Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaurioitanko 4kk vauvaani tällaisella unikoululla?

Vierailija
12.11.2014 |

Vauvani 4kk on ollut aina huono nukkumaan ja tähän astisen elämänsä lähes jokaiset unet on nukkunut sylissä tai vieressäni tissillä. Koko ajan tuntunut, että tilanne menee huonompaan eli on muuttunut herkkäunisemmaksi. Viimeiset 3 viikkoa on nukuttaminen ollut todella hankalaa ja yölläkin heräilee tunnin välein. Nukuttuaan huonosti, hereillä olokin on jatkuvaa väsynyttä kitinää. Minusta tuntuu, että olisi vauvallekin parhaaksi, jos oikeasti oppisi nukahtamaan ja nukkumaan paremmin.

Erittäin huonosti menneen viime yön jälkeen, oli aamun päikkäreillekin nukahtaminen vielä normaalia vaikeampaa ja päätin, että kokeilen nukuttaa vauvan omaan sänkyyn. Tätä siis kokeiltu useasti aiemminkin, mutta aina epäonnistunut. Luin jostain sellaisesta unikoulusta, jossa vauvaa laitetaan omaan sänkyynsä ja nostetaan heti, jos alkaa itkeä. Sitten heijataan, kunnes rauhoittuu ja lasketaan takaisin sänkyyn. Tätä toistetaan, kunnes vauva nukahtaa. Kokeilin siis tällä tapaa nukuttaa vauvaa päiväunille. Parkuminen alkoi aina jo siinä vaiheessa, kun rupesin laskemaan vauvaa sänkyynsä. Ja se itku ei ollut todellakaan mitään pientä käninää, vaan vauva huusi niin kuin TA-PET-TA-VA. Syliin nostettaessa rauhoittui minuutin sisään ja saman tien sen jälkeen meinasi nukahtaa.

Tätä 8 asti tänään. Välissä oltiin tunti "ylhäälläkin" ja puuhattiin muuta. Sitten taas jatkettiin ja lopulta 12 maissa nukahti sänkyynsä. Nukkui kuitenkin vain 15min. ja nyt taas sama nukutusruljanssi jatkuu. Yleensä tähän aikaan on nukahtanut jo päivän 2. päikkäreilleen, mutta nyt ollut hereillä 6,5 tuntia ja välissä nukkunut vain tuon 15min. pätkän. Yleensä 2-3 tunnin hereillä olon jälkeen menee taas unille ja nukkuu 1-2 tuntia. Nytkin silmät menee saman tien kiinni, jos tissin laittaa suuhun tai ottaa edes syliin.

Missä vaiheessa univaje alkaa olla haitallista vauvalle? Entä hämmentyykö vauva, jos nyt alkuun ihan oman jaksamisenikin takia nukuttaisin tällä tapaa vain päikkäreille, mutta yöllä ottaisin taas tissille viereeni nukkumaan? Koska pitää ymmärtää luovuttaa tällaisen nukutuksen kanssa ja jatkaa vanhalla linjalla, että vauva nukkuisi edes vähän?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin vauvani omaan sänkyyn noin jo 1kk iässä. Ei ole huudatuskoulu kun vauva nostetaan syliin heti kun itkee. Olen erittäin lapsentahtinen kasvattaja, mutta en pystynyt nukkumaan vaùva vieressä, se oli jopa vaaŕallista vaùvaĺle. Pinnasänky oli  sivuvaununa ihan kiinni omassa sängyssäni. Toinen lapseni nukahti omaan sänkyynsä kun laitoin käden hänen rìnnan päälle ja silitìn kädestä. Päiväunilĺa molemmat ovat saaneet nukķuä kaińalössañi ja läheisyyttä on paljon.

Vierailija
42/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa vielä, että meillä korvaamaton apu oli kantoliina ja kantoreppu, joissa vauva suostui nukkumaan vähän pidempiä pätkiä kun olin liikkeessä. Sitäkin kannattaa kokeilla, vaikka olisikin refluksia niin pystyasento ja läheisyys helpottaa, ja jos on vain läheisydyen kaipuuta niin auttaa siihenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä lähtis vielä 4kk kanssa mitään unikoulua pitämään. Mun vauva nukkui vaan syliin tai manducaan puolivuotiaaksi asti mutta sitten alkoi yks kaks nukahtamaan sänkyynkin. Nykyään yleensä sänkyyn mutta jos huutaa niin en vieläkään pidä huudatuskouluja vaan otan syliin. Tietysti tapoja on monia ja jos lapsia olisi enemmän kuin yksi niin tämä olisi jo hankalampaa toteuttaa mutta tykkään kuitenkin ottaa lapsen syliin silloin kun hän "pyytää". Vauvat kun ei vielä tahallaan temppuilee nukkumisen kanssa. Vanhemmat ihmiset aina sanoo että lasta ei saa totuttaa syliin mutta minusta se on aivan hölyn pölyä. Se on vauva ja se tarvtsee syliä.

Vierailija
44/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva nukkuu noin katkonaisesti sillä on lähes varmasti kipua joka estää nukkumasta. Normaali huonosti nukkuva vauva voi nukkua yönsä vaikka parin tunnin jaksoissa joiden välillä vaatii tissiä/tuttia.

Itse olen hoitanut työkseni vauvoja sairaalassa, kotona 9 vastasyntynyttä kriisi sijoiteetua vauvaa + 3 omaa ja jos vauva nukkuu x 1 vuorokaudessa sen 2 tuntia ja muuten heräilee 15 min- 30 min välein on melko varmasti kyseessä allergia tai refluksi. Nämä liittyvät myös yhteen joskus, hoitamaton allergia aiheuttaa refluksia.

Näitä vaivoja eivät tk lääkärit yleensä tunnista, pitäisi päästä lastenallergologin vastaanotolle yksityisesti.

Allergiaa voi itsekin vähän testailla, jos vauva on täysimetyksellä jätä maito kokonaan pois ruokavaliostasi ja katso vaikuttaako ( lue tuoteselosteet myös, maito pois kokonaan).

Googlaa vaikka refluksi ( tai silent refluksi) ja etsi joku ruoka-aineallergisten vauvojen äitien keskustelu palsta ja mieti kuulostaako samalta kun teidän elämä.

Kuten itsekin sanot vauvalla on selkeästi paha olo myös hereillä, aikanaan itkettäminen ei auta.

Vierailija
45/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko vauvalle mitään muuta kuin rintaa? Ehkä vauvalla on nälkä?

Vierailija
46/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti on ylidiagnosoitu tauti. 95 % vauvoista on jonkin asteista pulauttelua eli refluksia. Vain pienellä osalla siitä tulee oireita.

Kuulostaa temperamenttiselta vauvalta joka ei osaa rahoittua. Joko ap luit väestöliiton itkuisen vauvan hoito-oppaan(netissä)? Siitäkin voi saada hyviä vinkkejä. Ei kannata liian usein vaihtaa nukuttamistapaa, tälaliset vauvat tykkää rutiineista. Joskus voi auttaa myös että pitää kirjaa päivärytmistä ja oppii laittamaan vauvan ajoissa nukkumaan.

Tsemppiä 

Vierailija
47/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin niin. Mun kuopus nukahti aina rinnalle. Se on ihan luonnollista. Jos siirsin sänkyyn siitä valot päällä, niin parkuhan siitä tuli ja hoosianna halleluja. Mutta mulla oli kaksi pientä muuta lasta! Joten laitoin teletapit pyörimään ja tein näin:

Kokeile huijata vauvaa: Missä imetät? Imetä makuuhuoneessa hämärässä lähellä vauvansänkyä, kyljelläsi. Laita allesi poikittain iso froteepyyhe ja päällesi vauvan peitto. Vauva siihen pyyhkeen toiselle osalle keskelle. Kun vauva nukahtaa ja pyörittää unissaan suuta, kasva anatominen tutti äidinmaitoon ja ujuta vauvalle. Sitten hipihiljaa hivuta kätesi pyyhkeen alle ja nosta hiljaa koko paketti sänkyyn. Taittele pyyhkeen reunat patjan alle ja peittele vauva. Pyyhkeessä ja peitossa on hajusi ja lämpösi vielä. Hiivi ulos. Hyvällä tuurilla huijaus onnistuu ja pieni luulee hajustasi, että olet siinä.

Minusta hän on vielä liian pieni unikouluun. Unikoulun olen pitänyt noin 9-10 kk ikäiselle.

Vierailija
48/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuppaa vauveliin purkki päärynäsosetta ja anna rintaa päälle ja laita vaunuun ja unitutti suuhuun ja heijaa uneen joko sisällä tai ulkona ja jos herää 15min päästä niin tutti takaisin suuhun ja heijaa uudestaan uneen.

Vierailija
50/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/53 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
52/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei syö tuttia. On yritetty vaikka ja kuinka saada syömään, mutta ei syö. Myöskään tuollaiset keinot eivät todellakaan tepsi, että nukuttaa ensin rinnalle ja siirtää siitä mihinkään. Vauva herää jo siihen, jos minä vedän peittoa paremmin päälleni, puhumattakaan siitä, että itse nousisin sängystä. Se on jo ihan mahdoton ajatus, että vauva ei heräisi siihen, kun siirtää toisaalle. Sen lisäksi haluaisin muutenkin, että vauva herää samasta paikasta, mihin on nukahtanut.

Syö yhden soseaterian päivässä rintamaidon lisäksi. Ei auttanut mitenkään nukahtamista, vaikka syötinkin sosetta niin paljon kuin söi ja puolen tunnin päästä siitä annoin vielä rintamaitoa sen verran, mitä jaksoi.

Refluksista on itse asiassa ollut kyllä puhetta neuvolassa niin terkan kuin lääkärinkin kanssa. Kahdesti olen ajatellut jo vaatiakin jotain reseptiä, mutta molemmilla kerroilla lääkärin kanssa keskusteltuani olen kuitenkin muuttanut sitten mieleni. Vauva ei pulauttele mitenkään erityisen paljoa ja toisaalta vaikuttaa tosiaan muutenkin vähän temperamenttisemmalta tapaukselta. Saattaa olla vain suuritarpeinen vauva tai sitten ei. Toisaalta refluksilääkkeistä ei ymmärtääkseni ole suurta haittaa, joten niitä voisi kai ihan varmuuden vuoksi kokeilla. Jos eivät auta, niin sitten voi unohtaa senkin vaihtoehdon ja elää sen kanssa, että vauva vain on suuritarpeinen tms.

Vierailija
53/53 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja siis ei edelleenkään nukahda vaunuihin heijaamiseen. Vain tissille viereen/syliin.

- Ap