Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatinvalinnan vaikeus: Psykologi, graafinen ala, röntgenhoitaja..?! Help!

Vierailija
10.11.2014 |

Valmistuin lukiosta keväällä ja hain röntgenhoitajaksi, mutta en päässyt. Oikeastaan en edes tiedä haluanko tehdä sitä vai en. Kyseinen ammatti kyllä kiinnostaa, mutta ei niinkään hoitoala (jotkut ovat ehdotelleet esim. sairaanhoitajaa)
Kerron nyt vaikka että minkälainen olen, niin saatte tehdä tuomion.
Tykkään maalata, piirtää ja suunnitellakin, vaikka en niin hyvä olisikaan :D kuvis oli kuitenkin 9.
Olen empaattinen ihminen, kaikki huomioonottava. Olen hiukan ujo, enkä pidä esiintymisestä yhtään. Jätskimyyjänä olen ollut kesällä, eikä se ollut ollenkaan paha, vaikka asiakkaita (ja niitä inhottavia myös) piti kohdatakin.
Graafisella alalla ei yksinkertaisesti ole töitä, röntgenhoitajia tarvitaan, mutta en tiedä pääsenkö edes kouluun, psykologina olo kiinnostaisi myös, mutta stressaan luokan edessä esittämistä ja sitä, että pääsenkö psykologian (C) papereilla sisälle. Niin ja matikkaa en ole kirjoittanut.
Jos jaksatte mun puolesta miettiä, niin olisin kiitollinen! :-)

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:23"]Graafikkona riittää töitä, jos osaa markkinoida itseään. Piirtämisen ohella siis täytyy olla hyvä luomaan suhteita ja markkinoimaan omaa osaamistaan. Nykyään myös pelkkää suunnittelutaitoa enemmän arvostetaan media-alan moniosaajia. Jos siis osaat valokuvata, piirtää, käsitellä kuvia, taittaa sekä printti- että tablettimediaa (ns. Digital publishing), koodata nettisivuja (html+css, javascriptista paljon plussaa), tehdä animaatioita ja ehkä omaat vielä kirjoittajanlahjoja, sulla on töitä enemmän kuin ehdit tekemään. T. Graafikko
[/quote]
Tuokin kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! Mutta onko se silloin graafinen suunnittelija vai joku muu? -ap

Vierailija
42/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:23"]Graafikkona riittää töitä, jos osaa markkinoida itseään. Piirtämisen ohella siis täytyy olla hyvä luomaan suhteita ja markkinoimaan omaa osaamistaan. Nykyään myös pelkkää suunnittelutaitoa enemmän arvostetaan media-alan moniosaajia. Jos siis osaat valokuvata, piirtää, käsitellä kuvia, taittaa sekä printti- että tablettimediaa (ns. Digital publishing), koodata nettisivuja (html+css, javascriptista paljon plussaa), tehdä animaatioita ja ehkä omaat vielä kirjoittajanlahjoja, sulla on töitä enemmän kuin ehdit tekemään. T. Graafikko
[/quote]
Tuokin kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! Mutta onko se silloin graafinen suunnittelija vai joku muu? -ap
[/quote]

Minun ammattinimikkeeni on edelleen graafinen suunnittelija, vaikka kaikkea noita työssäni teenkin. T.26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaidossa vissiin vikaa :'D siis joo graafikko ilmeisesti. Mutta olen kuullut, että media-alalla työskentelevillä on joku muu nimi tuolle -ap

Vierailija
44/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:34"]Lukutaidossa vissiin vikaa :'D siis joo graafikko ilmeisesti. Mutta olen kuullut, että media-alalla työskentelevillä on joku muu nimi tuolle -ap
[/quote]

Olisiko visuaalinen suunnittelija tämä toinen nimitys. En tiedä. -26

Vierailija
45/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaa saattaa olla vaikea päästä opiskelemaan, mutta psykologeista on suuri pula. Välillä kannattaa pyrkiä vaikeisiinkin paikkoihin, joskus voi kuulua siihen läpipääsevään joukkoon. Pyri ihmeessä. Muuten jos et pääse voi välivuosi töitä tehden avata uusia ideoita mitä voisi opiskella.

Vierailija
46/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:38"]Psykologiaa saattaa olla vaikea päästä opiskelemaan, mutta psykologeista on suuri pula. Välillä kannattaa pyrkiä vaikeisiinkin paikkoihin, joskus voi kuulua siihen läpipääsevään joukkoon. Pyri ihmeessä. Muuten jos et pääse voi välivuosi töitä tehden avata uusia ideoita mitä voisi opiskella.
[/quote]
No nyt mulla on menossa välivuosi ja kuumeisesti mietinkin :D toinen välivuosi ei enää kuulosta niin hyvältä. -ap

Vierailija
47/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa: suosittelisin kyllä pyrkimistä graafiselle alalle, jos halu on kova. Ihan vain sen takia, että näetpä mihin pystyt. Ennakkotehtävät ovat haastavuudestaan huolimatta hauskoja tehdä. Ainakin minusta ne olivat. Jos AMK tai Yliopisto ei ota sisään, unelmaa voi lähteä tavoittelemaan myös ammattikoulun kautta, eli käydä Media-Assistentin tutkinnon. Saat sen läpi kahdessa vuodessa, koska sulla on lukio takana. Tämän jälkeen sulla on jo pätevyys toimia graafikkona, mutta myös paremmat valmiudet päästä sisään AMK:uun tai Yliopistoon. Avainsana tässä on kuitenkin tahtotila. Graafikkona ei pärjää jos "tykkää vähän joskus piirrellä". Tätä pitää haluta ja todistaa ihmisille, että haluaa enemmän kuin joku muu. Vain siten saa töitä.

Myös itseopiskelu (erityisesti nettisivujen suunnittelu ja kuvankäsittely) on hyvästä. Opettele ohjelmistoja, katso youtube-tutoriaaleja ja selaa esim. DeviantArtin tutoriaaleja. Opit paljon myös itseksesi. Tämä auttaa oppimaan myös koulussa. Itse omasta osaamisestani noin 70% on itseopiskeltua ja loput tulleet koulusta tai koulun aikaisen työkokemuksen kautta. Mitä enemmän osaat suhteutettuna opiskelutovereihisi, sitä paremmat mahdollisuudet sulla on työllistyä.

Työllistyminen näin yleisesti ensialkuun on todella vaikeaa. Ota siis opiskellessasi vastaan tilaustöitä. Joistain saa palkkaa, osasta saa sisältöä portfolioon. Älä myöskään kärky hyväpalkkaisia harjoittelupaikkoja, tee harjoittelut ilmaisena, jos et muuten saa. Kunhan et jätä niitä roikkumaan rahanhimoissasi. Tuo koko opiskeluittesi ajan nimeäsi esille ja tee selväksi, että olet valmis tekemään ja teet hyvin ja huolella. Kun ihmiset alkavat suositella sinua kavereilleen, alat myös saamaan niitä "oikeita töitä" ja valmistuttuasi sulla on jo hyvä asiakas- ja suosittelijapohja.

Graafikkona työn saaminen vaatii - yllättäen - paljon työtä. Mutta jos tekee työnsä hyvin, saa myös hyvin työtä. 

-26

Vierailija
48/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin psykologiaa opiskelevana sanoa, että jos aiot päästä sisälle, niin siihen vaaditaan aivan älytön motivaatio ja työmäärä. Itse kirjoitin E:n papreit lukiosta, mutta sisäänpääsy vaati minultakin silti puolivuotta n 30-40h/vk pääsykokeisiinlukua ja laskuharjoituksia. Joten jos päätät, että haluat lukea psykologiaa, niin siihen päätökseen on sitten myös sitouduttava täysillä.

Opiskelu itsessään on aika itsenäistä. Yleensä yhden 5op kurssilla on yksi tai kaksi tenttikirjaa jotka pitää lukea kannesta kanteen. Lukemista siis todellakin riittää... Myös luokan eteen saattaa joutua, mutta ne esitelmät on yleensä pääaineopiskelijoiden kesken eli pienemmissä ryhmissä.

Vierailija
49/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 00:45"]Kahteen muuhun alaan en osaa ottaa kantaa, mutta sen graafisen alan voit suosiolla unohtaa tuolla kuvisnumerolla. Kokeile netistä jotain ammatinvalintatestejä, jos ne auttais yhtään eteenpäin. Harmi, ettet ole hoitanut lukiota kunnolla. Se rajoittaa kyllä aika paljon mahdollisuuksiasi. [/quote] Jaa, pitääkö graafisella alalla kuvis olla muka aina 10?:D Mulla oli 10 kyllä yläasteella. Lukio meni miten meni, mutta oon tyytyväinen tuohon ja englannin C -arvosanoihin. Noinkin "hyvät" sain ja mielestäni vähällä lukemisella. En halua kehuskella lukemattomuudella, mutta olen silti ylpeä itestäni. :) -ap

[/quote]

Jos lukeminen ei innosta, niin kannattaa kyllä unohtaa korkeakouluopinnot...

Vierailija
50/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sosiaalipsykologia?

Vierailija
51/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:13"]Mites sosiaalipsykologia?
[/quote]
Kerro lisää? :) sos.psykan kurssin kävin lukiossa ja tykkäsin ihan. -ap

Vierailija
52/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 02:07"]

Kyllä se sosiaali- ja hoiva-ala on ihan hyvä. Siellä ainakin riittää töitä. Graafinen ala on antoisaa, mutta paikkoja ei ole paljon. T. Graafikko

[/quote]

Joo, mutta opiskelemaan ei aina ole helppoa päästä. Esim. TAMK:n sosionomiopintoihin yo-pohjalta on valittu yleensä vain n. 3 % ylioppilaspohjaisista hakijoista.

Vierailija
53/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/86 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 06:53"]Toisaalta pitää muistaa ettei niitä puheterapeutinkaan töitä ole pilvin pimein enää. Varsinkin yliopistokaupungeissa on kilpailua! Sisäänpääsy ei ole helpoimmasta päästä.

Mutta mielenkiintoinen ala joka tapauksessa!
[/quote]
No sitä mä mietinkin, että kuinkahan vaikea sitä on päästä lukemaan.. Ja noilla arvosanoilla :D tai jos yo -arvosanat ei merkkaa siellä mitään niin pitää lukea ahkerasti koko kevät. -ap

Vierailija
56/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:06"]

Psykologiaa tai röntgenhoitajaksi. Sinuna kyllä hakeutuisin psykologiaa lukemaan - tai ensin ne röntgenhoitsun paperit ja sitten jatkamaan hoitoalaa pidemmälle, vaikka sinne psykan puolelle.

Hoitoalalla on aina töitä, psykologian asiantuntijoista (psykologeista ylipäätään) on pulaa eikä se pula vähene.

Graafikoita valmistui pilvin pimein, isot kustannustalot ulkoistavat hommat friikuille ja kilpailu on kovaa. Jotkut pärjäävät, mutta useampi ei pärjää. Tunnen läheltä molempia. 

[/quote]

Edellinen jatkaa, että psykologiaa lukemaan sinun papereilla ei ole kovin realistiset mahdollisuudet. Jos kirjoitit psykologiasta C:n ja matematiikkaa et ollenkaan kirjoittanut, en usko mahdollisuuksiisi, ellet lue sitten ihan älyttömästi tai ole alisuoriutunut noissa yo-kirjoituksissa pahasti ja oletkin tosiasiassa paljon taitavampi. Psykologian pitäisi olla (lähes) L:n tasoa, pääseehän sisään siis 5-10% hakijoista yliopistosta riippuen.

t. psykologi

Vierailija
57/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:06"]

Psykologiaa tai röntgenhoitajaksi. Sinuna kyllä hakeutuisin psykologiaa lukemaan - tai ensin ne röntgenhoitsun paperit ja sitten jatkamaan hoitoalaa pidemmälle, vaikka sinne psykan puolelle.

Hoitoalalla on aina töitä, psykologian asiantuntijoista (psykologeista ylipäätään) on pulaa eikä se pula vähene.

Graafikoita valmistui pilvin pimein, isot kustannustalot ulkoistavat hommat friikuille ja kilpailu on kovaa. Jotkut pärjäävät, mutta useampi ei pärjää. Tunnen läheltä molempia. 

[/quote]

Edellinen jatkaa, että psykologiaa lukemaan sinun papereilla ei ole kovin realistiset mahdollisuudet. Jos kirjoitit psykologiasta C:n ja matematiikkaa et ollenkaan kirjoittanut, en usko mahdollisuuksiisi, ellet lue sitten ihan älyttömästi tai ole alisuoriutunut noissa yo-kirjoituksissa pahasti ja oletkin tosiasiassa paljon taitavampi. Psykologian pitäisi olla (lähes) L:n tasoa, pääseehän sisään siis 5-10% hakijoista yliopistosta riippuen.

t. psykologi

[/quote]

Tämän kirjoitti siis 53 eikä 54.

Vierailija
58/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisin tuota röntgenhoitajan ammattia näin alkuun ja voithan opiskella pidemmälle, jos se ei näytä riittävän. Ei kannata jäädä vuosiksi pyrkimään tietylle alalle, jonne on hyvin vaikea päästä sisään, opiskelematta mitään sillä välin varalta. Psykologia ei ole "hoitoalaa", kuten joku kirjoitti, vaan yliopistotutkinto. Entä miten olisi psykiatrinen sairaanhoitaja?

53

Vierailija
59/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Palvelumuotoilun koulutusta. Voisi yhdistää luovaa ja ihmislähtöistä.

Vierailija
60/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas rohkenen olla eri mieltä tosta psykologian numeron merkityksestä yo-todistuksessa. Tilastomatematiikan taitaminen on erittäin tärkeää, taso kovenee vuosi vuodelta. Psykologian osuuden taas voi kovalla lukemisella oppia vaikka olisi kirjoittnut minkä. Nimim. Psykan opiskelija toista vuotta, ilman lukiopohjaa psykan osuudesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi