Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä alan opiskelut olet jättänyt kesken?

Vierailija
11.11.2014 |

Eikö ala vastannutkaan odotuksiasi?

Perustitko perheen?

Mikä oli syy ja päädyitkö opiskelemaan jotain muuta ?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristötekniikan opinnot yliopistossa. Tajusin, etten jaksa taistella koko elämääni saastuttajien kanssa, intohimoni ympäristönsuojeluun ei ole niin suuri. Virtaustekniikka ja lämmönsiirto eivät kiinnostaneet minua tippaakaan. Lisäksi opiskelin vähän ydinvoimatekniikkaa, ja huomasin etten enää vastusta ydinvoimaa.

Vierailija
62/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:59"]

Datanomiopinnot. Olen siis pelkkä yo, työskentelen It-alalla ilman tutkintoa. Itseäni tuo kaivelee, jokin tutkinto pitäisi hankkia, mutta tää ala kun ei kiinnosta vuosien jälkeen pennin vertaa. Olen pähkinyt oikikseen hakemista jo muutaman vuoden. Tai sitten kiinnostaisi yrittäjäksi ryhtyminen, kun vaan saisi sen kuningasidean, että mitä ryhtyisi tekemään.

[/quote]

Se että on paperit jostain koulusta, ei ole tae sille että menestyt. Tae menestykselle on idearikkaus, intohimo ja halu menestyä. Esim Facebookin keksijä Mark Zuckerberg ei koskaan valmistunut koulusta. Samoin Applen johtaja Steve Jobs. Muita kouluttamattomia menestyjiä on mm. Walt Disney ja esim vain lukion käynyt entinen peruspalvelministeri Maria Guzenina.. :)

En silti väheksy sitä jos haluaa opiskella. Itsensä sivistäminen on aina vain hyväksi, mutta aina se ei ole välttämättömyys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne paperit kyllä ihan palkankin kannalta hyvät olla. Datanomiopinnot saa vaikka aikuislinjalla melko nopeastikin suoritettua, eikä taso ole kavereiden kertomuksista päätellen mikään päätä huimaava. Eräs ystäväni esimerkiksi valmistui pari vuotta sitten datanomiksi, ja minä sairaanhoitajana olen häntä huomattavasti parempi tietokoneasioissa :D

Vierailija
65/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:59"]

Datanomiopinnot. Olen siis pelkkä yo, työskentelen It-alalla ilman tutkintoa. Itseäni tuo kaivelee, jokin tutkinto pitäisi hankkia, mutta tää ala kun ei kiinnosta vuosien jälkeen pennin vertaa. Olen pähkinyt oikikseen hakemista jo muutaman vuoden. Tai sitten kiinnostaisi yrittäjäksi ryhtyminen, kun vaan saisi sen kuningasidean, että mitä ryhtyisi tekemään.

[/quote]

Se että on paperit jostain koulusta, ei ole tae sille että menestyt. Tae menestykselle on idearikkaus, intohimo ja halu menestyä. Esim Facebookin keksijä Mark Zuckerberg ei koskaan valmistunut koulusta. Samoin Applen johtaja Steve Jobs. Muita kouluttamattomia menestyjiä on mm. Walt Disney ja esim vain lukion käynyt entinen peruspalvelministeri Maria Guzenina.. :)

En silti väheksy sitä jos haluaa opiskella. Itsensä sivistäminen on aina vain hyväksi, mutta aina se ei ole välttämättömyys. 

[/quote]

Juu, eivät ole tae menestymisestä ja ihan hyväpalkkaisessa duunissa päällikkötasolla olen itse. Mutta kun tää ala ei enää ole se mitä haluaisin tehdä, jotain muuta haluaisin jossain vaiheessa tehdä. Ja opiskelu kiinnostaisi, alkuun vaikka työn ohessa.

Vierailija
66/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 00:09"]Sosionomin. Tajusin ekan syksyn aikana, että joutuisin tekemään töitä niiden samojen tyyppien kanssa, jotka eivät niissä lukuisissa ryhmätöissä saaneet ikinä aikaan mitään muuta kuin älytöntä sähläystä ja käyttivät kaiken muun ajan selän takana puhumiseen. Vaihdon yliopistoon, valmistuin ja työllistyin ihan muualle kuin päiväkotiin. 
[/quote]

Saman alan lopetin eri syistä. Kurssitoverit oikein vimpan päälle suorittajia, kaikista tehtävistä ja töistä oli PAKKO saada korkein numero. Mä en halunnu suorittaa, vaan tehdä sydämellä...suurimmalla osalla empatiataidot ihan hukassa, yksi möläytti, että hän ei tajua ihmisiä, jotka tekee vääriä valintoja elämässä. Helvetin kylmiä ja pinnallisia, liian nuoria ja näköalattomia ihmisiä. Himo uskovaisia liikaa, ei kiitos.

Vierailija
67/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biotekniikka amk:ssa. Jaksoin puoli vuotta, sitten totesin että kaikki se matikan ja kemian laskeminen ei ole ollenkaan mun juttuni.

Englannin kielen yliopisto-opinnot jäivät myös kesken. Menin sinne kun en muualle päässyt... opinnot olivat ihan erilaisia kun olin odottanut, ja tajusin parissa vuodessa etten todellakaan halua englannin opettajaksi tai kääntäjäksi. Sinnittelin kuitenkin kandivaiheen läpi ja sain alemman korkeakoulututkinnon valmiiksi, vaikkei sillä paperilla juurikaan mitään muuta tee kuin osoita että osaan ainakin kohtalaisesti englantia. :P

Englannista loikkasin yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan puolelle ja nyt olen ehkä vihdoinkin löytänyt oman alani. :)

Vierailija
68/110 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valitettavasti jättänyt peräti neljät opinnot kesken, joista yhdet heti parin päivän jälkeen, jotain taas opiskelin useamman vuoden. Sen jälkeen suoritin yhden tutkinnon, mutta kävi äkkiä ilmi ettei alalle ole minulle sopivia töitä (terveydentilan takia). Kohta saan valmiiksi toisen tutkinnon, mutta tässäkin on niin huono työtilanne, että olen jo hankkinut itselleni valmiiksi seuraavan opintopaikan.

Masennus ja uupumus on syy miksi olen keskeyttänyt. Niin ja Etappisysteemi, kun en jaksanut anoa masennuksessa lisää opiskeluaikaa. Paitsi tuonne yhteen en edes tiedä miksi hain... Mitenkään ylpeä tästä en toki ole. Toivottavasti ei enää kauaa tarvitse kituutella opiskelijana.

Vierailija
69/110 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! On kohta taas yhteishaku.. :D

Vierailija
70/110 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanmittaustekniikan opiskelut amk:ssa jäi kesken, kun se oli vaan varavaihtoehto välivuotta varten. Valmistuin maisemasuunnittelusta, mutta jälkikäteen työllistymisen kannalta olis kannattanut insinööreillä loppuun asti.

Vierailija
71/110 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalitekniikka. Ei vastannut odotuksiani, opetus oli hieman leväperäistä, työllistyminen olematonta ja kaikenkaikkiaan motivaatiota katosi 3kk opiskelun jälkeen kokonaan. Sisukkaasti yhden vuoden opiskelin , mutta sitten katsoin peiliin ja lopetin koulun. En ole katunut päivääkään, iloisena toisella(oikealla) allalla opiskelemassa tällä hetkellä.

Vierailija
72/110 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
73/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole jättänyt kesken yhtäkään, vaan valmistunut kolmesta koulutuksesta. 

Luuserit luovuttaa.

Vierailija
74/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kauppakorkeassa markkinoinnin opinnot ja vaihdoin ammattikorkeakouluun opiskelemaan LVI-tekniikkaa. Kasvoin pari vuotta ja ymmärsin ettei omia valintoja kannata tehdä miettien mitä muut niistä ajattelevat. Kauppikseen hain lopulta ihan vain sen yllä leijuvan statusarvon vuoksi. Valmistuin juuri ja olen äärimmäisen tyytyväinen tutkintooni. Toki aikaisemmat opinnot tuovat paljon lisäarvoa. :)

Vierailija
75/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:47"]

Biologian opiskelut yliopistossa. En halunnut valmistua kortistoon. Lopetin. Myöhemmin hain laboratorioalalle, jossa nyt työskentelen. 

[/quote]

No saa sen laboratorioalan koulutuksen yliopistostakin, nimenomaan biologian puolelta.

T: tuleva labrabiologi joka aikoo valmistuttuaan mennä koulutustaan vastaavaan työhön, esimerkiksi sinun esimieheksesi. Ei ainakaan meiltä valmistuta niistä labrapääaineista kortistoihin. Itse jätin taannoin merkonomikoulun kesken ja hakeuduin yliopistoon. Mulla oli joku alisuoriutumisvaihe aikoinaan, mutta siitä huolimatta ymmärsin, että ammattikoulusta erityisesti kaupan alalla ei valmistu yhtään miksikään.

Vierailija
76/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-opinnot, pääaineena tietotekniikka. Ainoa johon pääsin sisään. Tuntui, että kaikkien Suomen lukioiden finninaamaiset matikkanörtit siellä intoili jostain viidennen asteen yhtälöistä. En kuulunut joukkoon eikä opintojen sisältökään kiinnostanut.  

Vierailija
77/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketalous (tradenomi), suuntasin väärään suuntaan (markkinointi) ja muutenkin oli aika pettymyskoulu, johon hain vain koska lukiossa peloteltiin välivuodella. Nykyisin opiskelen kauppakorkeassa laskentatoimea, tuntuu omalta! :)

Vierailija
78/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetusalan artenomi ammattikorkeasta.

Hyvä harrastus meni vähän pilalle siinä. Opiskelu myös osui vaikeaa aikaan, suoraan lukiosta, aikuistumiskipuilua ja onneton ja myrkyisä parisuhde.

Sittemmin olen työllistynyt ihan toiselle alalle jo 15 vuotta, nyt opiskelen tätä alaa myös.

Vierailija
79/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:44"]

Mä ymmärrän, jos lopettaa sen takia, että on "varapaikassa" ja pääsee haluamaansa kouluun, mutta joidenkin kohdalla ihmetyttää, miten pihalla voi olla siitä mitä haluaa. Sen seurauksena nyt sitten se opintotukiuudistus, joka hankaloittaa monen elämää.

[/quote]

No jaa. Olisiko ollut järkevämpi säästää koulutusten pituudesta mieluummin kuin karsia valinnanmahdollisuuksia liikaa? Kyllä sitä vain aika pihalla nuori ihminen on, ja on ollut ennenkin, mutta silloin mentiin töihin miettimään koulutusalaa.Nyt töihinkään ei niin vain mennä, mutta kouluun lapioidaan väkisin, lähimmästä ovesta sisään maisemaa ja tilastoa pilaamasta äkkiä vaan hus.

Itse luin lääketiedettä, koska se tuntui vähiten insinöörialalta eikä huvittanut heittää matematiikka-fysiikka -linjaa hukkaan. Kaksikymppisenä sitten aloin oivaltaa, mitä yhteiskuntatieteisiin sisältyy ja että minulla on taipumuksia sinne paljon enemmän. Sen jälkeen lääketieteen jatkaminen olisi ollut tervan juontia, vaikka jälkikäteen huomaan, että oli minulla ihan aitoa kiinnostusta siihenkin, mutta ei yhtä paljon kuin muualle.

Parhaat tuntemani professorit molemmilla aloilla olivat nuorena hapuilleet ja opiskelleet muutakin ennen vaihtopäätöstään. Epäilenpä, että tulevaisuudessa vastaavat lahjakkuudet turhautuvat alalla, jonne heidät on pakotettu jäämään sitä tervaa ryystämään, ja tieteen laskusuunta senkuin jatkuu. Uranvaihtajissa on aina tuuliviirejä, mutta myös niitä, jotka toimivat objektiivisestikin parhaan ymmärryksen mukaan. Mutta tämähän ei ketään kiinnosta?

Omaa lukioikäistäni tulen neuvomaan, että yrittää löytää ensin työtä ja jos koulu ei maita, käyköön sen sitten vasta valmiiksi, kun tulevaisuudenhaave on kirkastunut ja elämänkokemus riittää aitoon valintaan. Sitä enne voi vaikka kulkea aupairina tai vapaaehtoistöissä maailmalla, mahdollisimman monipuolisesti, tai kokeilla siipiään urheilussa tai harrastuksissa jos vain rahoitus järjestyy.

Jos valinnoissa suositaan tuoreita ylioppilaita, ei pidä valmistua ylioppilaaksikaan ennen kuin tietää, minné aikuisen järjellään haluaa pyrkiä. Tämä ei ehkä ollut Kataisen poppoon tarkoitus, kun opintojen vapautta ruvettiin olemattomalla syyllä sorkkimaan.

Vierailija
80/110 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:00"]Ensihoidon. Lopetin ensimmäisen kenttäharjoittelujakson jälkeen, lanssiin ei haettu kuin vain vakiasiakkaita eli alkoholisteja ja mt-potilaita. Yhden haavan pääsin puhdistamaan ja paikkaamaan 5 viikon aikana [/quote] Ensihoitaja voi työskennellä lanssin sijaan myös sairaanhoitajana esim ensiapupolilla. Mikset odottanut niitä harjoittelujaksoja? [/quote] Olin aikaisemmin työskennellyt lähihoitajana ja ensihoito näytti myös oman kantansa ; ihmisiä jotka ovat elämänsä lopussa tai pahimmassa vaiheessa. Tajusin, että tahdon mielummin työskennellä tapausten kanssa joissa on toivoa ja intoa ja voin edistää elämää toden teolla

[/quote]

musta on outoa että niin moni antoi tälle yläpeukkua. Ei ihme ettei vähäosaisempia suomessa auteta tarpeeksi kun ei edesole halua auttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi