Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Suomi on naisille Euroopan väkivaltaisimpia maita"

Vierailija
24.09.2021 |

Lähde: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008265201.html

Tämä on kyllä meiltä aikamoinen saavutus, kun vertailukohtana on mm. Valko-Venäjä, Romania, Bulgaria, Latvia, Serbia, Albania...

Kommentit (867)

Vierailija
341/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua nämä tilastot eivät yllätä. Olen tänään vapaapäivänäni viettänyt jonkin verran aikaa tällä palstalla. Olen ihan järkyttynyt mitä ilmeisimmin pääosin miesten näppäimistöltä tulevista v*kivaltafantasioiden määristä. Ne ovat kohdistuneet ainakin geneerisesti naisiin, mieltään ilmastoasioista osoittavaan nuorisoon ja naispoliitikkoihin. Täytyy ihmetellä, mikä miehiä vaivaa.     

Kysyn nyt sinulta yhden kysymyksen. Ole rehellinen. Mitä luulisit miesten sanovan maansa naisista internetissä vaikkapa jossain Irakissa jos siellä naiset äänestäisivät sinne ulkomailta jotain räiskäri- ja väkivaltamiehiä?

Meillä täällä Suomessa on sellainen tilanne, että vain 35% naisista vastustaa kiintiön nostoa.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1530462

Minua ei sanottavammin kiinnosta vastata, koska sinun perimmäiset tarkoituksesi kysymyksesi takana ovat niin selvät. Minua kiinnostaa se, mikä saa suomalaisen miehen uhoamaan pitkin nettipalstoja naisten, naispoliitikkojen ja nuorison pahoinpitelyllä, jos näiden mielipiteet eroavat heidän omistaan.

Vttuuntuminen siitä, että tänne lennätetään erikoisjoukkojen voimin Afganistanista väkivaltaisia seksuaalirikollisia? Vttuuntuminen siitä, että tänne lennätetään Al-Holista terrroristeja? Vttuuntuminen siitä, että rikotaan lakia (Haaviston esim. todettiin rikkoneen kahta lakia ja hän on edelleen ministerinä) ja sääntöjä (EU:n omia sääntöjä rikotaan elvytyspaketin suhteen) ja valitetaan siitä kun tavalliset kansalaiset vttuuntuvat tästä internetissä? Armeijassa jos johtaja alkaa härväilemään, niin silloin alkavat alaisetkin härväilemään.

Yhdelläkään naisella ei ole velvollisuutta olla sun kanssa samaa poliittista mieltä yhtään mistään asiasta. Vaikka sua kuinka vituttaisi se, niin se ei oikeuta sua uhkailemaan ja käyttäytymään luokattoman huonosti tuntemattomia ihmisiä tai poliitikkoja kohtaan verkossa. Et sä ole maailman napa, jonka mieleipiteen mukaan muun maailman tulee kääntyä.

Vierailija
342/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen millainen suomalainen mies puolustelee 12 sivua suomalaisten miesten väkivaltaisuutta naisia kohtaan. Yksikään ei tuomitse tässäkään ketjussa. 

Mistä tiedät kirjoittajan sukupuolen?

En minä ainakaan puolustele kenenkään väkivallantekoja. En myöskään niiden Romanialaisten tai Itävaltalaisten miesten joiden teot eivät koskaan tule näkyviin lukuina tilastoissa. 

Haluan vaan rikkoa myyttiä, että suomalainen mies, noin keskimäärin,  olisi jotenkin erityisen väkivaltainen kumppaniaan kohtaan.

Se perheenäiti.

No se ei ilmene myyttinä. Jos se olisi myytti olisi siitä selkeämpi todiste että täällä on vähän kirjattuja potilaita parisuhdeväkivallan takia. Nyt tilanne on toinen. Ja ihan vain tiedoksi että romaniassakin on sairaaloita ja siellä työskentelee ihan välittäviä ihmisiä. 

Onko Romaniassa tai Itävallassa kodissa tapahtunut väkivalta yleisen syytteen piirissä vai asianomistaja-asia? Tsekkaatko vielä tämän.

Rikostilastojahan tässä artikkelissa nimittäin vertailtiin, niin silloin on ihan oleellista tietää käytännöt kuinka kotiväkivallasta ilmoitetaan.

Tästä on ollut jo aiemminkin tutkimuksia. Tässä vertaillaan hoidettavia tapauksia liittyen parisuhdeväkivaltaan ei rikoksia. Voit esittää väitteidesi tueksi jotain jos haluat minun tehtäväni ei ole tarkistella olkiukkojasi. 

Aika jyrkän varmana esität epätotuuksia. Alla tietoa tuon hesarin artikkelin perheväkivaltaa koskevan tilaston lähdeaineistosta (https://www2.tilastokeskus.fi/til/rpk/2020/15/rpk_2020_15_2021-06-01_ti… linkki löytyy itse artikkelista, ole hyvä ja katso, ei ole minun tehtäväni todistella valheittesi paikkaansapitämättömyyttä):

Aineisto

Perhe- ja lähisuhdeväkivalta-aineisto on muodostettu rekisteritietojen pohjalta poliisille ilmoitetuista rikoksista. Poliisin Patja-järjestelmän rikosilmoitusaineiston uhrille ja epäillylle on yhdistetty Tilastokeskuksen aineistoista kotipaikkatietoja, tieto perheasemasta sekä lapsista, vanhemmista, aviopuolisosta ja rekisteröidystä puolisosta. Perheaseman ja asuintietojen perusteella on päätelty asuvatko uhri ja epäilty avoliitossa. Rekisteriaineistojen tiedot ovat tilastovuoden tietoja. Aineistossa on myös huomioitu sellaiset tapaukset, joissa uhri ja epäilty ovat tilastovuotta edeltävänä vuonna asuneet avoliitossa. Tilastoaineistoon on lisätty tarkastelu siitä, onko uhrilla ja epäillyllä yhteinen lapsi. Mikäli uhri ja epäilty ovat keskenään avo- tai avioliitossa tai ovat entinen avio- tai avopari, he kuuluvat ensisijaisesti näihin luokkiin ja vasta sen jälkeen tarkastellaan, onko uhrilla ja epäillyllä yhteistä lasta. Avopuolisoita etsitään vuodesta 2020 alkaen viideltä edelliseltä vuodelta. Aiemmin tarkasteltiin vain edellistä vuotta. Aikasarja on korjattu taaksepäin ja tästä syystä luvut ovat hieman muuttuneet.

Vuodesta 2015 lähtien on myös huomioitu, ovatko uhri ja epäilty asuneet samassa asunnossa jonakin tilastovuoden kuukautena. Samassa asunnossa asuneista on muodostettu avopareja, jos molemmat ovat yli 18–vuotiaita, vastakkaista sukupuolta ja heidän ikäeronsa on alle 16 vuotta. Tilastoon on poimittu kaikki tilastovuonna ilmoitetut rikokset, joten rikos on voinut tapahtua myös aiempana vuonna. Perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvinä rikoksina huomioidaan rikoslain 20 luvun seksuaalirikoksien ja 21 luvun henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikoksien lisäksi vapaudenriisto (RL 25:1–2§), laiton uhkaus (25:7§), vainoaminen (25:7a§), pakottaminen (25:8§) ja ihmiskauppa (25:3§). Lisäksi huomioidaan ryöstö (31:1§) ja kiristysrikokset (31:3§)

Nämä jutut eivät muutu sillä että suljet muut tutkimukset aiheesta ja esität vain tätä hs juttua kommentoinnin aiheeksi kun aiheena on perhe parisuhde ja läheisväkivalta.

öh, ketjun keskustelun aiheen pohjana on tämä HS artikkeli lähdetietoineen..? Oletko trolli?

OT:na, mulla alkaa tää hesarin erikoinen kohauttava yksipuolinen linja ihan oikeasti jo väsyttämään. Eikö muita?

Samaa tulosta on uutisoitu muissakin lehdissä jo vuosia jos et ole huomannut. Tämänkertainen uutisointi ei ole mikään uniikki tai edes poikkeuksellinen tilastoltaan. 

Tässä faktapohjaista tutkimustietoa ja pohdintaa siitä kuinka vaikeaa EU tasolla(kaan) on löytää vertailukelpoista dataa naisten kohtaamasta väkivallasta:

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/659333/EPRS_BRI…

Tietoja ei  tilastoi kuin muutama jäsenmaa ja niissäkin ilmoitusmenettelyt ja yleensä rikosoikeudellinen luokittelu eroaa toisistaan.

No sitten se on kaikille sama. Tästä syystä Eu on kiinnostunut lisäämään tukimusta aiheesta. Kuten tuossa ylenkin linkissä sanottiin Suomessa vain 3% tapauksissa kirjattiin sairaalassa kotiväkivallan teoksi. 

Toistaiseksi meillä on nämä tutkimukset asiasta ja Suomi valitettavasti loistaa siellä kärkipäässä kuitenkin. Arvailuilla ei kuitenkaan ole mitää arvoa verrattuna tutkittuun aineistoon. Luulen että jokaisessa maassa samoin kuin tässä keskustelussa asiasta uhriutuu muut kuin väkivallan uhriksi joutuneet. 

Jep. Minä olen edelleen se sama perheenäiti. Sain isältäni lapsena selkään. Ja vielä teini-ikäisenäkin koiranremmistä säärille. Äidiltä myös. Kas kun siitä huolimatta osaan suhtautua asiaan objektiivisesti. Minun kodissani ei pahoinpidellä ketään ja toisen ihmisen koskemattomuuden olen opettanut myös lapsilleni. Toisaalta kodissani poikalapsen ei tarvitse kantaa mitään kollektiivista häpeää sukupuolestaan tai pyytää tytöiltä anteeksi heidän mahdollisesti tulevaisuudessa joltakulta kokemaan häirintää. Yritän siis opettaa ihan aitoa tasa-arvoisuutta ja asiallista kohtelua. Eipä mulla taida sen enempää olla asialle tehtävissä. 

Mitäs sinä asialle teet, muuta kuin yleistät keskustelupalstalla?

Eli ainoat vaihtoehdot on väkivallan vähättely tai laittaa miehet pyytämään kollektiivisesti anteeksi? Ei mitään muuta mahdollisuutta tule mieleen?

Nuo tuomioiden koventamiset ja mt-palveluiden parantaminen ovat hyviä keinoja. Samoin taata naisille erilliset turvakodit, laitososastot, intiimitilat ym. jatkossakin.

No niinhän minä juuri sanoin. Harmi, että alkukommenttisi provoilu pilaa jälkimmäisen osion fiksut huomiot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut kokemusten perusteella selväksi. Olen vain kotona nykyään.

Vierailija
344/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11167864

Siinä linkki erääseen toiseen tutkimukseen aiheesta Kummallista ettei moni nähtävästi kykene suhtautumaan uutiseen vaan selittelee sitä parhaakseen. Mitähän noissa venäläisissä somekirjoitteluissa lukee kun puhutaan samasta aiheesta. Tuskinko?, että venäläiset ne vasta naisia hakkaavatkin tai ei esim pohjaoiskoreassa on sitä ja tätä. Ongelma on se että asenne on heikko ymmärtämään mistä tässä konkreettisesti uutisoidaan. Asia koetaan henkilökohtaisella tasolla ymmärtämättä uhreja ja uhriutuen itse tästä uutisesta. Sitten alkaa vielä muiden syyttely ja salaliittoteoriat. 

T. Mies

Erään toisen tutkimuksen mukaan tyypillisin lähisuhdeväkivallan uhri on kouluttautunut nuori nainen. Mitä kouluttautuneempi, sitä useammin väkivaltaa kohdataan. Ilmeisesti naisen hyvä sosiaalinen asema triggeröi joitain miehiä pyrkimään alistamaan tätä väkivallalla pysymään parisuhteessa. Useimmiten alkoholilla on osuutta asiaan. 

Teknisesti oikeaoppinen mittaustulos ns. kovissakaan tieteissä ei ole aina vastaus siihen mitä alunperin haluttiin mitata. 

Myös tässä ketjussa on lukuisia esimerkkejä, joissa väkivaltaa oikeutetaan naisen hyvällä asemalla ja kerrotaan, että väkivaltaa ei tarvittaisi, mikäli myös koulutetut ja pärjäävät naiset alistuisivat heikommille miehille. 

En ole huomannut, mutta en myöskään niin kiinnostunut, että jaksaisin koko ketjua kahlata läpi. Väkivallan mahdollisuus on mielestäni päinvastoin pätevä syy valikoida seuransa erityisellä huolella. Ei pelkästään kumppanin suhteen, vaan myös ystävät.

Mistä piirteistä erotat ennalta väkivaltaiset yksilöt ei-väkivaltaisista? Psykologisesti et mitenkään luotettavasti, tilastollisesti ehkä katsoa ko.rikoksista tuomittujen profiileja.

Hyvä lähtökohta on pysyä erossa päihteistä ja ylipäätänsä aggressiivisista ihmisistä. En hyväksyisi läheiseltäni tai puolisolta samanlaista kielenkäyttöä, kuten esim. täällä jatkuvasti näkee. Hän ihan oikeasti kunnioittaa ja arvostaa minua.

Ikävä kyllä kuulostat nyt vähän naiivilta. Ne oikeasti pahimmat tapaukset eivät paljasta todellista luonnettaan kuin vasta siinä vaiheessa, kun ihmissuhteesta ei enää pääsekään irti sanomalla heihei ja katoamalla kuin pieru saharaan. Mitään viranomaisia ei tietenkään tarvittaisi, jos asia olisi noin yksinkertainen.

Vierailija
345/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta vaikenee myös omaishoitajien harjoittamasta väkivallasta, esim. omaishoitaja pahoinpitelee muistisairaan äitinsä tai vaimonsa. Hoidettava ei kykene soittamaan mihinkään, ei todistamaan oikeudessa ja asia jää kodin seinien sisäpuolelle. Asia saattaa tulla ilmi esim. kun vanhus tulee lyhytaikaishoitoon. Voi vain arvailla, mistä mustelmat ovat ilmaantuneet silmäkulmaan ja käsivarsiin, kaatumisesta vai "kaatumisesta". Näkymättömiin jäävät nekin tilanteet, jossa omaishoitajana toimiva mies yrittää tappaa hoidettavan tai käyttää muistisairasta seksuaalisesti hyväksi. Väkivaltaa tehdään yhtä lailla laitoksissa, eikä siitäkään kukaan puhu mitään koska hoitajat suojelevat toisiaan.

Vierailija
346/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen r*iskausten yleisyyttä selitellään ilmoituskynnyksen madaltumisella eikö tätä sitten selittäisi sama ilmiö. Jotenkin ei ihan usko, että eri maiden väkivaltatilastot olisivat aivan täysin yksi yhteen verrattavissa.

Tässä ei edelleenkään ole kyseessä se mitä joku väittää vaan tilastoidut väkivallanteot joitka ovat uhanneet henkeä niin että niihin on tarvittu hoitoa ettei uhri kuole tai vammaudu, sekä tilastoja parisuhdeväkivallan aiheuttamista kuolemista. Kyse ei ole uskosta vaan faktoista. Muissa maissa ei voi piilotella tapettua akkaa sen paremmin. 

En tiedä kaikista kouluista, mutta liiketaloutta lukiessani tilastoja opetettiin tulkitsemaan niin, että lopputulos on haluamasi. Eli samasta tilastosta on esimerkiksi mahdollista saada kaksi täysin erilaista otsikkoa hesariin.

Kiinnostaa tietää, että mikä on selityksesi sille, että feministiset Pohjoismaat ovat tilastojen kärjessä tässä? Käyn valmistamassa popcornit, toivottavasti vastaus on siihen mennessä tullut.

ohis

Kyse on puhtaasti tilastosta. Mikä siinä on se jonka haluat itse kieltää? Kyse on tilastosta joka kertoo että Suomessa nainen on parisuhdeväkivallan takia lasaretissa hoidettavana liian usein jos vertaa muihin maihin. Edelleen kollektiivisesti muissa maissa sen tapetun akan piilottelu ei ole yhtään helpompaa. 

Vierailija
347/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua nämä tilastot eivät yllätä. Olen tänään vapaapäivänäni viettänyt jonkin verran aikaa tällä palstalla. Olen ihan järkyttynyt mitä ilmeisimmin pääosin miesten näppäimistöltä tulevista v*kivaltafantasioiden määristä. Ne ovat kohdistuneet ainakin geneerisesti naisiin, mieltään ilmastoasioista osoittavaan nuorisoon ja naispoliitikkoihin. Täytyy ihmetellä, mikä miehiä vaivaa.     

Kysyn nyt sinulta yhden kysymyksen. Ole rehellinen. Mitä luulisit miesten sanovan maansa naisista internetissä vaikkapa jossain Irakissa jos siellä naiset äänestäisivät sinne ulkomailta jotain räiskäri- ja väkivaltamiehiä?

Meillä täällä Suomessa on sellainen tilanne, että vain 35% naisista vastustaa kiintiön nostoa.

Minua ei sanottavammin kiinnosta vastata, koska sinun perimmäiset tarkoituksesi kysymyksesi takana ovat niin selvät. Minua kiinnostaa se, mikä saa suomalaisen miehen uhoamaan pitkin nettipalstoja naisten, naispoliitikkojen ja nuorison pahoinpitelyllä, jos näiden mielipiteet eroavat heidän omistaan.

Vttuuntuminen siitä, että tänne lennätetään erikoisjoukkojen voimin Afganistanista väkivaltaisia seksuaalirikollisia? Vttuuntuminen siitä, että tänne lennätetään Al-Holista terrroristeja? Vttuuntuminen siitä, että rikotaan lakia (Haaviston esim. todettiin rikkoneen kahta lakia ja hän on edelleen ministerinä) ja sääntöjä (EU:n omia sääntöjä rikotaan elvytyspaketin suhteen) ja valitetaan siitä kun tavalliset kansalaiset vttuuntuvat tästä internetissä? Armeijassa jos johtaja alkaa härväilemään, niin silloin alkavat alaisetkin härväilemään.

Yhdelläkään naisella ei ole velvollisuutta olla sun kanssa samaa poliittista mieltä yhtään mistään asiasta. Vaikka sua kuinka vituttaisi se, niin se ei oikeuta sua uhkailemaan ja käyttäytymään luokattoman huonosti tuntemattomia ihmisiä tai poliitikkoja kohtaan verkossa. Et sä ole maailman napa, jonka mieleipiteen mukaan muun maailman tulee kääntyä.

Se on silti todellisuutta. Olet kyllä todella vieraantunut todellisuudesta jos et tätä ymmärrä. Minä olen tässä ollut nyt todella asiallinen ja jopa vastasin kysymykseen vaikka minun kysymykseeni ei vastattu vaikka olin esittänyt kysymykseni ensin. Saisiko nyt vastauksen siihen kysymykseen jonka kysyin?

Voit muuten mennä tähän ketjuun katsomaan naisten oikeutuksia ja selittelyitä lapsen tapolle. Jotkut pikselit vauvapalstalla ovat todella pientä lapsen tappoon verrattuna.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4167387/tampereella-loytynyt-lapsi-ja-a…

Vierailija
348/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin noloa soittaa poliisille, kun suomalainen mies on väkivaltainen ja kohtelee naisia ​​huonosti. Naisilla on tapana olla hiljaa väkivallan vähentämiseksi. Väkivaltaa on myös eri tasoja ja erilaisia. Naiset haluavat vain rauhaa.

Kyllä minä ainakin soitan poliisille, olen työni puolesta tavannut myös läheisensä hakkaamia vanhuksia, he eivät todellakaan soita mihinkään. Heistä yhteiskunta vaikenee aivan täydellisesti. 

Viranomaisen laillinen velvollisuus on tehdä pahoinpitelystä rikosilmoitus. Yksityisessä asunnossa tapahtunut väkivallanteko EI ole enää asianomistajarikos. Ollut vuosiin.

Vierailija
349/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihme, että väkivallasta ei voi puhua asiallisesti. Se, että kantasuomalainen mies tekee väkivaltaa kantasuomalaisia naisia kohtaan on ongelma. Se ei tarkoita, että sellainen mies, joka ei ole väkivaltainen joutuisi toisten tekemisiä pyytämään anteeksi. Mistä ihmeestä moinen idioottimainen idea? Se ei tarkoita myöskään sitä, että olisi ok olla suomalainen mies ja olla tuomitsematta väkivaltaisten miesten teot. Lähtökohtaisesti laittomat teot ovat tuomittavia ja sitä väkivaltakin on. Itse haluaisin keskustella siitä miksi suomalaisissa miehissä on enemmän väkivaltaisia miehiä kuin monien muiden kulttuurien miehissä? Onko se kasvatus, onko väkivalta joissain piireissä hyväksytympää, ovatko tuomiot jotenkin liian lepsut jne?

Vierailija
350/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, että Suomessa 47% naisista ilmoittaa joutuneensa seksuaalisen tai fyysisen väkivallan tai häirinnän kohteeksi. YK:n arvion mukaan vastaava lukema on koko maailmassa n 30%. 

Tämä on aivan kamala maa naiselle! Nainen joutuu puolitoista kertaa todennäköisemmin kohdelluksi kaltoin Suomessa kuin maailmalla, ja valtaosa maailman naisista elää kuitenkin kehittymättömissä maissa!

Miehistä on kokenu fyysistä väkivaltaa joskus varmaan 95%. On tää kamala maa miehelle!

Vierailija
351/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, että Suomessa 47% naisista ilmoittaa joutuneensa seksuaalisen tai fyysisen väkivallan tai häirinnän kohteeksi. YK:n arvion mukaan vastaava lukema on koko maailmassa n 30%. 

Tämä on aivan kamala maa naiselle! Nainen joutuu puolitoista kertaa todennäköisemmin kohdelluksi kaltoin Suomessa kuin maailmalla, ja valtaosa maailman naisista elää kuitenkin kehittymättömissä maissa!

Miehistä on kokenu fyysistä väkivaltaa joskus varmaan 95%. On tää kamala maa miehelle!

Omalta puolisoltaan? Lähisuhdeväkivallastahan tässä puhutaan.

Vierailija
352/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Sossu tässä hei! Turvakodit antavat vääristynyttä kuvaa tilanteesta. Suomalaisella naisella on yleensä ensi sijassa suunta äidin tai kaverin luo, kun kotona alkaa tulla nyrkkiä. Turvakodiin hakeutuu yleensä sellainen, jolla omia turvaverkkoja ei ole eli muualta tullut muita useammin. Ihan samalla lailla olen käynyt turvakodeissa juttelemassa kantiksen hakkaamien kantisten kanssa, ulkkarin hakkaamine ulkkareiden kanssa ja kantisten hakkaamien ulkkareiden kanssa. Ei erikseen erotu mikään ryhmä”

AIKA jännä tämä sinun ”tilastosi”. Ulkkari ei siis koskaan hakkaa kantista. Hmmm. Ainakin seksuaalistahäirintää harrastavat. Nimenomaan ulkkikset kantiksia kohtaan.

Vierailija
353/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihme, että väkivallasta ei voi puhua asiallisesti. Se, että kantasuomalainen mies tekee väkivaltaa kantasuomalaisia naisia kohtaan on ongelma. Se ei tarkoita, että sellainen mies, joka ei ole väkivaltainen joutuisi toisten tekemisiä pyytämään anteeksi. Mistä ihmeestä moinen idioottimainen idea? Se ei tarkoita myöskään sitä, että olisi ok olla suomalainen mies ja olla tuomitsematta väkivaltaisten miesten teot. Lähtökohtaisesti laittomat teot ovat tuomittavia ja sitä väkivaltakin on. Itse haluaisin keskustella siitä miksi suomalaisissa miehissä on enemmän väkivaltaisia miehiä kuin monien muiden kulttuurien miehissä? Onko se kasvatus, onko väkivalta joissain piireissä hyväksytympää, ovatko tuomiot jotenkin liian lepsut jne?

Siinäpä on hyvä kysymys. Miksi Pohjoismaat (Tanska Suomi, Ruotsi, (Norjaa ei ole näissä tilastoissa)) ovat väkivaltaisimpia? Puola turvallisin.

LÄHDE: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/naiset-joutuvat-useimmin-vakiv…

Vierailija
354/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin noloa soittaa poliisille, kun suomalainen mies on väkivaltainen ja kohtelee naisia ​​huonosti. Naisilla on tapana olla hiljaa väkivallan vähentämiseksi. Väkivaltaa on myös eri tasoja ja erilaisia. Naiset haluavat vain rauhaa.

Kyllä minä ainakin soitan poliisille, olen työni puolesta tavannut myös läheisensä hakkaamia vanhuksia, he eivät todellakaan soita mihinkään. Heistä yhteiskunta vaikenee aivan täydellisesti. 

Viranomaisen laillinen velvollisuus on tehdä pahoinpitelystä rikosilmoitus. Yksityisessä asunnossa tapahtunut väkivallanteko EI ole enää asianomistajarikos. Ollut vuosiin.

Ainoa ongelma on rikoksen todentaminen, muistisairas ei kykene kertomaan tapahtumista, eikä muistakaan. Hoitaja tai lääkäri voi päätellä väkivallan tapahtuneen mustelmien ulkonäön perusteella, mutta vanhukset kaatuvat muutenkin usein..ei kovin helppoa todentaa milloin väkivaltaa on tapahtunut, ja mikä on ollut tapahtumien kulku.

Vierailija
355/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on silti todellisuutta. Olet kyllä todella vieraantunut todellisuudesta jos et tätä ymmärrä. Minä olen tässä ollut nyt todella asiallinen ja jopa vastasin kysymykseen vaikka minun kysymykseeni ei vastattu vaikka olin esittänyt kysymykseni ensin. Saisiko nyt vastauksen siihen kysymykseen jonka kysyin?

Voit muuten mennä tähän ketjuun katsomaan naisten oikeutuksia ja selittelyitä lapsen tapolle. Jotkut pikselit vauvapalstalla ovat todella pientä lapsen tappoon verrattuna.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4167387/tampereella-loytynyt-lapsi-ja-a…

En vastaa kysymykseesi, koska se ei liity asiaan yhtään millään tavalla eikä minulla ole siihen yhtään mitään sanottavaa. Ja pidän edelleen vastaustasi omaan kysymykseeni täysin älyttömänä. Ihan kuin minä olisin voinut suu vaahdossa uhkailla kaikkia miehiä ja huudella väkivaltafantasioitani heitä kohtaan miesvaltaisen perskeko-hallituksen aikana vain, koska en pitänyt sen politiikasta. Järjetön ajatuskin.

Vierailija
356/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen r*iskausten yleisyyttä selitellään ilmoituskynnyksen madaltumisella eikö tätä sitten selittäisi sama ilmiö. Jotenkin ei ihan usko, että eri maiden väkivaltatilastot olisivat aivan täysin yksi yhteen verrattavissa.

Tässä ei edelleenkään ole kyseessä se mitä joku väittää vaan tilastoidut väkivallanteot joitka ovat uhanneet henkeä niin että niihin on tarvittu hoitoa ettei uhri kuole tai vammaudu, sekä tilastoja parisuhdeväkivallan aiheuttamista kuolemista. Kyse ei ole uskosta vaan faktoista. Muissa maissa ei voi piilotella tapettua akkaa sen paremmin. 

En tiedä kaikista kouluista, mutta liiketaloutta lukiessani tilastoja opetettiin tulkitsemaan niin, että lopputulos on haluamasi. Eli samasta tilastosta on esimerkiksi mahdollista saada kaksi täysin erilaista otsikkoa hesariin.

Kiinnostaa tietää, että mikä on selityksesi sille, että feministiset Pohjoismaat ovat tilastojen kärjessä tässä? Käyn valmistamassa popcornit, toivottavasti vastaus on siihen mennessä tullut.

ohis

Kyse on puhtaasti tilastosta. Mikä siinä on se jonka haluat itse kieltää? Kyse on tilastosta joka kertoo että Suomessa nainen on parisuhdeväkivallan takia lasaretissa hoidettavana liian usein jos vertaa muihin maihin. Edelleen kollektiivisesti muissa maissa sen tapetun akan piilottelu ei ole yhtään helpompaa. 

Se on totta, että kun siitä pahoinpitelystä toinen menee kylmäksi, niin kyllä se todennäköisemmin päätyy sinne tilastoihin kuin joku tukkapöllö (ja ennen kuin joku ehtii saivarrella, niin ei, mielestäni kenelläkään ei ole oikeus riepottaa toista hiuksista). Riippumatta maasta missä tapahtuu:

"Suomessa naisia kuolee lähisuhdeväkivallan seurauksena n 20 /vuosi. Eli 0,67 henkilöä 100'000 naista kohti, kun vertailuluvut ovat Eurooppa: 0,7;  Amerikat 1,6; Aasia: 0,9 ja Afrikka: 3,1. Globaali lukema on 1,3."

Mistähän tämä eroavaisuus muuten johtuu, että kun Suomessa nainen joutuu sen väkivallan tai hyväksikäytön uhriksi reilusti useammin kuin Euroopassa keskimäärin, niin ruumiita Suomessa tulee kuitenkin himpun verran harvemmin? Suomalainen mies on vuosikymmenien saatossa kehittänyt niin sofistikoituneet metodit väkivallan teoilleen, että menee harvemmin ns överiksi?

Vierailija
357/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä oo mitään väliä. Väkivalta mikä väkivalta.

Vierailija
358/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan tuossa alkuperäisessä lainauksessa tässä meidän viestiketjussa puhuttu lähisuhdeväkivallasta.

