Raskaana, tuntuu, etten saa syödä mitään!
Ahdistaa aivan kamalasti tuo kiellettyjen ruoka-aineiden pitkä lista... Tuossa paljon sellaisia, jotka on olleet mun ruokavalion kulmakiviä aikaisemmin. Esimerkiksi pehmeät juustot (feta, mozzarella ja vuohenjuusto salaateissa, tuorejuusto leivän päällä) ja sitten punaiseksi jätetty liha (kuka syö pihvin läpikypsänä???) ja raaka kala sushissa. Olen myös tottunut käyttämään smoothieen ulkomaisia pakastevadelmia, kun suomalaiset niin törkeän kalliita. Tosi vaikea keksiä syötävää, etenkin, kun mieli tekee vain noita entisiä herkkuja. Olen nyt rv 25 ja paino noussut vain 2kg ja varmasti siksi, ettei tee mieli syödä mitään. Auttakaa, keksikää mulle jotain hyviä reseptejä!
Kommentit (100)
Ulkomaalaisten pakastevadelmien käyttäminen smoothieissa on kyllä aika typerää, vaikkei raskaana olisikaan. Kannattaa ostaa niitä marjoja kesällä ja pakastaa.
Anna jotain esimerkkejä, millaisesta ruuasta tykkäät ja et tykkää, niin on helpompaa.
Tämä on ainoa asia joka itseäni ahdistaa tulevaa mahdollista raskautta ajatellen. Mitä olen lueskellut niin kaikki rakastamani ruuat tuntuu olevan kielletty. Nälkäänhän minä tulen kuolemaan jos meitä raskaudella siunataan jossain vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:21"]
Tämä on ainoa asia joka itseäni ahdistaa tulevaa mahdollista raskautta ajatellen. Mitä olen lueskellut niin kaikki rakastamani ruuat tuntuu olevan kielletty. Nälkäänhän minä tulen kuolemaan jos meitä raskaudella siunataan jossain vaiheessa.
[/quote]
Nyt on kyllä niin first world problems, että alkaa ärsyttää. Joo, ehkä tuo oli vitsi, mutta kun ihmiset ihan oikeasti kuolevat nälkään, niin ei naurata. Raskausaika on tosi lyhyt, vain 9 kk, joten ihan varmasti löydät jotain syömistä sen ajaksi.
3
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:21"]Tämä on ainoa asia joka itseäni ahdistaa tulevaa mahdollista raskautta ajatellen. Mitä olen lueskellut niin kaikki rakastamani ruuat tuntuu olevan kielletty. Nälkäänhän minä tulen kuolemaan jos meitä raskaudella siunataan jossain vaiheessa.
[/quote]Jep, ihan varmasti nälkään kuolet kun sushi ja raaka liha on kiellettyä. Voi kamalaa miten raskas elämä. Jaksuhali <3
No normaalisti syön lounaaksi juuri salaatteja, joissa käytän aina jotain tuossa aloituksessakin mainitsemistani juustoista. Ceasarsalaatti on suosikkini ja sitäkään en saa syödä, kun kastikkeessa on anjovista ja parmesaani on kielletty (näin sanottiin, kun kysyin neuvolasta). Lisäksi pestoa ei saa kuulemma syödä eli sinne meni pestopastakin... Kaikki lihapullat ja makaronilaatikot ällöttää, ainoa tuollainen perusruoka, joka menee alas on perunamuusi. Tiedän, että olen ehkä vähän kermaperse, mutta nyt raskaana on vielä vaikeampaa syödä ruokaa, josta ei ollenkaan pidä. Täytettyjä paprikoita tein yksi päivä broileri-feta-täytteellä. Yhden söin ja alkoi ällöttää, mies sai loput.
Marjat voi kerätä itse pensaista. Jokaisella on tuttavia, joilla marjapensaita, ellei tahdo metsään lähteä rämpimään. Opeta itsesi uusille mauille, se kannattaa.
Useimpia tuorejuustoja esim bonjour ja philadelphiaa voi syödä iha vapaasti! Lukekaapa uudestaan ne ohjeet, et mitä siellä kielletään!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:24"]No normaalisti syön lounaaksi juuri salaatteja, joissa käytän aina jotain tuossa aloituksessakin mainitsemistani juustoista. Ceasarsalaatti on suosikkini ja sitäkään en saa syödä, kun kastikkeessa on anjovista ja parmesaani on kielletty (näin sanottiin, kun kysyin neuvolasta). Lisäksi pestoa ei saa kuulemma syödä eli sinne meni pestopastakin... Kaikki lihapullat ja makaronilaatikot ällöttää, ainoa tuollainen perusruoka, joka menee alas on perunamuusi. Tiedän, että olen ehkä vähän kermaperse, mutta nyt raskaana on vielä vaikeampaa syödä ruokaa, josta ei ollenkaan pidä. Täytettyjä paprikoita tein yksi päivä broileri-feta-täytteellä. Yhden söin ja alkoi ällöttää, mies sai loput.
[/quote]Ei luoja miten eri maailmoissa ihmiset elävätkään. Käännä vaikka kanavalle 2 ja mieti sitten kehtaatko valittaa.
Vielä 15 vuotta sitten sai syödä huoleti ihan kaikkea kotimaista ruokaa. Maksaa piti välttää sen verran, ettei syönyt sitä joka päivä. Ihan terveitä ipanoita niistä tuli, vaikka ei kaikkea välttänytkään.
hahah. ei ne ole kiellettyja, niita ei vaan suositella. itse olen koko raskauden ajan syonyt kyseisia tuotteita eika mitaan hataa. voi myos johtua siita etta olen ulkomaalainen ja kotimaassa ei ole noita kielletty. senkus syot jos haluat.
Ja yritän koko ajan lisätä ruokiin oliiviöljyä, kun neuvolassa sanottiin, että paino pitää saada nousuun. Herkkuja en halua syödä paljoa, koska pelkään raskausdiabetesta. Sushia muuten saa syödä, mutta ilman raakaa kalaa. Tiedoksi vain tuolle yhdelle kommentoijalle. Minulle se raaka kala on kuitenkin se juttu siinä.
Mieti, miltä meistä ruoka-allergisista tuntuu.
Ruoka on Suomessa niin puhdasta, että anna mennä vaan. Ihan turhaa hysteriaa tuollaiset ruokarajoitukset. No raakaa kalaa tai veriruokia en ehkä söisi. Jouluna kannattaa jättää maksalaatikko väliin, koska liika A-vitamiini haittaa lasta. Myöskään lakritsia ja salmiakkia ei kannata päivittäin syödä pussikaupalla, koska ne voivat aiheuttaa vauvalle verenkiertohäiriöitä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"]
Useimpia tuorejuustoja esim bonjour ja philadelphiaa voi syödä iha vapaasti! Lukekaapa uudestaan ne ohjeet, et mitä siellä kielletään!
[/quote]
Kai tajuat, ettei siellä sanatarkasti kielletä mitään. Tuorejuustot ovat vain oiva kasvualusta listerialle, joka asuu useimpien jääkaapissa ja voi täten saastuttaa pastöroidut tuotteet.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:24"]
No normaalisti syön lounaaksi juuri salaatteja, joissa käytän aina jotain tuossa aloituksessakin mainitsemistani juustoista. Ceasarsalaatti on suosikkini ja sitäkään en saa syödä, kun kastikkeessa on anjovista ja parmesaani on kielletty (näin sanottiin, kun kysyin neuvolasta). Lisäksi pestoa ei saa kuulemma syödä eli sinne meni pestopastakin... Kaikki lihapullat ja makaronilaatikot ällöttää, ainoa tuollainen perusruoka, joka menee alas on perunamuusi. Tiedän, että olen ehkä vähän kermaperse, mutta nyt raskaana on vielä vaikeampaa syödä ruokaa, josta ei ollenkaan pidä. Täytettyjä paprikoita tein yksi päivä broileri-feta-täytteellä. Yhden söin ja alkoi ällöttää, mies sai loput.
[/quote]
Miksei pestoa saa syödä? Mulle ei kyllä toisessa raskaudessa edes annettu sitä ruokalistaa, enkä vissiin muistanut kaikkea, joten söin grana padanoa ja kaikkia muitakin juustoja... oho! Enpä tiennyt edes sitä, ettei fetaa saa syödä.
Tee vaikka sellaista salaattia, jossa on uuni- tai savulohta ja jugurttikastiketta, semmoista mä oon syönyt paljon raskausaikana. Liharuokia en osaa neuvoa, kun en syö muuta lihaa kuin kalaa.
ja ap itsekin olen rv 36 ja painoa on tullut vain 8kg vaikka olen syonyt kyseisia tuotteita. joten tuskimpa sinun 2kg liittyy mitenkaan ettet muka syo.
t 13
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"]
[/quote]
Meillä sanottiin neuvolassa, että kaikki pehmeät juustot kielletty, vaikka olisi pastöröitu. Listerian jälkikontaminaation riski
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"]
[/quote]
Meillä sanottiin neuvolassa, että kaikki pehmeät juustot kielletty, vaikka olisi pastöröitu. Listerian jälkikontaminaation riski
Ap
[/quote]
ap olet naurettava.
Siis kuka käyttää ulkomaisia marjoja muutenkaan??? Kallista ja eikö ne pitäisi keittää ennen käyttöä. Minä ostan aina torilta 5 l puolukoita, mustikat haen itse metsästä ja vadelmat myös torilta. Ja riittää aina ensi kesään asti!
Voi sun kurjaa elämääsi. Hae kermapytty sympatiaa muualta ja ole kiitollinen, että sulla on normiraskaus ja asiat noin hyvin.