KISSAIHMISET APUA! Kissa sai pennun
Meidän pieni kissaneiti synnytti tänään pennun joskus 12 aikaan. Punnitsin sen viiden aikoihin, pentu painaa vain 48g!! Olen auttanut sitä tissille ainakin kerran tunnissa, pentu kyllä tomerasti yrittää itse tissille, mutta ei meinaa löytää karvojen seasta. Imee kyllä hyvin. Maidontulosta en ole varma, en saanut puristettua yhtään. Pentu ei kuitenkaan kitise tai muuten vaikuta nälkäiseltä.
Voiko näin pientä pentua hoitaa niinkuin normaalia noin 100 gramman painoista pentua, vai pitäisikö antaa vastiketta? Sitä ei ilmeisesti saisi antaa varmuuden vuoksi.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 09:35"]Huomenta! Yö meni hyvin, meillä oli herätyskello tasaisin väliajoin soimassa, mutta emä kävi herättämässä meitä noin tunnin välein. :) aamulla punnitsin pennun, paino oli noussut 51 grammaan! Pentu on myös alkanut itse löytää tissille, kunhan ohjaa sinne mahakarvojen sekaan. Hyvältä näyttää siis! :)
http://aijaa.com/CLVt4P
Siinä kuva kissoista. :) Tuon kopan otin aamulla pois, kun sain paremman patjan pesään niin on enemmän tilaa.
/ap
[/quote]
Voi miten söpöä. :)
Eiköhän kaikki mene hyvin kun emä on huolehtivainen :) Minusta mihinkään eläinlääkäriin ei kannata lähteä tosiaan, kaikki stressi ja lisäksi ell-asemien monet pöpöt ovat pennulle haitaksi.
Hei taas! Viime viestissä sanoin, että ehkä kohta voisi huokaista helpotuksesta... No, väärässä olin.
Eilen päivällä emo oksensi mahansa tyhjäksi. En siitä huolestunut, koska se oksensi muutaman kerran lyhyen ajan sisällä ja sitten voi taas ihan hyvin. Illalla kuitenkin kissa kävi levottomaksi, rupesi maukumaan ja huomasin peräpäästä vuotavan vähän jotain vihertävän väristä. Aloin heti etsimään netistä tietoa kohtutulehduksesta. Mutta ei mennyt kauaa, kun mieheni pyysi minua katsomaan kissojen pesää... Ja sieltähän näkyi pienet takatassut! Toinen pentu oli tulossa! Onneksi äitini oli paikalla, sillä hän on pieniä koiranpentuja auttanut maailmaan. Synnytys kesti vähän turhan kauan ja pentu oli selvästi isompi kuin harmaa sisarensa. Lopulta emo sai pungerretua pennun ulos ja äitini alkoi hieromaan elotonta pentua pyyhkeellä. Minä imin limaimulla limaa pennun suusta. Lopulta pentu alkoi haukkomaan henkeä, mutta pelkäsimme sen vetäneen limaa keuhkoihinsa. Emolla kesti hetki toipua synnytyksestä, eikä oikein tajunnut nuolla pentua kuivaksi. Se taisi olla yhtä järkyttynyt kuin mekin! :D
Mieheni vahti kissoja koko yön pesän vieressä ja antoi minun nukkua, vaikka sanoin että pitää herättää ja tehdä vaihto välillä. Molemmat pennut olivat saaneet syötyä ja tämä uusi tulokas on paljon tomerampi kuin pienempi pentu oli synnyttyään. Punnitsimme pennun vasta aamulla, painoa oli 78 grammaa. Se on väriltään melkein musta, taitaa olla raidallinen. :) Pieni harmaa painoi 60g ja painoa oli tullut yön aikana vain gramman verran. Ja ikäeroa sisaruksilla onkin kaksi ja puoli vuorokautta!
Nyt sitten tavallaan alkoi koko juttu alusta, mutta onneksi tämä isompi on niin tomera tapaus!
Anteeksi jos tekstistä tuli sekava ja toistelen asioita, olen vieläkin vähän järkyttynyt. Näin unta, että emon järjestämien yllätyksien lisäksi MINÄKIN synnytin lapsen yllättäen! :D
/ap
Hui kamala, onneksi toinenkin selvisi. On äitikissalla ollut koettelemus.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:09"]
Hei taas! Viime viestissä sanoin, että ehkä kohta voisi huokaista helpotuksesta... No, väärässä olin. Eilen päivällä emo oksensi mahansa tyhjäksi. En siitä huolestunut, koska se oksensi muutaman kerran lyhyen ajan sisällä ja sitten voi taas ihan hyvin. Illalla kuitenkin kissa kävi levottomaksi, rupesi maukumaan ja huomasin peräpäästä vuotavan vähän jotain vihertävän väristä. Aloin heti etsimään netistä tietoa kohtutulehduksesta. Mutta ei mennyt kauaa, kun mieheni pyysi minua katsomaan kissojen pesää... Ja sieltähän näkyi pienet takatassut! Toinen pentu oli tulossa! Onneksi äitini oli paikalla, sillä hän on pieniä koiranpentuja auttanut maailmaan. Synnytys kesti vähän turhan kauan ja pentu oli selvästi isompi kuin harmaa sisarensa. Lopulta emo sai pungerretua pennun ulos ja äitini alkoi hieromaan elotonta pentua pyyhkeellä. Minä imin limaimulla limaa pennun suusta. Lopulta pentu alkoi haukkomaan henkeä, mutta pelkäsimme sen vetäneen limaa keuhkoihinsa. Emolla kesti hetki toipua synnytyksestä, eikä oikein tajunnut nuolla pentua kuivaksi. Se taisi olla yhtä järkyttynyt kuin mekin! :D Mieheni vahti kissoja koko yön pesän vieressä ja antoi minun nukkua, vaikka sanoin että pitää herättää ja tehdä vaihto välillä. Molemmat pennut olivat saaneet syötyä ja tämä uusi tulokas on paljon tomerampi kuin pienempi pentu oli synnyttyään. Punnitsimme pennun vasta aamulla, painoa oli 78 grammaa. Se on väriltään melkein musta, taitaa olla raidallinen. :) Pieni harmaa painoi 60g ja painoa oli tullut yön aikana vain gramman verran. Ja ikäeroa sisaruksilla onkin kaksi ja puoli vuorokautta! Nyt sitten tavallaan alkoi koko juttu alusta, mutta onneksi tämä isompi on niin tomera tapaus! Anteeksi jos tekstistä tuli sekava ja toistelen asioita, olen vieläkin vähän järkyttynyt. Näin unta, että emon järjestämien yllätyksien lisäksi MINÄKIN synnytin lapsen yllättäen! :D /ap
[/quote]
Olisikohan sitten järkevää soittaa eläinlääkäri tarkistamaan ettei ole enempää pentuja mahassa?
Voih! Toivottavasti kummastakin kasvaa suloisia vahvoja kissejä! :3
Oletko AP ajatellutsellaista mahdollisuutta, että kissaemo vaihtaa pesäpaikkaa koska kokee valitsemasi paikan turvattomaksi. Toisin sanoen haluaa rauhassa hoitaa pentujaan ja siksi vie pennut uuteen paikkaan sängyn alle muiden ulottumattomiin.
Onnea perheenlisäyksestä niin sinulle kuin kissaemollekin !
No kattelinki jo vähä, että onkohan kaikki pennut tulleet ulos, kun emo näytti olevan kuvassa aika paksu, että vielä olis jotain. Suosittelisin tuota eläinlääkäri, että jos vielä on pentuja tulossa ja jos on tulehdustakin niin sais hoitoa.
Kyllä kissaemo huolehtii pennusta/pennuistaan niin hyvin, ettei siihen ihmisen tarvitse puuttua. Anna emon hoitaa pentuaan rauhassa. Jos nyt näyttää siltä, että pentu on väsähtänyt, ei ime kunnolla, niin ensin soitto eläinlääkärille ja sieltä kuuntele hoito-ohjeet. Äläkä luovuta pentua uuteen kotiin ennenkuin se täyttää 12 viikkoa. Usein pennut luovutetaan jo 8 viikkoisina ja se on aivan liian varhain. Kissaemolla on vielä paljon opetettavaa jälkikasvulleen. Tsemppiä uuden kisun hoidossa!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:10"]Oletko AP ajatellutsellaista mahdollisuutta, että kissaemo vaihtaa pesäpaikkaa koska kokee valitsemasi paikan turvattomaksi. Toisin sanoen haluaa rauhassa hoitaa pentujaan ja siksi vie pennut uuteen paikkaan sängyn alle muiden ulottumattomiin.
