Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa on kotiäitiydessä?

Vierailija
10.11.2014 |

Mulla 5- ja 2-vuotiaat lapset ja hoidan kotona kumpaakin. Välillä ihmetyttää erään lähisukulaiseni kommentit: Kyllä sun nyt pitää päästä töihin jne. pitää minua ihan laiskana ja tyhmänä kun olen "jämähtänyt" kotiin. Olen erittäin onnellinen elämääni vaikkei sitä rahaa tulekaan ovista ja ikkunoista, myös mies on tyytyväinen tähän valintaan ja on mieluusti yksin töissä (vaikka tämä minua itseä välillä harmittaa). Mainittakoon myös se, että olen sairastanut vakavan sairauden tässä kotonaoloaikana, josta olen kuitenkin toipunut jo kohtalaisen hyvin. Antakaas vinkkejä mitä sanon tuolle sukulaiselle joka välillä erittäin loukkaavin sanoin kommentoi tilannettani.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille ura menee kaiken edelle, jopa omien lasten. Toiset taas ovat hemmetin kateellisia, kun jollain on varaa jäädä kotiin.

Vierailija
2/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset miettii äidin uraa, tulevaa eläkettä ja sitä, että pitkän kotona olon jälkeen on vaikea enää työllistyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa n. 2000e käteen kk, minä kotihoidontuen ja lapsilisät. Asutaan maalla okt:ssa, hyvin pärjätään (ei kyllä matkustella eikä harrastella paljon), olen tyytyväinen. Mutta mitä kadehtimista tässä on jos rahaa ajattelee? Ja tämä lähisukulainen on itse oikea rahasampo, voi kun tietäisitte...

ap

Vierailija
4/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valintasi kanssa sinut sinun ei tarvitse miettiä muiden mielipiteitä. 

Vierailija
5/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotona kohta 10 vuotta ja nuo kommentit on enemmän kuin tuttuja! Jotenkin se on todella outoa, en minäkään kommentoi tai puutu muiden perheiden päätöksiin siitä, missä vanhemmat ovat töissä. Yhdessä naisporukassa, jonka kanssa treffaan muutaman kerran vuodessa, muut ovat hurjia uratykkejä. Muutaman viinilasillisen jälkeen useampikin on tunnustanut olevansa kateellinen. Urat menee hienosti, rahaa tulee, mutta aikaa perheelle ja sellaiselle arkipäivän rauhallisuudelle ei ole. Meno on hektistä ja muutama keikkuu ihan burn outin partaalla. 

Vierailija
6/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömyyden jälkeen on paljon vaikeampi työllistyä kuin kotiäitiyden. Oletko ollut aiemmin töissä, onko sulla ammatti? Kotiäitiydessä ei ole mitään vikaa! Itse kotona kasvaneena voin sanoa että jatka niin pitkään kuin se teille sopii, muunlaista lapsuutta en olisi halunnut!

Vierailija
7/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Välillä stressaa, aivan kuin pitäisi kantaa jotain syyllisyyttä tästä tilanteesta. Olen toki katellut ja hakenutkin töitä, mutta ne ovat aika kiven alla täällä maaseudulla. 

ap

Vierailija
8/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia. Olen ollut 5 vuotta kotona ja nyt tökkii ja pahasti. Ei ne lapset vaan se, että haluaisin jitain haastavampaa tekemistä. Nuorempi on vasta 1, enkä niin pientä raaski jättää hoitoon. Vaikka haluaisin pois kotoa, en voisi häntä vielä hoitoon jättää, miettisin koko ajan miten pärjää. Vuosi vielä siis. Rahasta on myös usein pulaa, sekin siis syynä. Nyt oli viimeinen, koska yksinkertaisesti en jaksa enää olla kotona aivot narikassa. Ymmärrän myös sinua aapee, ihmiset in erilaisia ja kaipaa eri asioita. Jos rahaa olisi enemmän, nauttisin enemmän kotona olosta kun voisi tehdä paljon enemmän. En ole puisto ihmisiä ja vihaan kylmää ja koleaa ulkoilmaa.

Vierailija
9/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alempi korkeakoulututkinto, tosin ala on sellainen jolle vaikea työllistyä. Olen ollut aiemmin töissä jonkin aikaa, mutta työura jäi lyhyeksi kun tulin raskaaksi. 

ap

Vierailija
10/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei ole maailmassa tärkeintä! Vaihtaisin kaikki rikkauteni siihen että mulla olis ollut lapsena rakastava äiti.

Vierailija
11/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaavat sanat on toki kurjia.

Mutta aika usein se kotiäidin osa tuolleen pidemmän kaavan kautta valitettavasti tarkoittaa putoamista työmarkkinoiden ulkopuolelle ja syrjäytymistä. Jos siihen vielä mies löytää uuden kumppanin jää nainen aika tyhjän päälle. 

Jos olette huolehtineet esim. eläkkeestäsi näiden vuosien aikana ja vaikka muilla puolisoiden välisillä tulonsiirroilla saat heidän suunsa suppuun mainitsemalla niistä.

Jos nää asiat eivät ole kunnossa, niin hop, hop, pikapuoliin kuntoon. Sulla on kuitenkin työelämän ulkopuolella ko jotakuinkin 5 vuotta ellet ollut välillä töissä?

Täysin perheen sisäinen asia tietenkin, mutta kyllä oma äitini oli huolissaan kun miehen komennuksen aikaan lähdin kotieouvaksi Keski-Eurooppaan kolmeksi vuodeksi, olin sentään 40-vuotias. Ja ihan hyvä että pankinjohtajana hoki kaikenlaisia vakuutuksia ja eläkevakuutuksia, tulipa mulle hoidettua kunnon systeemit niiden ylimääräisten kotivuosien aikana. Nyt jo takaisin Suomessa ja työelämässä.

Lapset on toki vaan kerran pieniä, mutta jos hinta on äidin elämä, jota on myös niiden lapsuusvuosien jälkeen edessä toivottavasti sellaiset 40-50 vuotta, on se hinta aika kova. Kukaan lapsi ei kuitenkaan siellä päivähoidossakaan yleensä hajoa, moni äiti kyllä kotivuosina voi.

Vierailija
12/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on mukava turruttaa aivoni tyhjiin täällä kotona. Ei haittaa ollenkaan, vaikken enää osaa varsinaista ammattiani. Lusmuilu ja kotiäitiyden pitäminen ammattina ja työnä on minusta fiksua ja yhteiskunnan varoilla eläminen on tosi jees."

Vierailija
13/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että hän on enemmänkin huolissaan sinun tulevaisuudestasi. Sitä ei ajattele tuossa vaiheessa kovin kauas tulevaisuuteen. Mutta ajalla on tapana kulua liiankin nopeasti.

Nyt on jo yhteiskunnan päättäjät huolestuneet siitä kuka sitten elättää ne vanhukset kun heille ei juurikaan ole kertynyt tuota eläkettä. Nyt otetaan koko elämän ajan palkkatulo huomioon kun eläkettä lasketaan.

Monet naiset opiskelee lähes kolmikymppisiksi ja sitten aloittaa perheen perustamisen. Ovat lasten kanssa kotona jotkut jopa yli 10v. Eli vasta sen jälkeen menevät töihin (jos saavat töitä) ja alkavat kerryttää eläkettä.

Ennenkin oli kotiäitejä, mutta silloin miehen palkka ja eläke riitti elättämään myös koko perheen ja vaimon. Mutta nyt on toisin. Yhden palkalla harva tulee toimeen.

Ennen pelkäsi viranomaiset miten elää pimeän työn tekijät eläkeiässä nyt plätään miten elää nämä äidit jotka ovat kotona.

Eli älä loukkaannu, huoli on ihan aihellinen. Ainakin monen naisen kohdalla.

Vierailija
14/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:38"]

Mies tienaa n. 2000e käteen kk, minä kotihoidontuen ja lapsilisät.

ap

[/quote]

No tuossa on selkeä ero. Sinä et tienaa tuota summaa. Mies saattaa kyllä hyvinkin tienata rahaa, jos on töissä ja saa siitä palkkaa. Yhteiskunnan loisimisrahojen vastaanottaminen ei ole tienaamista.

Vierailija
15/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:50"]

Raha ei ole maailmassa tärkeintä! Vaihtaisin kaikki rikkauteni siihen että mulla olis ollut lapsena rakastava äiti.

[/quote]

Työssä käyminen ja rakastaminen eivät ole vastakohtia. Ajatteletko, että työtä tekevä äiti ei rakasta lapsiaan?

Vierailija
16/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ei enää tätä ketjua, löysihän tänne ne kukkahattutäditkin! :D

Vierailija
17/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys on munkin mielestä ihan arvostettua ja hyvä juttu, mutta naisten kannattaa miettiä myös omaa elämäänsä 20-30 vuoden päähän ja eläkeikään. Kotiäidiksi voi mielestäni jäädä, jos perheessä pystytään huolehtimaan äidille myös eläkertymä ja kerryttää varallisuutta muutenkin.

Kaikki avioliitot kun päättyy eroon, joko avioeroon tai kuolemaan ja useimmiten leskeksi jää vaimo. Eläke on joka tapauksessa vain noin 40-60 prosenttia viimeisten vuosien palkasta ja jos on ensin opiskellut 25-30 vuotiaaksi ja sitten ollut kotona lasten kanssa 5-10 vuotta, niin aikaa kerryttää eläkettä on vähemmän kuin miehillä. Lisäksi pitkään kotona ollut äiti aloittaa työuransa takamatkalta eli samanikäiset miehet ja naiset, jotka ovat olleet kauemmin töissä ova kirineet uralleen niin paljon että sitä ei ehkä enää saa kiinni. Eläkekertymää ei saa kiinni kukaan, jos ei säästä itse lisää.

Lisäksi usein unohdetaan että vanhempien tärkein panostus lapsiinsa ei kohdistu vain vuosiin 0-5 vuotta vaan se jatkuu 20 vuotta ja enemmänkin. Teini-ikäiset lapset kuluttavat paljon ja kahden palkansaajan perheessä on helpompi kustantaan mm. valmennuskursseja, auttaa lukiossa tai yliopistossa vaihtoon jne. Mitä jos tulevaiduusessa ihan suomalaisetkin maksavat lukukausumaksuja kouluissa?

Lisäksi on todella kurjaa olla eläkeläinen, jonka eläke on niin pieni että kuukausittain pitää arpoa onko varaa lääkkeisiin vai ruokaan. Se on todellisuutta erityisesti monelle naiseläkeläiselle.

Vierailija
18/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap ole kotiäiti vaan hoidat alle 3- vuotiasta lastasi kotona. Et siis saisi työpaikalta kenkää mutta sitten taas toisaalta kuka vaan joka ei laita alle 3- vuotiasta lasta kunnalliseen hoitoon saisi tuon tuen, omalla työpaikallani pari on eri vuoroissa ja näin siis lapset kotona hoidettavina, toisessa perheessä mummo hoitaa yh-äidin lasta ja perhe saa tuen.

Kotiäiti on esim. 40- vuotias nainen mieheni työpaikalta joka lopetti duunit ja siirtyi kotiin, hän laittaa taloa, emännöi miehensä pippalot, käy kuntosalilla. Kukaan ei maksa hänelle mitään. Hän on kotona koska tahtoo ja mies maksaa. En tiedä onko jotain muita rahastoja/säästöjä yms mutta pointti on että naisen lapsi on jo opiskelemassa Jenkeissä ja hän pyyhkii pölyjä kristalleista. 

Minä hoidan kotona pieniä lapsia, olen vanhempainvapaalla. Vakityö odottaa ja pakko palata kohta kun nuorin täyttää 3-vee. En ole kotiäiti.

Vierailija
19/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletteko tosissanne, että Suomessa on 20-40 vuoden päästä toimiva eläkejärjestelmä? Se kusee jo nyt niin pahasti, että mä epäilen suuresti.

Vierailija
20/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:55"]

"Minusta on mukava turruttaa aivoni tyhjiin täällä kotona. Ei haittaa ollenkaan, vaikken enää osaa varsinaista ammattiani. Lusmuilu ja kotiäitiyden pitäminen ammattina ja työnä on minusta fiksua ja yhteiskunnan varoilla eläminen on tosi jees."

[/quote]

Newsflash: osa ihmisistä tekee ihan rutiiniluonteisia töitä, joissa ei ihmeempiä aivoja aktivointia tapahdu. Ymmärrän vallan hyvin, ettei siivooja tai Siwan kanssa kaipaa niin kovasti takaisi töihin (vaikka on tärkeää, että joku nekin työt tekee). Yhteiskunnan varoilla elelystä voi mielestäni syyttää lähinnä silloin, jos elelee sosiaalituilla tarkoituksella ja/tai on hankkinut kalliit koulutukset ilman pienintäkään aikomusta tehdä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä