähnyt ja lajitellut vaatteet kaatopaikalle ja kuormuri vienyt ne sinne. piste
[/quote]
Olen ollut myös lajittelemassa spr:n kirpparilla ja parhaimmat vaatteet meni myyntiin, vähän huonommat ulkomaille ja likaiset tai rikkinäiset roskiin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:08"]
Onneks ei ole lumppuongelmaa. Kaikki käyttövaatteet kelpaavat vielä navettavaatteiksi ja sen jälkeen vielä lypsyrätiksi navetalla ja sieltä öljyrievuksi konehallille.
[/quote]
Jos ei olisi pakko muutella, niin näin minäkin tekisin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Miten selität sen, että nyt syksyllä heitetään siistit, puhtaat, ehjät kesävaatteet roskiin?
[/quote]
Kukaan ei niitä osta, ja niiden varastoiminen tulisi liian kalliiksi, eikä niillä ole käyttöä pakolaisleireillä. Miksi kuvittelet, että SPR huvikseen niitä heittää pois? Lähde itse viemään niitä vaatteita katastrofialueille, jos et usko, ettei se aina kannata.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:00"]
No ehkä suomalaisten olisi syytä ostaa vähemmän henkkamaukkariepuja, joita sitten lahjoitellaan parin käyttökerran jälkeen hyväntekeväisyyden nimissä järjestöille, jotka sitten hukkuvat tektiilijätteeseen. Tässä uutisessa kerrotaan, että tekstiilijätettä viedään kaatopaikoille 90 kg vuodessa, eli matkalaukullinen/suomalainen.
http://yle.fi/uutiset/lumppuvuoret_kaatopaikoilla_kasvavat_-_hyotykayttoa_pakko_loytaa/6877648
[/quote]
Naiset hoardaa rättejä kuin jossain sinkkuelämää leffassa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:32"]
[/quote]
[/quote]
Ne toimittaa kriisialueille sellaista vaatetta mitä siellä tarvitaan. Siellä ei varmaan tarvita kaikkia kesäisiä muotihepeniä, vaan järkevää käyttövaatetta. Monella alueella naistenvaatteiden täytyy olla lisäksi peittäviä. Voi olla että on aika vähän käyttöä jollekkin napapaidoille ja mikroshortseille.
Ja muistaakseni UFF alkaa ensi vuonna laittamaan tuplalaatikot: Ehjille ja lumpuille, jotka sitten jatkokäsitellään eteenpäin. Tosin tämä ei ole fakta, muistan vain kuulleeni jotain tämmöistä viime vuonna. UFF on mielestäni edelläkävijä vaatekierrätyksessä verrattuna näihin muihin lahjoitusten varassa oleviin hyväntekeväisyysliikkeisiin. Veikkaan, että loput seuraavat perässä, kun tosiaan kaatopaikalle ei enää ensi vuonna saa viedä tekstiiliä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:54"]Punaisen Ristin mukaan maahanmuuttajat ovat tottuneet uusiin ja trendikkäisiin vaatteisiin joten suomalaisten tyylittömät vaatteet on pakko laittaa roskiin
[/quote]
Nykyajan pakolaiset on kumminkin modernista maailmasta joss avaan asiat on vituillaa. Ei ihan mitä tahansa ryysyja päälle laiteta.
Ymmärrättekö te että suomalaiset ovat juuri niitä köyhiä.Täällä olen nähnyt nälkäisiä lapsia yksinään kotona. Täällä olen nähnyt lapsia joilla ei ole tallvella kunnolla vaatteita. Ulkomailla ei sellaisiin törmää. Kyllä maailmalla ihmisillä on ruokaa ja vaatteita. Jos jollain ei ole mitään niin kaikki sille kilvan on antamassa että saisi hyvän mielen.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:05"]
H&M kantaa vastuunsa lumppujen kierrätyksestä. Käytöstä poistetut, myös rikkinäiset vaatteet voi viedä H&M myymälään. Yhdestä muovipussillisesta lumppuja saa -15% alekupongin ;)
[/quote]
Voiko H&M:lle viedä mitä vaatteita vain, mistä vain ostettuja? Minulla olisi paljon tosi vanhojakin vaatteita, joista haluaisin luopua.
[/quote]
Voi viedä ihan mitä vaan, eikä tarvitse olla edes vaatetta. Myös esim. kodintekstiilit ja siivousrätit kelpaavat.
Yleisesti ottaen kirkon ja kristillisten järjestöjen keräyksissä osuus tuotosta, mikä menee oikeasti hädänalaisille, on paljon suurempi kuin mm. Spr:llä. Siksi autan sitä kautta. En halua osallistua spr:n pomoportaan palkkojen ja etuuksien maksuun.
Kun ne pitää lahoittaa pakolaisavulle eikä spr:lle....
SPR tahkoaa nyt hilloa mamuilla. Ei siellä joudeta teidän vanhoja lummpuja vatvomaan.
Jos on ehjiä ja puhtaita vaatteita ja kenkiä, mihin niitä kannattaa sitten viedä? Ehkä voisin myydä niitä kirppareilla halvalla, mutta pöytävuokrat on niin hirveitä että jäisin miinukselle. Tuntuu vaan että siten ne paremmin tavoittais tarvitsevat ihmiset kuin johonkin keräyslaatikkoon heittämällä. Uffilla ne myytäis kalliilla hinnalla tai heitettäis roskiin.
"[/quote]Niin ja ne pakolaisille annetut vaatteet menee roskiin, koska heille ei kelpaa kuin trendikkäät vaatteet"
Joo, sulla yhä edelleen menevät puurot ja vellit sekaisin. Tuskimpa olet edes käynyt pakolaisleireillä? Suomeen muuttaneita maahanmuuttajia tai pakolaisia SPR ei vaateta.
lähde: SPR
"Suomen Punainen Risti ottaa jatkuvasti vastaan hyväkuntoisia, ehjiä ja puhtaita arkivaatteita. Tarvetta on erityisesti lasten ja miesten vaatteille.
Tiesitkö Vuonna 2013 Punaisen Ristin logistiikkakeskuksesta lähetettiin maailmalle kuusi junavaunullista ja yksi merikontillinen vaatteita, yhteensä noin 132 000 kiloa. Kohteina olivat Kazakstanissa Astanan, Karagandan ja Semein kaupunkialueet, Mongoliassa 42 eri paikkakuntaa sekä Sierra Leonessa Freetown.
Osa lahjoitusvaatteista lähetetään katastrofialueille, osa myydään Punaisen Ristin kierrätystavarataloissa Konteissa."
PS. osa huonokuntoisista vaatteista menee "räteiksi" esim. autokorjaamoihin, rakennuksille jne.