Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukupit vähentävät jätettä

Vierailija
13.11.2014 |

jos suurin osa naisista käyttäisi kuukuppeja siteitten tilalla, tulisi paljon vähemmän jätettä. siteet ovat ongelma varsinkin sellaisilla alueilla joissa ei ole jätteenpolttoa. Ihme etteivät viherpiipertäjät kiinnitä asiaan enempää huomiota. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupin käytön aloittaminen oli itselläni yhtä helvettiä, en ihmettele, miksi se ei monille sovellu. Niin luulin omallakin kohdalla, yli puoli vuotta siihen oppimiseen meni. Aina kamala tuskailu laiton kanssa, poisotosta puhumattakaan. Se kipu, paine ja kaikki, olin joka ikinen kerta luovuttaa. On se naisena eläminen rankkaa!

Vierailija
42/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuukuppia käytettäessä kohtu laskeutuu tavallista alemmas (rikon kyllä ennen poisottoa alipaineen), sekä menkkakivuista tulee vieläkin pahemmat kupin kanssa (ja ilman kuppia ne on jo tarpeeksi pahat). Niin ja se poisotto on äärimmäisen hankalaa jostain syystä, joudun tekemään sen aina suihkussa. 

Elikäs ainakin itse joudun pitäytymään tamponeissa, onneksi ei ole niiden kanssa ollut mitään ongelmaa, vaikka olishan se kivempi että vaihtoväli voisi olla yhtä pitkä kuin kupissa. Kosteuttavat tamponit olisi myös ihan bueno.

Vierailija
44/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en saa edes tamponia asettumaan oikein. en tiä mitä teen väärin. sattuu aina ja pitää ottaa veke. oisko mulla mitään mahiksia saada kuukuppia tuonne asettumaan?

Vierailija
45/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen omaan kuukuppiini. Hankin sen keski-ikäisenä mukavuudenhaluisuuttani. Lisäetuna on tietysti rahan ja luonnonvarojen säästö. Tavallisesti riittää pari kertaa päivässä tyhjentäminen. Joskus vuoto on kuitenkin hieman runsaampaa, ja silloin pitää tyhjentää hieman useammin. 

Minulle tulee vain kaksi tapausta, jolloin en ole voinut käyttää kuukuppia: hiivatulehduksen aikana ja leikkaukseen jouduttuani. En olisi millään pystynyt kipeänä hoitamaan kuukuppia pois ja paikoilleen. 

Ymmärrän kuitenkin naisia, jotka eivät jostakin syystä pysty käyttämään kuukuppia. Jokainen saa valita mieleisensä kuukautissuojan. 

Epäilijöille:

- Kuukupit valmistetaan silikonista. Googlaamalla löytyy tietoa siitä, kuormittaako silikoni luontoa. 

- Kuukuppi ei aiheuta kohdunlaskeumaa eikä muitakaan vaivoja. Kuukupin aiheuttama alipaine ei ole niin suuri, että sillä voisi imaista kohtua ulos. Alipaineen voi vapauttaa helposti kuppia pois ottaessa. 

- Toisinaan kuukupin laittaminen on hankalaa limakalvojen kuivumisen vuoksi. Silloin voi käyttää apuna liukastevoidetta. Minä käytän antibakteerista kookosrasvaa. Toki olen varautunut siihen, että joudun ehkä uusimaan kuppini jossakin vaiheessa, mikäli se vaurioituu kookosrasvan vaikutuksesta.

Vierailija
48/53 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:07"]

Voisitteko ystävällisesti kertoa, kuinka paljon kuukuppia käyttäessä säästää rahaa siteisiin verrattuna, suunnilleen? Kiits

[/quote]

Kuppi maksaa n. 30e ja kestää keskimäärin ainakin 5 vuotta käytössä. Kuinka monen vuoden siteet saat 30 eurolla?

[/quote]

Jos puhuaan vain siteistä ja halpis-sellaisista, niin 30e:lla saa 30 pkt siteitä, ja yhdessä taitaa olla 14 kpl. Monta sidettä menisi yksiin menkkoihin? Mulla ei mene kuin ehkä 5, mutta käytänkin tamponia muutoin paitsi öisin. Mulla siis kestää 1 pkt vajaa 3 menkat. (5pkt vuodessa) Huom, mulla on suht. niukat kuukautiset. :)

Tamponit. 32 kpl (halpis)laatikko maksaa jonkun 2e. Mulla menee n. 3-4 tamponia per päivä, eli loota kestää vajaan 10 päivää eli noin kahdet menkat. Vuodessa menee siis 7 pakettia, eli hinnaksi tulee jotain 14e vuodessa.

