Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatinvalinnan vaikeus: Psykologi, graafinen ala, röntgenhoitaja..?! Help!

Vierailija
10.11.2014 |

Valmistuin lukiosta keväällä ja hain röntgenhoitajaksi, mutta en päässyt. Oikeastaan en edes tiedä haluanko tehdä sitä vai en. Kyseinen ammatti kyllä kiinnostaa, mutta ei niinkään hoitoala (jotkut ovat ehdotelleet esim. sairaanhoitajaa)
Kerron nyt vaikka että minkälainen olen, niin saatte tehdä tuomion.
Tykkään maalata, piirtää ja suunnitellakin, vaikka en niin hyvä olisikaan :D kuvis oli kuitenkin 9.
Olen empaattinen ihminen, kaikki huomioonottava. Olen hiukan ujo, enkä pidä esiintymisestä yhtään. Jätskimyyjänä olen ollut kesällä, eikä se ollut ollenkaan paha, vaikka asiakkaita (ja niitä inhottavia myös) piti kohdatakin.
Graafisella alalla ei yksinkertaisesti ole töitä, röntgenhoitajia tarvitaan, mutta en tiedä pääsenkö edes kouluun, psykologina olo kiinnostaisi myös, mutta stressaan luokan edessä esittämistä ja sitä, että pääsenkö psykologian (C) papereilla sisälle. Niin ja matikkaa en ole kirjoittanut.
Jos jaksatte mun puolesta miettiä, niin olisin kiitollinen! :-)

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kyselkää lisää jos tuo lyhyt esittely ei kertonut mitään! -ap

Vierailija
2/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla.

Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin.

Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaan hakevan on pakko osata tilastomatematiikkaa erinomaisesti, tai vaihtoehtoisesti Joensuuhun filosofiaa. "Haen kun en muuta keksi" -asenteella ei pääse sisään, sillä vain muutama prosentti hakijoista saa paikan.

Kaikkiin yliopistokoulutuksiin voi hakeutua pelkästään pääsykokeen perusteella, joten kirjoitusten tasolla ei ole väliä. AMK:ssa sen sijaan pääsykoekutsut lähetetään lähtöpisteillä, joten huono yo-todistus torppaa ainakin hoitoalan.

Graafikoilla on huono työtilanne.

Vierailija
4/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista esim. psykologian yliopisto-opiskelu on? Onko se 24/7 kirja nenässä kiinni? Ja onko mitään esitelmiä tms.? Mua kiinnostaa myös ihmisten käyttäytyminen ja toiminta. Neuropsyka ilmeisesti tutkii näitä.
-ap

Vierailija
5/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla.

Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin.

Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi.
[/quote]
Jaa, pitääkö graafisella alalla kuvis olla muka aina 10?:D Mulla oli 10 kyllä yläasteella.
Lukio meni miten meni, mutta oon tyytyväinen tuohon ja englannin C -arvosanoihin. Noinkin "hyvät" sain ja mielestäni vähällä lukemisella. En halua kehuskella lukemattomuudella, mutta olen silti ylpeä itestäni. :)
-ap

Vierailija
6/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafinen ala on siitä vähän raaka, että pitää oikeesti olla tosi hyvä ja olla "oma tyyli", kekseliäs, ja haluttava. Ja on melkein pakko päästä hyvään kouluun. Kymppi kuviksesta ei ole pakollinen, koska varsinaista piirustustaitoa ei välttämättä tarvitse, mutta sitten pitää olla kyllä sen verran lahjakas että se näkyy tikku-ukoista huolimatta (esimerkkinä jo valmistunut kaverini, jonka piirtotaidot oli oikeasti luokkaa käpylehmä, mutta on nyt duunissa ihan arvostetussa muotoilutoimistossa).

Vierailija
7/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla. Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin. Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi. [/quote] Jaa, pitääkö graafisella alalla kuvis olla muka aina 10?:D Mulla oli 10 kyllä yläasteella. Lukio meni miten meni, mutta oon tyytyväinen tuohon ja englannin C -arvosanoihin. Noinkin "hyvät" sain ja mielestäni vähällä lukemisella. En halua kehuskella lukemattomuudella, mutta olen silti ylpeä itestäni. :) -ap

[/quote]

No tosi lahjakas pitää ainakin olla piirtään, sillä graafista suunnittelua on tosi vaikea päästä opiskelemaan. Aalto yliopistoon esim. haki tänä vuonna 308 opiskelemaan graafista suunnittelua ja 12 pääsi sisään eli vain 3,9%. Lapin yliopistoon haki graafista suunnittelua opiskelemaan 191 ja 15 pääsi sisään eli vain 7,8%  Ja ammattikorkeakouluissa nuo prosentit taitaa olla ihan samaa luokkaa. Ja kaikki jotka tuolle alalle hakee on oikeasti tosi lahjakkaita,  voi vaan suu auki tuijottaa sitä millaisia luomuksia ne loihtii pääsykokeissa parissa tunnissa.

Vierailija
8/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla. Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin. Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi. [/quote] Jaa, pitääkö graafisella alalla kuvis olla muka aina 10?:D Mulla oli 10 kyllä yläasteella. Lukio meni miten meni, mutta oon tyytyväinen tuohon ja englannin C -arvosanoihin. Noinkin "hyvät" sain ja mielestäni vähällä lukemisella. En halua kehuskella lukemattomuudella, mutta olen silti ylpeä itestäni. :) -ap

[/quote]

No tosi lahjakas pitää ainakin olla piirtään, sillä graafista suunnittelua on tosi vaikea päästä opiskelemaan. Aalto yliopistoon esim. haki tänä vuonna 308 opiskelemaan graafista suunnittelua ja 12 pääsi sisään eli vain 3,9%. Lapin yliopistoon haki graafista suunnittelua opiskelemaan 191 ja 15 pääsi sisään eli vain 7,8%  Ja ammattikorkeakouluissa nuo prosentit taitaa olla ihan samaa luokkaa. Ja kaikki jotka tuolle alalle hakee on oikeasti tosi lahjakkaita,  voi vaan suu auki tuijottaa sitä millaisia luomuksia ne loihtii pääsykokeissa parissa tunnissa.

[/quote]

Ups, katoin väärän vuoden tilastoa tuon Lapin yliopiston kohdalla, sinne olikin hakenut 220 eikä 191 tänä vuonna. Eli 5,5% pääsi sisään.

Vierailija
9/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 01:10"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:59"]

[/quote]

[/quote]
No perhe on ainakin patistanut mua tuohon graafiseen alaan, mutta en tosiaankaan oo hyvä piirtämään jos noiden hakijoiden vieressä seisoisin :DD ja en usko, että sillä alalla olen tulevaisuudessa, mutta tietysti kuulisin hyviäkin puolia.
-ap

Vierailija
10/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafisen alan työpaikoista on myös kova kilpailu, ja alalla pärjätäkseen pitää olla mielellään sekä lahjakas ja motivoitumut että hyvä itsensä markkinoija.

Vierailija
11/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 01:10"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:59"] [quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla. Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin. Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi. [/quote] Jaa, pitääkö graafisella alalla kuvis olla muka aina 10?:D Mulla oli 10 kyllä yläasteella. Lukio meni miten meni, mutta oon tyytyväinen tuohon ja englannin C -arvosanoihin. Noinkin "hyvät" sain ja mielestäni vähällä lukemisella. En halua kehuskella lukemattomuudella, mutta olen silti ylpeä itestäni. :) -ap [/quote] No tosi lahjakas pitää ainakin olla piirtään, sillä graafista suunnittelua on tosi vaikea päästä opiskelemaan. Aalto yliopistoon esim. haki tänä vuonna 308 opiskelemaan graafista suunnittelua ja 12 pääsi sisään eli vain 3,9%. Lapin yliopistoon haki graafista suunnittelua opiskelemaan 191 ja 15 pääsi sisään eli vain 7,8%  Ja ammattikorkeakouluissa nuo prosentit taitaa olla ihan samaa luokkaa. Ja kaikki jotka tuolle alalle hakee on oikeasti tosi lahjakkaita,  voi vaan suu auki tuijottaa sitä millaisia luomuksia ne loihtii pääsykokeissa parissa tunnissa. [/quote] No perhe on ainakin patistanut mua tuohon graafiseen alaan, mutta en tosiaankaan oo hyvä piirtämään jos noiden hakijoiden vieressä seisoisin :DD ja en usko, että sillä alalla olen tulevaisuudessa, mutta tietysti kuulisin hyviäkin puolia. -ap

[/quote]

No mä en voi kertoa muuta kuin että kerran tuonne Lapin yliopistoon hain, enkä päässyt kuin varasijalle, vaikka kuvis on ollut aina 10. Mutta toki kannattaa hakea ja kokeilla mihin taidot riittää jos ala kiinnostaa

-9 ja 10

Vierailija
12/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafinen ala on ehkä ns. kutsumusammatti :) jos tuntee että kiinnostaa vaan koska "no, mä tykkään piirtää..." niin en ehkä lähtis ite mukaan. Työpaikoista on pulaa ja pitää tosiaan osata markkinoida itseään, joskus ala tuntuu vähän epäreilulta, asiakkaat on ihan anaalista eikä ymmärrä minkään päälle (tosin no, millä alalla ei ois :D) ja tää kyllä halutessaan vie paljon vapaa-ajasta - mutta hetkeäkään en vaihtais pois :) vaikka välillä tuntuukin siltä että tää syö kaikki elämän viimeset rippeet niin onhan tää tosi kivaa, koska tekemisestä tykkää, työn jälken näkee heti ja koko ajan saa kehittää itseään.

Vierailija
13/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla myös niitä positiivisia asioita graafisesta alasta :)
Pakko huomauttaa, että saa ehdotella muitakin ammatteja. Roskakuskiksi en rupea ;) -ap

Vierailija
14/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2013 psykologiaa on päässyt opiskelemaan Helsingin yliopistoon 5,92 % hakijoista. Itä-Suomen yliopistoon 10,39% hakijoista. No onhan tuonne hitusen helpompi päästä kuin graafiselle alalle. Oot oikeasti varmaan löytänyt ne kaikista vaikemmat alat päästä sisään, vai miten ois teatterikorkeakoulu vielä? :D

Vierailija
15/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sosiaali- ja hoiva-ala on ihan hyvä. Siellä ainakin riittää töitä. Graafinen ala on antoisaa, mutta paikkoja ei ole paljon. T. Graafikko

Vierailija
16/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkuun pääsee lääkikseen näköjään jopa 19.24% hakijista. Miten olisi?

Vierailija
17/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaa on vaikea päästä opiskelemaan, samoin graafista alaa. Mutta toki aina osa pääsee. :)

.
Miltä kuulostaa yliopistossa hoitotiede tai puheterapeutin opinnot (logopedia) tai ammattikorkeassa kulttuurituottaja (työtilanne tosin huonohko) tai puutarha-ala tai sisustusala? Entä miesvaltaisemmat alat?

Vierailija
18/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 02:13"]Psykologiaa on vaikea päästä opiskelemaan, samoin graafista alaa. Mutta toki aina osa pääsee. :)

.
Miltä kuulostaa yliopistossa hoitotiede tai puheterapeutin opinnot (logopedia) tai ammattikorkeassa kulttuurituottaja (työtilanne tosin huonohko) tai puutarha-ala tai sisustusala? Entä miesvaltaisemmat alat?
[/quote]
Miesvaltaiset alat ei niin innosta, mutta mietiskelin aikaisemmin kyllä puheterapeutin opintoja ja sisustajankin ammattia pohdin. Kertoisko joku enemmän tuosta hoitotieteestä? :) en oo ikinä kuullut
-ap

Vierailija
19/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaile vaikka Opintoluotsi-nettisivua.
http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/

Vierailija
20/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 02:55"]Selaile vaikka Opintoluotsi-nettisivua.
http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/

[/quote]
Oon selaillut, mutta en vaan tiedä :o en osaa päättää.. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan