Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin opintotukea edes tarvitaan?

Vierailija
06.03.2023 |

Kukaan ei elää 200:lla eurolla kuukaudessa. Miksi halutaan lukukausimaksut yliopistoihin, kun voitaisiin poistaa opintotuki ja nostaa opintolainan valtiontakaus vaikka tonniin kuukaudessa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on tulonsiirtoa keskiluokalta keskiluokalle

Vierailija
2/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vielä tuon ymmärrän. Mutta yleinen asumistuki. Miksi se on aikoinaan kehitetty kun sen seurauksena vuokramarkkinat ovat vääristyneet ja ihmiset elävät itselleen liian kalliissa vuokra-asunnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin sitä opintotukea tarvitsen näin perheellisenä opiskelijana.

Vierailija
4/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opintoraha ole 280 euroa ja lisäksi on mahdollisuus saada asumistukea. Itse elin kyllä opinrahalla+asumislisällä, mutta olinkin siitä harvinainen että suostuin asumaan soluasunnossa.

Vierailija
5/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroon. Ylioppilaskunnan jäsenmaksuun, Yths:n maksuun ja bussilippuun. Netti pitää olla ja tietokone jotta opinnot etenee.

Vierailija
6/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vielä tuon ymmärrän. Mutta yleinen asumistuki. Miksi se on aikoinaan kehitetty kun sen seurauksena vuokramarkkinat ovat vääristyneet ja ihmiset elävät itselleen liian kalliissa vuokra-asunnoissa.

Tämäkin ratkeaisi nostamalla valtiontakaus esim. 1500 euroon kuukaudessa. Kolmen vuoden opinnoista tulisi vain 45000e lainaa, 5 vuotta 75000. Monihan ostaa kalliimman autonkin.

Vierailija
7/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman asumistukea monet eivät eläisi missään.

Vierailija
8/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukukausimaksuilla ja opintotuella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Vierailija
9/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on keksitty.

Vierailija
10/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ajetaan opiskelijat yhdessä ahdinkoon! Vain rikkaiden lapsille oikeus opiskeluun! Köyhät kyykkyyn!

Vierailija
11/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki, mäkki pitää ladata, ostin just noutokahvin. T. opiskelija keskustayksiössä

Vierailija
12/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan siksi että saa myös jotain tukea, eikä kaikkea opintorahaa tarvitse maksaa myöhemmin takaisin lainan muodossa. Kyllähän työttömillekin tukea maksetaan, niillekkin joilla ei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan, miksei myös opiskelijoille?

Vierailija
13/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen, että se on monelle nykyään välttämättömyys, mutta miksi se on mennyt siihen?(nykyään opiskelijatkin ilmeisesti kuuluvat siihen, mutta tarkoitan tässä vanhaa mallia, johon opiskelijat eivät kuuluneet. Eli jätän opiskelijat kommenttini ulkopuolelle)

Asuntojen hinnat ovat nousseet nopeammin, kun ihmisillä on mahdollisuus hakea yleistä asumistukea. Jos sitä ei olisi, nousu olisi ollut maltillisempi. Olisi enemmän halvempia asuntoja. Se olisi pitänyt aikoinaan rajata paremmin.

Vierailija
14/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois myös työttömiltä. Pitäisi olla joku häpeätuki, jota haetaan Kerjäystoimistosta, jos ei osaa elämää rahoittaa.

Vierailija
15/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen opiskelijoilla on parempi elintaso kuin missään muualla

Vierailija
16/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika elää sillä n.260€ opintotuellaan/kk, asumistuki 330€/kk menee vuokraan ja loppu tulee meiltä.

Ei ole tarvinnut opintolainaa nostaa, 2.vuosi yliopistossa menossa ja 3-4v jäljellä.

Vierailija
17/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on keksitty.

Kaikki eivät halua lainaa.

Vierailija
18/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen opiskelijoilla on parempi elintaso kuin missään muualla

Mielestäni on aivan älytöntä, että opiskelijalla pitää olla mahdollisuus yhteiskunnan varoilla saada uusi yksiö läheltä keskustaa.

Vierailija
19/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on keksitty.

Kaikki eivät halua lainaa.

Sitten voit mennä töihin. Vai etkö halua mennä töihin?

Vierailija
20/32 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika elää sillä n.260€ opintotuellaan/kk, asumistuki 330€/kk menee vuokraan ja loppu tulee meiltä.

Ei ole tarvinnut opintolainaa nostaa, 2.vuosi yliopistossa menossa ja 3-4v jäljellä.

Harva pärjää pelkällä opintotuella & asumistuella. Tyttäremme vuokra 26 neliön yksiöstä on 800 euroa. Pakko nostaa lainaa ja käydä töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä