Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästynyt väsäämään työhakemuksia

Vierailija
23.09.2021 |

Olen jäänyt koronan vuoksi työttömäksi ja etsin uutta työpaikkaa. Minulla on huolellisesti tehty CV ja saatekirjeen kirjoitan aina yksilöiden sen työnantajalle sopivaksi. En saa töitä, enkä voi välttyä ajatukselta, että syynä on ikäni. Olen 52. Lannistaa.

Seuraavaan hakemukseen ajattelin laittaa ihan ensimmäiseksi ikäni ja sen, että täytän kyllä hakukriteerinne noin muuten, mutta en viitsi turhaan kuluttaa aikaani hakemuksen tekoon jos ikäni on teille este. Soittakaa, jos kiinnostaa saada lisätietoja ja puhelinnumero perään. Mitä mieltä?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä ikä pois, ei se ole olennainen tieto.

Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.

Ap

Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.

No jos olen jo v. 1989 ollut töissä, niin kai sen nyt ihan kuka tahansa tajuaa, että en ole ihan eilisen teeren poikia... Ja miksipä minun tulisi ikääni edes häpeillä.

Ap

Tämä! Oikea asenne! Tiedän monia monia eläkkeelle lähteneitä, jotka veivät lähtiessään mukanaan valtavan määrän työuransa aikana hankkimaansa hiljaista tietoa, että työpaikoilla tätä vajetta paikataan vielä pitkään. Työelämässä tarvitaan nuorta innostusta ja elämän- ja työkokemuksen tietoa. Silloin on hyvä kombo.

Hyvä esimerkki oli isäni. Jäi eläkkeelle ja kotoa asti tultiin kysymään takaisin töihin apuun yhteen pitkään projektiin, kun mistään ei löytynyt sellaista, jolla olisi ollut riittävät tietotaidot ja osaisi homman vetää tavoitteeseen asti.

Vierailija
62/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä ikä pois, ei se ole olennainen tieto.

Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.

Ap

Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.

No jos olen jo v. 1989 ollut töissä, niin kai sen nyt ihan kuka tahansa tajuaa, että en ole ihan eilisen teeren poikia... Ja miksipä minun tulisi ikääni edes häpeillä.

Ap

Tämä! Oikea asenne! Tiedän monia monia eläkkeelle lähteneitä, jotka veivät lähtiessään mukanaan valtavan määrän työuransa aikana hankkimaansa hiljaista tietoa, että työpaikoilla tätä vajetta paikataan vielä pitkään. Työelämässä tarvitaan nuorta innostusta ja elämän- ja työkokemuksen tietoa. Silloin on hyvä kombo.

Hyvä esimerkki oli isäni. Jäi eläkkeelle ja kotoa asti tultiin kysymään takaisin töihin apuun yhteen pitkään projektiin, kun mistään ei löytynyt sellaista, jolla olisi ollut riittävät tietotaidot ja osaisi homman vetää tavoitteeseen asti.

Niinpä, vielä kun työnantajatkin tajuaisivat tämän. Tuntuu, että tästä on julkisuudessakin toitotettu jo melko kauan, mitään ei silti tapahdu. Paitsi eläkeiän nostoa...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää oman kokemukseni vuoksi oikein usko hakemuksen kohdistamiseen ja siihen, että vastaa ilmoituksessa vaadittaviin asioihin ja miksi ne täsmäävät minuun jne mitä näitä vinkkejä nyt kaikkialta satelee. Siis ihan oikeasti, tuntuu että mitä enemmän yritän ja panostan ja käytän aikaa, sen varmemmin ei tule kutsua haastatteluun. Sitten kun teen nopeasti vähän sellaisen kliseisen, kaikkeen sopivan hakemuksen koska paikka ei ole mikään "tämä on pakko saada!", niin kutsu käy. En minä tiedä paistaako tekstistäni sitten jokin epätoivo kun tosissani yritän. Täytyy ilmeisesti vaihtaa taktiikkaa kokonaan niidenkin paikkojen osalta.

Vierailija
64/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää oman kokemukseni vuoksi oikein usko hakemuksen kohdistamiseen ja siihen, että vastaa ilmoituksessa vaadittaviin asioihin ja miksi ne täsmäävät minuun jne mitä näitä vinkkejä nyt kaikkialta satelee. Siis ihan oikeasti, tuntuu että mitä enemmän yritän ja panostan ja käytän aikaa, sen varmemmin ei tule kutsua haastatteluun. Sitten kun teen nopeasti vähän sellaisen kliseisen, kaikkeen sopivan hakemuksen koska paikka ei ole mikään "tämä on pakko saada!", niin kutsu käy. En minä tiedä paistaako tekstistäni sitten jokin epätoivo kun tosissani yritän. Täytyy ilmeisesti vaihtaa taktiikkaa kokonaan niidenkin paikkojen osalta.

Ehkä tämä sitten on muuttunut, kun ennenhän nimenomaan painotettiin sitä, että hakemuksen tulee olla yksilöllinen. No täytynee hutaista hakemus vähän niin kuin vasemmalla kädellä sinne päin ja katsoa mitä tapahtuu.

Ap

Vierailija
65/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloitat hakemuskirjeen?

Kerro vähän lisää, voin antaa vinkkejä.

Moni aloittaa maailman tylsimmällä "Olen 52-vuotias X Helsingistä ja näin ilmoituksenne ja innostuin. Minulla on X vuotta kokemusta Y..."

Vierailija
66/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aloittaa maailman tylsimmällä "Olen 52-vuotias X Helsingistä ja näin ilmoituksenne ja innostuin. Minulla on X vuotta kokemusta Y..."

No en ihan noin, mutta kerron minkä alan ammattilainen olen, kerron viimeisimmästä työstäni ja miksi haen tätä paikkaa. Anna toki vinkkejä, mikä olisi parempi aloitus!

Ap

Vierailija
67/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita itsestäsi reipas, hymyilevä kuva. Jää paremmin mieleen kuin kuvattomat. Lisää oudot erilaiset harrastukset. Kerran pääsin haastatteluun, kun rekry oli utelias kuulemaan, mitä ja miksi olin ollut Egyptissä 6 kk, vaikkei se liittynyt itse työhön.

Vierailija
68/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä sitten on muuttunut, kun ennenhän nimenomaan painotettiin sitä, että hakemuksen tulee olla yksilöllinen. No täytynee hutaista hakemus vähän niin kuin vasemmalla kädellä sinne päin ja katsoa mitä tapahtuu.

Ap

Jos joutuu tekemään täysin yksilöllisen hakemuksen, on hakemassa vääränlaista työpaikkaa. Tämän olen huomannut itsestäni, olen joskus innostunut jostain kivan kuuloisesta paikasta, johon olen joutunut kirjoittamaan hakemukseni täysin uusiksi, ja huonostihan siinä kävi. Se ei ollut ollenkaan minun näköinen paikka, jossa en sitten viihtynyt.

Panosta mieluummin hyvään perustekstiin, jossa kerrot lyhyesti esimerkein mitä olet tehnyt (koska et voi tietää kummasta juuri se rekrytoija aloittaa, CV:stä vai hakemuksesta) ja sen jälkeen kerrot mitä olet ja mitä tarjoat. Se on 80 % paikoista ihan samaa. Tietysti vähän painotat motivaatiota juuri haettavaan paikkaan, ja sinä saatat joutua pitämään kahta eri perustekstikappaletta kahdelle erilaiselle urallesi (valitset aina sen oikean), mutta suurimman osan hakemustekstistä pitäisi toimia paikasta toiseen. Muuten joko tekstissäsi tai hakemassasi paikassa on vikaa.

Vierailija
69/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos joutuu tekemään täysin yksilöllisen hakemuksen, on hakemassa vääränlaista työpaikkaa. Tämän olen huomannut itsestäni, olen joskus innostunut jostain kivan kuuloisesta paikasta, johon olen joutunut kirjoittamaan hakemukseni täysin uusiksi, ja huonostihan siinä kävi. Se ei ollut ollenkaan minun näköinen paikka, jossa en sitten viihtynyt.

Panosta mieluummin hyvään perustekstiin, jossa kerrot lyhyesti esimerkein mitä olet tehnyt (koska et voi tietää kummasta juuri se rekrytoija aloittaa, CV:stä vai hakemuksesta) ja sen jälkeen kerrot mitä olet ja mitä tarjoat. Se on 80 % paikoista ihan samaa. Tietysti vähän painotat motivaatiota juuri haettavaan paikkaan, ja sinä saatat joutua pitämään kahta eri perustekstikappaletta kahdelle erilaiselle urallesi (valitset aina sen oikean), mutta suurimman osan hakemustekstistä pitäisi toimia paikasta toiseen. Muuten joko tekstissäsi tai hakemassasi paikassa on vikaa.

Voisinko palkata sinut tekemään minulle pari perustyöhakemusta, vaikutat pätevältä! :)

Ap

Vierailija
70/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ihan noin, mutta kerron minkä alan ammattilainen olen, kerron viimeisimmästä työstäni ja miksi haen tätä paikkaa. Anna toki vinkkejä, mikä olisi parempi aloitus!

Ap

Ei kuulosta huonolta ja ehkä järjestys vaan kannattaa muuttaa, omasta ja läheisen kokemuksesta olen oppinut, että kannattaa aloittaa kertomalla miksi haet + perään lauseella parilla, miksi olisit hyvä tehtävään.

Sitten toka kappale peruslöpinää.

Konkretiaan siihen miksi haet; itse tehtävä/ala/yritys on kiinnostava (miksi), miten voit kehittyä/hyödyntää taitojasi, mikä firmassa innostaa tms., arvot tästääkö.

Ehkä osaat jo tämän tehdä, mutta alkuun on hyvä aloittaa mielummin näin.

Vierailija
71/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta huonolta ja ehkä järjestys vaan kannattaa muuttaa, omasta ja läheisen kokemuksesta olen oppinut, että kannattaa aloittaa kertomalla miksi haet + perään lauseella parilla, miksi olisit hyvä tehtävään.

Sitten toka kappale peruslöpinää.

Konkretiaan siihen miksi haet; itse tehtävä/ala/yritys on kiinnostava (miksi), miten voit kehittyä/hyödyntää taitojasi, mikä firmassa innostaa tms., arvot tästääkö.

Ehkä osaat jo tämän tehdä, mutta alkuun on hyvä aloittaa mielummin näin.

Kiitos kovasti sinulle, tämä tuntuu oikein hyvältä ja luontevalta tavalta aloittaa hakemus!

AP

Vierailija
72/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita se saatekirje hyvällä käsialalla, ei koneella.

Oletko tosissasi? Ei kai nämä nykyajan nuoret osaa edes vanhan ajan kaunokirjoitusta lukea? :D

Ap

Tällä hetkellä olen tukevasti työelämässä (DI, M42), opiskellut vapaa-ajallakin erilaisia asioita, muun muassa kieliä, mutta jos tulevaisuudessa tulisi tällainen tilanne että joutuisi viidenkymmenen jälkeen vielä kerjäämään töitä ja siinä yhteydessä nöyristelemään nuoria konsulttien aivopesemiä rekrytoijakloppeja, niin mieluummin haistattaisin paskat koko yhteiskunnalle ja nostelisin jatkossa erilaisia tukia. Silloinhan yhteiskunta olisi näyttänyt minulle keskisormea päin näköä, joten maksaisin potut pottuina.

Vierailija
73/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita se saatekirje hyvällä käsialalla, ei koneella.

Oletko tosissasi? Ei kai nämä nykyajan nuoret osaa edes vanhan ajan kaunokirjoitusta lukea? :D

Ap

Tällä hetkellä olen tukevasti työelämässä (DI, M42), opiskellut vapaa-ajallakin erilaisia asioita, muun muassa kieliä, mutta jos tulevaisuudessa tulisi tällainen tilanne että joutuisi viidenkymmenen jälkeen vielä kerjäämään töitä ja siinä yhteydessä nöyristelemään nuoria konsulttien aivopesemiä rekrytoijakloppeja, niin mieluummin haistattaisin paskat koko yhteiskunnalle ja nostelisin jatkossa erilaisia tukia. Silloinhan yhteiskunta olisi näyttänyt minulle keskisormea päin näköä, joten maksaisin potut pottuina.

No tämä on kieltämättä käynyt itselläkin mielessä, mutta toisaalta olisi mukava päästä töihinkin.  Lapsetkin ovat muuttaneet jo pesästä, niin tarvitsisin vähän kehittävämpää aivotoimintaa kuin tällä palstalla roikkuminen :D

Vierailija
74/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoinna oleviin työpaikkoihin hakiessa hakemuksia tulee paljon. Mieti jokin kiinnostava yritys ja laita avoin hakemus, niin saatat osua hyvään saumaan - firmoille rekrytointi on työläs prosessi. Jos joku osoittaa kiinnostusta yritykseen niin se on molemminpuolinen win-win. Ja älä lannistu jos tämä ei tuota hedelmää, mieti seuraavaa paikkaa 👍😊

Vierailija
75/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työllistynyt uudelleen vuoden työttömyyden jälkeen sekä 48 että 54-vuotiaana "oman alan" hyväpalkkaisiin töihin joita ei voi ehkä pitää nousujohteisena urakehityksenä mutta entisen tasoisena kuitenkin.

Olen hakenut ainoastaan sellaisiin paikkoihin joihin vaaditaan tarkkaan määrättyä seniori-tason osaamista ja työkokemusta sekä ylipäätänsä henkilöä joka kykenee teknologian lisäksi hoitamaan myös asiakassuhteita.

Vuoden työttömyys johtui siitä että jopa pk-seudulla jossa sopivia paikkoja avautuu yksi viikossa ja kaksi parhaassa, vaatimukset täyttäviä hakemuksia tulee 70-80kpl eikä työtöntä yli-ikäistä kutsuta edes haastatteluun.

Lopulta tulee kuitenkin aina vastaan se paikka jossa avainhenkilö lähtee varoittamatta ajettuaan tärkeän projektin karille tai joudutaan irtisanomaan koeaikana kun rekryfirman hehkuttama "huipputuyyppi" paljastuu täysin avuttomaksi jobhopperiksi jonka ainoa ammattitaito liittyy CV:n ja Linkedinin kiillottamiseen.

Tässä kohtaa työnantajaa alkaa vihdoinkin kiinnostaa vanhempi hakija joka voi aloittaa huomenna ja jolta taatusti löytyy vuosien/-kymmenien kokemus ja osaamista vetää hanke kunnialla maaliin.

Edes palkasta ei näissä oloissa hirveästi tingitä kun sille katastrofaaliselle virherekrytoinnille oli maksettu aivan absurdia liksaa ja autoedut päälle.

Tsemppiä hakuun. Sitkeys palkitaan!

Vierailija
76/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaussa tärkeää suhteet ja suosittelijat. Tuntuu ettei rekrytoijat jaksa tehdä työtään vaan mieluummin luottavat jonkun vinkkaamaan "hyvään tyyppiin".

Vierailija
77/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap, ei ne kelpaa nuoremmatkaan töihin. Oon ollu 12v6kk työtön josta 1v5kk merkonomina. En pääse edes haastatteluun kun tulee jo kielteinen vastaus sähköpostiin, en pääse edes kaupan alan ulkopuolelle. Merkonomiksi opiskeleminen oli mun suurin virhe, jos haluan vaihtaa alaa mun on otettava lainaa, en ole ottamassa. Odotan ennemmin et mun tutkinto vanhenee 8v päästä ja opiskelen sitten uuden tutkinnon työmarkkinatuella. Mulle on yks saatanan hailee jos oon 21v+ työttömänä. Parhaani olen yrittäny et työllistyisin, mut kukaan ei ota rumaa ja epäsosiaalista introverttiä kenel ei oo ainuttakaan suosittelijaa eikä suhteita.

Vierailija
78/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mun iän laittaa, eli M35.

Vierailija
79/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen.

Hae sitkeästi paikkoihin joissa voit perustellusti osoittaa että et ainoastaan voi aloittaa huomenna vaan voit todella ottaa tehtävän haltuusi ja tehdä tuottavaa työtä ensimmäisestä päivästä lähtien.

Aivan erikseen kannattaa vihjata että sinulla on aiempaa kokemusta siitä että olet pelastanut edellisen työntekijän varoittamattoman lähdön jäljiltä kaaokseen ajautuneen projektin, prosessin, whatever.

Työntekijät sairastuvat, irtisanoutuvat, jäävät äitiyslomalle, muuttavat tai niille joudutaan antamaan kenkää. Varsinkaan silloin kun pitkän ja järjettömän kalliin rekryprosessin tuloksena tehdään virherekrytointi, geelitukkaisen konsultin käsketään työntää algoritmi hanuriinsa ja pomo uskaltaa poimia itse pinosta oikean tekijän joka voi aloittaa välittömästi.

Vierailija
80/101 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaajille ja kaikille kommentoijille hyvistä vinkeistä, neuvoista ja ehdotuksista. Piristitte mukavasti päivääni (tämä ketju on pysynyt hämmästyttävän asiallisena) ja jaksan taas ruveta etsimään sitä neulaa heinäsuovasta, eli työpaikkaa! :)

Ap, 52 vee