Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana, tuntuu, etten saa syödä mitään!

Vierailija
10.11.2014 |

Ahdistaa aivan kamalasti tuo kiellettyjen ruoka-aineiden pitkä lista... Tuossa paljon sellaisia, jotka on olleet mun ruokavalion kulmakiviä aikaisemmin. Esimerkiksi pehmeät juustot (feta, mozzarella ja vuohenjuusto salaateissa, tuorejuusto leivän päällä) ja sitten punaiseksi jätetty liha (kuka syö pihvin läpikypsänä???) ja raaka kala sushissa. Olen myös tottunut käyttämään smoothieen ulkomaisia pakastevadelmia, kun suomalaiset niin törkeän kalliita. Tosi vaikea keksiä syötävää, etenkin, kun mieli tekee vain noita entisiä herkkuja. Olen nyt rv 25 ja paino noussut vain 2kg ja varmasti siksi, ettei tee mieli syödä mitään. Auttakaa, keksikää mulle jotain hyviä reseptejä!

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai parmesanjuustoa ole kielletty, sehän on kova juusto? Samaten anjovis ei ole raaka kala. Sushia voi syödä myös kasvisversiona tai savukalaversiona. Mutta samaa mieltä edellisten kanssa, pienet on teillä murheet.

Vierailija
22/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat ne pakastevadelmat ja muut ulkomaiset esim. pakastettuihin mustaherukoihin, jos et siis ole poimunut itse pakkaseen mitään. Ne on halpoja, varmaan halvimpia marjoja. Sitten pakasta banaanipaloja, nekin käy smoothieen hyvin jäisenä.

Jos kerran tykkäät sushista, nee tee kasvissushia ja syö sen kanssa vaikka sitten kypsennettyä lohta esimerkiksi, jos välttämättä tarvitset kalaa. Tietääkseni monia juustoja saa syödä sitten kypsennettynä, joten tee sellaisia ruokia. En kyllä muista ohjeita enää kunnolla, mutta ei se nyt niin vaikeaa ole löytää syötävää sieltä enää muutamaksi kuukaudeksi. Ja kannattaa muutenkin opetella vähän niitä "normaaleja" kotiruokia tekemään ja syömään, koska kun se lapsi kasvaa, niin ei sille varmaan heti ensimmäisenä voi ruokiin totutellessa tarjota lihaa mediumina ja sushia.

PS. Miksi pesto olisi kielletty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite valitsen pehmeistä juustoista ne vaihtikset, joissa on maitotuote pastöroitu raskaana. Ei siis ongelmaa siinä!
Marjat pakastan itse - ei ongelmaa!

Vierailija
24/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tulla ilkkumaan entistä ruokavaliotani. Tajuan, että tämä on tosi pieni murhe, kun ajattelee, kuinka moni näkee nälkää. Tein aloituksen kysyäkseni vinkkejä ruokiin, joita on turvallista syödä raskaana. Entiset ruokani eivät sitä nimittäin ole. En tiedä, kuinka moni teistä on itse ollut raskaana, mutta minun on ainakin nyt erityisen vaikea syödä ruokia, joista en pidä. Kärsin alkuraskaudesta voimakkaasta pahoinvoinnista ja nytkin vielä moni ruoka kuvottaa. Juuri noita entisiä herkkuja tekisi vain mieli... Punaiseen lihaan ja raakaan kalaan on suorastaan himo. Kaipaisin nyt jotain teidän herkkureseptejä korvatakseni nämä.

Vierailija
25/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:25"] Useimpia tuorejuustoja esim bonjour ja philadelphiaa voi syödä iha vapaasti! Lukekaapa uudestaan ne ohjeet, et mitä siellä kielletään! [/quote] Meillä sanottiin neuvolassa, että kaikki pehmeät juustot kielletty, vaikka olisi pastöröitu. Listerian jälkikontaminaation riski Ap [/quote] ap olet naurettava.

[/quote]

Sehän on ihan todellinen riski. Jossei itse ymmärrä ravintoon liittyvistä riskeistä mitään, niin ehkei kannata naureskella muille. Ei se neuvolan lista ole koko totuus, vaan järkevä ottaa asiasta enemmän selvää. Jos taas haluaa ottaa riskejä, niin miksi haukkua niitä, jotka minimoivat riskit?

Vierailija
26/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaillaan raskaana ja oikein mikään ei maistu. Jouluksi teen punajuuri-aurajuustolaatikkoa, koska rakastan sinihomejuustoja ja eikös niitä saa kuplivan kuumaksi kuumennettuna syödä. savu/graavilohessa kai sama juttu, tee vaikka lasagne savulohesta. Mites kalanmäti, pitääköhän sekin jättää jouluna pois?

Vierailija
27/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ajattele, kun saisit syödä niitä herkkuruokiasi ja sitten oksennat ne. Ei tee välttämättä enää raskauden jälkeenkään mieli niitä.

Vierailija
28/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, synnytin 2 kk sitten ja ihanaa kun uskaltaa taas syödä normaalisti. Raskaana tuli syötyä kiellettyjäkin juttuja, mutta aina tuli sitten huono omatunto..

Mutta fetaa voi syödä. Esim. Arlan on pastöroity. Raakaa kalaa voi syödä, jos se on tuoretta eikä pakattu vakuumiin. Parmesan on ok. Mä vaihdoin ilmakuivatun kinkun keittokinkkuun. Viola-juustot on ok, samoin esim. Koskenlaskija. Puolikypsä pihvi ei ole sama kuin raaka eli voi syödä.

Vierailija
29/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama vinkki:

Kreikkalaiset lihapullat ja tzatziki (feta kuumenee eli ei riskiä). Uunilohi Creme Bonjourilla ja katkaravuilla, lisäksi vaikka sitä muusia. Broileri-pekonikääröt vuohenjuustotäytteellä, lisäksi vaikka riisiä. Näissä ainakin juustoa, jos kerran niitä kaipaat ja kaikki kuumennettuja. Lisäksi tee iso raikas perussalaatti lisukkeeksi ja kastikkeeksi oliiviöljyä+viinietikkaa. Leivän päälle jotain hyvää kotimaista kermajuustoa. Niitä pakastevadelmia voit käyttää kiehauttamalla ne vaikka kaurapuuron seassa.

Vierailija
30/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Caesar-salaattia saa syödä, jos salaattikastike on pastöroitu. Kaupan purkkikastikkeet on. Eikä se kastike muutenkaan ole anjoviksen takia kielletty vaan raa'an kananmunan.

Parmesan on ihan sallittu, kova juusto. Mitä ihmettä pestossa muka on, ettei sitä saisi syödä? Tuo parmesanko? Sun neuvolantätisi on kyllä ihan kuutamolla.

Pehmeitä juustojakin saa syödä kunhan ovat kuumennettuja ensin. Tee ne tuorejuustoleipäsi vaikka grillattuna uunissa.

Vierailija
31/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:46"]

Juu, synnytin 2 kk sitten ja ihanaa kun uskaltaa taas syödä normaalisti. Raskaana tuli syötyä kiellettyjäkin juttuja, mutta aina tuli sitten huono omatunto.. Mutta fetaa voi syödä. Esim. Arlan on pastöroity. Raakaa kalaa voi syödä, jos se on tuoretta eikä pakattu vakuumiin. Parmesan on ok. Mä vaihdoin ilmakuivatun kinkun keittokinkkuun. Viola-juustot on ok, samoin esim. Koskenlaskija. Puolikypsä pihvi ei ole sama kuin raaka eli voi syödä.

[/quote]

Ihan höpöhöpöä. Ei esim. se lämpötila medium-paistetussa pihvissä nouse tarvittavan korkealle, jotta listeriabakteerit tuohoutuisivat.

Vierailija
32/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa taas siltä että kaikki muu, paitsi omin (hoidetuin) pikku sormin poimitut marjapalleroiset ovat kuin syanidia söisi. 

Vierailija
33/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vuonna 1996 ei ollut näitä ihmeellisiä sääntöjä/listoja ruoka-aineista. Ainoa mistä sanottiin oli maksa, mutta sitäkin sai syödä silloin tällöin. Hyvinkin terve on lapseni, ei allergioita, ei sairauksia.

Vierailija
34/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oot naurettava ap! Ei niitä neuvolan ruokaohjeita tartte pilkkua nussien seurata! Joku on liian raskaana..

Vierailija
35/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapseni kymmenen vuotta sitten enkä silloin saanut mitään kiellettyjen ruokien listaa. Ainoa mistä sanottiin, oli graavikala, ja siitäkin vain "kunhan et nyt joka päivä sitä syö". Jos vielä lapsia saisin, jättäisin kyllä tuollaiset listat omaan arvoonsa ja luottaisin maalaisjärkeen ja omiin tuntemuksiin.

Vierailija
36/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:50"]

Kuulostaa taas siltä että kaikki muu, paitsi omin (hoidetuin) pikku sormin poimitut marjapalleroiset ovat kuin syanidia söisi. 

[/quote]

Lässyn lässyn. Ulkomaalaisissa pakastemarjoissa on kyllä aika tuntuva riski, kun niitä saatetaan kastella kakkivedellä. E-coli-tartuntaan voi jopa kuolla.

Vierailija
37/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaa kalaakin voi syödä, jos on varma sen tuoreudesta. Ei se listeria nyt niin yleinen ole, että sitä joka kalassa olisi.

Vierailija
38/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:43"]

Olen parhaillaan raskaana ja oikein mikään ei maistu. Jouluksi teen punajuuri-aurajuustolaatikkoa, koska rakastan sinihomejuustoja ja eikös niitä saa kuplivan kuumaksi kuumennettuna syödä. savu/graavilohessa kai sama juttu, tee vaikka lasagne savulohesta. Mites kalanmäti, pitääköhän sekin jättää jouluna pois?

[/quote]

Kylmäsavulohipastahan voisi maistua! Ja kiitos myös tuosta punajuuri-aurajuustolaatikkovinkistä, olinkin jo hätää kärsimässä, kun mietin, mitä voin syödä joulupöydässä. Kalanmätiä ei ymmärtääkseni saisi syödä. Ja tiedän, että monet syövät pehmeitä juustoja, jos vain pastöröitu, mutta minä en uskalla ottaa riskiä, kun neuvolassa ja THL sivuilla kuitenkin sanotaan, että ei suositella pehmeitä juustoja jälkikontaminaatioriskin vuoksi. En ole hoitoalan ammattilainen, joten osaa punnita riskejä itse. Noudatan siis mahdollisimman tarkkaan ohjeita, ettei vain tulisi mitään.

Vierailija
39/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:50"]

Onneksi vuonna 1996 ei ollut näitä ihmeellisiä sääntöjä/listoja ruoka-aineista. Ainoa mistä sanottiin oli maksa, mutta sitäkin sai syödä silloin tällöin. Hyvinkin terve on lapseni, ei allergioita, ei sairauksia.

[/quote]

Useimmat noista ruuista on kielletty listeriariskin takia. Raskaana ollessa vastustuskyky on alhaisempi, joten listeriakin tarttuu helpommin. Sikiö todennäköisesti kuolee äidin listeriaan. Korkeamman listeriariskin tuotteita ei siis neuvota välttämään siksi, että niiden tuotteiden syöminen itsessään olisi haitallista sikiön terveydelle tai aiheuttaisi allergioita, vaan siksi, että listeriatartunta todennäköisesti sammuttaa sen elämän ennen syntymää.

Vierailija
40/100 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:52"]

Raakaa kalaakin voi syödä, jos on varma sen tuoreudesta. Ei se listeria nyt niin yleinen ole, että sitä joka kalassa olisi.

[/quote]

Mitä se lohduttaa, ettei joka kalassa ole, kun kuitenkin se tartunta voi sattua siihen omaan kalaan? En ymmärrä logiikkaasi.