Öö häh? Marimekkoko tanttavaatteita??
Olen 33-vuotias, pukeudun töihin todella usein Marimekkoon.
Olenko tietämättäni tantta? Tässä pari esimerkkiä vaatteista, joita käytän.
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/rosal-mekko-041123-910
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/arpa-mekko-041547-461
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/nadina-mekko-041682-430
Kommentit (99)
Oon 52-vuotias enkä ikinä käyttäisi noin tanttamaisia vaatteita. Marimekon vaatteissa on oudot kuosit ja ovat ihan muodottomia säkkejä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:00"]
Kämpin yläkerran seinällä pyöri video Marimekon muotinäytöksestä (pistin samalla sushia poskeen) ja toden totta Marimekko on selkeästi hakenut uutta kurssia ja ruvennut valmistamaan vaatteita meille normaaleille- ja hoikkavartaloisille. Printit ovat upeita ja värit rohkeita. Plussana se että mekoissa on vuorikangas ja vetoketju. Jos jotakin parannusta voi ehdottaa niin kankaiden pintamateriaali on rouhea, kerää siis helposti "koirankarvaa" joten siihen asiaan toivon vielä parannusta, myös vyötärölinjaa voisi kokeilla pudottaa 1-2 cm alemmas. Ensi kesänä pukeudutaan Marimekkoon ja suositaan suomalaista.
[/quote]
Marimekon vaatteista valmistetaan vain 30% Suomessa. Jos kaikki vaatteet valmistettaisiin myös Suomessa, olisi Marimekon käyttäminen kotimaisen tuotannon suosimista, mutta valitettavasti asia ei vain näin ole.
"Suurin osa, lähes 80 %, tuotteistamme valmistetaan EU:n alueella. Vuonna 2013 Marimekon suurimmat valmistusmaat EU-alueella olivat Suomi (30 %), Viro (19 %), Liettua (14 %), ja Portugali (11 %). EU:n ulkopuolella suurimmat valmistusmaat olivat Kiina (8 %), Thaimaa (7 %) ja Intia (5 %)."
Joo, olkoon että "suurin osa" valmistuksesta tapahtuu Suomessa, mutta jos Marimekko haluaa kerskua kotimaisuudellaan, pitäisi tuon luvun olla 100%.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:03"]
Tosi tanttoja jokainen noista mekoista.
[/quote]
Viimeisimmän linkin mekko oli sopusuhtaisin. Kaksi ensimmäistä kauhistus.
Suurinosa on. Marimekon yhteisty Banana Republicin kanssa oli hyva ja nuorekas.
Hirveitä vaatteita. Kuosit sopivat enemmin vaikka petivaatteisiin...
Järkyttäviä sirkuspelle-asuja! :D Ei voi kyllä vakavasti ottaa ketään, joka noihin pukeutuu...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:32"]Joo, olkoon että "suurin osa" valmistuksesta tapahtuu Suomessa, mutta jos Marimekko haluaa kerskua kotimaisuudellaan, pitäisi tuon luvun olla 100%.
[/quote]
Aika halpahintaista on kyllä myös tämä kuluttajien taholta tuleva sättiminen, jossa haukutaan ensin valmistajia ulkomaisesta tuotannosta ja sitten heti perään kotimaassa valmistettuja vaatteita liian korkeista hinnoista. Sitten mennään vielä kolmanteen keskusteluun ulisemaan, että oma palkka on aivan liian pieni, vaikka se on todennäköisesti 2-3 kertaa suomalaisen ompelijan palkkaa suurempi.
Ottakaa selvää asioista ja päättäkää, kumman seuraavista allekirjoitatte:
1. Tahdot kotimaisten merkkien valmistuttavan vaatteensa kotimaassa. Maksat mielihyvin vaatteista sellaisen hinnan, että ompelija saa työstään kohtuullisen palkan. Tarkoittaa, että perusvaatteet maksavat yli sata euroa, hienommat useita satasia ja luksustuotteet (esim. nahasta valmistetut) vähintään tonnin. Samalla hyväksyt, jos omaksi työksesi teet tai myyt tuotteita tai palveluja muille suomalaisille suorittavalla tasolla, että palkkasi ei voi olla mitään neljää tonnia kuussa - muuten hinnoista tulee vieläkin kalliimpia.
2. Hyväksyt, että suomalaisetkin merkit valmistuttavat siellä, missä hinnasta tulee mahdollisimman edullinen. Hyväksyt myös sen, että näissä maissa palkat ovat niin pieniä, että itse et edes nousisi vuoteesta sillä hinnalla - ja kaiken, mitä tästä seuraa.
Päätöksen jälkeen pysykää siinä johdonmukaisesti. Molempia vaihtoehtoja ei voi valita yhtä aikaa.
Lukematta viestiketjua voin sanoa, että Marimekko on tehty isoille naisille. Ei meille <165 cm lyhyille ja laihoille. Isot kuviot kankaassa ei sovi pienelle ihmiselle.
Olishan se pitänyt arvata että suomalaiselle naiselle tulee Marimekosta mieleen unikkovaatteet tai joku pikkumyy. Marimekon vaatteet on suunnattu nykyään Suomen ulkopuolelle, nuorille ja menestyville ja Marimekkoa myös näkee näissä ryhmissä paljon.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:44"]
Lukematta viestiketjua voin sanoa, että Marimekko on tehty isoille naisille. Ei meille <165 cm lyhyille ja laihoille. Isot kuviot kankaassa ei sovi pienelle ihmiselle.
[/quote]
Marimekon vaatteet on nimenomaan suunnattu siroille ja pienille aasialaisnaisille:) Marimekko on todella suosittu merkki Suomen ulkopuolella. Suomen sisäpuolella se taitaa olla muodottomien tanttojen suosikki.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:54"]Olen 33-vuotias, pukeudun töihin todella usein Marimekkoon.
Olenko tietämättäni tantta? Tässä pari esimerkkiä vaatteista, joita käytän.
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/rosal-mekko-041123-910
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/arpa-mekko-041547-461
https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/nadina-mekko-041682-430
[/quote]
Haha. Luin ensin viestit kun en meinannut jaksaa avata linkkejä, mutta lopulta uteliaisuus voitti.. Kauheita ja todellakin tanttoja :D eka näytti ihan hirvittävältä, persettä leventävä.. Kaksi jälkim oli leikkaukseltaan ok, mutta kuosit..tsiisus! Marimekko-not good! Itse pidän esim vilasta..
Ap, miten yhdistelet noita Marimekon vaatteita? Kiinnostaa, kun en osaa tuollaisia pitää, vaikka haluaisin. Itse tykkään noista kaikista. T. Wannabetantta :D
No kyllä on tanttaa. Mieheni ei saisi enää koskaan heppiä pystyyn, jos jonkun marimekon riemuteltan nykäisinin päälleni ja yrittäisin vokotella :D Yhdistää moiset äitiinsä ja meinaa heittää huutoyrjöt raitakuosista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:11"]
No kyllä on tanttaa. Mieheni ei saisi enää koskaan heppiä pystyyn, jos jonkun marimekon riemuteltan nykäisinin päälleni ja yrittäisin vokotella :D Yhdistää moiset äitiinsä ja meinaa heittää huutoyrjöt raitakuosista.
[/quote]
Miehesi heittää huutoyrjöt kun ajattelee äitiään? Nice.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:56"]
Todellakin. Miten tämä on jollekin uutinen? Vaikea kuvitella tanttamaisempaa merkkiä. No, ehkä Nanso. Suosittu myös humanistiopiskelijoiden, erityisesti kieltenopiskelijoiden keskuudessa.
[/quote]
...aijaa? En ole kyllä koskaan nähnyt...
Ihan hirveitä riepuja. Tiedän et moni lastentarhanope tai kuvataideope tai terapeutti käyttää noita herättääkseen vastapuolen sympatiat, koska ne on mummomaisia. En koskaan laittas mitään tollasta päälle. Toisaalta mä inhoon niitä unikkokuosejakin. En ymmärrä miten joku voi pitää sellasia verhoja tms. Yök.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:43"]
Mä haluaisin olla niin rikas, että mulla olis varaa Marimekon mekkoihin! Oon nyt 30 ja oon ollut Marimekko-fani teinistä asti. En oikein osaa määritellä, että millainen mun normityyli on, mutta nyt on päällä collegehousut, Marimekon t-paita ja villatakki (suht normaali asukokonaisuus mulla).
[/quote]
Komppaan! Mä pitäisin kiljuen ap:n toisen ja kolmannen linkin mekkoja, mutta ei toivoakaan, että olisi niihin varaa. Ekakin on kiva, mutta mun värivalikoimaan ei kuulu musta eikä valkoinen eikä ainakaan musta ja valkoinen yhdessä.
95 prosenttia tähän ketjuun vastanneista on joko sokeita tai sekopäitä, noissa vaatteissa ei ole MITÄÄN tanttamaista.