Mitä kuoleman jälkeen? Suru on kova
Pyörii kuolema mielessä kun perhepiirissä on nyt ollut valtavasti surua aiheen tiimoilta. Haluaisin niin kovasti uskoa elämän jatkumiseen kuoleman jälkeen ja varsinkin jälleennäkemisen mahdollisuuteen, mutta se tuntuu niin epäloogiselta ja vaikealta. Enkä tarkoita tämän liittyvän nyt mihinkään uskontoon sinänsä, vaan yleisesti pohdin mitä kuoleman jälkeen mahtaa tapahtua.
Synnytäänkö uudestaan jonnekin ja elämän kiertokulku alkaa alusta? Meneekö kaikki jonnekin yhteen paikkaan? Vai mitä sillä jälleennäkemisellä ylipänsä tarkoitetaan?
Uskovaiset auttakaa tässä kysymyksessä: Jos me maan päälle jääneet elämme jälleennäkemisen toivossa (kuten usein on tapana surun aikaan sanoa) niin miten se käytännössä menee? Kun vaikkapa kuolleella vanhuksella on oma lapsuuden perhe, sitten oma perhe ja lopulta vanhuusiässä lapsenlapsia ja mummon rooli. Niin entäs siellä mahdollisessa taivaassa/jälleennäkemisessä/sielujen vaeltamisessa tms. niin missä roolissa siellä ollaan? Me kaikki kun tunnemme ja miellämme rakkaan ihmisen eri ikäiseksi? Vanhuksen äiti odottaa sinne rakasta lastaan ja minä taas odotan tapaavani 90-vuotiaan mummoni?
Pää hajoaa kun mietin näitä. En kaipaa tähän mitään Jeesus-paatosta tai Raamatun värssyjä, vaan ajatuksia iten muut tämän mieltävät. Auttaisi suuressa surussa jäsentämään mieltä. Ja toki uskovaiset ja "sen alan asiantuntijat" mielellään saavat vastata jos heillä on antaa jotain perusteluja tähän. Toivon kuitenkin, että ne saarnaukset jätettäisiin tästä ketjusta pois.
Kommentit (119)
Ei ole kuolemaa tai syntymää. Aika on vain tän hetkinen ilmiö, jana. Todellisuudessa aikaa ei ole. Kun maailmankaikkeus kuolee, loppuu aika. Ei ole janaa. Tavallaan siis olemme koko ajan tässä ja nyt. Päällekkäin. Tämä hetki jatkuu ikuisesti.
Valitettava tosiasia on, että kuoleman jälkeen ei ole muuta kuin muistot kuolleesta. Olen pahoillani, jos totuus kirpaisee, mutta mielestäni kenenkään älyllisen ihmisen ei pitäisi uskoa tuonpuoleiseen.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:29"]
Luuletko, että meediolla käynti voisi auttaa?
[/quote]
Kyllä se auttaa. Nimittäin sen meedion rahatilannetta. Harvoin kertakäynti näillä "meedioilla" riittää, vaan yrittävät luoda hoitosuhteen, jotta voivat lypsää asiakkaan kaikki rahat.
Onko kellään "todisteita" kuolemanjälkeisestä elämästä tai jostakin siihen viittaavasta?
itselle lohdullisempaa on, että kaikki päättyisi joskus - ei tietoisuutta ei ajatuksia. Jotenkin hirvittää vielä enemmän jos olisi olemassa joku ikuisuus jossa pitäisi olla tietoisena....
Ap, lämpimät osanottoni ja voimia! Itse olen menettänyt paljon, mm. Pikkuveljen ja isän.
Anna elämäsi Jeesukselle Kristuksekke, niin kuolemaa ei tarvi pelätä. Et menetä mitään.
Olen itse nähnyt sekä Taivaan, että Helvetin.
Ja minä myös suosittelen Taivas on Totta-kirjaa. Kertoo pienestä pojasta, joka kävi Taivaassa. Mahtava kirja!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:06"]
Ap, lämpimät osanottoni ja voimia! Itse olen menettänyt paljon, mm. Pikkuveljen ja isän.
Anna elämäsi Jeesukselle Kristuksekke, niin kuolemaa ei tarvi pelätä. Et menetä mitään.
Ja minä myös suosittelen Taivas on Totta-kirjaa. Kertoo pienestä pojasta, joka kävi Taivaassa. Mahtava kirja!
[/quote]
Et menetä mitään, paitsi mielenterveytesi. Olet elävä esimerkki siitä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:12"]
Anna elämäsi Jeesukselle Kristukseen, niin kuolemaa ei tarvi pelätä. Et menetä mitään.
[/quote]
[/quote]
Ja perustelut?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:21"]
Anna elämäsi Jeesukselle Kristukseen, niin kuolemaa ei tarvi pelätä. Et menetä mitään.
[/quote]
[/quote]
Ja perustelut?
[/quote]
Olet nähnyt taivaan ja helvetin. Ja olet luultavasti se sama vauhkoaja, joka oli nähnyt myös jeesuksen ja Saatanan? Kuten sanoin aiemmin, harhat lähtevät antipsykooteilla.
Mikä tarve teillä hihhuleilla on pakottaa sitä jeesusta? Pitäisitte omana tietonanne.
"Kuolemasi jälkeen tapahtuu paljonkin asioita, ne eivät vaan enää kosketa sinua."
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:29"]
[/quote]
[/quote]
Ja perustelut?
[/quote]
Olet nähnyt taivaan ja helvetin. Ja olet luultavasti se sama vauhkoaja, joka oli nähnyt myös jeesuksen ja Saatanan? Kuten sanoin aiemmin, harhat lähtevät antipsykooteilla.
Mikä tarve teillä hihhuleilla on pakottaa sitä jeesusta? Pitäisitte omana tietonanne.
[/quote]
En ole sama henkilö. Enkä tuputa uskoa. Mutta saanko kysyä mitä menetettävää on jos uskoo Jeesukseen? Mikä siinä on pelottavaa?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:48"]
En oikein usko kuolemanjälkeiseen elämään. Toisaalta tunnen, että esim. poisnukkuneet isovanhemmat ovat vielä läsnä. He kulkevat kanssani, vaikkei heitä enää ole. Jos joskus tunnen, että ikään kuin joku oli koskettanut vaikkapa olkapäätäni (voi siis oikeasti olla jokin oksa tms.), niin ajattelen, että se on isovanhempani kosketus. Ehkä tämä helpottaa surussa.
[/quote]
Kuulemma henkilö, joka on mielessäsi, on henkenä läsnä. En ihmettele, vaikka isovanhempasi seuraisivatkin touhujasi silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:29"]
[/quote]
[/quote]
Ja perustelut?
[/quote]
[/quote]
En ole sama henkilö. Enkä tuputa uskoa. Mutta saanko kysyä mitä menetettävää on jos uskoo Jeesukseen? Mikä siinä on pelottavaa?
[/quote]
Pääseekö taivaaseen, jos ei usko jeesukseen?
Meediot, selvänäkijät ja muut vastaavat ovat erittäin taitavia lukemaan asiakastaan ja päättelemään hämmästyttävän tarkkojakin asioita asiakkaansa elämästä. Sitten sitä ihmetellään, miten kummassa se tuonkin tiesi, selkeitä merkkejä tuonpuoleisesta. :D
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:40"]Helppo uskoa, että palstalaisista 90% on huuhaahan uskovia enkelitarinoiden ahmijoita. Suuri osa sentään aikuisia ihmisiä, eikä järkeä tippaakaan, huh huh...
[/quote]
Mutta onneksi meillä järjettömillä on täällä sinut sivistämässä
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:54"]
Ihmiset taivaassa ovat n. 35v. Ei vanhuksia, ei lapsia....
[/quote]
Aika kauhea paikka... sinne en sitten ainakaan haluaisi.
[/quote] Sehän siinä kivaa onkin, että halutessasi saat olla vanhuskin.
Minusta kuolema on uusi, kiinnostava alku.
Mä oon vaan niin onnellinen, että aivot mitkä on kehittynyt minulle eivät kuulu vakka jollekin eläimelle!! Onhan niilläkin ns tietoisuus, ei ehkä ymmärrys, mutta kyllähän nekin elää jokaisen päivän ja samalla ns tietoisuudella taplaa päivästä toiseen. Elämä on vähän vaan raadollisempaa :D
mieti nyt jos olisitkin joku kulkukissa, sun aivot olis kissan aivot... Yyyhhh... Tista ajatuksesta en pääe yli! Voisiko joskus jossain kehittyä tietoisuus/aivot (tietoisuus on tosiaan väärä sanaeläimen kohdalla täsmälleen) jossa pääsisi kokemaan elämistä uudelleen :D no ei varmasti!! Sehän olisi jotain sielunvaellust... En vaan käsitä tätä että aivot syntyy ja pim, siitä muodostuu tällanen niinku ihminen on :O
Uskon jälleensyntymiseen. Mutta en tiedä miten silloin menee tuo kysymäsi jälleen näkeminen. Ehkei sellaista ole? Sielun en usko häviävän, se vain ottaa uuden kuoren.