Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun suolisto ei toimi normaalisti!

Vierailija
10.11.2014 |

FODMAP-ruokavalio, juon vettä 2-3 litraa päivässä, käyn lenkillä 1-2 kertaa päivässä ja salilla 2-3 kertaa viikossa.

Aina pari viikkoa ummetusta ja turvotusta ja pari viikkoa ripulia ja vatsakipua. Selkä on kipeä silloin kun on ummetusta. Joudunko vaan kestämään tätä?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ruisleipä on ihan kaikista pahin! Kyllä se Fodmap-ruokavalio on ainoa mikä edes vähän helpottaa, kaikki on kokeiltu ja ruokapäiväkirjaakin olen pitänyt. Syön säännöllisesti 3-4 tunnin välein ja ruokavalio on suunniteltu ravitsemusterapeutin kanssa. Viljoista pystyn syömään vain kauraa ha syönkin aamulla kaurapuuroa. Ruokavalio on myös laktoositon.

Uskallan väittää että jos jollain oireet on kokonaan hävinneet, silloin ei ole ärtyvän suolen oireyhtymä vaan jotain muuta. Minulla siis todettu ärtyvän suolen oireyhtymä. Ennen tätä ruokavaliota oli koko ajan ripuli ja vatsakramppeja. Nyt on välillä noita ummetuskausia.

ap

Vierailija
62/64 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tyrkytetään patenttiratkaisuna kuituja: puuroja, ruisleipää, chian- ja pellavansiemeniä.... Voi miten väärässä olettekaan! :(

Mulla kuidut nimenomaan pahentavat kaikkia vatsaoireita ja erityisesti ummetusta. Mun maha menee aivan lukkoon ja tukkoon: mitään ei tule ulos, paitsi ilmaa. Eikä auta vedenjuonti pätkääkään, se vaan lisää virtsaneritystä massiivisesti ilman että auttaisi massaa suolessa liikkumaan.

Aiemmin luulin kuituja ratkaisuksi ja popsinkin niitä reilusti, seurauksena ongelmien pahentuminen ja ikävät lääkäriin johtaneet seuraukset. Kadehdin kaikkia joiden suoli ripuloi: vaihtaisin ripulin ummetukseen silmänräpäyksessä. On tää ahdistavan turpea, joskus suorastaan myrkyttynyt, olo kauhean raskas. Onneksi apteekeista saa laksatiiveja. Ne sentään ovat tuoneet apua niillä kaikista pahimmilla hetkillä. 

Uskokaa tai älkää: täällä yksi jonka vatsa toimii paremmin vehnä- kuin ruisleivällä. Sellaisiakin on olemassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:58"]Aina tyrkytetään patenttiratkaisuna kuituja: puuroja, ruisleipää, chian- ja pellavansiemeniä.... Voi miten väärässä olettekaan! :(

Mulla kuidut nimenomaan pahentavat kaikkia vatsaoireita ja erityisesti ummetusta. Mun maha menee aivan lukkoon ja tukkoon: mitään ei tule ulos, paitsi ilmaa. Eikä auta vedenjuonti pätkääkään, se vaan lisää virtsaneritystä massiivisesti ilman että auttaisi massaa suolessa liikkumaan.

Aiemmin luulin kuituja ratkaisuksi ja popsinkin niitä reilusti, seurauksena ongelmien pahentuminen ja ikävät lääkäriin johtaneet seuraukset. Kadehdin kaikkia joiden suoli ripuloi: vaihtaisin ripulin ummetukseen silmänräpäyksessä. On tää ahdistavan turpea, joskus suorastaan myrkyttynyt, olo kauhean raskas. Onneksi apteekeista saa laksatiiveja. Ne sentään ovat tuoneet apua niillä kaikista pahimmilla hetkillä. 

Uskokaa tai älkää: täällä yksi jonka vatsa toimii paremmin vehnä- kuin ruisleivällä. Sellaisiakin on olemassa!
[/quote]

Joo, ilmaa mullakin on silloin kun on ummetusta. Ihan järkyttävästi ilmaa vain mahassa. Koko ajan kakkahätä mutta ulos tulee vain ilmaa. Sama mullakin tuon vedenjuonnin kanssa. Pissattaa vaan koko ajan mutta ei auta ummetukseen. Microlaxiakin kokeilin mutta ei sekään auta. Tulee vain ilmaa. :/

ap

Vierailija
64/64 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on "vain" ummetusta, kuitujen lisääminen varmaan auttaakin ja ratkaisu muutenkin helpompi. Mulla ainakin ruisleipä yms. kerää vatsaan hirveästi ilmaa, joten ei kiitos. Itse en "päässyt" edes ravitsemusterapeutille diagnoosin saatuani, varmaan sitä pitäisi nyt mennä erikseen vaatimaan. Itse olen jättänyt kaikki gluteeniviljat pois, samoin käytän vain laktoosittomia tuotteita. Olen harkinnut jopa maidotonta... En myöskään syö seuraavia: omena, päärynä, sipulit, paprika, kaalit ja välttelen niitä keinotekoisia makeutusaineita. 

Itse olen suunnaton karkkihiiri tai olin. On kovin vaikea olla erossa karkeista, suklaista yms. Nyt vaan on hyvin vähän valinnanvaraa, mitä syödä ja siksi olen sortunut mm. hedelmäaakkosiin. Huono valinta kyllä :/ Syön tasan yhtä suklaata; Brunbergin laktoositonta ja gluteenitonta, jos syön. Olen harkinntu raakasuklaaseenkin siirtymistä. 

Mutta on kyllä välillä ihan tuskaa elämä tämän vatsan kanssa, tuntuu että mitään ei uskaltaisi syödä... Mulla vatsa turpoaa, on ummetusta ja maha menee herkästi sekaisin ja tuntuu, että joskus oikein kuplii vatsassa, kun on ilmaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän