Saako sairaslomalla matkustaa?
Olen tämän viikon sairaslomalla, niin saanko lähteä esim käymään Tallinnassa?
Vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa.
Kommentit (33)
Olet vastuussa, siitä että et omalla toiminnallasi pahenna vammaa tai estä sen paranemista. Eli rasitusvamman vuoksi voi ihan hyvin käppäillä Tallinnan katuja ja syödä sikäläisissä ravintoloissa, mutta kaljapäkkien kantaminen tai umpikännissä riehuminen pitää jättää muille.
Hyvää ja rauhallista matkaa
Vierailija kirjoitti:
Jos vaiva ei estä liikkumasta eikä vaadi vuodelepoa, niin miksi ihmeessä et voi mennä töihin? Mulla on just nuo periaatteena, että en hae turhia saikkuna, eli jos pystyn liikkumaan niin pystyn kyllä töihinkin. Koska eihän se saikku mitään muuta, jos on kipeä töissä niin onhan sitä kipeä kotonakin.Sama kait se missä sitä on kipeä. No mä en olekaan usein saikulla Vaikka mulla on leikattu ja särkylääkettä vaativa selkäsairaus niin yhtä kipeä se on olin sitten kotona tai töissä....
Niin. Sairaslomalainen. Mikset menisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saikulla ja työkyv.eläke seuraava vaihe.Saanko ulkoilla ja käydä naisissa muualla,kuin asuinkunnassa.Olen kelan päivärahalla nyt.
Saat käydä naapurikunnissa, mutta onko siellä riittävän tasokasta naisseuraa? Aurinkolasit päässä voit toki mennä kauemmaksikin, mutta muistathan aina kertoa naisille, että tämä homma on ihan laillista. (paitsi jos vastapuoli on alle 16, vaikka näyttää 36v. )
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta hankala olisi ollut hoitotyötä tehdä käsi kipsissä :)
Mutta olisit varmasti voinut istua potilaiden sänkyjen vieressä juttelemassa tai lukemassa kirjaa, esimerkiksi? Mediasta saamani ymmärryksen mukaan tällaiseen työhön ei normaalisti riitä aika tai tekijät. Eli särkyjen laannuttua olisin työnantajana pistänyt sinut töihin.
Sinne vaan, jos tulee tuttu vastaan, joka ihmettelee, voit halutessasi kertoa kuten asia on. Ja jos tulee supatusta ja juoruja, sitten oiot ne. Jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisit varmasti voinut istua potilaiden sänkyjen vieressä juttelemassa tai lukemassa kirjaa, esimerkiksi? Mediasta saamani ymmärryksen mukaan tällaiseen työhön ei normaalisti riitä aika tai tekijät. Eli särkyjen laannuttua olisin työnantajana pistänyt sinut töihin.
En ole tuo kirjoittaja mutta hoitoalalla myös. Niinhän sitä pystyisi seurustelemaan, mutta sitten työkaverit joutuisivat tekemään minunkin työt. Jos olen kokonaan pois, minulle edes yritetään saada sijaista, mutta jos olen vajaakuntoisena paikalla minut lasketaan vahvuuteen ja työkaverit kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Säästyy ainakin rahaa, kun ei tarvitse palkata sijaista. Minä olen saanut mediasta sellaisen ymmärryksen, että sitten jää kaikki työt tekemättä. Työkaverit riehuu uupumuksen partaalla ja potilaille ei jää sitä vähääkään aikaa.
Laita joku näkyvä sidos käteen (kantoside, idealsidos tms) ja mene hyvällä omallatunnolla.
Tuttuni on aina slomalla, silloin kun pitää saada viikko tai kaksi lomaa reissun takia.
Selkäkipu on varma loma.
Sillon ku ei edes tartte maata kotona vaan kehotetaan jopa liikkumaan.
Monet matkat on sloman aikana tehnyt ”juuri sopivasti”.
Töissä ei voida puuttua, kun on lääkärintodistus.
Jos se matkustaminen ei pahenna sairauttasi tai estä sen paranemista, niin miksi ei voisi matkustaa?
Sairauslomalla saa matkustaa ja tehdä mitä kykenee. Esim. siivota. Jostain syystä EI saa suursivota.
Esim. mielenterveyssyistä saattaa olla sairauslomalaiselle jopa eduksi matkustaa pois hetkeksi.
Muuten kaikki osannevat käyttää järkeään asiassa. Sillehän ei mitään voi, jos joku näkee ja olettaa sinun
lintsaavan töistä. TIetyissä tapauksissa esim. yt-neuvotteluissa saattaa joutua etulinjaan, jos on
kävellyt pomoaan vastaan Tallinnassa tai Kanarialla. Siis laki ja mahd. riskit saattavat olla ristiriidassa.
Eihän elämä muutenkaan ole varmaa. Itse matkustaisin.
Kun me olimme Tunisiassa, oli siellä paljon sairaslomalaisia ja työttömiä samalla reissulla. En kuitenkaan tiedä mitä kukin teki työkseen. Mutta kyllä sairaslomalla saa varmasti käydä kaupassa ja ulkoilla. Jos sitten on vaikka masentunut , kyllä monenlainen osallistuminen voimien mukaan on vain hyväksi. Ja jonkun leikkauksen jälkeen käsketään usein kävelemään tietty matka päivässä. Ei kai kukaan työikäinen makaamalla parane. Mutta pitää muistaa ettei mihinkään töihin ryhdy sairaslomalla, esim.kirpputorilla ei saa olla myymässä, eikä kaverin firabelitöissä tai kaverin rakennusalkoissa. Joku tyhmä oli vielä laittanut FB päivitykseen niitä. Kirpputorimyyjä sai fudut kun oli aina saikulla.
Sähän viisastelija oot. Minä en pystyisi töihini, vaikka pystyn liikkumaan eikä tarvitse olla vuoteessa. Arvaatkohan miksi??
Sen sijaan kävin viikon lomalla Pariisissa. Sain hillittyä itseni, etten lähettänyt Eiffelin kuvaa töihin teksillä: terveisiä Pariisista. Ja hyvin meni matka ja ihan laillisesti. Sairasloma estää sen hetkisen työn tekemisen.