Kyllästynyt väsäämään työhakemuksia
Olen jäänyt koronan vuoksi työttömäksi ja etsin uutta työpaikkaa. Minulla on huolellisesti tehty CV ja saatekirjeen kirjoitan aina yksilöiden sen työnantajalle sopivaksi. En saa töitä, enkä voi välttyä ajatukselta, että syynä on ikäni. Olen 52. Lannistaa.
Seuraavaan hakemukseen ajattelin laittaa ihan ensimmäiseksi ikäni ja sen, että täytän kyllä hakukriteerinne noin muuten, mutta en viitsi turhaan kuluttaa aikaani hakemuksen tekoon jos ikäni on teille este. Soittakaa, jos kiinnostaa saada lisätietoja ja puhelinnumero perään. Mitä mieltä?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita se saatekirje hyvällä käsialalla, ei koneella.
Oletko tosissasi? Ei kai nämä nykyajan nuoret osaa edes vanhan ajan kaunokirjoitusta lukea? :D
Ap
Eikä Analogista kelloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ikä pois, ei se ole olennainen tieto.
Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.
Ap
Eikö joka paikkaan ole se pakollinen kaavake joka tulee täyttää johon tulee yhteystietojen lisäksi juuri ikä ja äidinkieli ym tiedot, joten ei ole merkitystä mitä saatekirjeessä lukee.
Joihinkin paikkoihin ei edes ollut vapaamuotoista kenttää mihin kirjottaa mitään (hain töitä vuoden) ja joihinkin ei saanut edes liitettä liitettyä eli hyvin ala-arvoisia hakukaavakkeita ja kyllä ärsytti eli karsivat suoraan iän ja nimen perusteella ja sitten vasta kysyvät näiden perusteella valituilta lisää.
Mitäs mieltä olette kuvasta hakemuksessa? Minulla on pieni kuva CV:n ylänurkassa, ei mikään ikivanha, vaan noin puoli vuotta sitten otettu. Ihan freesi kuva, josta näkee, että en minä nyt ihan toinen jalka haudassakaan ole. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä olette kuvasta hakemuksessa? Minulla on pieni kuva CV:n ylänurkassa, ei mikään ikivanha, vaan noin puoli vuotta sitten otettu. Ihan freesi kuva, josta näkee, että en minä nyt ihan toinen jalka haudassakaan ole. :D
Ap
en käytä kuvaa, enkä laita syntymäaikaani ynnä muita ei-työhön liittyviä juttuja. Se liki 50v pirkanmaalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
en käytä kuvaa, enkä laita syntymäaikaani ynnä muita ei-työhön liittyviä juttuja. Se liki 50v pirkanmaalainen
OK. Kiitokset kaikille, sain paljon hyviä vinkkejä. Alankin hommiin ja teen ensi töikseni uuden CV:n.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin hakemuksiin testasin tätä, en siis kirjoittanut itse saatekirjeeseen ikääni. Mutta selviäähän se CV:stä kuitenkin.
Ap
Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.
No jos olen jo v. 1989 ollut töissä, niin kai sen nyt ihan kuka tahansa tajuaa, että en ole ihan eilisen teeren poikia... Ja miksipä minun tulisi ikääni edes häpeillä.
Ap
Tää onkin yleinen hakemusvirhe, myös nuoremmilla.
Se sun vuoden 1989 työkokemus on jo vanhentunutta.
Listaa siihen vain 10 viime vuoden työkokemus ja jos on jotain supererikoista sitä ennen, mainitse se.
Vanhat ja tarpeettomat voit poistaa tai niputtaa johonkin kaatoluokkaan "Lisäksi olen ollut töissä toimistosihteerinä ja puhelinvaihteena."
OK, kiitos vinkistä. Ongelma on kyllä se, että olen ollut kahdella uralla, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Nyt haen pitkän tauon jälkeen työtä, jota en ole vuosiin tehnyt. Siinä jäisi sitten luettelematta ne työpaikat. Mutta kokeilen tätäkin.
Ongelmasi taitaa olla se, että haet työtä, jota et ole vuosiin tehnyt. Miten olen hakemuksissasi todistanut, että ammattitaitosi on vähintäin yhtä hyvä, ja ikäsi vuoksi oikeastaan parempi, kuin nuoremmilla vastavalmistuneilla?
Vierailija kirjoitti:
Soita, toimita CV pyydettäessä.
Eivät taida firmat olla kovinkaan iloisia tästä, varsinkaan, kun rekryt tuntuvat yhä useammin menevän rekryfirmojen kautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pakkoko cv:hen on tarkkoja vuosilukuja laittaa. Kirjoittaa siihen, että koulutus on tämä, tehnyt hommia X 4 vuotta ja hommia Y 7 vuotta.
No jos olen jo v. 1989 ollut töissä, niin kai sen nyt ihan kuka tahansa tajuaa, että en ole ihan eilisen teeren poikia... Ja miksipä minun tulisi ikääni edes häpeillä.
Ap
Tää onkin yleinen hakemusvirhe, myös nuoremmilla.
Se sun vuoden 1989 työkokemus on jo vanhentunutta.
Listaa siihen vain 10 viime vuoden työkokemus ja jos on jotain supererikoista sitä ennen, mainitse se.
Vanhat ja tarpeettomat voit poistaa tai niputtaa johonkin kaatoluokkaan "Lisäksi olen ollut töissä toimistosihteerinä ja puhelinvaihteena."
OK, kiitos vinkistä. Ongelma on kyllä se, että olen ollut kahdella uralla, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Nyt haen pitkän tauon jälkeen työtä, jota en ole vuosiin tehnyt. Siinä jäisi sitten luettelematta ne työpaikat. Mutta kokeilen tätäkin.
Ongelmasi taitaa olla se, että haet työtä, jota et ole vuosiin tehnyt. Miten olen hakemuksissasi todistanut, että ammattitaitosi on vähintäin yhtä hyvä, ja ikäsi vuoksi oikeastaan parempi, kuin nuoremmilla vastavalmistuneilla?
Se on totta. Osa ammattitaidostani saattaa olla vanhentunutta, mutta minulla on eräs vahvuus, jota ei ole kaikilla (haen nimenomaan sen alan paikkoja) eikä se osaaminen ole vanhentunut, sen voin todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät taida firmat olla kovinkaan iloisia tästä, varsinkaan, kun rekryt tuntuvat yhä useammin menevän rekryfirmojen kautta.
Ap
Sun kannattaa myös kohdentaa työnhakua ja miettiä, mitä paikkoja sulla on realistinen mahis saada. Pistät paukut niihin. Eli rekryfirmojen hakemuksiin ei kannata tuntikausia panostaa, koska et todennäköisesti sitä kautta pääse. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että lähes jokainen yli 50-vuotias on aina täydellinen työntekijä ja lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero. Kuitenkaan he eivät kelpaa työnantajille vain ja ainoastaan ikänsä takia. Olenko ainoa, joka haistaa pienen ristiriidan?
Kerropa tarkemmin siitä haistamastasi ristiriidasta.
Minun työsuhteeni ovat muuten loppuneet seuraavista syistä: sijaisuuksien päättyminen, yrityksen myyminen ja koko henkilökunnan irtisanominen, viran laiton lopettaminen tuta-syistä ja oman yrityksen lopettaminen toimialan muututtua vuokratyöfirmojen taistelukentäksi. Kertaakaan en ole päätynyt työttömäksi sen vuoksi, että olisin ollut huono työssäni.
Useimmat työttömäksi jääneet eivät kehitä omaa osamistaan. Se, että "ei ole ollut huono työssään" on perusvaatimus. Oletko kehittänyt omaa ammattitaitoasi ja menetelmiä niin, että työtehosi nousee ylöspäin? Yli 50-vuotiaissa ongelmana on usein se, että palkan pitäisi olla vähintään triplat nuorempaan verrattuna, mutta oman työn tehokkuus ei ole kasvanut samassa suhteessa, vaan päinvastoin, jopa laskenut. Itse olen viettänyt lukioikäisestä asti vähintään 5 tuntia per viikko kehittäen omia työelämän kannalta relevantteja taitoja. Olen perehnynyt uusiin menetelmiin, ohjelmistoihin jne. ja kaikki ihan omalla vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten se selviää CV:stä? En minä ainakaan sille ole pistänyt syntymäaikaa. Tietysti työkokemuksestä näkee, etten ole ihan eilisen teeren poika... mutta toisaalta listaan vain hakemieni paikkojen kannalta relevantin työkokemuksen, eli pystyn aloittamaan vasta vuodesta 1997. Roikuin yliopistossa aika pitkään ja valmistuminen vähän venähti, mikä ehkä on hyvä vain, sillä valmistumispäivän perusteella voisi luulla vuosia nuoremmaksi kuin olen. Kuvan olen liittänyt mukaan (en tiedä, onko se enää muotia), mutta se onkin sitten valokuvaamossa otettu ja tosi onnistunut.
Muuten kyllä samaa mietä, työnhaku on ihan pyllystä verrattuna töissä olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
CV:stä kannattaa jättää vanhimmat työpaikat pois, joilla ei ole merkitystä hakemassasi työpaikassa. Näin saat karistettua vuosia iästäsi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun kannattaa myös kohdentaa työnhakua ja miettiä, mitä paikkoja sulla on realistinen mahis saada. Pistät paukut niihin. Eli rekryfirmojen hakemuksiin ei kannata tuntikausia panostaa, koska et todennäköisesti sitä kautta pääse. Ikävä kyllä.
Rekryfirmoihin sinänsä en panostakaan, ainoastaan niihin ilmoituksiin, jotka hakevat toimeksiantonaan yritykselle suoraan palkattavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos kuva on hyvä ja näytät nuoremmalta kuin olet, kuva kannattaa laittaa mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rekryfirmoihin sinänsä en panostakaan, ainoastaan niihin ilmoituksiin, jotka hakevat toimeksiantonaan yritykselle suoraan palkattavaa.
Ap
Väärin - rekryfirmoihinkin kannattaa panostaa. Itse pääsin määräaikaiseen kokemustani vaatimattomampaan työhön juuri rekryfirman kautta pitkän työttämyysjakson jälkeen. Nyt kolme vuotta myöhemmin teen samalle firmalle töitä, tehtävät vaativampia ja palkkakin on mukavasti noussut
suositus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos kuva on hyvä ja näytät nuoremmalta kuin olet, kuva kannattaa laittaa mukaan
No ihan OK luulisin olevani siinä kuvassa :) En nyt tiedä sitten. Eräs toinen kommentoija oli sitä mieltä että ei kuvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö joka paikkaan ole se pakollinen kaavake joka tulee täyttää johon tulee yhteystietojen lisäksi juuri ikä ja äidinkieli ym tiedot, joten ei ole merkitystä mitä saatekirjeessä lukee.
Joihinkin paikkoihin ei edes ollut vapaamuotoista kenttää mihin kirjottaa mitään (hain töitä vuoden) ja joihinkin ei saanut edes liitettä liitettyä eli hyvin ala-arvoisia hakukaavakkeita ja kyllä ärsytti eli karsivat suoraan iän ja nimen perusteella ja sitten vasta kysyvät näiden perusteella valituilta lisää.
Tämäkin ratkeaa lähettämällä sähköpostitse avoimia hakemuksia, niin saa hakemuksestaan just sen näköisen kun itse kokee tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että lähes jokainen yli 50-vuotias on aina täydellinen työntekijä ja lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero. Kuitenkaan he eivät kelpaa työnantajille vain ja ainoastaan ikänsä takia. Olenko ainoa, joka haistaa pienen ristiriidan?
Kerropa tarkemmin siitä haistamastasi ristiriidasta.
Minun työsuhteeni ovat muuten loppuneet seuraavista syistä: sijaisuuksien päättyminen, yrityksen myyminen ja koko henkilökunnan irtisanominen, viran laiton lopettaminen tuta-syistä ja oman yrityksen lopettaminen toimialan muututtua vuokratyöfirmojen taistelukentäksi. Kertaakaan en ole päätynyt työttömäksi sen vuoksi, että olisin ollut huono työssäni.
Useimmat työttömäksi jääneet eivät kehitä omaa osamistaan. Se, että "ei ole ollut huono työssään" on perusvaatimus. Oletko kehittänyt omaa ammattitaitoasi ja menetelmiä niin, että työtehosi nousee ylöspäin? Yli 50-vuotiaissa ongelmana on usein se, että palkan pitäisi olla vähintään triplat nuorempaan verrattuna, mutta oman työn tehokkuus ei ole kasvanut samassa suhteessa, vaan päinvastoin, jopa laskenut. Itse olen viettänyt lukioikäisestä asti vähintään 5 tuntia per viikko kehittäen omia työelämän kannalta relevantteja taitoja. Olen perehnynyt uusiin menetelmiin, ohjelmistoihin jne. ja kaikki ihan omalla vapaa-ajalla.
Jos jätetään "useimmat" työttömäksi jääneet pois, totean, että esimerkiksi minun ensimmäinen oman alani tutkinto on 90-luvulta ja viimeisin vajaan vuoden vanha. Ennen työttömyyttä olin vuosikymmenen yrittäjänä eli hoidin kaikki firman asiat sen sijaan, että olisin tehnyt sarjatyönä jotain kapeampaa tehtävää. Tällä alalla pitkä kokemus takaa kyvyn hoitaa yllättävät tilanteet, eikä aivoihin kasaantunut tieto vanhene. Työn hoitamisen kannalta pitkä kokemus on valttia, mutta valitettavasti työllistymisen kannalta se on tuhoisaa, koska kokemus näkyy palkkataulukossa, eikä alennuksella voi myydä eikä ostaa. Olen sitä ristiriitaista joukkoa, joka on työhönsä liian kokenut ja "liian hyvä".
Työnantaja OLETTAA ettå tuo on kallis ja liian itsevarma työntekijä. Kyseenalaistaa kaikkea tyhmää.