Raskaana, tuntuu, etten saa syödä mitään!
Ahdistaa aivan kamalasti tuo kiellettyjen ruoka-aineiden pitkä lista... Tuossa paljon sellaisia, jotka on olleet mun ruokavalion kulmakiviä aikaisemmin. Esimerkiksi pehmeät juustot (feta, mozzarella ja vuohenjuusto salaateissa, tuorejuusto leivän päällä) ja sitten punaiseksi jätetty liha (kuka syö pihvin läpikypsänä???) ja raaka kala sushissa. Olen myös tottunut käyttämään smoothieen ulkomaisia pakastevadelmia, kun suomalaiset niin törkeän kalliita. Tosi vaikea keksiä syötävää, etenkin, kun mieli tekee vain noita entisiä herkkuja. Olen nyt rv 25 ja paino noussut vain 2kg ja varmasti siksi, ettei tee mieli syödä mitään. Auttakaa, keksikää mulle jotain hyviä reseptejä!
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"]
Useimpia tuorejuustoja esim bonjour ja philadelphiaa voi syödä iha vapaasti! Lukekaapa uudestaan ne ohjeet, et mitä siellä kielletään!
[/quote]
Meillä sanottiin neuvolassa, että kaikki pehmeät juustot kielletty, vaikka olisi pastöröitu. Listerian jälkikontaminaation riski
Ap
[/quote]
Mitäs jos vaikka kuumentaisit ne tuotteet, joista sillä tavalla lähteen mahdolliset taudinaiheuttajat pois?
Olen jossain nähnyt sellaisen fetasalaatin ohjeen jossa feta on sulatettu sitruunamehun kanssa ja lisätty sitten salaattiin ikään kun kastikkeeksi oliiviöljyn kanssa. Täähän käy! Ja sitten myös vuohenjuuston voi paistaa ja lisätä sitten vasta salaattiin. Mozzarellasta tomaatista ja pestosta voit tehdä herkullisia lämpimiä leipiä uunissa. Sopii hyvin lounaaksi tai päivälliseksi salaatin kanssa. Ainakin saarioisten ceasar kastiketta saa syödä kun ei ole anjovista tai parmesaania. Lisäksi pestopasta ja parmesaani käy kuumennettuna. Entäs jos tota ceasar salaattia varten vaikka leivittäisit broilerin parmesaanin kanssa (netistä ainakin itse löytänyt ohjeen kun joskus tehnyt) ja sitten ihan hyvillä mielin saarioisten kastiketta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"]
Useimpia tuorejuustoja esim bonjour ja philadelphiaa voi syödä iha vapaasti! Lukekaapa uudestaan ne ohjeet, et mitä siellä kielletään!
[/quote]
Meillä sanottiin neuvolassa, että kaikki pehmeät juustot kielletty, vaikka olisi pastöröitu. Listerian jälkikontaminaation riski
Ap
[/quote]
Mitäs jos vaikka kuumentaisit ne tuotteet, joista sillä tavalla lähteen mahdolliset taudinaiheuttajat pois?
[/quote]
No en juuri keksi oikein ruokia, joissa nuo olisi hyviä kuumina, kun salaateissa niitä olen syönyt. Eihän mozzarellaa tai fetaa voi salaattiin kuumentaa? Vuohenjuustokaan ei taida kuumeta tarpeeksi sisältä paistettaessa?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:29"]Ja yritän koko ajan lisätä ruokiin oliiviöljyä, kun neuvolassa sanottiin, että paino pitää saada nousuun. Herkkuja en halua syödä paljoa, koska pelkään raskausdiabetesta. Sushia muuten saa syödä, mutta ilman raakaa kalaa. Tiedoksi vain tuolle yhdelle kommentoijalle. Minulle se raaka kala on kuitenkin se juttu siinä.
[/quote]Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos ap itkee sen kalan perään siinä sushissa, niin silloin se kala on se ongelma. Kiitos kuitenkin tästä täysin yllättävästä uudesta tiedosta, että muuten sushi on sallittu :D
Siis ei kai se raaka kala tai liha ja juustot voi olla ne ainoat asiat, jotka sulle maistuu. Esimerkiksi netti on täynnä vaikka mitä ohjeita, keittokirjoja julkaistaan joka vuosi rekkalastillinen ja ihan tavallsia perusruokia varmasti tiedät itsekin. Kyllä se vähän kuulosta syömishäiriöltä, jos mikään tavallinen ruoka ei uppoa. Mieti nyt esimerkiksi kaikkia mahdollisia pastakastikkeita mitä voi keksiä. Niitähän on varmaan satatuhatta jos ei enempää. Tai kaikki mahdolliset kalaruoat, jotka käytetään uunin/pannun kautta. Ihan yhtä paljon. Mutta mikään näistä ei sulle käy. Puhumattakaan kaikista arkisemmista ruoista: jauhelihakastikkeet, lihapullat, salaatti ja broileripihvit, risotto, kaikki keitot, tortillat, erilaiset pataruoat...
Heippa! Mulla on neljä tervettä lasta. Ekan raskausaikana vältin kaikkea. Muiden en. Tokassa raskaudessa teki hirveästi mieli maksamakkaraa, jota en kuitenkaan syönyt. Mutta sitäkin söin sitten kolmannessa ja neljännessä raskaudessa aina vähän kerrallaan. Ainoat asiat mitä olen välttänyt on itse ongitut kalat ja muutenkin hauki jne. ja sitten nuo pastöroimattomat tuotteet. Pihvini olen aina syönyt mediumina ja kylmäsavulohtakin söin viime jouluna raskaana ollessani.
http://www.makuja.fi/reseptit/
http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/
Tossa ensimmäiset linkit, kun googleen kirjoittaa reseptit. Ja noissakin on niin paljon kaikkia eri vaihtoehtoja, että luulisi että noiden avulla löytyis edes yksi ruoka ja ei tarvitse olla koko 9kk syömättä...
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:47"]
Heippa! Mulla on neljä tervettä lasta. Ekan raskausaikana vältin kaikkea. Muiden en. Tokassa raskaudessa teki hirveästi mieli maksamakkaraa, jota en kuitenkaan syönyt. Mutta sitäkin söin sitten kolmannessa ja neljännessä raskaudessa aina vähän kerrallaan. Ainoat asiat mitä olen välttänyt on itse ongitut kalat ja muutenkin hauki jne. ja sitten nuo pastöroimattomat tuotteet. Pihvini olen aina syönyt mediumina ja kylmäsavulohtakin söin viime jouluna raskaana ollessani.
[/quote]
Ei pidä itkeä, jos saa sitten sen tokson. Nämähän ovat vain todennäköisyyksiä, rajoituslistat eivät ole mitään Jumalan sanaa, vaan ne kertovat riskeistä. Et voi 100% olla varma, että siinä sinun pihvissä/juustossa/whatever ei ole mitään listeriaa tai muuta, mutta listoilla voit vähentää todennäköisyyttä. Sulla on ollut hyvä tuuri, ei muuta. Ei ole sinusta itsestäsi kiinni. Toisaalta sen listerian voi saada vaikka ovenkahvasta, jos ei pese käsiään.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:45"]
Siis ei kai se raaka kala tai liha ja juustot voi olla ne ainoat asiat, jotka sulle maistuu. Esimerkiksi netti on täynnä vaikka mitä ohjeita, keittokirjoja julkaistaan joka vuosi rekkalastillinen ja ihan tavallsia perusruokia varmasti tiedät itsekin. Kyllä se vähän kuulosta syömishäiriöltä, jos mikään tavallinen ruoka ei uppoa. Mieti nyt esimerkiksi kaikkia mahdollisia pastakastikkeita mitä voi keksiä. Niitähän on varmaan satatuhatta jos ei enempää. Tai kaikki mahdolliset kalaruoat, jotka käytetään uunin/pannun kautta. Ihan yhtä paljon. Mutta mikään näistä ei sulle käy. Puhumattakaan kaikista arkisemmista ruoista: jauhelihakastikkeet, lihapullat, salaatti ja broileripihvit, risotto, kaikki keitot, tortillat, erilaiset pataruoat...
[/quote]
No ensinnäkin en voi syödä hirveästi pastaa, koska maha tulee kipeäksi siitä. Syön pastaa yleensä kerran viikossa ja sen päivän sitten kärsin ilmavaivoista... Osaan tehdä perusruokaa ja normaalisti nekin maistuu ihan ok, mutta nyt kun muutenkin kuvottaa kaikki, tekee mieli vain niitä omia entisiä herkkuja. On monia ruokia, joita en voi edes kuvitella syöväni ilman, että tulee huono olo ja monesti jonkun ruoan tuoksukin voi laukaista sen. Muut, jotka ovat olleet raskaana, varmaan ymmärtävät. Nyt tekee juuri mieli vain kaikkea raikasta ja tuoretta, mieluiten kylmää, mutta kun ne salaatit ei ole oikein ruokaisia ilman sitä juustoa. Perussalaattia syön joka päivä ison kulhollisen. Hävettää ihan itseänikin, miten moni ruoka nyt ällöttää, mutta kun jostain pitäisi energiaakin saada.
No, olen vetänyt itse kaikkea, terveellä järjellä ja kohtuullisissa määrissä toki. Pari kertaa sinihome-/brie-juustot kun on kylässä ollut juustolautanen tarjolla, mozzarellaa pari kertaa salaatissa (Valion, kotimaista ja pastöroitua kuitenkin), tuorejuustoakin on mennyt kahvilan sämpylöiden välissä kun en ole tilatessa sattunut kysymään tarkkoja raaka-aineita, enkä sitten ole viitsinyt 7e sämpylää syömättä jättääkään. Ainoa mitä olen oikeasti välttänyt kokonaan on raaka kala. Sushia rakastan, mutta tämän ajan olen pärjännyt kyllä yllättävän hyvin ilman. Pihviä en ole syönyt kun ei kypsänä maistu.
Ihan oikeasti, ei tämä ole niin pitkä aika. Voit syödä vaikka mitä pastoja, pestoja (en ole kuullut että se olisi kielletty), lämminsavulohisalaatteja, fetasalaatteja (vai oliko sekin kielletty, itse olen syönyt), kanasalaattia, leipiä, sämpylöitä, uunikalaa, munakkaita MITÄ VAAN.
Olet kuitenkin raskaana, et sairas, eikä se loppuelämää kestä. Ja hei, eipä tule ylimääräisiä raskauskiloja ;) Itse olen vetänyt pähkinöitä ja avokadoa energian vuoksi jos ruoka ei maistu.
Ai niin, ja mites halloumi? Sen voi ainakin grillata/paistaa pannulla. Kylmäsavulohta olen työntänyt myös esim munakkaan joukkoon.
Pastan lisäksi on riisiä, perunaa, couscousia, kvinoaa, nuudelia (myös muna tai riisinuudelia). Tai uunijuureksiakin voit käyttää. Ja jos pastasta tulee maha kipeäksi, niin oletko tutkituttanut mistä se johtuu? Pastaakin saa esimerkikis gluteenittomana. Voiko neuvolasta saada ajan ravintoterapeutille, jos mainitset tästä ettei mikään maistu.
Härreguud. Nyt on sen neuvolan terkka väärässä. Kaikkia pastoroituja juustoja saa syödä!! Ei niitä kuumentaa tarvi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:01"]
Pastan lisäksi on riisiä, perunaa, couscousia, kvinoaa, nuudelia (myös muna tai riisinuudelia). Tai uunijuureksiakin voit käyttää. Ja jos pastasta tulee maha kipeäksi, niin oletko tutkituttanut mistä se johtuu? Pastaakin saa esimerkikis gluteenittomana. Voiko neuvolasta saada ajan ravintoterapeutille, jos mainitset tästä ettei mikään maistu.
[/quote]
Uunijuureksia olen syönytkin paljon, kun niihin saan hyvin lisättyä öljyä. Sushia olen syönyt ilman kalaa, mutta ei se oikein laannuta sitä himoa. Ongelma taitaa olla vehnä (ei ole keliakiaa, tutkittu on), koska myös vehnäleivästä tulee samat oireet. Proteiinia ja ylipäätään energiaa pitäisi kuulemma saada lisää. Olenkin syönyt aika paljon maitorahkaa nyt kaurahiutaleiden ja hillonokareen kanssa. Neuvolantäti viime kerralla "uhkaili" tuosta painosta, että vauva sairastuu... Kuulemma pitäisi vähintään 10kg tulla koko raskauden aikana. Tosin äidilläni tuli vain 5kg molemmissa raskauksissa ja söi ihan tavallista kotiruokaa. Meillä on koira, joten liikun aika paljon, yhteensä varmaan 5-10km joka päivä.
Hoh hoijaa, aina tää sama virsi. Harmi, että neuvolatkin ovat noin pihalla.
Juustot ovat ok, jos niihin käytetty maito on pastöroitua.
Tuore kala on ok, myös raakana (esim. hyvän ravintolan sushi tai itse graavattu lohi). Vakuumiin pakattu kala ei ole ok, ellei sitä kypsennä kunnolla. Pakastaminen ei auta asiaa, listeria (bakteeri) ei kuole pakastimessa.
Ulkomaalaiset marjat (tuoreet ja pakastetut) ovat ok vain kunnolla kuumennettuina (suositus taisi olla 2 min keittäminen). Tämä on oikeasti paha paikka: moni ei tule ajatelleeksi kakkujen ja leivonnaisten päällä olevia marjoja, ne ovat yleensä ulkomaisia. Nämä aiheuttavat säännöllisesti vakavia sairastumisia.
Tuore liha pitää kypsentää läpikypsäksi, medium ei riitä. Tätä voi kiertää niin, että liha pakastetaan ennen ruuaksi valmistamista. Punaisen lihan ongelma on toksoplasma (pieneliö) ja se kuolee pakastimessa.
Tuon painon takia nyt oikeastaan kyselen, kun pitäisi saada nousemaan edes vähän, mutta ilman herkkuja. Huomaan vartalosta, että olen mahaa lukuunottamatta laihtunut joka puolelta. Ilmeisesti ei tarvitse lihoa, mutta ei ole imetyksen kannalta hyvä kai laihtuakaan? Olin ennen raskautta normaalipainoinen 170cm/60kg, nyt siis 62kg.
Ei todellakaan tarvitse tulla 10kg ellei ole ollut alipainoinen ennen raskautta! Ei toi 2kg nyt mitenkään hälyyttävää ole. Monihan pikemminkin lihoo ihan liikaa raskauden aikana. Jos äitisikään ei lihonut paljoa raskaana ollessaa niin ehkä teillä on vain sellaiset geenit ettei keräännyt helposti turvotusta ja painoa. Lucky you!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:26"]
. Onko vuohenjuustosalaatti varmasti ok (kuumeneeko tarpeeksi), jos vuohenjuuston paistaa pannulla sellaiseksi rapeaksi?
[/quote
Pästöroinnissa tuotteen lämpötilan pitää nousta yli 72 asteiseksi. Epäilen ettei pannulla kuumennus riitä, mutta en ole varma. Jos olet todella tarkka niin et syö ellet varmista lämpötilaa.
Kyseessä on riski. Siis kuinkahan monta prosenttia vaikkapa semmoinen listeriariski on? Jos 5 000 000 ihmistä syö vaikka graavilohta, niin kuinka moni mahdollisesti saa listerian? Ehkä joku 0,0002 %.
Syö vaan. Meille syntyi ihan terve poika pari viikkoa sitten, vaikka äiti ei ruokaohjeistuksista piitannut. Lasi viiniäkin meni silloin tällöin.
Saahan sitä raskaana fetaa syödä!