Öö häh? Marimekkoko tanttavaatteita??
Olen 33-vuotias, pukeudun töihin todella usein Marimekkoon.
Olenko tietämättäni tantta? Tässä pari esimerkkiä vaatteista, joita käytän.
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/rosal-mekko-041123-910
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/arpa-mekko-041547-461
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/nadina-mekko-041682-430
Kommentit (99)
Tanttojahan nuo on. En itse vielä käyttäisi, mutta ehkä kahdenkymmen vuoden kuluttua käytän :) äitini on aina ollut tyyli-idolini, koska pukeutuu ikänsä mukaisesti. Nykyään hänen vaatekaappinsa koostuu lähinnä Marimekon mekoista ja tunikoista ja hyvin leikatuista housuista/laadukkaista sukkahousuista. Ja en tunne ketään samanikäistä naista, joka näyttäisi yhtä tyyllikkäältä :) anoppini sen sijaan on kammotukseni: pukeutuu halpoihin trikoorätteihin, mallia kropanmukainen ja halvat markettifarkut (mielellään jotain blingiä tai kulutusta ja pesua). Sopisi ehkä 16-vuotiaalle, ei viisikymppiselle, reilusti ylipainoiselle. Kun nuo vaatteet eivät edes istu, vaan puristaa kaikki makkarat esiin :<
Minulla on yksi ainoa marimekon vaate. Musta sadetakki jossa valkoisia kukkia, olikohan sen kuosin nimin Puketti. Ja se on minusta ihana, laadultaan ja ulkonäöltään, oli tanttaa tai ei :D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:27"]
Voivoi kun vaatteet näyttää niin erilaisilta eri ihmisen päällä. Vaikka joku vaate olisi omituinen jäykkä säkki kuvassa tai henkarissa roikkuessaan voikin se jonkun päällä olla upea ja imarteleva kaikin puolin.
[/quote]
Totta kai. Marimekon koltuissa leikkaus on sellainen, ettei se todellakaan imartele hoikkaa, hyväkroppaista ihmistä, vaan sopii juuri makkaraiselle tanttavartalolle.
Eri ihmisillä on eri käsitys tanttamaisuudesta :) Ne suomalaiseen silmään kaikista "tanttamaisimmat" Marimekot niine "omituisine leikkauksineen" ovat olleet jo monta vuotta suosittuja esimerkiksi Japanissa ja New Yorkin hipsteripiireissä.
Tiedän tämän muutenkin kuin mutun ja huhupuheiden perusteella siitä, että myin pari vuotta sitten second hand -Marimekkoa netissä, ja valtaosa ostajista oli joko Japanin suurkaupungeista tai Brooklynin/Williamsburgin hipsterialueilta ;) Ja koska olin utelias, googlasin noita ostajia ja enemmistö oli nuoria naisia, ikäjakauma 20-30. Japanilaisten ammattijakaumasta en osaa sanoa, mutta New Yorkin ostajista melkein jokainen oli jonkin sortin taiteilija, graafikko, AD, muotialalla töissä, sitä rataa.
Eli joo, suomalainen tantta = Brooklynin hipsteri. Makuasioistahan ei voi kiistellä :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:54"]
Olen 33-vuotias, pukeudun töihin todella usein Marimekkoon.
Olenko tietämättäni tantta? Tässä pari esimerkkiä vaatteista, joita käytän.
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/rosal-mekko-041123-910
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/arpa-mekko-041547-461
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/nadina-mekko-041682-430
[/quote]
karmea mallikin oli valittu rumentamaan rumia vaatteita. hoikka muodoton blondi kuin harmaa hiirulainen kananpersetukalla.
muodottomia tylsiä vaatteita. mikään noista ei sovi pidettäväksi noin yksinään. ihan kuin asuista olisi puuttunut jotain.
t. mies
Riippuu niin kuosista ja mallista. En käsitä sellaisia suoria tai a-linjaisia halaatteja enkä kyllä sitä ensimmäisen linkin raitamekkoakaan joka tekee kelle tahansa hehtaarilantion. Kaksi muuta mekkoa ihan ok. Kaikkein kauheimmat ovat kuitenki Unikko-kuosiset kotelomekot sekä ne liivimekot tms.joissa on paljon erilaisia taskuja. Jälkimmäinen on suosittu opettajien keskuudessa.Lapselle se vaate voisi olla ihan söpö mutta en ymmärrä miksi kukaan aikuinen nainen haluaa näyttää Pikku Myyltä.
No ei tod. noi ole tanttoja! Tai saahan noikin yhdistettyä kynittyyn punaiseen tukkaan, rumiin rilleihin, helttakaulaan ja räikeään huulipunaan- sitten ollaankin jo ihan tanttuuden ydinalueella. Mutta itse yhdistän Marimekkoa nuorekkaasti ja näytän ehkä hipsteriltä ennemmin kuin tantalta.
Tanttatyyliksi luen kyllä enemmän Unikon, halvat ja huonosti-istuvat jakkupuvut, sen kynityn punaisen tukan ja jotkut Pertti Palmrothin jokasäännilkkurit :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:34"]
Eri ihmisillä on eri käsitys tanttamaisuudesta :) Ne suomalaiseen silmään kaikista "tanttamaisimmat" Marimekot niine "omituisine leikkauksineen" ovat olleet jo monta vuotta suosittuja esimerkiksi Japanissa ja New Yorkin hipsteripiireissä.
Tiedän tämän muutenkin kuin mutun ja huhupuheiden perusteella siitä, että myin pari vuotta sitten second hand -Marimekkoa netissä, ja valtaosa ostajista oli joko Japanin suurkaupungeista tai Brooklynin/Williamsburgin hipsterialueilta ;) Ja koska olin utelias, googlasin noita ostajia ja enemmistö oli nuoria naisia, ikäjakauma 20-30. Japanilaisten ammattijakaumasta en osaa sanoa, mutta New Yorkin ostajista melkein jokainen oli jonkin sortin taiteilija, graafikko, AD, muotialalla töissä, sitä rataa.
Eli joo, suomalainen tantta = Brooklynin hipsteri. Makuasioistahan ei voi kiistellä :)
[/quote]
Eli suomalainen viisikymppinen äidinkielenopettajatar näyttää brooklyniläiseltä hipsteriltä, kun pistää vähän Unikkoa ylleen?
Kyllä Marimekko on Suomessa leimallisesti tanttamainen merkki. Ihan sama, miten pukeutuvat jotkut japanilaiset, joista kukaan tavis ei täällä ole kuullutkaan. En tajua, miten tähän ihan yleiseen tietoon suhtaudutaan tässä ketjussa näin järkyttyneesti. :D Itse olen kolmekymppinen ja omasta mielestäni melko nuorekas, mutta kyllä mulla silti Marimekkoa on. En koe tarvetta olla tässä iässä enää mikään kuuman trendikäs.
Mä haluaisin olla niin rikas, että mulla olis varaa Marimekon mekkoihin! Oon nyt 30 ja oon ollut Marimekko-fani teinistä asti. En oikein osaa määritellä, että millainen mun normityyli on, mutta nyt on päällä collegehousut, Marimekon t-paita ja villatakki (suht normaali asukokonaisuus mulla).
Rosal, aivan järkyttävä. leikkaus sopii jos BMI ylittää 30. ja sitten vedetty niin ylös että on typerästi polvien päälle. isot yhtä paksut mustat ja valkoiset raidat on hemmetin kaukana tyylikkäästä. paremmin sopisi valkoinen ja hennot mustat raidat.
Arpa, noi värit!!!!!!!!!! Mikään noista väreistä EI SOVI yhteen. AUH.
Nadina, "Eleganssi huipussaan" ????? Eleganttius. ei se ole eleganttia että leikataan barokkiverhoista paloja. elegantimpaa olisi jos apuvärin määrä olisi pieni pääväriin nähden. paljon punaista ja hentoa mustaa tai kuviota. leikkaus myös on todella pliisu.
t. mies 45
Jos marimerkko on tantta, niin ainakin silloin on tyylikäs tantta. Meillä töissä ainakin on monilla tanttaikäisillä päällään vaatteita jotka oli trendikkäitä 80-luvulla.
Tottahan se on, että kroppa tekee tantaksi.
Kun on pitkä ja laiha, voi käyttää vaikka millaisia telttoja eikä ne tee lihavan eikä tantan näköisiksi. Mutta kun painoa tulee lisää, pitää vähän miettiä niitä telttavaatteita.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:34"]
[/quote]
Eli suomalainen viisikymppinen äidinkielenopettajatar näyttää brooklyniläiseltä hipsteriltä, kun pistää vähän Unikkoa ylleen?
Kyllä Marimekko on Suomessa leimallisesti tanttamainen merkki. Ihan sama, miten pukeutuvat jotkut japanilaiset, joista kukaan tavis ei täällä ole kuullutkaan. En tajua, miten tähän ihan yleiseen tietoon suhtaudutaan tässä ketjussa näin järkyttyneesti. :D Itse olen kolmekymppinen ja omasta mielestäni melko nuorekas, mutta kyllä mulla silti Marimekkoa on. En koe tarvetta olla tässä iässä enää mikään kuuman trendikäs.
[/quote]
Enhän minä noin sanonut. Sanoin: "Eri ihmisillä on erilainen käsitys tanttamaisuudesta". Eri kulttuureissa, eri yhteiskuntaluokissa, eri ihmisryhmissä. Olen mielestäni kanssasi samaa mieltä...? Suomessa Marimekolla on tanttamainen leima, totta - halusin vain tuoda toistakin näkökulmaa asiaan :)
Mutta kohtuus kaikessa. Ei Suomessakaan kolmekymppisestä tule taikaiskusta viisikymppistä äidinkielenopettajaa, vaikka vetäisikin Marimekkoa päälleen ;)
Vähän tulee mieleen onko tässä keskustelussa kateellisia kun noin innokkaasti "miehetkin" on kommentoimassa tämmöstä ketjua... ;)
Mut musta noi oli kivoja mekkoja, eka ei kyllä sopisi omalle vartalolleni mut muut tyylikkäitä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:34"]
Vähän tulee mieleen onko tässä keskustelussa kateellisia kun noin innokkaasti "miehetkin" on kommentoimassa tämmöstä ketjua... ;)
Mut musta noi oli kivoja mekkoja, eka ei kyllä sopisi omalle vartalolleni mut muut tyylikkäitä.
[/quote]
Kateuskortti käytetty, vasta kakkossivulla! :D
Mistähän tässä pitäisi olla kateellinen?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]
Jaa. Multa löytyy vaatekaapin "oikeista merkkivaatteista" lähinnä Marimekkoa ja Nansoa, enkä todellakaan ole tantta, vaan nuori kuumakroppainen nainen. ;) EIvät ne vaatteet ketään tantaksi tee, vaan kantajansa. Mutta olen huomannut, että Marimekkoa käyttävät usein pyylevät, lyhythiuksiset, opettajatarmaiset naisehenkilöt, joiden yllä Ginan rievutkin näyttävät mummomaisilta.
[/quote]
Mun mielikuviin ei kyllä mahdu samaan aikaan nuori, "kuumakroppainen" nainen ja Nanson vaatteet :D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:14"]
Jaa. Multa löytyy vaatekaapin "oikeista merkkivaatteista" lähinnä Marimekkoa ja Nansoa, enkä todellakaan ole tantta, vaan nuori kuumakroppainen nainen. ;) EIvät ne vaatteet ketään tantaksi tee, vaan kantajansa. Mutta olen huomannut, että Marimekkoa käyttävät usein pyylevät, lyhythiuksiset, opettajatarmaiset naisehenkilöt, joiden yllä Ginan rievutkin näyttävät mummomaisilta.
[/quote]
Mun mielikuviin ei kyllä mahdu samaan aikaan nuori, "kuumakroppainen" nainen ja Nanson vaatteet :D
[/quote]
Nansolla on "kuumiakin" mekkoja. Ostin alesta itselleni yhden sellaisen. Se on kylläkin trikoota mutta laadukasta sellaista ja siinä on hyvä leikkaus ja malli ja väri on neutraalin vaalea. Sen kun pistän hyvänmallisen hoikan varteni verhoksi kesäpäivänä niin kyllä vaan kelpaa.
Mutta myönnän, että useimmat Nanson yöpaidat ovat erittäin epäseksikkäitä.
En avannut ap:n linkkejä, koska yksittäisistä vaatteista on ihan turha kinata.
Mulla on kaapit täynnä Marimekon vaatteita, joita olen käyttänyt vuosikausia. On lisäksi ulkotakkeja, huiveja, laukkuja. Pipokin. Suurin osa vaatteista on vanhoja, joten ne ovat säästäneet minulta aivan älyttömästi rahaa, varmaan tuhansia euroja. Vanhin taitaa olla yli 20 v. vanha pikkutakki, joka on edelleen käytössä, edelleen hyvännäköinen, edelleen trendikäs. Jos se tekee minusta tantan, olen tantta. Ja ylpeä siitä! :D
Tuli vielä mieleen, että mun mielestä yksi kauneimmista vaatteista on Coco Chanelin vuonna kivi ja kirves suunnittelema kävelypuku. Onko se tanttavaate, onko Chanel tanttamerkki, joko ne vanhat mallit tai Lagerfeldin suunnittelemat nykyiset?
Voivoi kun vaatteet näyttää niin erilaisilta eri ihmisen päällä. Vaikka joku vaate olisi omituinen jäykkä säkki kuvassa tai henkarissa roikkuessaan voikin se jonkun päällä olla upea ja imarteleva kaikin puolin.