Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatinvalinnan vaikeus: Psykologi, graafinen ala, röntgenhoitaja..?! Help!

Vierailija
10.11.2014 |

Valmistuin lukiosta keväällä ja hain röntgenhoitajaksi, mutta en päässyt. Oikeastaan en edes tiedä haluanko tehdä sitä vai en. Kyseinen ammatti kyllä kiinnostaa, mutta ei niinkään hoitoala (jotkut ovat ehdotelleet esim. sairaanhoitajaa)
Kerron nyt vaikka että minkälainen olen, niin saatte tehdä tuomion.
Tykkään maalata, piirtää ja suunnitellakin, vaikka en niin hyvä olisikaan :D kuvis oli kuitenkin 9.
Olen empaattinen ihminen, kaikki huomioonottava. Olen hiukan ujo, enkä pidä esiintymisestä yhtään. Jätskimyyjänä olen ollut kesällä, eikä se ollut ollenkaan paha, vaikka asiakkaita (ja niitä inhottavia myös) piti kohdatakin.
Graafisella alalla ei yksinkertaisesti ole töitä, röntgenhoitajia tarvitaan, mutta en tiedä pääsenkö edes kouluun, psykologina olo kiinnostaisi myös, mutta stressaan luokan edessä esittämistä ja sitä, että pääsenkö psykologian (C) papereilla sisälle. Niin ja matikkaa en ole kirjoittanut.
Jos jaksatte mun puolesta miettiä, niin olisin kiitollinen! :-)

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaa tai röntgenhoitajaksi. Sinuna kyllä hakeutuisin psykologiaa lukemaan - tai ensin ne röntgenhoitsun paperit ja sitten jatkamaan hoitoalaa pidemmälle, vaikka sinne psykan puolelle.

Hoitoalalla on aina töitä, psykologian asiantuntijoista (psykologeista ylipäätään) on pulaa eikä se pula vähene.

Graafikoita valmistui pilvin pimein, isot kustannustalot ulkoistavat hommat friikuille ja kilpailu on kovaa. Jotkut pärjäävät, mutta useampi ei pärjää. Tunnen läheltä molempia. 

Vierailija
82/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:36"]

Kulttuurituottaja tai sisustusala, voi apua mitä ehdotuksia. Voisi kai sitä työllistymistäkin edes vähän ajatella.

[/quote]

Näin minäkin ajattelisin. Lisäksi tuo sosiaalipsykologia kuuluu niihin, mistä työllistyy huonosti.

Jos et jaksa riittävästi lukea yliopiston pääsykokeisiin (1/2 vuotta 30-40 t/ viikko) kannattaa ehkä miettiä noita AMK-paikkoja tarkemmin. Miksi se rtg-hoitajan ammatti viehätti?
[/quote]
En oikein osaa edes selittää miksi juuri se :)
Haluan kuitenkin työskennellä ihmisten kanssa, vaikka olenkin ujo. Siinä saa auttaa ihmisiä, mutta myös samalla kosketuksissa teknologiaan ja uusiutuviin laitteisiin. En halua siis kuitenkaan hoitaa potilaita samalla tavalla kuten vaikka sh tekee. En tiedä mikä olisi hyvä perustelu tuohon röntgenhoitajaan ammattiin edes :D -ap

Vierailija
84/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille jotka miettivät mitä kirjoitin niin: filosofia A, psykologia C, englanti C, keskipitkä ruotsi B, äidinkieli B. Ei kehumisen arvoisia nuo muut, tai varsinkaan äikkä. :( -ap

Vierailija
85/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:07"]

Voin psykologiaa opiskelevana sanoa, että jos aiot päästä sisälle, niin siihen vaaditaan aivan älytön motivaatio ja työmäärä. Itse kirjoitin E:n papreit lukiosta, mutta sisäänpääsy vaati minultakin silti puolivuotta n 30-40h/vk pääsykokeisiinlukua ja laskuharjoituksia. Joten jos päätät, että haluat lukea psykologiaa, niin siihen päätökseen on sitten myös sitouduttava täysillä.

Opiskelu itsessään on aika itsenäistä. Yleensä yhden 5op kurssilla on yksi tai kaksi tenttikirjaa jotka pitää lukea kannesta kanteen. Lukemista siis todellakin riittää... Myös luokan eteen saattaa joutua, mutta ne esitelmät on yleensä pääaineopiskelijoiden kesken eli pienemmissä ryhmissä.

[/quote]

Hain opiskelemaan psykologiaa yli 10 vuotta sitten, joten nykytilanne ei ole ihan selvillä, mutta eivät sisäänpääsyprosentit paljoa ole muuttuneet. Silloin noin 6% pääsi sisään, sama kai on nyt. Olin lukenyt reaalikokeeseen psykologiaa ja sain reaalista L:n. Päätin hakea ylioppilaskeväänä lukemaan psykologiaa ja pääsinkin sisään, mutta luin siis koko kevään. Tilastotieteen opiskelin itseopiskelumateriaalien avulla. Laajasta matematiikasta sai lisäpisteitä silloin enemmän kuin yleisestä. Varmasti laajan matematiikan opiskelu auttoi tilastotieteen ymmärtämisessä suuresti. Kokeisiin pitää valmistautua siis hyvin ja asioiden olla selkäytimessä, ettei pääsykokeessa aika lopu kesken. Olen tykännyt alasta paljon. Joku kirjoitti edellä, että olisi suuri pula psykologeista... vähän riippuu, millä sovellusalalla työskentelee. Kokeneille ja erikoistuneille työntekijöille löytyy kyllä kysyntää, mutta ei niitä psykologin paikkojakaan pilvin pimein ole auki, ainakaan jos haluaa olla tietyllä alueella Suomessa tai tietyllä sovellusalalla.

Vierailija
86/86 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajan on osattava matikkaa ja fysiikkaa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi