Opettaja haluaa opettajille erillisen suihkun ettei tarvitse käydä samaan aikaan suihkussa oppilaiden kanssa
Ensin keksitään lukuisia sukupuolia joille kaikille tulee järjestää erilliset suihkutilat. Nyt myös johtavassa asemassa olevat ihmiset alkavat vaatia omia suihkutiloja alempiinsa nähden
www.hs.fi/mielipide/art-2000008284132.html?utm_medium=promobox&utm_camp…
Kommentit (59)
En halua, että raipan jäljet näkevät takalistossa. T, Ope
No eipä ennenkään opettajat käyneet suihkussa oppilaiden kanssa ja uimareissuilla aina vaatteet päällä altaan reunalla. Valvoi muuten . Kerran olen opiskelijana ollut opettajan kanssa uimassa ja valvomassa oppilaita. Olivat ekaluokkalaisia . Ei haitannut olla vaatteitta 7v tyttöjen kanssa vaikka olivatkin ns. alempana. Isojen koululaisten kohdalla ymmärrän että opettajilla omat tilat.
Olen yläkoulun opettaja, eikä tulisi mieleen käydä koululla suihkussa. No, oikeastaan voisi sitä lenkkeillä töihin, mutta sitten vaihtovaatteet pitäisi olla siellä valmiina, ja aika hankalaahan se olisi. Jos tekisin näin, hakisin vaihtovaatteet omasta luokastani, sitten kävisin suihkussa ja sitten veisin hikiset vaatteet johonkin sopivaan tilaan. Tekisin tämän ennen koulupäivän alkua, koska minun pitää ehtiä tunnille, joka alkaa samaan aikaan kuin oppilaillakin. Se on varma, ettei ennen koulun alkamista niitä oppilaita pukuhuoneissa ole.
Koulullamme ei ole miesten sosiaalitiloissa suihkua ollenkaan. Oppilaiden suihku olisi ainoa paikka. Koulu on rakennettu 20v sitten, eli ei mikään vanha edes.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja, eikä tulisi mieleen käydä koululla suihkussa. No, oikeastaan voisi sitä lenkkeillä töihin, mutta sitten vaihtovaatteet pitäisi olla siellä valmiina, ja aika hankalaahan se olisi. Jos tekisin näin, hakisin vaihtovaatteet omasta luokastani, sitten kävisin suihkussa ja sitten veisin hikiset vaatteet johonkin sopivaan tilaan. Tekisin tämän ennen koulupäivän alkua, koska minun pitää ehtiä tunnille, joka alkaa samaan aikaan kuin oppilaillakin. Se on varma, ettei ennen koulun alkamista niitä oppilaita pukuhuoneissa ole.
Eri luokkien oppilailla alkaa koulu eri aikaan.
Tässä ei todellakaan ole kyse siitä, että oppilaat olisivat "alempana". Mites jos minä miehenä kävisin suihkussa aina poikien kanssa liikuntatunnin jälkeen? Siitä se meteli vasta nousisikin.
Mitäs helvataa, olisipa outoa jos koulussa opettaja olisi tullut alasti suihkuun kanssamme.
1. Jos opettajat hengailisivat oppilaiden suihkuissa, kouluihin alkaisi sataa valituksia. Etenkin miesopettajia alettaisiin pitää pervoina.
2. Osa oppilaista on kehittymättömiä kusipäitä, joista olisi maailman paras pränkki ottaa opesta nakukuvia ja jakaa niitä netissä.
Miten tämäkin voi olla ongelma? Totta kai opettajilla pitää olla omat suihkut.
Poliisit ei käy suihkussa asikkaidensa kanssa.
Lääkärit ei käy suihkussa asiakkaidensa kanssa.
Miksi helvetissä opettajien pitäisi käydä suihkussa asiakkaidensa kanssa?
Olen sijaisena ratkaissut asian niin, että olen kainalot pessyt opehuoneen vessassa. Että sori sukkahiestä. Suihku olisi jees.
Meillä keittäjillä ja siivoojilla on pukuhuoneessa suihku. Kyllä sitä saisi opettajakin käyttää, jos kysyisi. Meillä alkaa työt klo 6-7, joten pukuhuone on tyhjillään seitsemän jälkeen.
Opettajat eivät saa vaatia mitään, eivät yhtään mitään. Olen tämän huomannut ennenkin. Pitkän kesäloman takia he eivät saa ilmaista tyytymättömyyttään yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä oikein ole tätä päivää, että opettaja olisi missään tilanteessa alasti oppilaidensa edessä.
Kuinka moni teistä haluaisi antaa vartalonsa arvosteltavaksi ja huonolla tuurilla kuvattavaksi vielä empatiakyvyltään kehittymättömälle lapsi- tai teiniryhmälle?
Jokainen joka käy rannalla, uimahallissa, saunassa, fitness kisoissa, missikisoissa, tekee töitä mallina, pelaa rantalentopalloa jne, jne, jne. altistaa kehonsa arvostelun kohteeksi.
Noista ainoastaan uimahallissa joutuu olemaan alasti vieraiden ihmisten edessä. Ei itse asiassa ole kovin yleinen harrastus ja jos menisin uimahalliin, menisin jonnekin, missä epätodennäköisesti törmää omiin oppilaisiin.
Tuo fitness ja missikisojen vetäminen tähän nyt oli aika säälittävä yritys. Mitä tekemistä niillä on opettajan ammatin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä keittäjillä ja siivoojilla on pukuhuoneessa suihku. Kyllä sitä saisi opettajakin käyttää, jos kysyisi. Meillä alkaa työt klo 6-7, joten pukuhuone on tyhjillään seitsemän jälkeen.
Niin, teidän koulussa on mutta aika monessa muussa koulussa ei ole. Eli ongelma ratkeaisi yhdellä koululla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät saa vaatia mitään, eivät yhtään mitään. Olen tämän huomannut ennenkin. Pitkän kesäloman takia he eivät saa ilmaista tyytymättömyyttään yhtään mihinkään.
Niinpä. Opettajuushan on kutsumusammatti joten miten siitä kehtaa kukaan edes palkkaa vaatia. Pyhällä hengellä pitäisi elää kun kyseessä on kerta kutsumus. Jännä miten se sama ei sitten päde vaikka lääkäreihin joista varmasti iso kertoisi että hakeutui alalle kutsumuksen, ei suinkaan hyvän palkan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri luokkien oppilailla alkaa koulu eri aikaan.
Riippuu koulusta. Useimmiten opettajalla kuitenkin alkaa koulu sen verran aikaisin, että jos koulun suihkua käyttää, on se pakko tehdä ennen kuin ensimmäisetkään oppilaat tulevat kouluun. Täytyyhän suihkun jälkeen jättää aikaa pukeutumiselle, kuivattelulle, ehostamiselle, vaatteiden pois viemiselle sekä alkavan tunnin valmistelulle. Wilmakin olisi hyvä katsoa ennen koulupäviän alkua.
Silti ihmettelen, tarvitseeko suihkussa käydä. Oppilaitakin tulee kilometrien päästä, pyöräilee ja kävelee, enkä ole huomannut että luokassa hiki haisisi. Opiskeluaikanani poljin kuusi kilometriä suuntaansa yliopistolle. Päivän aikana pyöräilin monta kymmentä kilometriä. Se oli mielestäni ihan yleistä. Ennemminkin oli välillä kylmä, kun talvellakin pyörä oli ainoa kulkupeli.
Opettaja on kunnan työntekijä.
Miksi työntekijän pitäisi mennä suihkuun yhdessä asiakkaidensa kanssa?
Kuinka moni työntekijä tällä palstalla, menisi suihkuun omien asiakkaidensa kanssa?
Oppilaat ovat tavallaan asiakkaita. Opettajat ovat työntekijöitä.
Ja kuinka moni asiakas palstan työntekijöistä päästäisi kaikkia asiakkaat käyttämään henkilökunnan omia wc-tilojaa, saati suihkuja.
Jotain oikeuksia opettajillakin täytyy olla, eli ne oikeudet, joita kaikilla muillakin työntekijöillä on työpaikoillaan.
Ja kaikki opettajat kouluissa ovat rehtorin alaisia, vaikka tekevätkin itsenäistä asiantuntijatyötä koko päivän.
Harva muisaa sen, että opettajillakin esimies, joka valvoo heidän työtään ja koko koulun toimintaa joka ikinen päivä.