Ammatinvalinnan vaikeus: Psykologi, graafinen ala, röntgenhoitaja..?! Help!
Valmistuin lukiosta keväällä ja hain röntgenhoitajaksi, mutta en päässyt. Oikeastaan en edes tiedä haluanko tehdä sitä vai en. Kyseinen ammatti kyllä kiinnostaa, mutta ei niinkään hoitoala (jotkut ovat ehdotelleet esim. sairaanhoitajaa)
Kerron nyt vaikka että minkälainen olen, niin saatte tehdä tuomion.
Tykkään maalata, piirtää ja suunnitellakin, vaikka en niin hyvä olisikaan :D kuvis oli kuitenkin 9.
Olen empaattinen ihminen, kaikki huomioonottava. Olen hiukan ujo, enkä pidä esiintymisestä yhtään. Jätskimyyjänä olen ollut kesällä, eikä se ollut ollenkaan paha, vaikka asiakkaita (ja niitä inhottavia myös) piti kohdatakin.
Graafisella alalla ei yksinkertaisesti ole töitä, röntgenhoitajia tarvitaan, mutta en tiedä pääsenkö edes kouluun, psykologina olo kiinnostaisi myös, mutta stressaan luokan edessä esittämistä ja sitä, että pääsenkö psykologian (C) papereilla sisälle. Niin ja matikkaa en ole kirjoittanut.
Jos jaksatte mun puolesta miettiä, niin olisin kiitollinen! :-)
Kommentit (86)
Mitä noin nuori teini tekee vauvasivustolla? Oletko ollut töissä missään, koska vaikuttaa ettet tiedä mitä osaat tai kiinnostaa?
Mä kirjoitin reaalista=psykasta e:n, matikkaa en kirjoittanut ollenkaan. Olin tosi motivoitunut hakemaan opiskelemaan psykologiaan, tein paljon töitä, ja pääsin. Tärkeintä sisäänpääsyssä mielestäni on hyvät päättelytaidot ja kova motivaatio. Lisäksi kannattaa muistaa, että psykan opiskelussa ekat vuodet ovat oikeasti aika tylsiä ja silloin sitä motivaatiota vasta tarvitaan. Lukion jälkeen mulla oli psykologian opiskelusta tosi mielenkiintoinen kuva ja pettymys oli suuri, kun ekat 2-3 vuotta oli tylsää pänttäämistä. Mutta loppuvaiheessa teoria muuttui pikku hiljaa mielenkiintoiseksi käytännöksi, kun tulee syventäviä ja ammatillisia kursseja. Tämän takia moni avoimessa yliopistossa psykologiaa opiskeleva saattaa myös pettyä opintoihin, kun ne mielenkiintoisimmat opinnot tulevat yleensä vasta pääaineopiskelijolle ja silloinkin loppuvaiheessa.
Oletko miettinyt yhtään logopediaa, eli puheterapeutiksi valmistavaa koulutusta?:) Menee osittaisn psykologian kanssa päällekäin, tai psykaahan siinä luetaan sivuaineena. On ihmisläheistä työtä, mutta ei silti vaadi eiintymistä, kun ollaan yleensä asiakkaan kanssa kahden kesken. Kuvataidetaustaa pääsee todellakin toteuttamaan terapioissa lasten kanssa, saa askarella kaiken laista materiaalia:) Kaiken lisäksi työtilanne on erittäin hyvä. Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta, ja en voi kun vaan suositella! Itsekin meinasin aikanani hakea psykologiaan, mutta sitten kun kuulin logopediasta, niin mieli muuttui heti ja tiesin oikean alan löytyneen!
Farmaseuteille taitaa löytyä hyvin töitä, miltä se kuulostais? Kemiaa kyllä ainakin tarvitaan...
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:50"]Farmaseuteille taitaa löytyä hyvin töitä, miltä se kuulostais? Kemiaa kyllä ainakin tarvitaan...
[/quote]
Eikös niiden pidä osata todella hyvin matikkaa? :o -ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:18"]Mitä noin nuori teini tekee vauvasivustolla? Oletko ollut töissä missään, koska vaikuttaa ettet tiedä mitä osaat tai kiinnostaa?
[/quote]
Oletko katkera omasta huonosti valitsemastasi ammatista, tai onko se sulta pois että kyselen täällä muilta ihmisiltä mielipiteitä? :)
Kyllä oon ollut kesätöissä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:42"]Oletko miettinyt yhtään logopediaa, eli puheterapeutiksi valmistavaa koulutusta?:) Menee osittaisn psykologian kanssa päällekäin, tai psykaahan siinä luetaan sivuaineena. On ihmisläheistä työtä, mutta ei silti vaadi eiintymistä, kun ollaan yleensä asiakkaan kanssa kahden kesken. Kuvataidetaustaa pääsee todellakin toteuttamaan terapioissa lasten kanssa, saa askarella kaiken laista materiaalia:) Kaiken lisäksi työtilanne on erittäin hyvä. Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta, ja en voi kun vaan suositella! Itsekin meinasin aikanani hakea psykologiaan, mutta sitten kun kuulin logopediasta, niin mieli muuttui heti ja tiesin oikean alan löytyneen!
[/quote]
Tuo kuulosti kyllä kivalta! :) oikeesti, teistä on mulle korvaamaton apu. Saan miettiä vielä muitakin mahdollisia ammatteja. Osaatko kertoa/osaako joku muu kertoa minkälaista käytännössä on puheterapeutin työ? -ap
Terveystieteitä, esim. fysioterapeutti?
Vähän OT, mut graafinen ala tarkoittaa kirjapainoalaa... Ennenvanhaanhan kaikki graafinen suunnittelu tuli painotuotteisiin. Tarkoittanet visuaalista alaa :)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 00:32"]Vähän OT, mut graafinen ala tarkoittaa kirjapainoalaa... Ennenvanhaanhan kaikki graafinen suunnittelu tuli painotuotteisiin. Tarkoittanet visuaalista alaa :)
[/quote]
Eikös se ole graafinen ala?? :D -ap
Ap, äidinkielen arvosanasi on niin huono, että pääsykokeissa hyvien vastausten kirjoittaminen tullee tuottamaan sinulle eniten vaikeuksia oli ala lähes mikä tahansa. Harjoittelepa siis esseevastausten kirjoittamista ja luetuta niitä jollakin ystävälläsi tai mahdollisesti ihan asiantuntijalla. Tässä oikeasti paras mahdollinen vinkki jatko-opiskeluja varten.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 00:48"]Ap, äidinkielen arvosanasi on niin huono, että pääsykokeissa hyvien vastausten kirjoittaminen tullee tuottamaan sinulle eniten vaikeuksia oli ala lähes mikä tahansa. Harjoittelepa siis esseevastausten kirjoittamista ja luetuta niitä jollakin ystävälläsi tai mahdollisesti ihan asiantuntijalla. Tässä oikeasti paras mahdollinen vinkki jatko-opiskeluja varten.
[/quote]
Olisin voinut saada äidinkielestä paremmankin, mutta lopulta ajatukset tulivat sekavana sotkuna paperille. En siis lukenut/harjoitellut tarpeeksi. Kiitos vinkistä :) -ap
Joo elikkäs puheterapeutti työskentelee yleensä terveyskeskuksessa/sairaalassa, mutta myös yksityisenä mahdollisuus tehdä. Asiakkaina on kaikki kielen ja kommunikaation vaikeuksista kärsivät henkilöt, eli esim. lapset, joilla on kielen kehityksen viivästymä, änkyttäjät, autistit, kuulovammaiset, cp-vammaiset, aikuiset, jotka ovat menettäneet puhekykynsä aivoverenkiertohäirön seurauksena tai onnettomuudessa jne. Työ koostuu näiden asiakkaiden arvioinnista ja kuntoutuksesta. Kuntoutus on asiakkaasta riippuen puheen tuoton tai ymmärtämisen harjoittelua tai vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien (kuvat, viittomat) harjoittelua. Monipuolinen ala siis!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]
Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla.
Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin.
Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi.
[/quote]
Kuule peruskoulun tai lukion kuvisnumero ei kerro visuaalisesta osaamisesta yhtään mitään, katsos kun noissa paikoissa kuvismaikat itse ovat ihan puusilmiä. Ja piirtämään oppii kuka vaan, kunhan vaan harjoittelee.
T: AD
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:43"]
Valmistuin lukiosta keväällä ja hain röntgenhoitajaksi, mutta en päässyt. Oikeastaan en edes tiedä haluanko tehdä sitä vai en. Kyseinen ammatti kyllä kiinnostaa, mutta ei niinkään hoitoala (jotkut ovat ehdotelleet esim. sairaanhoitajaa) Kerron nyt vaikka että minkälainen olen, niin saatte tehdä tuomion. Tykkään maalata, piirtää ja suunnitellakin, vaikka en niin hyvä olisikaan :D kuvis oli kuitenkin 9. Olen empaattinen ihminen, kaikki huomioonottava. Olen hiukan ujo, enkä pidä esiintymisestä yhtään. Jätskimyyjänä olen ollut kesällä, eikä se ollut ollenkaan paha, vaikka asiakkaita (ja niitä inhottavia myös) piti kohdatakin. Graafisella alalla ei yksinkertaisesti ole töitä, röntgenhoitajia tarvitaan, mutta en tiedä pääsenkö edes kouluun, psykologina olo kiinnostaisi myös, mutta stressaan luokan edessä esittämistä ja sitä, että pääsenkö psykologian (C) papereilla sisälle. Niin ja matikkaa en ole kirjoittanut. Jos jaksatte mun puolesta miettiä, niin olisin kiitollinen! :-)
[/quote] psykologiksi erittäin vaikeeta päästä. Onko sulla realistiset tavoitteet? Miten kirjoitit ja mitä, sehän riippuu paljon siitä, ts mihin sulla on resursseja
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:23"]
Graafikkona riittää töitä, jos osaa markkinoida itseään. Piirtämisen ohella siis täytyy olla hyvä luomaan suhteita ja markkinoimaan omaa osaamistaan. Nykyään myös pelkkää suunnittelutaitoa enemmän arvostetaan media-alan moniosaajia. Jos siis osaat valokuvata, piirtää, käsitellä kuvia, taittaa sekä printti- että tablettimediaa (ns. Digital publishing), koodata nettisivuja (html+css, javascriptista paljon plussaa), tehdä animaatioita ja ehkä omaat vielä kirjoittajanlahjoja, sulla on töitä enemmän kuin ehdit tekemään. T. Graafikko
[/quote]
Jaa, mulla ei todellakaan ole töitä enemmän kuin ehtisin tekemään. Päinvastoin. Nuo kaikki hallitsen, olen valmistunut arvostetusta alan oppilaitoksesta ja tehnyt töitä Suomen suurimmissa mainostoimistoissa suurimpien brändien parissa. Työn osaan ja olen siinä hyvä, mutta töitä ei ole.
Kulttuurituottaja tai sisustusala, voi apua mitä ehdotuksia. Voisi kai sitä työllistymistäkin edes vähän ajatella.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:36"]
Kulttuurituottaja tai sisustusala, voi apua mitä ehdotuksia. Voisi kai sitä työllistymistäkin edes vähän ajatella.
[/quote]
Näin minäkin ajattelisin. Lisäksi tuo sosiaalipsykologia kuuluu niihin, mistä työllistyy huonosti.
Jos et jaksa riittävästi lukea yliopiston pääsykokeisiin (1/2 vuotta 30-40 t/ viikko) kannattaa ehkä miettiä noita AMK-paikkoja tarkemmin. Miksi se rtg-hoitajan ammatti viehätti?
Suosittelen opiskelua röntgenhoitajaksi! Se voisi olla sinun luonteenpiirteillesi paras vaihtoehto ja työtilannekin tietääkseni ihan ok!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:06"]
Psykologiaa tai röntgenhoitajaksi. Sinuna kyllä hakeutuisin psykologiaa lukemaan - tai ensin ne röntgenhoitsun paperit ja sitten jatkamaan hoitoalaa pidemmälle, vaikka sinne psykan puolelle.
Hoitoalalla on aina töitä, psykologian asiantuntijoista (psykologeista ylipäätään) on pulaa eikä se pula vähene.
Graafikoita valmistui pilvin pimein, isot kustannustalot ulkoistavat hommat friikuille ja kilpailu on kovaa. Jotkut pärjäävät, mutta useampi ei pärjää. Tunnen läheltä molempia.
[/quote]
Edellinen jatkaa, että psykologiaa lukemaan sinun papereilla ei ole kovin realistiset mahdollisuudet. Jos kirjoitit psykologiasta C:n ja matematiikkaa et ollenkaan kirjoittanut, en usko mahdollisuuksiisi, ellet lue sitten ihan älyttömästi tai ole alisuoriutunut noissa yo-kirjoituksissa pahasti ja oletkin tosiasiassa paljon taitavampi. Psykologian pitäisi olla (lähes) L:n tasoa, pääseehän sisään siis 5-10% hakijoista yliopistosta riippuen.
t. psykologi
[/quote]
Meillä pääsi 3%, enkä ollut kirjoittanut kumpaakaan, psykaa tai matikkaa. Enemmän siihen vaikuttaa se paljonko on valmis tekemään töitä.