Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja homma alkanut hieman kaduttaa

Vierailija
24.09.2021 |

Siis ihan järjetön määrä asioita pitäisi tietää ja osata, koska kaikista tulee jotain “yleissairaanhoitajia”, mutta tosiasiassa et lopulta hallitse mitään osaamisalaa erityisen hyvin. Työelämästä kuuluu vain p*skaa. Palkka ei ole erityisen p*ska jos vertaa suomalaisten keskiansioihin, mutta se on p*ska suhteessa vaatimuksiin. Kuinkakohan moni keskeyttää opinnot?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on saada riittävä pohja moniin alueisiin, ei tehdä kenestäkään syväosaajaa jo koulussa. Oppimista tapahtuu valtavasti työpaikalla ja siellä sit voi kehittyä tosi tietäväksi ja taitavaksi jossain osa-alueessa.

Työyhteisöjä on myös hyviä, ei kannata jäädä jumittamaan jonnekin kamalaan paikkaan.

Vierailija
2/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on saada riittävä pohja moniin alueisiin, ei tehdä kenestäkään syväosaajaa jo koulussa. Oppimista tapahtuu valtavasti työpaikalla ja siellä sit voi kehittyä tosi tietäväksi ja taitavaksi jossain osa-alueessa.

Työyhteisöjä on myös hyviä, ei kannata jäädä jumittamaan jonnekin kamalaan paikkaan.

Joo mutta kun se pohja jää tosi hataraksi. Koska yritetään luoda pohjaa niin laajalle alalle, että tosiasiassa asiat jää hyvin pintaraapaisuksi.

Tottakai harjottelut ja työelämä sitten lopulta kaiken opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin. Lähdin opiskelemaan ajatuksella, et vaihtaisin aikuisiällä alaa. Mut sit tajusin, et ei se vaan oo mun ala. Pelotti liikaa, kun siirrytiin koronan myötä etäopiskeluun, et en osaa mitään siellä työharjottelussa.. Sit vaan lopetin kun se olis mennyt hukkaan koko aika, en olis jäänyt alalle.

Vierailija
4/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskeyttää kun vielä voit.

Vierailija
5/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ennen valmistuttiin sairaanhoitajaksi ja sen jälkeen erikoistuttiin? Tuntuisi tämä systeemi loogiselta.

Lääkäritkin erikoistuu.

Vierailija
6/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muualle opiskelemaan. Saat opinnoistasi hyväksiluetuiksi ainakin osan, vaikka ala vaihtuisi..

Vierailija
7/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko nuori ja itsestäni huolehtiva mies, opiskelen tätä alaa ja harjoittelut pelottaa. Olin itse osastolla lapsena ja osa hoitajista syyllistyi laittomuksiin ja uhkailivat ja nimittelivät potilaita.

Lääkäriksi opiskeleva kaverini on myös hoitaja ja hänen mukaansa harjoitteluissa ei välttämättä tarvitse osata kuin joitakin koulussa harjoiteltuja asioita ja näin kai se pitää olla, koska välineiden käyttöä yms. harjoitellaan vain pienen pieni hujaus. Teknisen käsityön numeroni peruskoulussa oli 5, joten tuollainen ei välttämättä ole minulle ihan helppoa. Vahvuuteni liittyvät kieleen ja vuorovaikutukseen ja siksi olen koulussa vain mielenterveystyön valmiuksien parantamiseksi.

Tavoitteeni on siirtyä nuorisopsykiatrian kautta psykoterapiatyöhön, jossa saa keskittyä yhteen asiakkaaseen kerralla. 

Järkevää olisi mielestäni, että ihmiset koulutettaisiin suoraan sinne osastolle eikä kiusattaisi epämääräisillä harjoitteluilla. Uskon tämän olevan nopein tie haaveeseeni. Yliopiston psyk.opintoja minulla on 59op ja kasvatusalan ja sosiaalialan opintoja yli 200op. Kaikki nämä ovat menneet siinä mielessä hukkaan, että ne eivät lyhennä SH-tutkintoa eikä terapiakoulutukseen pääsyä. 

Vierailija
8/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydät työpaikan jossa on resursseja perehdyttää kunnolla niin voi mennä kohtuudella työuran aloitus, vierestä seuraajana (eri ammatissa sairaalassa) näyttää ettei perehdytykseen enää riitä aika ja työntekijät. Älä ainakaan mihinkään päivystykseen pyri ensimmäisenä, ne ovat olleet kriisissä jo 15 vuotta.

Vierailija
9/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia te, jotka olette opintoihin päässeet. Olen hakenut yhdeksän kertaa, mutta ei riitä ominaisuudet hakukomitealle.

Vierailija
10/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu millä alalla tahansa on perusteita, työ opettaa tekijäänsä.

Vierailija
11/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa onnellisia te, jotka olette opintoihin päässeet. Olen hakenut yhdeksän kertaa, mutta ei riitä ominaisuudet hakukomitealle.

JAMK:hon pääsi tänä vuonna ilman mitään haastattelua tai kokeita, kunhan vain oli avoimessa tarpeeksi opintoja. 

Vierailija
12/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne hoitanut valittaa... Höh hoijaa. Ette jaksa edes opiskella ja pitäs saada enemmän palkkaa. Mikä sii muka on niin vaikeaa edes, eihän teillä ole mitään oikeaa vastuuta?

Vierailija
13/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko nuori ja itsestäni huolehtiva mies, opiskelen tätä alaa ja harjoittelut pelottaa. Olin itse osastolla lapsena ja osa hoitajista syyllistyi laittomuksiin ja uhkailivat ja nimittelivät potilaita.

Lääkäriksi opiskeleva kaverini on myös hoitaja ja hänen mukaansa harjoitteluissa ei välttämättä tarvitse osata kuin joitakin koulussa harjoiteltuja asioita ja näin kai se pitää olla, koska välineiden käyttöä yms. harjoitellaan vain pienen pieni hujaus. Teknisen käsityön numeroni peruskoulussa oli 5, joten tuollainen ei välttämättä ole minulle ihan helppoa. Vahvuuteni liittyvät kieleen ja vuorovaikutukseen ja siksi olen koulussa vain mielenterveystyön valmiuksien parantamiseksi.

Tavoitteeni on siirtyä nuorisopsykiatrian kautta psykoterapiatyöhön, jossa saa keskittyä yhteen asiakkaaseen kerralla. 

Järkevää olisi mielestäni, että ihmiset koulutettaisiin suoraan sinne osastolle eikä kiusattaisi epämääräisillä harjoitteluilla. Uskon tämän olevan nopein tie haaveeseeni. Yliopiston psyk.opintoja minulla on 59op ja kasvatusalan ja sosiaalialan opintoja yli 200op. Kaikki nämä ovat menneet siinä mielessä hukkaan, että ne eivät lyhennä SH-tutkintoa eikä terapiakoulutukseen pääsyä. 

Itseä kiinnostaa myös enemmän psykiatria, tai sitten jatkaa opintoja esim. terkkariksi ja siitä opiskelijaterveydenhuoltoon.. Mietin vaan että jos en koskaan saavuta noita tavoitteita.. että jaksanko jatkaa. Niin suuri osa sairaanhoitajan työnkuvista on sellaista joka ei todellakaan kiinnosta. Voin toki koska vaan palata vanhaan työhön, alalle joka työllistää myös hyvin (kasvatusala). Ap

Vierailija
14/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ne hoitanut valittaa... Höh hoijaa. Ette jaksa edes opiskella ja pitäs saada enemmän palkkaa. Mikä sii muka on niin vaikeaa edes, eihän teillä ole mitään oikeaa vastuuta?

Önnönnönnönnööö. Ei kenenkään ole pakko opiskella sairaanhoitajaksi jos ei halua. Vaikka sit lopettais viimisen kurssin kohdalla ja jättää paperit hankkimatta.

Vierailija
15/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta opinnot ja vaihda siivous- tai metallialalle. Rentoa hommaa, ei vastuuta ihmishengistä.

t. metallinainen

Vierailija
16/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta opinnot ja vaihda siivous- tai metallialalle. Rentoa hommaa, ei vastuuta ihmishengistä.

t. metallinainen

Minkälaisia hommia metallialalla tehdään?

Vierailija
17/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. metallinainen

Minkälaisia hommia metallialalla tehdään?

Hitsataan, sorvataan, särmätään jne.  Terveys menee kyllä siinäkin, mutta ei tarvi olla ihmisten kanssa.

Vierailija
18/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu bioanalyytikoilla, valtava määrä nippelitietoa, josta suurin osa on turhaa käytännön työssä kun olet jonkin tietyn erikoisalan labrassa.

Vierailija
19/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "valtavasti" oppiminen on valtaosassa paikoista kiireessä tiputettuja hajanaisia ja perustelemattomia asioita ja perimätietoa ja suorittamista. Kädentaitoja kyllä oppii. Sopii suoraviivaisille ihmisille jotka eivät jää miettimään liikoja tai haluaisivat kokonaisuuksia. Koulutusta työn ohessa on naurettavan vähän tai joskus ruokiksellla vartti. Kettuillaan jos ei osaa suoraan koulusta tullessa.

Vierailija
20/22 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaillasi on myös fyysisiä sairauksia haavoja ja lääkityksiä. Pistoksia ja vastaavia joissa rutinoidut opiskeluaikana voi tulla vastaan nuorisopsykalla. Se vajaa vuosi muuta kuin psykiatrian harjoittelua tuo sinulle kyllä tarpeellista pohjatietoa potilaan hoitopoluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi