Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noniin nyt on taas varasto täynnä pölttopuita. :-)

Vierailija
11.11.2014 |

Mies tilasi yksityiseltä pari kuutiota polttopuita. Saatiin ne äsken pinottua ulkovarastoon.

Nyt saa taas hyvillä mielin lämmitellä takkaa ja ulkosaunaa läpi talven. :-)

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:11"]

Jaa ootkohan mun naapuri, eilen saivat polttopuut punasinisellä rekalla ja tänään näyttäsi puut olevan tallissa.. :D

[/quote]

Kai katselit pihalla ihaillen, kun naapurit ahkeroivat puut vajaan?

Vierailija
2/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ältyttääkö. Mälsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:27"]

Kuinka pitkään teillä 2 kuutiota kestää? Eihän toi määrä ole mitään!

[/quote]

taitaa vastata pariasataa polttoöljylitraa... Eli ainoana lämmitysmuotona pari kuukautta.

Jos kuutiohinta kohdallaan, säästöä tuli hieman toistasataa öljyyn tai sähköön.

[/quote]

Jos hinta on vaikka 50€/i-kuutio koivupilkettä ja palotapahtuman kokonaishyötysuhde 70%, niin kahdesta kuutiosta saa noin 2000kWh ja hinta on noin 7 senttiä kwh.

Oma lämmityssähköni (energia, siirto ja vero) maksaa 8,51 senttiä kwh.

Kahden kuution polttamisella siis säästäisi 30€.

Yhdestä kuutiosta tulee noin 40 kantokorillista ja se on pienehkössä takassa yksi sopiva tuliannos, eli lämmityskertoja tulisi noin 80, joten yhtä lämmityskertaa kohti tienaa vajaan 40 senttiä.

Sanoisin että ei maksa vaivaa...

Vierailija
4/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

taitaa vastata pariasataa polttoöljylitraa... Eli ainoana lämmitysmuotona pari kuukautta.

[/quote]

Kaksi viikkoa tammi-helmikuussa

Vierailija
5/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä haluis takkaa tai puusaunaa. Inhoan sitä käryä ja tuhkanpölyä.

Vierailija
6/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei 12 kuutiota riitä, mutta nytkin on patterit kiinni. Onneksi saa valmiina rullakoissa siististi lajiteltuna ja ilmaiseksi.

Vierailija
7/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaako?

Vierailija
8/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:15"]

Mä olen aina miettinyt, että minkälainen ihminen tilaa valmiiksi hakattuja polttopuita. Mun mielestä se on naurettavan tyhmää.

[/quote]

No nyt meni mielenkiintoiseksi. Kerrohan, mikä siinä on naurettavan tyhmää?

[/quote] Minäkin haluaisin kuulla vastauksen?! Meillä on mietitty asia niin, että halvemmaksi tulee ostaa tutulta valmiit puut, kuin että mies on omista töistään pois niitä tekemässä.

[/quote]

Itse olen laskenut että kannattaa olla mielummin töissä, kuin käyttää sama aika edes ilmaisten puiden polttamiseen, saati sitten että olisi töistä pois niitä tekemässä.

[/quote]

Elätkö vielä savupirtissä, kun olet mieluummin töissä kuin kotona? Meillä kattila polttaa puut, lataus kahden päivän välein kovemmilla pakkasilla.

Jos laskee joka toinen päivä käytetyn ajan, viisi minuuttia ja kun sillä saa vajaan neljän sentin kilowattihinnalla 228 kWh energiaa varaajaan, viidenkin sentin säästöllä sille lataukselle saa reilun kympin säästön. Vaikka tienaan hyvin, en sentään kymppiä normaalisti viidessä minuutissa, puhumattakaan siitä tunnelmasta, joka sitä lämmittäessä syntyy.

Vierailija
9/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:29"]

[/quote]

[/quote]

Jos hinta on vaikka 50€/i-kuutio koivupilkettä ja palotapahtuman kokonaishyötysuhde 70%, niin kahdesta kuutiosta saa noin 2000kWh ja hinta on noin 7 senttiä kwh.

Oma lämmityssähköni (energia, siirto ja vero) maksaa 8,51 senttiä kwh.

Kahden kuution polttamisella siis säästäisi 30€.

Yhdestä kuutiosta tulee noin 40 kantokorillista ja se on pienehkössä takassa yksi sopiva tuliannos, eli lämmityskertoja tulisi noin 80, joten yhtä lämmityskertaa kohti tienaa vajaan 40 senttiä.

Sanoisin että ei maksa vaivaa...

[/quote]

Jos ostaa vaikka mottinetistä, et maksa viittäkymppiä, tosin en ole kokeillut vain kahta kuutiota, ostan yhden kuorman kerralla. Jos kattila on kunnon käänteispalo kattila, hyötysuhde on useamman prosentin 90% paremmalla puolella, meillä laskettu 94,3% puun painon ja varaajan tuotetun lämpötilaeron pohjalta. Klapilla pääsee tämän hetken hinnoilla noin 4 centtiin lämpöön tuotetuille kilowateille.

Neljän kuution varaajaan saa sen 228kWh deltaT 50 asteella laskettuna.

Vierailija
10/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:33"]

Mä en ikinä haluis takkaa tai puusaunaa. Inhoan sitä käryä ja tuhkanpölyä.

[/quote]

Plus korskat ja lumet kengistä kun niitä kantelee talvella sisälle.

Jos lämmittää puilla, niin sitten pitää olla kunnollinen pannuhuone jossa kunnollinen keskulämmityskattila.

Vierailija
11/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:35"]

Elätkö vielä savupirtissä, kun olet mieluummin töissä kuin kotona? Meillä kattila polttaa puut, lataus kahden päivän välein kovemmilla pakkasilla.

Jos laskee joka toinen päivä käytetyn ajan, viisi minuuttia ja kun sillä saa vajaan neljän sentin kilowattihinnalla 228 kWh energiaa varaajaan, viidenkin sentin säästöllä sille lataukselle saa reilun kympin säästön. Vaikka tienaan hyvin, en sentään kymppiä normaalisti viidessä minuutissa, puhumattakaan siitä tunnelmasta, joka sitä lämmittäessä syntyy.

[/quote]

No paljonko sinä tienaat kotona olemalla?

Se on ihan eri asia polttaa kattilassa legendaarisia ilmaisia puita, kuin takassa ostopuita.

PS. ilmaisia puita ei ole olemassa, niide arvo on se mitä niistä saisi myymällä.

Vierailija
12/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:44"]

Jos ostaa vaikka mottinetistä, et maksa viittäkymppiä, tosin en ole kokeillut vain kahta kuutiota, ostan yhden kuorman kerralla. Jos kattila on kunnon käänteispalo kattila, hyötysuhde on useamman prosentin 90% paremmalla puolella, meillä laskettu 94,3% puun painon ja varaajan tuotetun lämpötilaeron pohjalta. Klapilla pääsee tämän hetken hinnoilla noin 4 centtiin lämpöön tuotetuille kilowateille.

Neljän kuution varaajaan saa sen 228kWh deltaT 50 asteella laskettuna.

[/quote]

Eipä ollut mottinetissä edes mahdollisuutta ostaa Varsinaissuomeen :( Mutta otin sitten summamutikassa Nurmijärven toimituspaikaksi, niin ei tosiaan masa 50€, vaan maksaa 58-69€/i-motti (32cm koivu). Metristä halkoa saisi neljällä kympillä, mutta se ei semmosenaan pala ainakaan  meidän takassa.

Vierailija
13/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:15"]

Mä olen aina miettinyt, että minkälainen ihminen tilaa valmiiksi hakattuja polttopuita. Mun mielestä se on naurettavan tyhmää.

[/quote]

No nyt meni mielenkiintoiseksi. Kerrohan, mikä siinä on naurettavan tyhmää?

[/quote] Minäkin haluaisin kuulla vastauksen?! Meillä on mietitty asia niin, että halvemmaksi tulee ostaa tutulta valmiit puut, kuin että mies on omista töistään pois niitä tekemässä.

[/quote]

Itse olen laskenut että kannattaa olla mielummin töissä, kuin käyttää sama aika edes ilmaisten puiden polttamiseen, saati sitten että olisi töistä pois niitä tekemässä.

[/quote]

[/quote]

Minkä ihmeen tunnelmat saat aikaiseksi keskusämmityskattilan lataamisesta? Taitaa siinä mennä vähän enemmän kuin viisiminuuttia, pitäähän niitä puita vähän käsitellä että ne saa varastoitua ja siirrettyä kattilan luo.

Vierailija
14/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:03"]

Mies tekee koko ajan töitä? Ei ole vapaa-aikaa ollenkaan?

[/quote]

Miksi pitäisi itse puut kaataa, kun saa rahalla ostettua. Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Kaipa sinä kehräät villapaitalankasikin itse

Vierailija
15/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko heitto- vai pinokuutioita? 32 senttistä klapia? Koivua vai sekapuuta, kuusivoittoista? Koska nuohottu viimeksi? Paljon muuten oli kuution hinta, verolla vai pimeenä ja kuuluuko kuljetus hintaan? Onko muuten kuivaa muttei ylikuivaa klapia?

Vierailija
16/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:03"]

Mies tekee koko ajan töitä? Ei ole vapaa-aikaa ollenkaan?

[/quote]

Miksi pitäisi itse puut kaataa, kun saa rahalla ostettua. Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Kaipa sinä kehräät villapaitalankasikin itse

[/quote]

Kylläpä tässä tuli taas todettua että ei kannata ostaa puita ainakaan säästämismielessä. Joku muu tekosyy pitää keksiä siihen touhuun. Vaikka sitten se tunnelma.

Vierailija
17/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eletään ostettujen puiden varassa. Talo kun maalta ostettiin niin metsää ei tullut mukana ja vielä ei ole varat riittäny oman mettäpläntin ostamiseen. Naapuri tekee huippukoneilla klapuja työkseen ja myy niitä "naapurihinnalla", joten mikäs tässä niin erityisen tyhmää on? Lämmittää kuitenkin on pakko joka talvi ja sähköpattereilla vasta se konkurssi nopiasti tuliskin.

Vierailija
18/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Öljyn hinta on matalalla, kannattavampaa lämmittää öljyllä kuin sähköllä tai ostopuilla. Eikä itse tehdytkään ilmaisia ole ellei pokasaha ole laulanut.

[/quote]

Vierailija
19/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:19"]

Meillä eletään ostettujen puiden varassa. Talo kun maalta ostettiin niin metsää ei tullut mukana ja vielä ei ole varat riittäny oman mettäpläntin ostamiseen. Naapuri tekee huippukoneilla klapuja työkseen ja myy niitä "naapurihinnalla", joten mikäs tässä niin erityisen tyhmää on? Lämmittää kuitenkin on pakko joka talvi ja sähköpattereilla vasta se konkurssi nopiasti tuliskin.

[/quote]

Ei ollut talon osto loppuun mietitty? Mitäs sitten, kun naapurihintaan ei enää saa?

Vierailija
20/62 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää kuutio koko talveksi, vaikka vajaan enemmän mahtuisikin. Vähän tunnelmaa ja lisälämpöä pieneen luukkuun :) Pitää kans tilata kun muistutettiin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi