Saako puolisolle kertoa ystävän henkilökohtaisia asioita?
Olin kertonut ystävälleni eräästä kurjasta tilanteesta elämässäni (kyse ei ollut mistään todella vakavasta asiasta, tyyliin jonkun kuolema/sairastuminen, mutta ikävä ihmissuhdeasia kuitenkin). En ollut erikseen sanonut, että tästä ei sitten saa puhua kenenkään kanssa ja jotenkin automaattisesti oletin, että ei ystäväni tästä kenellekään puhuisi. Muutamaa päivää myöhemmin törmäsin yllättävässä tilanteessa ystäväni puolisoon ja ystäväni puoliso tuli kyselemään tuosta kurjasta tilanteesta elämässäni. Yritin vain sopertaa jotain ympäripyöreää ja vaihtaa nopeasti aihetta. Minulle tuli tuosta tosi paha olo. Tuntui, kuin olisin ollut toisen edessä henkisesti aivan alasti ja häpesin ihan valtavasti, että toinen ihminen tuli kyselemään tilanteestani (en edes tiennyt, että hän tiesi elämäntilanteestani). Jäin myös miettimään, oliko ystäväni puoliso kertonut tilanteestani vielä eteenpäin ja spekuloinut sitä mahdollisesti omien ystäviensä kanssa. En tunne ystäväni puolisoa erityisen hyvin, olemme tavanneet hänen kanssaan muutamia kertoja eli emme ole mitenkään läheisiä. Minulle jäi kurja olo ja koen, että ystävä petti luottamukseni kertomalla tuon henkilökohtaisen asiani puolisolleen. Onko ihmisillä yleensä tapana kertoa puolisoilleen ystäviensä henk. koht. asiat? Kertovatko vain naiset ystäviensä asioita puolisoilleen vai tekevätkö miehetkin niin? Onko mielestäsi ok jakaa ystävän elämässä tapahtuvia asioita puolisolle?
ap
Kommentit (675)
Minä en kerro miehelleni ystävieni henkilökohtaisia asioita. Joskus kun ystävä kertoo jotain niin saatan kysyä että onko lupa kertoa miehelleni.
Mulle kävi ilmi vähän aikaa sitten että hyvä ystäväni antaa miehensä lukea s-postinsa ja päinvastoin. Oon huomannut että heillä on tietokone aina päällä ja varmaan käyvät sieltä lukemassa mitä siellä sattuu olemaan ruudulla. Lakkasin heti kirjoittamasta mitään mitä en halua muiden näkevän. En kyllä enää myöskään kerro elämästäni yhtä vapaasti kuin ennen.
Kertoisin, mikä tuossa nyt on niin pahaa? Ehkä asia on jäänyt vaivaamaan ystävääsi, jolloin hänkin on halunnut avautua puolisolleen - johon tietää voivansa luottaa.
Älä kerro vaimolle mitään jota et haluaisi hänen ystävien tietää.
Tämä on asia, joka jokaisen miehen on tärkeä tietää. Eli jos sairastat tautia (esim diabetes) jonka haluat pitää yksityisasiana, älä kerro vaimolle.
Saa jos puoliso on luotettava ja ei juoruile.
Koen nyt olevani hyvin outo. Mulla on tuttavia, jotka saattavat pariskuntien tai perheiden yhdessä ollessa alkaa muistella joitain vanhoja "skandaaleja" tyyliin muistatko Lissun seiskaluokalta? Sehän sai lapsen nuorena ja kuuluu nykyisin olevan alkoholisti. Ai miten niin et muista? Kaikkihan siitä silloin tiesi!
Tämä on siis ok, mutta en saa kertoa puolisolle tämän tuttavan asioista, jotka olen kuullut yksin ollessani?
Miksi edes kysyt kun kaikki me tiedämme että naiset ei voi olla juoruilematta muiden asioita eteenpäin. Naisiin ei voi luottaa
Minä en kerro edes vaimokkeelle luottamuksellisia asioita kun tiedän että ne juorutaan eteenpäin tai sitä luottamusta käytetään minua vastaan että pystyy satuttamaan mahdollisimman paljon
Ei saa. Kenenkään henkilökohtaisia asioita ei saa kertoa eteenpäin. Jos joku uskoutuu sinulle, petät erittäin rumasti hänen luottamuksensa kertomalla niitä kenelle tahansa.
Itse en sellaiselle "ystävälle" antaisi koskaan anteeksi.
En kerro, koska olen luotettava ystävä enkä juoruämmä. En myöskään vuodata suhdeasioita ystäville. Olenkin mies.
Kerron kaiken miehelleni ja hän myöskin kertoo ystäviensä asioista minulle, mutta emme juoruile asioista ulkopuolisille.
Kyllä on järkyttävä viestiketju!
Ihan oikeinko kaikki kertoo puolisoilleen kaiken? Uskomatonta!
Ystävyyssuhde on henkilökohtainen ja siihen eivät muut kuulu. Ystävyysushde muokkautuu vuosien mittaan, mutta silti luottamus on kaiken A ja O.
Minun ystävälläni on yhteinen kännykkä puolisonsa kanssa. Kun kuulin siitä, en enää laita mitään henkilökohtaista tekstiviestiä hälle, tuntuu oudolta, ettei molemmilla ole omaa puhelinta.
Minä kerron kyllä miehelleni melkein kaiken ja keskustelen asioista hänen kanssaan. Tiedän, että hän on luotettava eikä kerro niitä asioita kenellekään (miksi edes kertoisi, kun kukaan hänen kavereistaan tai perheestään ei tunne minun kavereitani) eikä paljasta ystävillekään, että olen hänelle kertonut. Usein kyseessä on joku sellainen asia, josta haluan kuulla mieheni mielipiteen ja keskustella että miten hän tuollaiseen suhtautuisi. Monesti näistä keskusteluista on ollut apuakin, että olen osannut antaa parempaa tukea ja neuvoja kavereilleni, kun olen ensin pohtinut asiaa puolison kanssa.
Pistin välit poikki, kun selvisi, että kaverini mies lukee myös kaverini sähköpostit... Sellaisia kirjesalaisuuksia siellä... Kun parilliset tajuaisivat, että ottavat puolison VAIN ITSELLEEN!
Jotain olen voinut sanoa ympäripyöreää miehelleni. Exä nykyään.
Itse vuorostaa kerto myös pääpiirteet kavereittensa ja sukulaisten kertomisista.
Vierailija kirjoitti:
En kerro, koska olen luotettava ystävä enkä juoruämmä. En myöskään vuodata suhdeasioita ystäville. Olenkin mies.
Minun ystäväni petti luottamukseni, kun antoi veljensä lukea minun hänelle luottamuksellisesti kirjoittamani kirjeen. Olin piikana toisella paikkakunnalla. Veli levitteli kaiken tiedon siitä koko kylälle ja kun palasin kotiini siitä irvisteltiin minulle. Olin tosin vihainen tälle ystävälleni. No ystävyytemme jatkui vuosikymmeniä siitä, ollen välillä hiljaisempaa viestintää, mutta viimeisinä vuosikymmeninä olimme tiiviisti yhteyksissä. Kunnes hän teki täysin anteeksiantamattoman tempun ollessamme laivareissulla. Katkaisin välit lopullisesti pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
omasta kokemuksesta voin sanoa että varmaan kaikki tuntemani naiset tekevät tuota. harva sitä ääneen myöntää, mutta kyllä mies saa kuulla muiden elämästä ne mehukkaat tai oudot jutut.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kerro miehelleni ystävieni henkilökohtaisia asioita. Joskus kun ystävä kertoo jotain niin saatan kysyä että onko lupa kertoa miehelleni.
Mulle kävi ilmi vähän aikaa sitten että hyvä ystäväni antaa miehensä lukea s-postinsa ja päinvastoin. Oon huomannut että heillä on tietokone aina päällä ja varmaan käyvät sieltä lukemassa mitä siellä sattuu olemaan ruudulla. Lakkasin heti kirjoittamasta mitään mitä en halua muiden näkevän. En kyllä enää myöskään kerro elämästäni yhtä vapaasti kuin ennen.
Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on järkyttävä viestiketju!
Ihan oikeinko kaikki kertoo puolisoilleen kaiken? Uskomatonta!
Ystävyyssuhde on henkilökohtainen ja siihen eivät muut kuulu. Ystävyysushde muokkautuu vuosien mittaan, mutta silti luottamus on kaiken A ja O.
Minun ystävälläni on yhteinen kännykkä puolisonsa kanssa. Kun kuulin siitä, en enää laita mitään henkilökohtaista tekstiviestiä hälle, tuntuu oudolta, ettei molemmilla ole omaa puhelinta.
Tämähän on hyvä idea säästää.
Minua ei edes kiinnosta muiden asiat. Jos joku yrittää juoruta jotain, sanon, että asia ei minulle kuulu. Tai jos joku utelee minulta muiden asioita, olen sanonut, että mene kysymään henkilöltä itseltään.
Ei saa, ei, ei ja ei!