"Ajatelkaa, että Suomessa 47% naisista ilmoittaa joutuneensa seksuaalisen tai fyysisen väkivallan tai häirinnän kohteeksi. YK:n arvion mukaan vastaava lukema on koko maailmassa n 30%. "

Ei tuossa kyllä puhuta lähisuhdeväkivallasta mutta voin kyllä olla väärässä...

Lisäksi miehet kohtaavat naisia enemmän törkeää lähisuhdeväkivaltaa ainakin Suomessa.

LÄHDE: https://yle.fi/uutiset/3-5487134

ohis

Vierailija
359/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11167864

Siinä linkki erääseen toiseen tutkimukseen aiheesta Kummallista ettei moni nähtävästi kykene suhtautumaan uutiseen vaan selittelee sitä parhaakseen. Mitähän noissa venäläisissä somekirjoitteluissa lukee kun puhutaan samasta aiheesta. Tuskinko?, että venäläiset ne vasta naisia hakkaavatkin tai ei esim pohjaoiskoreassa on sitä ja tätä. Ongelma on se että asenne on heikko ymmärtämään mistä tässä konkreettisesti uutisoidaan. Asia koetaan henkilökohtaisella tasolla ymmärtämättä uhreja ja uhriutuen itse tästä uutisesta. Sitten alkaa vielä muiden syyttely ja salaliittoteoriat. 

T. Mies

Erään toisen tutkimuksen mukaan tyypillisin lähisuhdeväkivallan uhri on kouluttautunut nuori nainen. Mitä kouluttautuneempi, sitä useammin väkivaltaa kohdataan. Ilmeisesti naisen hyvä sosiaalinen asema triggeröi joitain miehiä pyrkimään alistamaan tätä väkivallalla pysymään parisuhteessa. Useimmiten alkoholilla on osuutta asiaan. 

Teknisesti oikeaoppinen mittaustulos ns. kovissakaan tieteissä ei ole aina vastaus siihen mitä alunperin haluttiin mitata. 

Myös tässä ketjussa on lukuisia esimerkkejä, joissa väkivaltaa oikeutetaan naisen hyvällä asemalla ja kerrotaan, että väkivaltaa ei tarvittaisi, mikäli myös koulutetut ja pärjäävät naiset alistuisivat heikommille miehille. 

En ole huomannut, mutta en myöskään niin kiinnostunut, että jaksaisin koko ketjua kahlata läpi. Väkivallan mahdollisuus on mielestäni päinvastoin pätevä syy valikoida seuransa erityisellä huolella. Ei pelkästään kumppanin suhteen, vaan myös ystävät.

Mistä piirteistä erotat ennalta väkivaltaiset yksilöt ei-väkivaltaisista? Psykologisesti et mitenkään luotettavasti, tilastollisesti ehkä katsoa ko.rikoksista tuomittujen profiileja.

Hyvä lähtökohta on pysyä erossa päihteistä ja ylipäätänsä aggressiivisista ihmisistä. En hyväksyisi läheiseltäni tai puolisolta samanlaista kielenkäyttöä, kuten esim. täällä jatkuvasti näkee. Hän ihan oikeasti kunnioittaa ja arvostaa minua.

Ikävä kyllä kuulostat nyt vähän naiivilta. Ne oikeasti pahimmat tapaukset eivät paljasta todellista luonnettaan kuin vasta siinä vaiheessa, kun ihmissuhteesta ei enää pääsekään irti sanomalla heihei ja katoamalla kuin pieru saharaan. Mitään viranomaisia ei tietenkään tarvittaisi, jos asia olisi noin yksinkertainen.

Tosi hyvin on mennyt 50 vuotta näillä neuvoilla. Kertaakaan ei ole tarvinnut kohottaa nyrkkejä tai olla itse harjoittelusäkkinä. Mutta minulle ei ollut koskaan turn-on, jos ennen tapaamista potentiaalinen nettideitti raivostuu silmittömästi suunnitelmien muutoksesta. 

Vierailija
360/867 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Suomessa ilmoitetaan ja -huomioidaan- parisuhdeväkivalta. 

2. Suomessa ei ole koskaan ollut niin vähän parisuhdeväkivaltaa kuin nykypäivänä.

3. Onneksi meillä on nyt paljon tulokkaita nostamassa kotiväkivallan määrää.