KISSAIHMISET APUA! Kissa sai pennun
Meidän pieni kissaneiti synnytti tänään pennun joskus 12 aikaan. Punnitsin sen viiden aikoihin, pentu painaa vain 48g!! Olen auttanut sitä tissille ainakin kerran tunnissa, pentu kyllä tomerasti yrittää itse tissille, mutta ei meinaa löytää karvojen seasta. Imee kyllä hyvin. Maidontulosta en ole varma, en saanut puristettua yhtään. Pentu ei kuitenkaan kitise tai muuten vaikuta nälkäiseltä.
Voiko näin pientä pentua hoitaa niinkuin normaalia noin 100 gramman painoista pentua, vai pitäisikö antaa vastiketta? Sitä ei ilmeisesti saisi antaa varmuuden vuoksi.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:38"]
Ap, kutsu varmuuden vuoksi eläinlääkäri. Soita hänelle ainakin ja kysy, tuotko näytille pennun ja emon. Kun pentuja vain yksi ja se noin pieni, kannattaa varmistua molempien kunnosta.
[/quote]
Ei mitään hyötyä. Jos niitä ongelmia tulee, ne kyllä huomaa ja voi viedä sitten eläinlääkäriin. Stressiä on syytä välttää ilman perusteltua syytä.
Noin pienten pentujen kanssa itse suhtaudun lisäksi niin, että joskus vaan käy niin että pennusta ei ole eläjäksi. Aika vähän siinä eläinlääkärikään voi tehdä, jos esim. pentu ei vaan kasva vaikka saa ruokaa (joko emon tai ihmisen toimesta). Pienen elämä on ekat pari viikkoa heikoissa kantimissa, jos niistä selviää niin todennäköisesit ei ole ainakaan niin vakavia "syntymävikoja" että elämisen estäisivät.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:58"]
Leikkauttakaa hyvät ihmiset kissanne, jos kyseessä ei ole jalostuseläin.
[/quote] Tää ajatustapa oli viime vuosisadalla, aika ajoi jo sen ohi.
Itse asiassa narttukissan on hyvä saada yhdet pennut ennen leikkausta. Näin ainakin minä olen oppinut, ettei kissasta tule "mielenvikainen".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:58"]
Leikkauttakaa hyvät ihmiset kissanne, jos kyseessä ei ole jalostuseläin.
[/quote]
Itse asiassa narttukissan on hyvä saada yhdet pennut ennen leikkausta. Näin ainakin minä olen oppinut, ettei kissasta tule "mielenvikainen".
[/quote]
Voi hyvä luoja, uskooko joku 2000-luvulla vielä tällaiseen tuubaan? Ja sitten ihmetellään hylättyjen ja kodittomien kissojen valtavaa määrää.
Voi voi, miten ihana keskustelu tämä on! Oli kyllä mukava pysähtyä lukemaan tätä ja olisin kiva tietää, miten tummempi voi uudessa kodissaan. :) ja harmaastakin haluiaisin kuulla paljon!
Vanha ketju mutta hyviä kysymyksiä ja vastauksia, pakko puuttua kuitenkin tuohon, että ei ole koskaan kuullut että syntyy vain 1 pentu kissalle, mun kissa on synnyttänyt 5 kertaa, niistä 4 on ollut yhden hengen pentue, ja vaan kerran tullut samaan aikaan 3 pentua. Ei mitenkään harvinaista vaan erittäin yleistä, itse tiedän moniakin kissoja omani lisäksi jotka saaneet kerralla vain yhden pennun :D
Paan tän ketjun kirjanmerkkeihin ja toivottavasti päivität tänne kuulumisia säännöllisesti!
Ihanaa olisi seurata pennun taivalta aikuiseksi asti. Kuvien kera! :)