Kyllästynyt väsäämään työhakemuksia
Olen jäänyt koronan vuoksi työttömäksi ja etsin uutta työpaikkaa. Minulla on huolellisesti tehty CV ja saatekirjeen kirjoitan aina yksilöiden sen työnantajalle sopivaksi. En saa töitä, enkä voi välttyä ajatukselta, että syynä on ikäni. Olen 52. Lannistaa.
Seuraavaan hakemukseen ajattelin laittaa ihan ensimmäiseksi ikäni ja sen, että täytän kyllä hakukriteerinne noin muuten, mutta en viitsi turhaan kuluttaa aikaani hakemuksen tekoon jos ikäni on teille este. Soittakaa, jos kiinnostaa saada lisätietoja ja puhelinnumero perään. Mitä mieltä?
Kommentit (101)
Kaverin kanssa haettiin töitä yhtäaikaa ja hän sai paljon haastattelukutsuja, minä en lainkaan. Mietin että miten paljon paremmin tämä toinen hakemukset kirjoittaa, että mikä on se juttu. Kaveri sitten kerran antoi minulle nähtäväksi hakemuksen, jolla oli kutsun saanut. Ja se oli ihan samantyyppinen mitä minulla, samat asiat kerrottu: miksi haen tätä tehtävää, millaista kokemusta on ja miksi se olisi hyvä juttu tässä jne.
Ainoa ero meidän työnhaussa oli se, että kaverini haki tietynlaista osaamista vaativaa työtä taloushallinnon puolelta, minä taas sellaisia ns. perusduuneja joihin hakee paljon ihmisiä erilaisilla taustoilla ja kokemuksilla, koska erityistä tiettyä osaamista ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kanssa haettiin töitä yhtäaikaa ja hän sai paljon haastattelukutsuja, minä en lainkaan. Mietin että miten paljon paremmin tämä toinen hakemukset kirjoittaa, että mikä on se juttu. Kaveri sitten kerran antoi minulle nähtäväksi hakemuksen, jolla oli kutsun saanut. Ja se oli ihan samantyyppinen mitä minulla, samat asiat kerrottu: miksi haen tätä tehtävää, millaista kokemusta on ja miksi se olisi hyvä juttu tässä jne.
Ainoa ero meidän työnhaussa oli se, että kaverini haki tietynlaista osaamista vaativaa työtä taloushallinnon puolelta, minä taas sellaisia ns. perusduuneja joihin hakee paljon ihmisiä erilaisilla taustoilla ja kokemuksilla, koska erityistä tiettyä osaamista ei tarvita.
Jep, tämäkin on yksi täysin väärin ohjeistettu asia. Käsketään hakea mahdollisimman paljon paikkoja, vaikka parempaan tulokseen pääsee hyvin kohdistetulla hakemuksella.
Mitä useammalla taustalla jotain työtä voi tehdä, sitä enemmän sinne tulee hakemuksia, ja sitä pienemmän mahdollisuudet on työllistyä.
Sen vuoksi myöskään kuka tahansa ei pääse siivoamaan, koska sinne on aina parempia hakijoita kuin sellainen, joka hakee kaikkea kaupan kassasta siivouksen kautta toimistosihteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämäkin on yksi täysin väärin ohjeistettu asia. Käsketään hakea mahdollisimman paljon paikkoja, vaikka parempaan tulokseen pääsee hyvin kohdistetulla hakemuksella.
Mitä useammalla taustalla jotain työtä voi tehdä, sitä enemmän sinne tulee hakemuksia, ja sitä pienemmän mahdollisuudet on työllistyä.
Sen vuoksi myöskään kuka tahansa ei pääse siivoamaan, koska sinne on aina parempia hakijoita kuin sellainen, joka hakee kaikkea kaupan kassasta siivouksen kautta toimistosihteeriksi.
Entäs jos ei ole minkään vaativan alan erikoisasiantuntija, pakkohan sitä on silloin hakea noihin tusinahommiin...
Onko sinulla jotain esimies kokemuksia siinä CVssä? Kokemuksesta voin sanoa että suomalaisilla esimiehillä on niin huono itsetunto että eivät uskalla palkata ihmistä joka on samaa työtä tehnyt. Jätä se pois tai muokkaa niin että olet ollut osa tiimiä mutta et vetovastuussa. Itse sain heti haastattelukutsuja kun jätin mainitsematta.
Miten olen hakemuksissasi todistanut, että ammattitaitosi on vähintäin yhtä hyvä, ja ikäsi vuoksi oikeastaan parempi, kuin nuoremmilla vastavalmistuneilla?
Nii-i. Mitenkä ammattitaito voisikaan olla parempi sellaisella joka on tehnyt sitä ammatikseen vuosia tai -kymmeniä kuin sellaisella joka ei ole ollut töissä päivääkään.
Joku 3v sitten kehitetty ohjelmointikieli on juuri sitä opiskelleella vastavalmistuneella paremmin hallussa kuin 60v cobolinvääntäjällä mutta valtaosa työpaikoista on oikeasti sellaisia että niiden hoitamiseen vaadittavan osaamisen saa vasta työkokemuksen myötä eikä tämä osaaminen vanhene sen enempää kuin polkupyörän ajotaito.
Trendikkäät rekryfirmat jäisivät vain ilman toimeksiantoja elleivät ne olisi onnistuneet uskottelemaan yrityksille että joka paikkaan pitää rekrytä kuin 22v huippukoodaria hakiessa.
Sehän olisi kamalaa että esimies ottaisi itse pinon päältä ensimmäisen hakemuksen jossa on selvästi semmoinen työkokemus joka näihin hommiin riittää ja palkkaisi sen haastattelun jälkeen. Ei maksaisi mitään.
On vaikea kommentoida kovin tarkasti, kun ei tiedä minkä alan hommat on hakusessa ja minkälainen tausta on. Mutta tällä hetkellä on työvoimapula monella alalla. Uskokaa tai älkää. Ei toki kaikkialla. Rekrytoin jonkin verran työkseni ja tässä muutamia omia huomioita ihan yleisesti:
- monet jättää todella paljon avoimia kysymyksiä: kerro miten osaamisesi ja kokemuksesi vastaa sitä mitä haetaan ja mitä haettavassa tehtävässä täytyy osata. Kaikkea ei tarvitse osata, mutta usein jää tosi isoja kysymysmerkkejä, vaikka periaatteessa esimerkiksi tittelin perusteella olisi hyvinkin mahdollista että henkilö on tehnyt juuri niitä hommia - mutta tittelit ei nykypäivänä kerro juuri mitään, siksi ne tulisi kirjoittaa auki.
- ...ei kuitenkaan liian pitkää cv:tä/hakemusta, kukaan ei jaksa lukea 3-sivuista cv:tä tai 2-sivuista hakemusta. Jos kokemusta, koulutuksia, tms on paljon, jätä pois ne, jotka ei tuo lisäarvoa. Yllättävän moni mm. listaa käyneensä peruskoulun ja/tai lukion. Ihanko tosi? Tulipa yllätyksenä. Harvoissa töissä kumpikaan on suuri meriitti... Toki esim. kokemattoman nuoren, jolla ei paljoa täytettä cv:hen ole, nämä on oikein hyvät ja etenkin lukio/amis kannattavakin laittaa.
- vanhemmilla hakijoilla (mutta myös muilla) näkee juurikin tätä että listataan kaikki mitä on tehty elämän aikana, mutta usein vain nimiketasolla tai hyvin lyhyesti. Tuloksia/vaikutusta/saatua palautetta kerrotaan hyvin harvoin. Hakemuksista harvoin näkee hakijan motivaatiota tehtävään tai työhön yleensäkään - yleisesti ottaen nuoret osaavat tuoda sen esiin paremmin, mutta eivät hekään läheskään kaikki siinä onnistu. Se on monella iso haaste ja mielestäni monella myös kompastuskivi. Jos onnistuu tuomaan esiin oikeasti motivaation haettavaan työhön, niin se on todella iso etu. Tiedän, että se on todella typerää, koska moni, kuten minä itsekin, haluaa vain tehdä työtä, koska jotain on tehtävä ja erityistä intohimoa mihinkään ei välttämättä ole. Mutta kun jollain sitä intohimoa on, niin silloin usein erottuu edukseen. Olen myös palkannut lähellä eläkeikää olleen työntekijän, jonka motivaatio välittyi sekä hakemuksesta että haastattelussa niin vahvasti, ettei ollut epäilystäkään etteikö kyseinen henkilö olisi oikea henkilö tehtävään ja hän siinä menestyikin todella upeasti. Toki hänellä oli myös hyvä tausta tehtävään, muttei kuitenkaan "täydellinen".
- Kannattaa luetuttaa cv ja hakemus jollain ja pyytää kommentteja. Aina saa uutta näkökulmaa. :) Sitten miettiä niitä kommentteja tulevienkin hakemusten kohdalla, koska tokikaan paljon hakiessa jokaista dokkaria ei tule lähetettyä nähtäväksi. Mutta jonkun jos luetuttaa, niin toki sitten räätälöi uuden jokaiseen, mutta käyttäen sitä vanhaa pohjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei ole minkään vaativan alan erikoisasiantuntija, pakkohan sitä on silloin hakea noihin tusinahommiin...
Se onkin vaativa tilanne, ja silloinkin hyvä itsetuntemus on A ja O. Sinun täytyy tietää mitä haluaisit tehdä, esim. oletko mieluummin siivooja vai mäkkärin kassa, ja sitä kautta löytää vahvuutesi haettaviin töihin. Kun hakemuksesta paistaa kiinnostus ja motivaatio juuri sellaiseen työhön, on heti vahvemmilla ja erottuu hakemusmassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen liki 50v ja sain neljään paikkaan kutsun kun innostuin hakemaan töitä. Yhteen valittiin. Ihan perustoimistohommia.
Voitko antaa vähän vihjeitä, että millainen hakemus kannattaa tehdä? En ymmärrä mitä teen väärin.
Ap
Et välttämättä tee mitään väärin. Työkokemus ja koulutus ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jotain esimies kokemuksia siinä CVssä? Kokemuksesta voin sanoa että suomalaisilla esimiehillä on niin huono itsetunto että eivät uskalla palkata ihmistä joka on samaa työtä tehnyt. Jätä se pois tai muokkaa niin että olet ollut osa tiimiä mutta et vetovastuussa. Itse sain heti haastattelukutsuja kun jätin mainitsematta.
En usko, että kyse on siitä, vaan siitä, että kummeksutaan, miksi haet jotain muuta kuin esimiespaikkaa tai jos on esim. työttömänä, niin ajatellaan, että hakee nyt vaan kaikkea ja lopulta lähtee esimiespestin perässä muualle. Siksi olisi tärkeää tuoda esille, että vaikka on aiemmin ollu esimiestehtävissä, niin ne "viihdyn paremmin asiantuntijaroolissa" tms.
Kokeile tehdä video-cv. Kuvaat vaikka kännykällä itsestäsi videon, jossa kerrot urastasi tähän asti. Mukava olemus ja uskallus kokeilla uutta juttua saattaa tuottaa tuloksia. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin vaativa tilanne, ja silloinkin hyvä itsetuntemus on A ja O. Sinun täytyy tietää mitä haluaisit tehdä, esim. oletko mieluummin siivooja vai mäkkärin kassa, ja sitä kautta löytää vahvuutesi haettaviin töihin. Kun hakemuksesta paistaa kiinnostus ja motivaatio juuri sellaiseen työhön, on heti vahvemmilla ja erottuu hakemusmassasta.
Nämä ovat varmasti avainsanoja. Mutta miten ihmeessä kiinnostusta ja motivaatiota ilmaistaan kirjallisesti ilman, että hakemuksesta tulee yliampuva tai siirappinen? Tämä on haastavaa. Haastattelussahan se tulisi niin paljon paremmin esiin, mutta kun sinne ei pääse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää oman kokemukseni vuoksi oikein usko hakemuksen kohdistamiseen ja siihen, että vastaa ilmoituksessa vaadittaviin asioihin ja miksi ne täsmäävät minuun jne mitä näitä vinkkejä nyt kaikkialta satelee. Siis ihan oikeasti, tuntuu että mitä enemmän yritän ja panostan ja käytän aikaa, sen varmemmin ei tule kutsua haastatteluun. Sitten kun teen nopeasti vähän sellaisen kliseisen, kaikkeen sopivan hakemuksen koska paikka ei ole mikään "tämä on pakko saada!", niin kutsu käy. En minä tiedä paistaako tekstistäni sitten jokin epätoivo kun tosissani yritän. Täytyy ilmeisesti vaihtaa taktiikkaa kokonaan niidenkin paikkojen osalta.
Ehkä tämä sitten on muuttunut, kun ennenhän nimenomaan painotettiin sitä, että hakemuksen tulee olla yksilöllinen. No täytynee hutaista hakemus vähän niin kuin vasemmalla kädellä sinne päin ja katsoa mitä tapahtuu.
Ap
Jos joutuu tekemään täysin yksilöllisen hakemuksen, on hakemassa vääränlaista työpaikkaa. Tämän olen huomannut itsestäni, olen joskus innostunut jostain kivan kuuloisesta paikasta, johon olen joutunut kirjoittamaan hakemukseni täysin uusiksi, ja huonostihan siinä kävi. Se ei ollut ollenkaan minun näköinen paikka, jossa en sitten viihtynyt.
Panosta mieluummin hyvään perustekstiin, jossa kerrot lyhyesti esimerkein mitä olet tehnyt (koska et voi tietää kummasta juuri se rekrytoija aloittaa, CV:stä vai hakemuksesta) ja sen jälkeen kerrot mitä olet ja mitä tarjoat. Se on 80 % paikoista ihan samaa. Tietysti vähän painotat motivaatiota juuri haettavaan paikkaan, ja sinä saatat joutua pitämään kahta eri perustekstikappaletta kahdelle erilaiselle urallesi (valitset aina sen oikean), mutta suurimman osan hakemustekstistä pitäisi toimia paikasta toiseen. Muuten joko tekstissäsi tai hakemassasi paikassa on vikaa.
Ja onhan se nyt hitsin paljon helpompi hakea paikkaa, joka liippaa läheltä aiempaa kokemusta. Minä esimerkiksi etsin päivätyötä vuorotyön tilalle. Olen siis työskennellyt viime vuodet myyjänä, sitä aiemmin toimistotöissä, joissa en käyttänyt mitään erityistä ohjelmaa. Hakenut olen lähinnä just takaisin toimistoon, mutta jos kyseessä ei ole asiakaspalvelua sisältävä duuni, ei minulla ole juuri annettavaa hakemukseen ja joudun oikein miettimään miten teen siitä vakuuttavan.
Jos taas hakemani työ sisältää paljon asiakaspalvelua, niin kirjoittaminen on todella helppoa ja saan itseluottamus korkealla hakemusta väsätä. Onhan minulla vuosien kokemus erilaisista aspaduuneista josta pystyn esimerkein kertomaan, ja tiedän mihin olen hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni mm. listaa käyneensä peruskoulun ja/tai lukion. Ihanko tosi? Tulipa yllätyksenä. Harvoissa töissä kumpikaan on suuri meriitti... Toki esim. kokemattoman nuoren, jolla ei paljoa täytettä cv:hen ole, nämä on oikein hyvät ja etenkin lukio/amis kannattavakin laittaa.
Rekrylomakkeissa on tullut vastaan lomake, johon piti päivän tarkkuudella merkitä lukio. Ei kyllä mitään muistikuvaa, milloin se alkoi... Valitsin toki vaan jonkun elokuun päivän.
Myös yhden toisen kerran oli pakollista merkitä lukio, vaikka työhön oli pätevyysvaatimuksena ylempi kk-tutkinto.
Ja on multa kerran kysyttykin haastattelussa olenko ylioppilas. CV:ssä luki keskeneräiset korkeakouluopinnot sekä työn ohessa suoritettu tutkinto.
Nyt kun se kk-tutkinto on valmis, olen poistanut kaikki alemmat tutkinnot.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä video-cv. Kuvaat vaikka kännykällä itsestäsi videon, jossa kerrot urastasi tähän asti. Mukava olemus ja uskallus kokeilla uutta juttua saattaa tuottaa tuloksia. Tsemppiä!
Apua, ei! Tämä sopii ehkä nuoremmille hakijoille, itse en tunnista omakseni yhtään!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat varmasti avainsanoja. Mutta miten ihmeessä kiinnostusta ja motivaatiota ilmaistaan kirjallisesti ilman, että hakemuksesta tulee yliampuva tai siirappinen? Tämä on haastavaa. Haastattelussahan se tulisi niin paljon paremmin esiin, mutta kun sinne ei pääse.
Ap
Kirjoittamalla sen sinne mukaan. Tässä siivooja vs. mäkkärin kassa -tapauksessa siivoojaksi kirjoittaa pitävänsä itsenäisestä työstä, jossa näkee kädenjälkensä heti, mäkkärissä taas siitä, että pääsee kohtaamaan ihmisiä, täyttämään heidän tarpeensa ja miten samaan vuoroon mahtuu monenlaisia työtehtäviä. Noita pohtimalla myös ymmärtää, mitä haluaa tai ei halua tehdä, minä olisin paljon mieluummin siivoamassa kuin mäkkärissä, juurikin noista mainituista syistä.
Hei, mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Minulla on suoritettuna aiemman tutkinnon ja sen jälkeisten töiden välillä amistutkinto alalta, joka oli minulle täysin väärä enkä halua tehdä kyseisen alan töitä. En kuitenkaan halunnut lopettaa koulutusta kesken. Opinnot kestivät kolme vuotta, joista näistä keskimmäisen olin opintojen ohella töissä. Pidänkö tämän koulutuksen cv:ssä näkyvillä, vai otanko pois ja annan ymmärtää, että olin työttömänä vuoden ennen ja vuoden jälkeen tuon työn? Olen tehnyt kumminkin päin, mutta en todellakaan tiedä kumpi on parempi: yksi ihan eri alan koulutus minkä töitä haen/olen tehnyt aiemmin eikä aukkoja cv:ssä, vai jätän tuon pois ja on aukkoja? Eihän siinä mitään jos haastatteluun asti pääsen ja kysytään mitä olen nuo kaksi vuotta tehnyt, niin voin kertoa. Mutta jos en pääse kertomaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kirjoittamalla sen sinne mukaan. Tässä siivooja vs. mäkkärin kassa -tapauksessa siivoojaksi kirjoittaa pitävänsä itsenäisestä työstä, jossa näkee kädenjälkensä heti, mäkkärissä taas siitä, että pääsee kohtaamaan ihmisiä, täyttämään heidän tarpeensa ja miten samaan vuoroon mahtuu monenlaisia työtehtäviä. Noita pohtimalla myös ymmärtää, mitä haluaa tai ei halua tehdä, minä olisin paljon mieluummin siivoamassa kuin mäkkärissä, juurikin noista mainituista syistä.
Näin olen kyllä toiminutkin. Mietin vain, että olisiko jotain muutakin tapaa ilmaista itseään niin, että se innostus erottuisi joukosta, mutta ei vaikuttaisi, noh... ruskeakieliseltä :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Minulla on suoritettuna aiemman tutkinnon ja sen jälkeisten töiden välillä amistutkinto alalta, joka oli minulle täysin väärä enkä halua tehdä kyseisen alan töitä. En kuitenkaan halunnut lopettaa koulutusta kesken. Opinnot kestivät kolme vuotta, joista näistä keskimmäisen olin opintojen ohella töissä. Pidänkö tämän koulutuksen cv:ssä näkyvillä, vai otanko pois ja annan ymmärtää, että olin työttömänä vuoden ennen ja vuoden jälkeen tuon työn? Olen tehnyt kumminkin päin, mutta en todellakaan tiedä kumpi on parempi: yksi ihan eri alan koulutus minkä töitä haen/olen tehnyt aiemmin eikä aukkoja cv:ssä, vai jätän tuon pois ja on aukkoja? Eihän siinä mitään jos haastatteluun asti pääsen ja kysytään mitä olen nuo kaksi vuotta tehnyt, niin voin kertoa. Mutta jos en pääse kertomaan...
Pidä CV:ssä, mutta avaa miksi olet sinne hakeutunut ja miksi et sen alan töitä ole etsimässä, mutta mitä se koulutus on sulle antanut muuhun työhön. Onko se jotain sellaista, mitä voisit perustella harrastuneisuulla (esim. leipurin opinnot, sitä alaa harva tahtoo sitten kuitenkaan tehdä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, ei! Tämä sopii ehkä nuoremmille hakijoille, itse en tunnista omakseni yhtään!
Ap
Tämä voisi kuitenkin olla se tapa, millä saisit asioita kerrottua vähän samoin kuin työhaastattelussa ennen kuin sinne on kutsuttu. Jos entinen tapa kyllästyttää eikä tuota tulosta, hulluttele vähän ja kokeile. Eipä se ota, jos ei annakaan.
Mulla on tasan kerran soitettu suosittelijalle. Niitä on kyllä kysytty usein, eli jotain pitää olla, mutta niiden painoarvo on pieni.
Sain sen paikan silloin ja olen sen jälkeen saanut puoli tusinaa paikkaa, joista ei ole soiteltu kellekään.