Saako puolisolle kertoa ystävän henkilökohtaisia asioita?
Olin kertonut ystävälleni eräästä kurjasta tilanteesta elämässäni (kyse ei ollut mistään todella vakavasta asiasta, tyyliin jonkun kuolema/sairastuminen, mutta ikävä ihmissuhdeasia kuitenkin). En ollut erikseen sanonut, että tästä ei sitten saa puhua kenenkään kanssa ja jotenkin automaattisesti oletin, että ei ystäväni tästä kenellekään puhuisi. Muutamaa päivää myöhemmin törmäsin yllättävässä tilanteessa ystäväni puolisoon ja ystäväni puoliso tuli kyselemään tuosta kurjasta tilanteesta elämässäni. Yritin vain sopertaa jotain ympäripyöreää ja vaihtaa nopeasti aihetta. Minulle tuli tuosta tosi paha olo. Tuntui, kuin olisin ollut toisen edessä henkisesti aivan alasti ja häpesin ihan valtavasti, että toinen ihminen tuli kyselemään tilanteestani (en edes tiennyt, että hän tiesi elämäntilanteestani). Jäin myös miettimään, oliko ystäväni puoliso kertonut tilanteestani vielä eteenpäin ja spekuloinut sitä mahdollisesti omien ystäviensä kanssa. En tunne ystäväni puolisoa erityisen hyvin, olemme tavanneet hänen kanssaan muutamia kertoja eli emme ole mitenkään läheisiä. Minulle jäi kurja olo ja koen, että ystävä petti luottamukseni kertomalla tuon henkilökohtaisen asiani puolisolleen. Onko ihmisillä yleensä tapana kertoa puolisoilleen ystäviensä henk. koht. asiat? Kertovatko vain naiset ystäviensä asioita puolisoilleen vai tekevätkö miehetkin niin? Onko mielestäsi ok jakaa ystävän elämässä tapahtuvia asioita puolisolle?
ap
Kommentit (675)
Ei se aina ole kiinni asioiden "suuruudesta". Tiedän muutaman kaverin, jotka jakavat puolisolleen kaiken. Jos kerron poteneeni mahatautia, itkeneeni työpäivän jälkeen tai anopin ärsyttäneen minua, niin asia kerrotaan heti puolisolle vaikka ei edes olisi mikään iso juttu kyseessä. Tulee mieleen, että eipä ole paljon heidän parisuhteessaan sisältöä, kun tällaisetkin pitää jakaa.
Ei tietenkään saisi, mutta todella moni tekee (ja todella moni ainakin nainen suuttuu jos saa tietää että on säilyttänyt jonkun ystävän salaisuuden - "eihän meillä pitänyt olla mitään salaisuuksia!" vaikka olisi kaverin yksityisasia mitä ei haluttu kerrottavan).
Itse pidin tätä aina vähän outona ja kiusallisena kun asiat ovat monesti sellaisia, ettei varmasti haluttu kerrottavan. Tajusin myöhemmin että tämä menee myös toiseen suuntaan ja kaikkien näiden naisten ystävät tietää tasan tarkkaan mistä tykkään sängyssä ja minkä kokoinen mela mulla on.
Sori, mutta kyllä tota tehdään ja paljon. Fiksut eivät vaan näytä ulospäin tietävänsä eivätkä kommentoi mitään.
Eí noin saa tehdä. En voi miehelleni kertoa edes työasioitani, joten samaan piikkiin. Salassapitovelvollisuus.
Mulla on itseasiassa nyt elämäni paras parisuhde. Ja se perustuu siihen, että olemme itsenäisiä aikuisia ja meillä on kummallakin oikeus yksityisyyteen. Näin on paras.
mä myönnän näin anonyymisti, että kyllä teen tätä. juttelen mieheni kanssa ystävieni tilanteista, mutta mieheni ei kerro niitä eteenpäin. meillä ei ole yhteisiä kavereitakaan.
se negatiivinen puoli tässä on, että kun mieheni on kuullut jostakin ystävästäni myös ns. todella ikäviä asioita (eräs ystäväni on käyttäytynyt ikävästi), niin mies ei halua tutustua tähän ystävääni/viettää aikaa hänen kanssaan. miehelläni on eräästä ystävästäni tosi nihkeä kuva, koska tietää hänen elämästään sellaista, mikä ei ole "hyväksyttävää".
Eikö niillä oikeasti ole miestensä kanssa muuta puhuttavaa kuin jonkun naispuolisen ystävän asiat? Ihmettelen niitä miehiäkin, jos niitä tuollaiset asiat kiinnostavat.
Itselleni on uskottu joitain läheisteni (, kuten ystävieni) toimesta joitain kertoja heidän hyvin henkilökohtaisia asioita tai muutoin sellaisia, joita eivä halua jaettavan eeenpäiin.
Ehdottomasti haluan olla luottamusken arvoinen , enkä ole aikeissa niitä kenellekään kertoa. Näitä asioita. Kutsun mielessäni salaisuuksiksi.
Vastavaasti kunnioitan muiden (siis myös mahd. kumppanini) oikeutta omiin salaisuuksiinsa, joista minun ei tarvitse tietää mitään vain siksi, etä olen hänen kumppaninsa.
En voi olla ajattelematta, että mitä pidempi suhde ja syvempi luottamus on johonkin muodosunut, niin sitä haastavampaa voi toisianaan olla pitää suunsa kiinni silloin kun pitäiisi tajuta ja ymmärtää se ehdottomasi pitää kiinni. Tai esimerkiksi, miten hillitsen mieleni aina silloin kun minulle uskotaan uusi asia, joka asettuu ristiriitaan aiemmin kerrotun kanssa. (toinen kertoi toisin kuin toinen).
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saisi, mutta todella moni tekee (ja todella moni ainakin nainen suuttuu jos saa tietää että on säilyttänyt jonkun ystävän salaisuuden - "eihän meillä pitänyt olla mitään salaisuuksia!" vaikka olisi kaverin yksityisasia mitä ei haluttu kerrottavan).
Itse pidin tätä aina vähän outona ja kiusallisena kun asiat ovat monesti sellaisia, ettei varmasti haluttu kerrottavan. Tajusin myöhemmin että tämä menee myös toiseen suuntaan ja kaikkien näiden naisten ystävät tietää tasan tarkkaan mistä tykkään sängyssä ja minkä kokoinen mela mulla on.
Sama huomattu. Kolmesti on eron jälkeen eksän kaveri tullut jossain vikittelemään ja jossain vaiheessa on paljastunut, että eksä on kertonut että mulla on iso.
Mun oma kokemus on että miehet on kyllä paljon pahempia juoruakkoja kun naiset.
Ainakin mun poikaystävät on kertoneet ja ihmetelleet mulle jotain ystäviensä toilailuja ja käytöstä. Olen itsekin heille sanonut että minkä takia mulle kertoo semmoisia ja olisiko kaverille ihan ok, että hänestä juorutaan.
Itse en näe syytä, miksi levitttelisin kaverieni yksityisasioita miehelleni. Toisaalta mulla itsellä ei ole niin isoja salaisuuksia, mistä ystäväni ei voisi kertoa omalle miehelleen.
En usko että minun miestäni edes kiinnostaisi kaverieni asiat. Enkä edes haluaisi jauhaa hänelle toisten yksityisasioita.
Mulle itselleni tuli isona järkytyksenä se, kun paras ystävä ohimennen totesi, että "Make" (miehensä) oli kyllä tosi yllättynyt, kun kuuli minun lapsuudestani. Olin ihan puulla päähän lyöty, että miten niin kuuli, luottamuksella kerrottuja asioita. Jatkoi vielä tuota "meillä ei Maken kanssa ole salaisuuksia, hyvä kun voidaan jakaa kaikki niin saa vähän perspektiiviä". Kyllä pisteet laski ja luottamus myös. Ja ystävyytemme merkitys minulle.
Ja ei, itse en kerro ikinä puolisolleni ystävieni asioita.
Lopetin yhdelle (ex)ystävälle uskoutumisen heti, kun huomasin, että hän juoruaa kaiken miehelleen. Ei ole ystävän toimintaa sellainen.
Minä olen ottanut sen linjan, että en sitten kerro tällaisille juoruilijakavereilleni mitään mitä en haluaisi heidän miestensäkin kuulevan. En halua että minun yksityiset asiani menenät jonkun kaverini miehen tietoon.
Parisuhteessa ei salailla muuta kuin ystävien asioita ja tarvittaessa työasioita. Mikään oikeus ei ole levitellä toisten ihmisen asioita ilman lupaa. Seuraavan kerran kun tekee mieli juoruta miehelle, mieti, miltä tuntuisi jos sinun yksityisasioita leviteltäisiin ympäri kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa ei salailla muuta kuin ystävien asioita ja tarvittaessa työasioita. Mikään oikeus ei ole levitellä toisten ihmisen asioita ilman lupaa. Seuraavan kerran kun tekee mieli juoruta miehelle, mieti, miltä tuntuisi jos sinun yksityisasioita leviteltäisiin ympäri kyliä.
Eiköhän se oo täällä lähes kaikille ihan OK jos kattoo mihin malliin ne levittelee erittäin yksityisiä lettujaan ympäri kyliä.
Jonnepieni, lettu ei nyt liity tähän mitenkään. Eihän se edes ole yksityinen, jos sitä kaikille tarjoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se oo täällä lähes kaikille ihan OK jos kattoo mihin malliin ne levittelee erittäin yksityisiä lettujaan ympäri kyliä.
Jonnepieni, lettu ei nyt liity tähän mitenkään. Eihän se edes ole yksityinen, jos sitä kaikille tarjoillaan.
Samalla logiikalla mun yksityisasiat ei ole enää yksityisiä kun joku moottoriturpa juorukello menee kertomaan ne eteenpäin.
Vastaus kysymykseesi: ei saa. Jos ystäväni tekisi noin, ystävyytemme loppuisi siihen paikkaan. Mitä helvettiä tekisin ystävällä, johon ei voi luottaa. Ei sellainen ihminen, johon ei voi luottaa, voi olla ystävä. Sellainen on ihan totaalinen paskanaama.
Kerron puolisolla kavereiden yleiset kuulumiset, mutta en arkaluontoisia ja henkilökohtaisia asioita.
Jos saan selville, että joku ystävä tai kaveri kertoo luottamuksella kerrotut asiat eteenpäin, niin poistan tällaisen ihmisen kaveripiiristäni. Luottamus on yksi ihmissuhteiden kulmakivistä, enkä tee mitään sellaisella kaverisuhteella jossa luottamusta ei ole.
Moni kertoo. Halusit tai et. Nyt vaan sait asian selville.
Et ole outo. Olet terveellä moraalilla varustettu henkilö. Jos ystävän huolet painavat minua, voin puolisolle sanoa että ystävällä on huolia, jotka huolettaa myös minua. Mutta tähän se jää, en ala revittelemään ja päivittelemään asiaa mieheni kanssa.