Noniin nyt on taas varasto täynnä pölttopuita. :-)
Mies tilasi yksityiseltä pari kuutiota polttopuita. Saatiin ne äsken pinottua ulkovarastoon.
Nyt saa taas hyvillä mielin lämmitellä takkaa ja ulkosaunaa läpi talven. :-)
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:15"]
Mä olen aina miettinyt, että minkälainen ihminen tilaa valmiiksi hakattuja polttopuita. Mun mielestä se on naurettavan tyhmää.
[/quote]
No nyt meni mielenkiintoiseksi. Kerrohan, mikä siinä on naurettavan tyhmää?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]
Mä olen aina miettinyt, että minkälainen ihminen tilaa valmiiksi hakattuja polttopuita. Mun mielestä se on naurettavan tyhmää.
[/quote]
[/quote] Minäkin haluaisin kuulla vastauksen?! Meillä on mietitty asia niin, että halvemmaksi tulee ostaa tutulta valmiit puut, kuin että mies on omista töistään pois niitä tekemässä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:49"]
Jostain syystä hajosin totaalisesti otsikon kirjotusvirheelle :DD
[/quote]
pö = polttoöljy :)
[/quote]
Milläs teillä koti lämpiäkään? Itse polkemallasi suorasähköllä?
Oliko pino- vai heittokuutio ja mitä maksoi? Oman kokemuksen mukaan ostopuilla ei ainakaan rahaa säästetä. Mutta tietty jos on puusauna, niin eihän sitä saa ilman puita pämpimäksi joten pakko ostaa, maksaa mitä maksaa.
Mies tekee koko ajan töitä? Ei ole vapaa-aikaa ollenkaan?
[/quote]
Yhtä naurettavan tyhmää kuin jauhelihan ostaminen.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:27"]
Kuinka pitkään teillä 2 kuutiota kestää? Eihän toi määrä ole mitään!
[/quote] Meillä kestäisi 1-4 vuotta, puita saa polsteltua varaavassa takassa 0,5-2 kuutiota talvessa.
Että kotia ei voi lämmittää kuin pienellä määrällä ostettuja polttopuita tai sähköllä? Olette te niin vieraantuneet oikeasta elämästä.
Itsehän ne kaikki lehmän omistajat tappavat lehmänsä ja tekevät jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:27"]
Kuinka pitkään teillä 2 kuutiota kestää? Eihän toi määrä ole mitään!
[/quote]
taitaa vastata pariasataa polttoöljylitraa... Eli ainoana lämmitysmuotona pari kuukautta.
Jos kuutiohinta kohdallaan, säästöä tuli hieman toistasataa öljyyn tai sähköön.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:49"]
Jostain syystä hajosin totaalisesti otsikon kirjotusvirheelle :DD
[/quote]
pö = polttoöljy :)
[/quote]Huippu hämäys. Ei sillä että joku yrittää epätoivoisesti pyyhkiä jälkiä;).
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:05"]
Että kotia ei voi lämmittää kuin pienellä määrällä ostettuja polttopuita tai sähköllä? Olette te niin vieraantuneet oikeasta elämästä.
[/quote]
Voihan sitä lämpöpumpun kompuraakin pyörittää polkupyörällä. Kaamoksessa aurinko ei niin hirveästi lämmitä, mutta öljy, kivihiili tai turve ovat loistavia.
Jos oikeasti kasvatat itse puut, myisit ne ja saisit samalla rahalla ostettua tuplamäärän haketta, jolloin lämmittäisit hakkeella.
Jaa ootkohan mun naapuri, eilen saivat polttopuut punasinisellä rekalla ja tänään näyttäsi puut olevan tallissa.. :D
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]
[/quote]
[/quote] Minäkin haluaisin kuulla vastauksen?! Meillä on mietitty asia niin, että halvemmaksi tulee ostaa tutulta valmiit puut, kuin että mies on omista töistään pois niitä tekemässä.
[/quote]
Itse olen laskenut että kannattaa olla mielummin töissä, kuin käyttää sama aika edes ilmaisten puiden polttamiseen, saati sitten että olisi töistä pois niitä tekemässä.
Mun puut on edelleen ilmaiset vaikka joku muu yritti muuta väittää t:40
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:44"]
Jos ostaa vaikka mottinetistä, et maksa viittäkymppiä, tosin en ole kokeillut vain kahta kuutiota, ostan yhden kuorman kerralla. Jos kattila on kunnon käänteispalo kattila, hyötysuhde on useamman prosentin 90% paremmalla puolella, meillä laskettu 94,3% puun painon ja varaajan tuotetun lämpötilaeron pohjalta. Klapilla pääsee tämän hetken hinnoilla noin 4 centtiin lämpöön tuotetuille kilowateille.
Neljän kuution varaajaan saa sen 228kWh deltaT 50 asteella laskettuna.
[/quote]
Eipä ollut mottinetissä edes mahdollisuutta ostaa Varsinaissuomeen :( Mutta otin sitten summamutikassa Nurmijärven toimituspaikaksi, niin ei tosiaan masa 50€, vaan maksaa 58-69€/i-motti (32cm koivu). Metristä halkoa saisi neljällä kympillä, mutta se ei semmosenaan pala ainakaan meidän takassa.
[/quote]
Näyttää, kuin polttopuut olisi ihan uskon kysymys. Saahan polttopuun vieläkin kalliimmalla, jos tilaa metsurin naapurin metsään eri puolelle Suomea ja vuokraa varaston, jossa sen kuivaa.
Jos Nesteellä ei ole huoltoasemaa teidän paikkakunnalla, lähtisitkö ajamaan sinne Nurmijärvelle? Minä kokeilisin vaikka Abc:ta. ;-)
Jos tuo puu on sillä seudulla kallis paikka katsoa hintaa, kokeile vaikka metsäkeskuksen halkoliiteri.fi palvelua. Puu on yleensä sellainen, jota harva ostaa ovh hintaan. Häkkiin pinottua saa halkoliiterista 50e varsinaissuomessa kuutioina ostettuna. Isomman omakotitalon lämmittämiseen kannattaa aina kysyä hinta, koska kuutio riittää juuri siihen, mihin 100 litraa öljyä, hyvällä dieselautolla voi päästä parituhatta kilometriä tai hyvällä kattilalla lämmittää kuukauden.
Täysi kuorma on yleensä vuoden tarpeet ja sillä määrällä hinta tippuu vähän jos niiden pitää olla pinottuna. Jos käy irtona, maksaa vielä vähemmän ja puukaupassa tarjous kannattaa kysyä muutamasta paikasta, niinkuin öljyssäkin. Hintaeroa kuormalla saattaa saada toista sataa, kun vain soittaa ja kysyy parilta tarjoajalta, mutta tottahan toki siitä saa maksaa kysymättä heti sen, mitä siitä pyydetään.
Jos lämmitykseen ostaa, sekapuussa energia-arvo kuutiota kohden ei ole 10% koivua pienempi. Takassa, kun sekapuu luovuttaa lämpöä koivua hitaampaa saa sekapuusta enemmän vastinetta rahalle, etenkin kun hintaero on yleensä sen hyväksi. Kattilassa kannattaa katsoa suoraan pinokuution energia-arvo hintaan nähden.
Ymmärrän tunteesi, ap. Tulee samanlainen olo, kun on vaikka pakastanut marjoja tms talven varalle.
Tulee tunne, että tulkoon talvi, me pärjätään:)