Tosin mulla on loppuvuodolle pienempiä tulppia, nekin maksaa jonkun 2e, mutta niitä menee kai jotain 3/menkat (riittää 10 menkkoihin).

Eli mulla menee vuodessa n. 20e menkkavehkeisiin. 30e:lla porskutan siis puolitoista vuotta. Eli kuukuppi toisi minulle säästöä 70e viidessä vuodessa, eli 14e per vuosi (tai jos viilataan pilkkua, säästö alkaisi "kertymään" vasta 1.5 v kohdalla).

Mutta jätettähän siinä kertyy, tai ei yksittäisellä ihmisellä niinkään mutta jos vaikka sata ihmistä, niin. No, vastapainoksi ostan lähes kaiki vaatteeni kirpparilta/kierrätyksestä enkä autoile.

Vierailija
49/53 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät voisi jakaa vaaliesitteitten kanssa kuukuppeja. Jaetaanhan sitä karkkeja, tikkuaskeja ym. Tämä oliluonnonsäästöä.

Vierailija
50/53 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Vihreät voisi jakaa vaaliesitteitten kanssa kuukuppeja. Jaetaanhan sitä karkkeja, tikkuaskeja ym. Tämä oliluonnonsäästöä.
[/quote] No ei sitten jos jäisi käyttämättä. Mutta voisi olla joku alennuskoodi tai lunastuslipuke.

Vierailija
51/53 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]

Kaikki eivät voi käyttää kuukuppia, esim itse en pysty. Tuntuu ja sattuu sen käyttö. En pysty tamponiakaan käyttämään, sama juttu.

[/quote]

Minulla oli 2,5 vuoden ajan kuukuppi ja koin sen todella helpoksi ja mukavaksi tavaksi selvitä kuukautisten yli. Yhtäkkiä kesällä kuppi alkoikin tuntua epämukavalta ja tuotti hetkittäin kipua. Sen jälkeen olen kuukautisten ensimmäisenä päivänä aloittanut kupilla, mutta siirtynyt puolen päivän jälkeen siteisiin.

Onko anatomiassani tapahtunut jotakin vai onko vika kupissa? Osaako joku selittää, miksi se ei yhtäkkiä sovikaan vaikka pitkään olen sitä vaivatta käyttänyt?

[/quote]

Naisen ei ole tarkoitus pitää emättimessään koko ajan jotain. Voi olla myös merkki alkavasta vulvodyniasta.

[/quote]

Täytit 30. Pimppa lörpähti.

Vierailija
52/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]

Kaikki eivät voi käyttää kuukuppia, esim itse en pysty. Tuntuu ja sattuu sen käyttö. En pysty tamponiakaan käyttämään, sama juttu.

[/quote]

Minulla oli 2,5 vuoden ajan kuukuppi ja koin sen todella helpoksi ja mukavaksi tavaksi selvitä kuukautisten yli. Yhtäkkiä kesällä kuppi alkoikin tuntua epämukavalta ja tuotti hetkittäin kipua. Sen jälkeen olen kuukautisten ensimmäisenä päivänä aloittanut kupilla, mutta siirtynyt puolen päivän jälkeen siteisiin.

Onko anatomiassani tapahtunut jotakin vai onko vika kupissa? Osaako joku selittää, miksi se ei yhtäkkiä sovikaan vaikka pitkään olen sitä vaivatta käyttänyt?

[/quote]

Naisen ei ole tarkoitus pitää emättimessään koko ajan jotain. Voi olla myös merkki alkavasta vulvodyniasta.

Vierailija
53/53 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:36"]

Mikä vika kestositeissä? Peseytyvät muun pyykin mukana, yhtä ekologisia kuin kuppi ja mukavampi käyttää. Itse käytän vain kestositeitä.

[/quote]

Mä en koe mitään sidettä mukavammaksi käyttää kuin kuppia. Moni asia ei ole niin häiritsevää ja epämiellyttävää kuin veren hulahtaminen housuihin.