[/quote]
Kissaemothan ovat päättäväisiä pesäpaikan suhteen ja saattavat muuttaa pentuineen uuteen paikkaan. Siinä ei ole mitään outoa...
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:10"]Oletko AP ajatellutsellaista mahdollisuutta, että kissaemo vaihtaa pesäpaikkaa koska kokee valitsemasi paikan turvattomaksi. Toisin sanoen haluaa rauhassa hoitaa pentujaan ja siksi vie pennut uuteen paikkaan sängyn alle muiden ulottumattomiin.
[/quote]
Olen miettinyt. Toinen vaihtoehto on, että emo halusi vaihtaa pesää toisen synnytyksen jälkeen, koska se on kissalle luonnollista.
/ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:57"]
Voi, ihanaa! Toivotaan, ettei takapakkia tule! Kisuperhe on mun mielessä aamuin illoin ja töiden jälkeen on pakko tarkastaa, onko uutta teidän kuulumisissa<3 T: kolmen miukun "äiti"
[/quote]
Puhuuko joku muukin kissalleen, että "tule äidin kainaloon" :) Kun pentu tuli meille, esittelin pennulle, että minä oon sitte sun äitis :)
Mitä kuuluu ap:n kisuvauvoille? Onko kaikki hyvin?
Ihana ketju! :) Miten pennut voi?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:58"]
Leikkauttakaa hyvät ihmiset kissanne, jos kyseessä ei ole jalostuseläin.
[/quote]
Itse asiassa narttukissan on hyvä saada yhdet pennut ennen leikkausta. Näin ainakin minä olen oppinut, ettei kissasta tule "mielenvikainen".
[/quote] wut? Mul on 5 normaalia kissaneitoa, kaikki leikattu ilman yhtäkään pentua :O.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:49"]Tää ketju on aivan mahtava. Pakko päivittäin tarkistaa, onko tullu mitään uutta. Mutta mitä jos ap perustais ihan blogin? Sitä ois kuitenki vähän helpompi seurata.
[/quote]
Hmm, ehkäpä, mutta blogi on kyllä melko työläs ylläpitää... :)
Kissoille kuuluu hyvää. Tumma pentu on kova rääkymään, tempperamenttinen tapaus. :D En ole nyt melkein viikkoon kotona, joten kuulumisten kertominen hiljenee hetkeksi.
/ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:27"]Kukas pennut hoitaa, kun olet reissussa? Ihana kuulla, että teillä menee hyvin<3
[/quote]
Mieheni, ja myös äitini tarvittaessa. :)
/ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:57"]
Hei taas! Tulin juuri hetki sitten kotiin ja heti oli pakko päästä moikkaamaan kisuja! Siellä köllötteli kaksi hurjasti kasvanutta pentua silmät auki<3 Painoa pennuilla on nyt 120g ja 242g! Pienempikin kasvaa hitaasti, mutta varmasti. :) /ap
[/quote]
Oih, kovin on pikkuinen tuo pikkuinen, mutta eiköhän hänkin siitä vahvistu aikanaan :))
Huomenta! Yö meni hyvin, meillä oli herätyskello tasaisin väliajoin soimassa, mutta emä kävi herättämässä meitä noin tunnin välein. :) aamulla punnitsin pennun, paino oli noussut 51 grammaan! Pentu on myös alkanut itse löytää tissille, kunhan ohjaa sinne mahakarvojen sekaan. Hyvältä näyttää siis! :)
http://aijaa.com/CLVt4P
Siinä kuva kissoista. :) Tuon kopan otin aamulla pois, kun sain paremman patjan pesään niin on enemmän tilaa.
/ap