Kyllästynyt väsäämään työhakemuksia
Olen jäänyt koronan vuoksi työttömäksi ja etsin uutta työpaikkaa. Minulla on huolellisesti tehty CV ja saatekirjeen kirjoitan aina yksilöiden sen työnantajalle sopivaksi. En saa töitä, enkä voi välttyä ajatukselta, että syynä on ikäni. Olen 52. Lannistaa.
Seuraavaan hakemukseen ajattelin laittaa ihan ensimmäiseksi ikäni ja sen, että täytän kyllä hakukriteerinne noin muuten, mutta en viitsi turhaan kuluttaa aikaani hakemuksen tekoon jos ikäni on teille este. Soittakaa, jos kiinnostaa saada lisätietoja ja puhelinnumero perään. Mitä mieltä?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ikä pois, ei se ole olennainen tieto.
Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.
Ap
Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.
Ai tällä tavalla kuten minä:
- koulutus: yliopistosta, jota ei enää ole, ja laitokselta, joka lakkautettiin vuosituhannen vaihteessa (on tutkinto viime vuodeltakin, mutta se ei näissä hommissa riitä)
- työ 1: valtiolla 3 vuotta
- työ 2: yksityisellä 7 vuotta
- työ 3: valtiolla virassa 6 vuotta
- työ 4: yrittäjänä 12 vuotta
Nuorempana esiintyminen onnistunee siinä tapauksessa, että rekrytoijalta puuttuu sekä päässälaskutaito että päättelykyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen liki 50v ja sain neljään paikkaan kutsun kun innostuin hakemaan töitä. Yhteen valittiin. Ihan perustoimistohommia.
Voitko antaa vähän vihjeitä, että millainen hakemus kannattaa tehdä? En ymmärrä mitä teen väärin.
Ap
ei ole mielstäni hakemuksesta kiinni, on osaamisesta ja työkokemuksesta. Mullakin oli yli 2v työttömyys tuossa takana mutta kun huomasin että vientiyrityksissä alkoi toiminta elpyä ja paikkoja tulla tarjolla niin aloin toimia. Totta puhuen olin ihan halustakin kotona ansiosidonnaisella...
Missä päin asut?
Ap
pirkanmaa
Loistavaa, niin minäkin. Ehkä on vielä toivoa, vaikka nyt ärsyttää ihan suunnattomasti, kun sain taas "kiitos, mutta ei kiitos" -sähköpostin... :/
minkä tyyppistä työtä haet? Se liki 50v pirkanmaalainen kysyy
Sama täällä. Teen hakemukset ja cv:n just niin kuin kaikkialla kerrotaan että tee näin, mutta ei. En siis ole kokonaan työtön, mutta pitäisi löytää kokoaikatyö, kun kaksi vuotta olen ollut pienillä tunneilla osa-aikatyössä sovitellun päivärahan turvin. Alkaa tuntua, että onko se itsellänikin ikä mikä työnantajia pelottaa. Tai siis ei se ikä, vaan potentiaalinen äitiyslomalainen.
T. pian 30-vuotias nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.
Ap
Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.
No jos olen jo v. 1989 ollut töissä, niin kai sen nyt ihan kuka tahansa tajuaa, että en ole ihan eilisen teeren poikia... Ja miksipä minun tulisi ikääni edes häpeillä.
Ap
Tää onkin yleinen hakemusvirhe, myös nuoremmilla.
Se sun vuoden 1989 työkokemus on jo vanhentunutta.
Listaa siihen vain 10 viime vuoden työkokemus ja jos on jotain supererikoista sitä ennen, mainitse se.
Vanhat ja tarpeettomat voit poistaa tai niputtaa johonkin kaatoluokkaan "Lisäksi olen ollut töissä toimistosihteerinä ja puhelinvaihteena."
OK, kiitos vinkistä. Ongelma on kyllä se, että olen ollut kahdella uralla, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Nyt haen pitkän tauon jälkeen työtä, jota en ole vuosiin tehnyt. Siinä jäisi sitten luettelematta ne työpaikat. Mutta kokeilen tätäkin.
Vaikea tietysti näkemättä on just sulle sopivia vinkkejä antaa, mutta moni CV on sekava ja liian yksityiskohtainen. Sinulle se on tietenkin selkeää, kun se on sinun elämäsi ja sinä olet tunteja sitä lappua hinkannut, mutta sellainen, joka näkee sen ekan kerran, ei todnäk saa siitä tietomassasta riittävästi irti.
Tuossa tilanteessa sun täytyy tietysti painottaa sitä vanhaa kokemusta ja listata vähän kevyemmin sitä nykyistä, kerran se ei vaikuta siihen vanhaan uraan. Saatat tarvita jopa kaksi eri CV:tä näihin kahteen eri tarkoitukseen.
Tämä on jännä, että lähes jokainen yli 50-vuotias on aina täydellinen työntekijä ja lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero. Kuitenkaan he eivät kelpaa työnantajille vain ja ainoastaan ikänsä takia. Olenko ainoa, joka haistaa pienen ristiriidan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen liki 50v ja sain neljään paikkaan kutsun kun innostuin hakemaan töitä. Yhteen valittiin. Ihan perustoimistohommia.
Voitko antaa vähän vihjeitä, että millainen hakemus kannattaa tehdä? En ymmärrä mitä teen väärin.
Ap
ei ole mielstäni hakemuksesta kiinni, on osaamisesta ja työkokemuksesta. Mullakin oli yli 2v työttömyys tuossa takana mutta kun huomasin että vientiyrityksissä alkoi toiminta elpyä ja paikkoja tulla tarjolla niin aloin toimia. Totta puhuen olin ihan halustakin kotona ansiosidonnaisella...
Missä päin asut?
Ap
pirkanmaa
Loistavaa, niin minäkin. Ehkä on vielä toivoa, vaikka nyt ärsyttää ihan suunnattomasti, kun sain taas "kiitos, mutta ei kiitos" -sähköpostin... :/
Vähän kaikenlaista, perustoimistotyö sellaisena laajennettuna hakuna :) Minulla on eräs vahvuus, jota en nyt viitsi tässä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Teen hakemukset ja cv:n just niin kuin kaikkialla kerrotaan että tee näin, mutta ei. En siis ole kokonaan työtön, mutta pitäisi löytää kokoaikatyö, kun kaksi vuotta olen ollut pienillä tunneilla osa-aikatyössä sovitellun päivärahan turvin. Alkaa tuntua, että onko se itsellänikin ikä mikä työnantajia pelottaa. Tai siis ei se ikä, vaan potentiaalinen äitiyslomalainen.
Se, sekä tuo "pienet tunnit osa-aikatyössä". Sun kurantti työkokemus on siis pjaskaa.
Elämä ei mene niin kuin palstalla ja mediassa julistetaan, että tärkeintä on olla jossain töissä. Tärkeintä on olla oikeassa työssä. Ei juurikaan ole merkitystä oletko työtön vai siivooja, jos olet hakemassa asiantuntijatöitä. Ne menee niille, jotka ovat jo asiantuntijatyössä, tai vaihtoehtoisesti valmistuvalle opiskelijalle. Siivoojat ja työttömät ovat kaukana heidän takanaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että lähes jokainen yli 50-vuotias on aina täydellinen työntekijä ja lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero. Kuitenkaan he eivät kelpaa työnantajille vain ja ainoastaan ikänsä takia. Olenko ainoa, joka haistaa pienen ristiriidan?
En ole väittänyt olevani täydellinen, mutta väitän olevani hyvä. En tiedä, mikä tekee 25-45 -vuotiaasta paremman. Silloin minulla ei ainakaan ollut vaikeuksia löytää työpaikkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti on olennainen tieto. Ikä selviää työnantajalle ihan varmasti ennen työsuhteen solmimista, joten on turha juoksuttaa itseään työhaastatteluissa sellaisissa paikoissa, joissa ikä on ratkaiseva tekijä. Nuorempana en laittanut ikää hakemuksiin, eikä ollut ongelmia löytää töitä. Nyt viisikymppisenä on ihan sama, onko ikä hakemuksessa vai ei, edes haastatteluihin ei pääse.
Tee uusi cv. Työhakemuksia ei keretä kauaa lueskelemaan. Jos nipussa on 300. Mieti mitä siitä hakemuksesta näkee nopeasti silmäiltynä ja mikä jää mieleen. Voit tehdä yksilöityjä cvtäkin. Kunhan ne tärkeimmät tulee sieltä esiin. Unohda se ikä. Cvhenkään ei tarvitse luetella kaikkea osaamista. Tärkein on se mitä haetaan.
Saatekirje on AIVAN turha tehdä jokaiselle sen enempää omaksi kuin nimien ja parin yksityiskohdan muuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, sekä tuo "pienet tunnit osa-aikatyössä". Sun kurantti työkokemus on siis pjaskaa.
Elämä ei mene niin kuin palstalla ja mediassa julistetaan, että tärkeintä on olla jossain töissä. Tärkeintä on olla oikeassa työssä. Ei juurikaan ole merkitystä oletko työtön vai siivooja, jos olet hakemassa asiantuntijatöitä. Ne menee niille, jotka ovat jo asiantuntijatyössä, tai vaihtoehtoisesti valmistuvalle opiskelijalle. Siivoojat ja työttömät ovat kaukana heidän takanaan.
Cv:ssä en mainitse työn olevan osa-aikatyö. Tosin ajan hermolla oleva työnantaja sen varmaan osaa melkein arvatakin, koska kyseessä myyjän työ...
Ja ei, en ole hakemassa asiantuntijatyöhön, että tuolla ei minun kohdallani ole vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi cv. Työhakemuksia ei keretä kauaa lueskelemaan. Jos nipussa on 300. Mieti mitä siitä hakemuksesta näkee nopeasti silmäiltynä ja mikä jää mieleen. Voit tehdä yksilöityjä cvtäkin. Kunhan ne tärkeimmät tulee sieltä esiin. Unohda se ikä. Cvhenkään ei tarvitse luetella kaikkea osaamista. Tärkein on se mitä haetaan.
Kiitos neuvosta, kokeilen tätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä päin asut?
Ap
no listaat heti CV:n yläosaan "pallukoidalla" vahvuutesi kyseistä työtehtävää ajatellen. Sitten siihen alle kronologisesti tuoreimmasta vanhimpaan relevantti työkokemus. Tai varmaan osaat CV:n tehdäkin.
pirkanmaa
Vähän kaikenlaista, perustoimistotyö sellaisena laajennettuna hakuna :) Minulla on eräs vahvuus, jota en nyt viitsi tässä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selviää jos olet mennyt töihin 16-vuotiaana ja listaat ne typerät työpaikat cv:hen.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa tarkemmin siitä haistamastasi ristiriidasta.
Minun työsuhteeni ovat muuten loppuneet seuraavista syistä: sijaisuuksien päättyminen, yrityksen myyminen ja koko henkilökunnan irtisanominen, viran laiton lopettaminen tuta-syistä ja oman yrityksen lopettaminen toimialan muututtua vuokratyöfirmojen taistelukentäksi. Kertaakaan en ole päätynyt työttömäksi sen vuoksi, että olisin ollut huono työssäni.
Ahaa, kyse ol proletyöstä. Sitten ainoastaan ulkonäöllä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tehtyäni nelisensataa hakemusta huolellisesti räätälöiden ja turhaan ajattelin erottautua joukosta: kirjoitin lennokkaita aloituksia, liioittelin ja värittelin. Joihinkin hakemuksiin laadin juuri tuollaisia peitellyn uhmakkaita introja. Eikä edelleenkään yhtään kutsua haastatteluun.
t. FM 57 v.
Samoilla ajatuksilla, 58v, ins, ihan turhaa työtä ja ajan hukkaa
oli tehnyt hakemuksen sitten hyvin tai erittäin hyvin niin saldo on nolla (0) edelleen
siksi nykyisin en enää panosta hakemukseen, ihan copy paste saa riittää
tyhjän saa pyytämättäkin
Listaa CV:n alkuun ranskalaisilla viivoilla vahvuutesi kyseistä tehtävää ajatellen, sitten tuoreimmasta vanhimpaan relevantti työkokemus (lyhyesti työtehtävien sisällöt myös), koulutus. Tosiaan siitä itse hakemuskirjeestä ei niin tarvitse stressata.
OK, kiitos vinkistä. Ongelma on kyllä se, että olen ollut kahdella uralla, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Nyt haen pitkän tauon jälkeen työtä, jota en ole vuosiin tehnyt. Siinä jäisi sitten luettelematta ne työpaikat. Mutta kokeilen tätäkin.