Raskaana, tuntuu, etten saa syödä mitään!
Ahdistaa aivan kamalasti tuo kiellettyjen ruoka-aineiden pitkä lista... Tuossa paljon sellaisia, jotka on olleet mun ruokavalion kulmakiviä aikaisemmin. Esimerkiksi pehmeät juustot (feta, mozzarella ja vuohenjuusto salaateissa, tuorejuusto leivän päällä) ja sitten punaiseksi jätetty liha (kuka syö pihvin läpikypsänä???) ja raaka kala sushissa. Olen myös tottunut käyttämään smoothieen ulkomaisia pakastevadelmia, kun suomalaiset niin törkeän kalliita. Tosi vaikea keksiä syötävää, etenkin, kun mieli tekee vain noita entisiä herkkuja. Olen nyt rv 25 ja paino noussut vain 2kg ja varmasti siksi, ettei tee mieli syödä mitään. Auttakaa, keksikää mulle jotain hyviä reseptejä!
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:50"]
Onneksi vuonna 1996 ei ollut näitä ihmeellisiä sääntöjä/listoja ruoka-aineista. Ainoa mistä sanottiin oli maksa, mutta sitäkin sai syödä silloin tällöin. Hyvinkin terve on lapseni, ei allergioita, ei sairauksia.
[/quote]
Useimmat noista ruuista on kielletty listeriariskin takia. Raskaana ollessa vastustuskyky on alhaisempi, joten listeriakin tarttuu helpommin. Sikiö todennäköisesti kuolee äidin listeriaan. Korkeamman listeriariskin tuotteita ei siis neuvota välttämään siksi, että niiden tuotteiden syöminen itsessään olisi haitallista sikiön terveydelle tai aiheuttaisi allergioita, vaan siksi, että listeriatartunta todennäköisesti sammuttaa sen elämän ennen syntymää.
[/quote]
Olen samaa mieltä, en halua missääm tapauksessa ottaa turhia riskejä. Jokainen kuitenkin tavallaan. Minulle on kuitenkin turha tulla huutelemaan, että suositukset ovat ihan höpölöpöä ja terveitä lapsia on syntynyt, vaikka olisi syönyt, mitä haluaa.Varmasti näin monesti käykin, mutta entäs sitten, kun käy huono tuuri, saa listerian ja lapsi kuolee tai vammautuu. Minun olisi ainakin vaikea antaa itselleni anteeksi, jos olisin omilla herkutteluillani vahingoittanut lasta. Voihan sen listerian saa periaatteessa mistä vain, mutta noista kielletyistä elintarvikkeista sen saaminen on huomattavasti todennäkäisempää. Niitä listeriatapauksia on Suomessa niin vähän juuri siksi, kun täällä äidit noudattavat suosituksia.
Ihmiset ovat oikeasti hirveitä! Onko niin väärin, jos jonkun ongelmat ovat eri kaliiperia kuin toisten. Tällä mentaliteetilla kukaan ei saisi olla huolissaan tai pahoillaan mistään. "Syöpäni uusiutui", älä valita naapurin Esko kuoli jo ensimmäiseen. "Jalkani amputoitiin", älä itke jollain sotilailla on molemmat jalat poistettu. "Äitini kuoli", älä valita joku muu ei tuntenut äitiään ollenkaan. "En voi syödä ruokaa x ja harmittaa", älä lässytä joillain ihmisillä ei ole ruokaa ollenkaan.
Sen sijaan että pilkkaisitte ap:ta ja muita niin voisitte sitten mennä auttamaan niitä joilla sitä ruokaa ei ole ettekä täällä vain ilkkua. Jos aihe saa teidät noin katkeriksi siitä, että kaikkien ongelmat eivät ole jättimäisiä niin älkää purkako sitä ihmiseen, joka nyt sattuu olemaan huolissaan.
Kaikkia noita mitkä listassa on voi syödä jos keittää/kuumentaa. Ja kaikkea mikä on jo kuumennettu valmiiksi voi syödä, esim leipäjuusto.
No mutta toi nyt vaan on ihan naurettavaa tuolleen vahdata joka syömistään. Vähän vois relata.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:43"]
Olen parhaillaan raskaana ja oikein mikään ei maistu. Jouluksi teen punajuuri-aurajuustolaatikkoa, koska rakastan sinihomejuustoja ja eikös niitä saa kuplivan kuumaksi kuumennettuna syödä. savu/graavilohessa kai sama juttu, tee vaikka lasagne savulohesta. Mites kalanmäti, pitääköhän sekin jättää jouluna pois?
[/quote]
Kylmäsavulohipastahan voisi maistua! Ja kiitos myös tuosta punajuuri-aurajuustolaatikkovinkistä, olinkin jo hätää kärsimässä, kun mietin, mitä voin syödä joulupöydässä. Kalanmätiä ei ymmärtääkseni saisi syödä. Ja tiedän, että monet syövät pehmeitä juustoja, jos vain pastöröitu, mutta minä en uskalla ottaa riskiä, kun neuvolassa ja THL sivuilla kuitenkin sanotaan, että ei suositella pehmeitä juustoja jälkikontaminaatioriskin vuoksi. En ole hoitoalan ammattilainen, joten osaa punnita riskejä itse. Noudatan siis mahdollisimman tarkkaan ohjeita, ettei vain tulisi mitään.
[/quote]
Lisään vielä, että tuon punajuurilaatikon voi tehdä myös vuohenjuustosta. Lisäksi viime vuonna muuten vaan kokeilin pikkujouluihin torttutaikinasta päärynä-sinihomejuustopiirakoita, upposi kuin kuumille kiville, eli silläkin voi kokeilla juustonhimoa taltuttaa ;) Itse ajattelin ottaa joulupöytään itselleni graavikalojen tilalle savuporoa jossain muodossa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:59"]
Ihmiset ovat oikeasti hirveitä! Onko niin väärin, jos jonkun ongelmat ovat eri kaliiperia kuin toisten. Tällä mentaliteetilla kukaan ei saisi olla huolissaan tai pahoillaan mistään. "Syöpäni uusiutui", älä valita naapurin Esko kuoli jo ensimmäiseen. "Jalkani amputoitiin", älä itke jollain sotilailla on molemmat jalat poistettu. "Äitini kuoli", älä valita joku muu ei tuntenut äitiään ollenkaan. "En voi syödä ruokaa x ja harmittaa", älä lässytä joillain ihmisillä ei ole ruokaa ollenkaan. Sen sijaan että pilkkaisitte ap:ta ja muita niin voisitte sitten mennä auttamaan niitä joilla sitä ruokaa ei ole ettekä täällä vain ilkkua. Jos aihe saa teidät noin katkeriksi siitä, että kaikkien ongelmat eivät ole jättimäisiä niin älkää purkako sitä ihmiseen, joka nyt sattuu olemaan huolissaan.
[/quote]
Niinpä. En yrittänyt kyllä mitenkään snobbailla ruokavaliollani, enkä koe olevani parempi kuin muut sen takia, että tykkään sushista, mutten makaronilaatikosta. Sushikin alkaa olla ihan perusruokaa nykyään, moni lapsikin syö sitä. Kaipasin vinkkejä, mitä voisin kokkailla itselleni, kun niin harva perusruoka maistuu. Ja pitäisi kuulemma oikeasti alkaa syömään enemmän, tällaista viestiä ainakin neuvolasta. Tuntuvat luulevan, että minulla on joku syömishäiriö... Ennen raskautta ne taisivat vain olla nuo rasvaiset juustot, jotka pitivät painon tietyssä lukemassa. Nyt en ole syönyt juurikaan juustoa enää, kun söin niitä juuri salaateissa kuumentamatta. Lisää vinkkejä oliis jostain raikkaista, mutta ravitsevista ruoista! Kiitos kaikille jo vinkkejä antaneille.
Ap on taas yksi hysteerinen mamma. Lapsen synnyttyä vauhkotaan joka ikisestä vauvaan liittyvästä asiasta, jotta varmasti tehdään kuten oppikirjat ja neuvola neuvoo.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:11"]
Ap on taas yksi hysteerinen mamma. Lapsen synnyttyä vauhkotaan joka ikisestä vauvaan liittyvästä asiasta, jotta varmasti tehdään kuten oppikirjat ja neuvola neuvoo.
[/quote]
Ja sun on pakko avata tällainen ketju ja kitistä tänne jonon jatkoksi? Millainen mamma se sinä olet, vittumainen?
Voi hyvänen aika. Olen samoilla viikoilla ja raskaana keski-Euroopassa. Lueskelin alkuraskauden aikana Vauva-palstalta, mitä saa syödä ja siellä ehdottomasti kiellettiin mm. muiden kuin suomalaisten kananmunien syönti. Mitenköhän kukaan muualla kuin Suomessa syntyy terveenä...? :)
Täällä ei ole kieltoja juuston syönnin suhteen, vaan ranskalaisella brunssilla vedetään brietä ja muita juustoja antaumuksella. Samoin anjovista ja pihviä. Vakuumipakattuja ruokia ei suositella ennen kuin ne on kuumennettu, mutta muuten saa syödä just niin kuin tykkää. Lääkäri sanoi sushista, että 'syö vaan kunhan syöt hyvässä ravintolassa' ja totesi, että muut rajoitukset on ihan naurettavia nykymaailmassa. Mikä tahansa ruoka on vaarallista jos sitä pilaantuneena syö, mutta ei normaalijärjellä varustetun ihmisen tarvitse säikkyä joka asiaa. Nyt vaan oma järki käyttöön ja onnea loppuraskauteen! :)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:50"]
Onneksi vuonna 1996 ei ollut näitä ihmeellisiä sääntöjä/listoja ruoka-aineista. Ainoa mistä sanottiin oli maksa, mutta sitäkin sai syödä silloin tällöin. Hyvinkin terve on lapseni, ei allergioita, ei sairauksia.
[/quote]
No eivät ne riskit sen vähäisempiä silti välttämättä olleet. Mutta kiva kun kävi hyvin. Eivätkä nuo vältettävien listat liity lapsen tulevaan perusterveyteen saati allergioihin, vaan siihen, pysyykö sikiö ylipäänsä hengissä. Minusta on hienoa, että tutkimustieto kehittyy. Turha tuomita sitä miksikään hössötykseksi.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:15"]
Voi hyvänen aika. Olen samoilla viikoilla ja raskaana keski-Euroopassa. Lueskelin alkuraskauden aikana Vauva-palstalta, mitä saa syödä ja siellä ehdottomasti kiellettiin mm. muiden kuin suomalaisten kananmunien syönti. Mitenköhän kukaan muualla kuin Suomessa syntyy terveenä...? :)
Täällä ei ole kieltoja juuston syönnin suhteen, vaan ranskalaisella brunssilla vedetään brietä ja muita juustoja antaumuksella. Samoin anjovista ja pihviä. Vakuumipakattuja ruokia ei suositella ennen kuin ne on kuumennettu, mutta muuten saa syödä just niin kuin tykkää. Lääkäri sanoi sushista, että 'syö vaan kunhan syöt hyvässä ravintolassa' ja totesi, että muut rajoitukset on ihan naurettavia nykymaailmassa. Mikä tahansa ruoka on vaarallista jos sitä pilaantuneena syö, mutta ei normaalijärjellä varustetun ihmisen tarvitse säikkyä joka asiaa. Nyt vaan oma järki käyttöön ja onnea loppuraskauteen! :)
[/quote]
Aah, joku mamma on siellä ulkomaan onnelassa, voi että! Siellä on kaikki niin paljon paremmin, kyllä meitä nyt harmittaa!
Mä just eilen ravintolassa olessamme söin vuohenjuustosalaatin ja raskaana rv 23. Eipäs tullut mieleenikään että juustot olisi kielletty, Suomessa kun tuppaa kaikki olemaan pästoroituja.
Ainoat asiat joita olen raskaudessa totaalisti välttänyt on raaka kala, alkoholi ja tupakka. 2 tervettä lasta olen jo synnyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:15"]
[/quote]
Oletko Ranskassa? Minun raskaana oleva ranskalainen ystäväni kyllä sai rajoituslistoja. Esim. toksoplasmoosi on huippuyleinen Ranskassa. Lihan pitää todella olla läpikypsää, mieluusti siksi vältettävien listalla. Samasta syystä esim. salaatteja häntä kehotettiin välttelemään jne. Eli äläpä yleistä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:11"]
[/quote]
Ja sun on pakko avata tällainen ketju ja kitistä tänne jonon jatkoksi? Millainen mamma se sinä olet, vittumainen?
[/quote]
Niinpä niin... Mitä vikaa siinä on, että joskus kuuntelee ammattilaisia, jotka tietävät paremmin? Lastenkasvatuksessa voi varmasti onnistua hyvin monella eri tavalla, mutta onhan siinäkin paljon asioita, joita EI suositella, kuten vaikka fyysinen kuritus, lapsen perustarpeiden laiminlyöminen,,.
Olen kasvissyöjä ja nyt minulla on parikuinen vauva. Käytin maalaisjärkeä noissa suorituksissa, söin siis isojen valmistaajien juustoja kuten mozzarella ja salaattijuustoa salaateissani. Listerin takia vältin ainoastaan kaloja. Jos vadelmia käytät smoothiessa niin mikset keittäisi niitä? Jos suosituksia kirjaimellisesti aiot noudattaa niin sitten valitettavasti joudut miettimään ruokavalioasi uudestaan. Ei kai siinä sen kummempaa.
Ymmärrän, että kaikki eivät halua noudattaa suosituksia ja ottavat rennommin. Olen kuitenkin sellainen ihminen, että tiedän ahdistuvani vielä enemmän, jos en noudattaisi suosituksia. En halua ottaa tahallaan riskejä, kun elämässä sattuu ja tapahtuu muutenkin. Ajattelin muuten tehdä illalla uuniperunoita lohitäytteellä. On varmaan ihan ok, jos paistan lohen itse ja annan jäähtyä vain välissä ja teen tahnan? Tätä voisi muuten varmaan tehdä jouluksikin. Onko vuohenjuustosalaatti varmasti ok (kuumeneeko tarpeeksi), jos vuohenjuuston paistaa pannulla sellaiseksi rapeaksi?
Mä söin pastöroituja pehmeitä juustoja (tuorejuustoja ja aurajuustoa) kypsentämättä silloin, kun paketti oli just avattu tai ollut avattuna korkeintaan pari päivää jääkaapissa. Sama myös leikkeleitten yms kanssa. Ehkä olin vähän hysteerinen, mutta aina kun vähänkin söin jotain "kiellettyä", mulle tuli itselleni niin huono omatunto, ettei syömisestä edes osannut nauttia. Noin ei pääse vielä kontaminaatiota ymmärtääkseni tapahtumaan(?), joten sinänsä turvallisempaa, jos huolestuttaa.
Häh? Kyllä pastöroituja tuorejuustoja, fetaa yms voi syödä.