Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et äänestänyt seurakuntavaaleissa?

Vierailija
10.11.2014 |

jos siis kuulut kirkkoon? 

Miksi kuulut kirkkoon jos edes äänestäminen ei kiinnosta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä seurakuntavaalit?

Vierailija
2/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan äänestänyt seurakuntavaaleissa. En koe tarpeelliseksi. Kirkon vaikutus elämääni on niin häviävän pieni, ettei ole väliä, miten kirkon toimintaa hoidetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä äänestin mutta ei mun ehdokas päässyt. : ((

En usko, että enää viitsin äänestää kun ei siitä mitään hyötyä kuitenkaan ole. Ei tällainen tavallinen jäsen pääse millään vaikuttamaan seurakunnan toimintaan.

Vierailija
4/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:21"]

En ole koskaan äänestänyt seurakuntavaaleissa. En koe tarpeelliseksi. Kirkon vaikutus elämääni on niin häviävän pieni, ettei ole väliä, miten kirkon toimintaa hoidetaan. 

[/quote]

miksi sitten kuulut kirkkoon jos se on sulle yksi ja hailee?

Vierailija
5/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että enää viitsin äänestää kun ei siitä mitään hyötyä kuitenkaan ole. Ei tällainen tavallinen jäsen pääse millään vaikuttamaan seurakunnan toimintaan.

[/quote]

Niin miksi  sinne kirkkoon sitten pitää kuulua?

Vierailija
6/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuskaan ei äänestänyt seurakuntavaaleissa. Eikä Paavali. Eikä Luther.

Vierailija
7/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon uskonnollisista, en poliittisista syistä, ystävä hyvä. Koen, että pienellä rahalla tuen hyvää työtä: kirkon diakoniatyötä, nuorisotyötä, perhetyötä jne.

En äänestä, koska en tunne ehdokkaita, ja vaaleissa ei selkeitä puoluetunnuksia käytetty vieläkään - hemmetin typerää tuo. En halua tukea vahingossa äänelläni jotakin änkyrä-homovihaajaa.

Vierailija
8/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN äänestänyt, koska tunsin/tiesin ehdokkaista yhden, jä hänen mielipiteensä eivät ole sellaisia, joita haluaisin tukea. Seurakuntavaaliehdokkaista on kaikenkaikkiaan ollut liian vähän tietoa ja juttua meidassa, edes kirkon omissa. Tietoa on vaikea saada. Tosin satun itse kuulumaan seurakuntaan, jonka alueella asuu ihan liikaa hörhöväkeä, joten täältä olisi voinut olla vaikea löytää täyspäistä ehdokasta ylipäänsä.

Kuulun silti kirkkoon, koska a) haluan kuulua uskonnolliseen yhteisöön edes muodollisesti ja b) kirkon sosiaalityö on (ainakin omalla paikkakunnallani) hyvää, suoraan ihmisille menevää ja moniulotteista sekä ammatillisesti hoidettua. TÄllä paikkakunnalla tarvitaan ehdottomasti sosiaalityötä, kunnallisen resurssit eivät riitä, enkä suinkaan usko, että jos minä lakkaan tukemasta kirkon sosiaalityötä, jostain taianomaisesti ilmaantuisi lisää rahaa kunnalliselle sosiaalityölle.

Vierailija
9/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:28"]

Jeesuskaan ei äänestänyt seurakuntavaaleissa. Eikä Paavali. Eikä Luther.

[/quote]

Jeesuksesta en mene sanomaan, mutta Paavali äänesti kyllä, sekä omassa että muiden seruakunnissa. Luther taas kirjoitti oikein lakejakin monille kaupungeille siitä, miten vaalit on järjestettävä.

Vierailija
10/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:17"]

jos siis kuulut kirkkoon? 

Miksi kuulut kirkkoon jos edes äänestäminen ei kiinnosta?

[/quote]

Muina vuosina olen äänestänyt, mutta nyt oli sellainen tilanne, että listoilla ei ollut ketään, ei siis ketään jolle olisin ääneni antanut. Lisäksi äänestämään meno olisi edellyttänyt 30 kilometrin automatkaa ja meillä on rahat vähissä. Autolla ei ole varaa ajaa metriäkään ylimääräistä, ei edes seurakuntavaalien takia vaikka jäi kyllä huono omatunto etten äänestänyt.

Vierailija
11/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestänyt, koska täysin yhdentekevää kuka niistä kirkon rahoista päättää. Tuskin sinne ihan päättömiä ajattelevia valitaan. Uskomisella ja äänestämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Kuulun kirkkoon koska uskon jumalaan.

Vierailija
12/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:01"]

En äänestänyt, koska täysin yhdentekevää kuka niistä kirkon rahoista päättää. Tuskin sinne ihan päättömiä ajattelevia valitaan. Uskomisella ja äänestämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Kuulun kirkkoon koska uskon jumalaan.

[/quote]

uskoa voi ilman kirkkoakin.

Vierailija
13/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin moni saa tarpeekseen kirkosta. Eilen eroisi yli 400 ja tänään jopa 700.

Vierailija
14/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:22"]

[/quote]

[/quote]

Hyvä kysymys. Uskohan ei vaadi kirkkoon kuulumista. Mut on lapsena kastettu enkä ole toistaiseksi nähnyt mitään syytä erotakaan kirkosta. 

Vierailija
15/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestänyt ja ihan siksi että ei sillä mulle ole väliä että ketä siellä asioista päättää. Mä kuulun kirkkoon siksi että voin mennä kirkossa naimisiin( olen jo mennyt ), lapseni voidaan kastaa, voin käydä kirkon tilaisuuksissa, etenkin näin joulun alla on paljon ihania musiikkitilaisuuksia kirkoissa, voin alkaa kummiksi jos pyydetään ja haluan myös tukea kirkon työtä vähäosaisten parhaaksi.

Uskooni ei vaikuta se että kuulunko kirkkoon vai en mutta nuiden edellämainittujen syiden takia kuulun kirkkoon.

Mä en ole niin köyhä etteikö mun rahoistani liikene se kirkollisvero kirkon hyväksi. Mä koen olevani rikas niin maallisesti kuin henkisesti.  Minulla on siis mahdollisuus antaa omastani vähäosaisemmille.

Vierailija
16/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itseasiassa seurakuntavaalit on yksi helpoimmista vaaleista saada oma ehdokas läpi, koska äänestysprosentti on naurettavan alhainen. Jossain pikkukunnissa menee ehdokkaita läpi reilusti alle kymmenelläkin äänellä. Siinä voi jo kaveriporukan kesken sopia parikin varmaa läpimenijää. Siellä kuitenkin päätetään seurakunnan varainkäytöstä. Tämä siis ei ollut mikään mainoslause kirkon puolesta, sillä itse olen ateisti, enkä kuulu kirkkoon, vaan toin tämän ihan faktana esiin. 

Vierailija
17/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:26"]

En äänestänyt ja ihan siksi että ei sillä mulle ole väliä että ketä siellä asioista päättää. Mä kuulun kirkkoon siksi että voin mennä kirkossa naimisiin( olen jo mennyt ), lapseni voidaan kastaa, voin käydä kirkon tilaisuuksissa, etenkin näin joulun alla on paljon ihania musiikkitilaisuuksia kirkoissa, voin alkaa kummiksi jos pyydetään ja haluan myös tukea kirkon työtä vähäosaisten parhaaksi.

Uskooni ei vaikuta se että kuulunko kirkkoon vai en mutta nuiden edellämainittujen syiden takia kuulun kirkkoon.

Mä en ole niin köyhä etteikö mun rahoistani liikene se kirkollisvero kirkon hyväksi. Mä koen olevani rikas niin maallisesti kuin henkisesti.  Minulla on siis mahdollisuus antaa omastani vähäosaisemmille.

[/quote]

Itseasiassa juuri noiden mainitsemiesi asioiden vuoksi sinun juurikin kannattaisi äänestää, koska juuri noita koskevia päätöksiä tehdään kirkkovaltuustoissa. Eli siellä päätetään rahankäytöstä. Panostetaanko musiikkitilaisuuksiin, avustustyöhön, vai kenties uusien pappien palkkaamiseen, vai rempataanko sitä ihanaa tuttua vihkikirkkoa, vai puretaanko kirkko kokonaan pois, kuten omassa kunnassani tällä hetkellä pähkäillään.

Itse en kirkkoon kuulu ja vastustan jyrkästi, että kunta laittaa senttiäkään kirkon mahdolliseen tulevaan sikakalliiseen remonttiin. Itse olen aikanaan kyseisessä kirkossa ripille päässyt, mutta mielestäni kirkko on ruma ja kolkko, eikä sillä ole mitään kulttuurista arvoakaan, koska se on rakennettu vasta 1970-luvulla. Eli jos kirkkoon kuuluisin, niin olisin taatusti käynyt äänestämässä sellaista ehdokasta, joka kannattaa kirkon purkamista. Kuntaamme jäisi purkamisen jälkeenkin kolme kirkkoa ja tuo purku-uhan alla oleva pääkirkko on neljästä kuntamme kirkosta ylivoimaisesti rumin, tai itseasiassa ainut ruma kirkko.

Vierailija
18/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:26"]

[/quote]

"Mä en ole niin köyhä". 
En mäkään ole köyhä, mutta silti en maksa kirkollisveroa. Ja ihan siksi että en ole ko. järjestöön ikinä kuulunut. 

Vierailija
19/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:22"]

[/quote]

[/quote]

Hyvä kysymys. Uskohan ei vaadi kirkkoon kuulumista. Mut on lapsena kastettu enkä ole toistaiseksi nähnyt mitään syytä erotakaan kirkosta. 

[/quote]

Mutta nytpä kävinkin eroamassa, koska eipä mulla tosiaan ollut mitän syytä kirkkoon kuuluakaan. 

Vierailija
20/27 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestänyt eikä kiinnosta. Kuulun kirkkoon kun mut kastettiin, kävin riparin ja halusin kummiksi. Ihan hyvin vois erota mut eipä siitäkää mitää haittaa oo. Veron maksamistakaan ei huomaa ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme